Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:52

Erleyne@ om te beginnen in de ene ruiter de andere niet, mijn vriend werd altijd op die paarden gezet waar anderen niet op wilde, plus als iemand van zijn paard was gevallen moest hij zijn paard afstaan en moets hij werderom op dat lastige paard.
Technisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar geloof mij maar Zalinda en Willie waren een en al ontspanning. Haha!
Als dat niet het geval was geweest, had er haar ook niet zo lang door gereden, en hij deed het ook niet alleen hij kreeg 2 maal per week hulp.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:53

Ik doe het al jaren zelf geen ander aan mijn paarden hoor!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:12

ik heb hier ook lang en breed over nagedacht, mijn jonge paard wordt volgend jaar juni 3 en ik ga haar toch wegbrengen, al heb ik wel ervaring met zadelmak maken. Ze gaat naar iemand die nooit meer dan 4 paarden heeft staan en het kleinschalig naast haar studie doet, en maakt ze tegelijk ook bekend met lange lijnen, eens naar buiten, het water in enz. Ik wil er wel zelf erg bij betrokken worden. Dit is voor ons denk ik de beste oplossing, aanzien ik wel al zadelmak heb gemaakt en wat heb doorgereden, maar niet 'de knoppen erop' heb gezet. Ik wil dat het bij mijn eigen paard gewoon meteen goed gebeurd zodat ik er zelf, met les, mee verder kan. Dees zei: bij enige twijfel gewoon niet zelf doen , en daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou het waarschijnlijk best zelf kunnen, maar twijfel, en dat is dus geen goede basis om mee te beginnen Lachen

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:17

Het ligt denk ik aan heel veel factoren:
-Wat kan je als ruiter?
- Ben je een beetje dapper? Je moet een jong paard bevestigen en duidelijkheid geven en niet meer onrust geven, omdat je zelf misschien een beetje bang/onzeker bent?
-Heb je goede faciliteiten tot je beschikking. Op een weitje waar je alleen langs een weg kunt rijden is niet geschikt om een jong paard in te rijden.
-Je mentaliteit: soms boek je maar langzaam vooruitgang. Heb je hier het geduld voor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:25

M'n eerste groene paard heb ik naar een trainingstal gebracht.
Zeer goed ingereden Ja en het doorrijden onder begeleiding gedaan.
Was/is ook een super braaf paard trouwens.
Een tijd erna heb ik er zelf 2 zadelmak gemaakt en doorgereden.
1 verkocht en de ander is nu M1. Ook gez(k)ocht op karakter, want ik weet waar mijn grens is Knipoog
De 2 jarige hengst (eigen fok) dat moet ik nog bekijken hoe dat gaat.
Zal iig eerst al wat leren en wat hangen. kijken hoe hij reageerd om in te kunnen schatten wat hij gaat doen als ik erop zou gaan. Bij twjfel breng ik 'm weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:00

zadelmak laten maken, kan nog net, maar inrijden en liefst alles eigelijk zou ik zelf doen. Ik heb altijd gezegd als ik ooit een paard wil om te rijden, dan koop ik een jonge die ik zelf inrijd.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:37

juno schreef:
Het ligt denk ik aan heel veel factoren:
-Wat kan je als ruiter?
- Ben je een beetje dapper? Je moet een jong paard bevestigen en duidelijkheid geven en niet meer onrust geven, omdat je zelf misschien een beetje bang/onzeker bent?
-Heb je goede faciliteiten tot je beschikking. Op een weitje waar je alleen langs een weg kunt rijden is niet geschikt om een jong paard in te rijden.
-Je mentaliteit: soms boek je maar langzaam vooruitgang. Heb je hier het geduld voor?

Ik denk dat je met deze punten een goed punt maakt. Bovendien denk ik ook dat je inderdaad moet kunnen voelen als een paard zijn rug ontspant etc.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:23

Ik breng mijn paard weg naar een vrouw die er veel verstand van heeft, zo weet ik zeker dat het goed gebeurt!! Ik ben zo bang dat als ik op haar ga zitten ik haar helemaal verpest, dan breng ik haar liever een maandje weg voor nog heel veel jaar rijplezier Lachen Ik maak haar zelf zadel/hoofdstel/ruiter mak, lekker in een vertrouwde omgeving met je vertrouwde baasje Lachen De rest ga ik (samen) met die vrouw doen Knipoog

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:09

ik heb een 2,5 jarige staan die volgend jaar ingereden gaat worden, ik ga het zelf doen.

Ten eerste is het niet de eerste keer voor mij en ten tweede heb ik zo'n band met hem dat ik ook geen problemen verwacht.
Ik heb al eens het zadel van mijn merrie op zijn rug gelegt, gewoon om te kijken hoe hij reageert, nou niet dus Haha! Het interesseert hem helemaal niets en verder is hij heel erg makkelijk in alles, verkeersmak is hij overigens ook al (heeft al de nodige kilometers naast ons mee gelopen). Wat niet wil zeggen dat ik gelijk met hem de straat op ga hoor, we gaan eerst in de wei beginnen en als ie te sturen is en hij kan op zijn eigen benen lopen dan gaan we eens aan een buitenritje denken

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:11

Mijn jonge paard (4) is deze zomer 4 weken op een stal geweest waar ze haar zadelmak hebben gemaakt, eerst met een andere ruiter, maar al snel kon ik erop.

Ze was wat bijterig en we hebben haar na deze 4 weken een maandje rust gegeven. Daarna zou ik er weet opgaan.

Maar ik heb besloten om haar toch weg te brengen naar mijn instructrice voor een paar weken. Daar wordt ze weer opgepakt, en goed aangereden.

Ik heb daar tòch niet genoeg lef en ervaring voor.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:14

Ik zou het door iemand willen laten doen, alleen welke trainigsstal is goed. Je krijgt in principe maar een kans, een paard vergeet niet snel. Ik grijp meteen de gelegenheid aan (-; Weet iemand een goede africhtings/trainingsstal in de buurt van Wekerom (Ede, Lunter, Harskamp enz.).

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:33

Zelf heb ik een driejarige aangekocht in mei die wel zadelmak was maar omdat ik zelf toch niet zoveel ervaring had met jonge paarden heb ik ervoor gekozen om op mijn eigen stal met behulp van een proffesionele ruiter te gaan rijden. Ik heb ook bewust voor een vrouw gekozen omdat die gewoon heel anders rijden dan een man! Zij heeft mijn paard de eerste paar weken gereden totdat ze vond dat het voor mij juist was om er op te gaan en ik heb nu nog steeds 3 dagen in de week les van haar, al een half jaar lang waarbij zij m ook 1x in de week of 1x in de 2 weken rijdt.
Dit werkt gewoon heel erg goed bij mijn paard en dan kan ik ook met zekerheid zeggen dat het goed gebeurt. Ik begrijp het wel als mensen het helemaal zelf gaan doen maar je kan dan niet zien bij jezelf wat je fout doet en met een jong paard vind ik dat toch wel een moeilijke kwestie.

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:13

Als ik iemand gevonden heb die daar ervaring mee heeft , en me ermee wil helpen zou ik het zeer zeker doen. Op eigen houtje doe ik het niet omdat ik anders bang zou zijn dat ik mn paardje zou verpesten. Dus dan ging hij naar een africhtingsstal waar ik zeker elke dag langs mag komen Haha!

henny0210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:33

ik heb hem zadelmak laten maken maar had hem dan binnen 2 weken wel weer terug op stal en redden het dan wel weer verder ..en dat is tot nu toe erg goed bevallen

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:19

Met die vraag zit ik ook. Maar ik denk dat ik voor een trainingsstal zou gaan.

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:33

Ik denk dat ik voor een trainingsstal zou gaan. Ik ben niet zeker genoeg van mezelf om het zelf te doen.
Moet wel zeggen dat die trainingstallen erg duur zijn.
Dit is ook de reden dat ik een licht aangereden paardje wil aanschaffen...

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:37

Mimoso schreef:
Ik zou het door iemand willen laten doen, alleen welke trainigsstal is goed. Je krijgt in principe maar een kans, een paard vergeet niet snel. Ik grijp meteen de gelegenheid aan (-; Weet iemand een goede africhtings/trainingsstal in de buurt van Wekerom (Ede, Lunter, Harskamp enz.).

Deze doen het wel erg fijn: www.unlimitedstables.nl in Lunteren

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:25

Zelf doen lijkt me goed (als je de ervaring ervoor hebt) maar dan wel met hulp.
Als je het bij een trainingsstal laat doen sta je zelf zo ver van je paard af vind ik.. Knipoog

Ikzelf heb daar dus echt geen ervaring mee en zou het wel door een trainingsstal laten doen. Knipoog

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:20

Ik zou het eerst zelf proberen en als je geen ervaring hebt het met behulp van iemand die er verstand van heeft doen. zelf heb ik ook een pony van 2,5 en die ga ik in april inrijden en dat doe ik eerst zelf pas als het echt maar ook echt niet gaat naar een trainingsstal sturen maar liever niet, want ik wil haar zelf in de hand hebben en niet dat ze aan iemand anders is gewend.Tong uitsteken Ik kan zelf ook wel wat tips gebruiken voor het inrijden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:37

@MendyGinger: probeer iig iemand te vinden, die je ermee kunt helpen.

Ik heb er zat ingereden (was mn werk), maar weet niet,of ik mn eigen beest ook zelf ga inrijden. Ik begin er wel mee, longeren, zadel erop, hangen enz en kijk dan hoe hij is. Ben namelijk iets minder dapper geworden en moet er een goed gevoel bij hebben. Ik vind het inrijden zelf namelijk niet heel ingewikkeld, ik heb meer moeite met het stukje wat erna komt. (dat je er iets meer aan moet gaan rijden,als je een paar keer los bent geweest).

Dat je band met je paard weg zou gaan als je 'm wegbrengt, vind ik onzin. Je hebt je dier al een tijd, en je blijft er toch bij betrokken? Wij lieten mensen er zo gauw mogelijk eens op aan de longe, en zodra het paard goed te rijden was, hielpen we ze een weekje of twee met rijden. lijkt me ook niet goed (vooral voor minder ervaren ruiters) om je paard na een aantal maanden ingereden weer thuis te hebben staan zonder er zelf eens opgezeten te hebben.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:56

daantjesjoy schreef:
Mimoso schreef:

Deze doen het wel erg fijn: http://www.unlimitedstables.nl in Lunteren

He, dankjewel!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:21

Ik zou het best wel eens willen proberen om een paard te beleren.
Ik doe het alleen niet omdat ik bang ben dat ik het helemaal fout doe,

áls ik het zou doen, zou ik eerst oefenen met een onbeleerde shetlander,
En met hulp van iemand die het al vaker heeft gedaan.

.. Waarom een shetlander?
Omdat het in dat geval anders is dan dat je een bijv. kwpn van 1.70 fout beleerd ..
Daar word ik feite meer mee gedaan in de toekomst, en dan is zo'n shet toch wel heel anders.

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:26

als je zelf een paard wil inrijden dan heb je zo ie zo een goede begeleider nodig anders lukt het je bijna niet om het dan goed te doen,, ook een Z ruiter kan het vak neit alleen ik vind dat iedereen wel een paard of pony kan inrijden maar dan meot je wel een goede begeleider hebben,,

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:28

Hangt er af hoe ervaren je bent denk ik, als je het vaker met hulp gedaan hebt en het je hebt al heeel lang ervaring, (ook met jonge paarden).Kan het wel denk ik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:46

Ik zou het paard in laten rijden, ik vind mezelf niet ervaren genoeg om een paard te beleren daar komt bij dat ik ook niet op de risico's zit te wachten die het met zich meebrengt Bloos