Van woest naar braaf, Joey @ work =)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

Re: Van woest naar braaf, Joey @ work =)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:03

zo,
graag nu alleen weer ontopic reacties.
het paardje is 5 jaar en is waarschijnlijk te vroeg gecastreerd waardoor hij te weinig gehengst Vork heeft.
het gene wat hij 'gemist' heeft komt er nu weer uit. hij is erg groen. ik heb nu vanaf begin september met hem bezig. eerst een paar weekjes longeren, spelen e.d. om heb beter te leren kennen. afgelopen 2 weken heb ik 6 keer gereden waarvan ik er 2 keer naast lag.
hij heeft gemene dingen om je eraf te gooien. ineens de andere kant op waardoor je uit je balans raakt. gemene bokken en ga zo maar door. maar 9 van de 10 keer is hij braaf, dan zit je erop en kan je alles met hem.
soms ziet hij gewoon spoken en dan gaat ie raar doen.
ik heb hem ook wel zonder slof gereden, maar toen deed hij het alleen maar erger. eigenaresse rijdt ook met slof. en bij haar doet hij dezelfde streken.
oke de slof is misschien soms wat gespannen. maar dat kwam door de situatie van vandaag. normaal hangt hij er gewoon bij, voor de zekerheid.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:12

Laat hem er dan maar fijn bijhangen. Liever een noodrem, dan een gebroken arm zullen we maar zeggen... :-P

En Btw, als jullie dadelijk in de Z zitten ga je toch met stang en trens, kun je vast ff oefenen met 2 teugels :-P

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:22

hahaha! ja moet je ze dan eens zien kijken! Haha! Go jij! Go jij!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:34

Zo slecht ziet het er niet uit? Ik ben geen voorstander van een slof, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Wel zit je idd in elkaar gedoken.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:39

Ik vind dat je houding eigenlijk helemaal niet zo verkeerd is, het beeld wordt een beetje vertekend door de bodyprotector die je draagt. Succes nog met dit paard, het wordt vast een hele leuke!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:27

Niet iedere nieuwe combinatie rijdt meteen de sterren van de hemel....

Als je er al 2 maal afgevallen bent, zit ik ook niet zo fijn meer. Echter door zo'n paardje leer je wel zitten en je zult er uiteindelijk wel degelijk profijt van hebben.

Dat het er nu dus nog niet ontspannen en relaxt uitziet, vind ik geen struikelblok. Het paard heeft gewoon door wat hij kan doen om de ruiter angstig (voorzichtig) te krijgen. Dat wil niet zeggen dat het een gemeen paard is, maar sommige paarden proberen iets radicaler uit dan anderen.

Gewoon stug door blijven gaan en net doen als je gek bent. Met les en doorzettingsvermogen gaat het wel goed komen. Zowel ruiter als PAARD moeten de kans krijgen om aan elkaar te wennen. Dat de slof TS een veilig gevoel geeft moet ze die er ook zeer zeker aan laten hangen. Gaat vanzelf wel weg.

Over zijn dikke krokedillenhuid wil ik nog wel wat zeggen. Dat is ietswat WEL aan de ruiter ligt. Een paard voelt een vliegje ook dus hij zal je been ook zeer zeker voelen. Als de ruiter echter blijft drukken/prikken wordt het een gewoonte en reageert het paard er niet meer op. Dit kun je terug draaien door allebei de ruiters concequent laten zijn. Been is reactie zo niet tik met de zweep. Hierbij draag je dus geen spoor alleen je zweep. Zorg er wel voor dat het paard voor weg kan dus niet vasthouden van voren. Belonen als hij het goed doet. Heeft even tijd nodig, maar je krijgt wel weer een paard wat aan je been is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:07

Zo te horen zijn jullie idd nog niet zo'n fijne combinatie, maar daar kan aan gewerkt worden. Alleen niet zo denk ik, met een slof en sporen. Het geeft jou een gevoel van controle en veiligheid, maar feitelijk heb je die dan echt nog niet hoor. Als ie wil trekt hij heus de slof wel omhoog. Ik zou juist met zo'n paard eerst eens wat meer vertrouwen gaan opbouwen door grondwerk te doen en te 'spelen' met hem in de paddock of bak. Leer hem vanaf de grond dat je de baas bent en dat je respect moet krijgen. Dan heel voorzichtig het werk opbouwen, zeker niet teveel in eens doen. Doe korte longeer en rijsessies waarin je hem veel beloont als het goed gaat. Je schrijft dat hij gemeen is. Ik ben het wel eens met wat iemand anders hier schrijft nl dat paarden niet gemeen worden geboren. Als je het gevoel hebt dat hij gemeen is moet je daar eerst aan werken en uitzoeken hoe dat komt en dan ga je pas rijden!

En wat betreft het gespannen zitten: dat snap ik helemaal, alleen is het dan misschien niet zo handig om je fotos daarvan op HAW te zetten, of anders erbij te zetten dat je tips wilt om dat op te lossen of zo. De kritiek is nu te verwachten, maar je hebt niet overal wat aan!

_Renatee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:17

Het paard wat ik nu rij kon ook zo ineens heel hysterisch worden en heel onregelmatig ontspannen/gespannen. Ik heb dit opgelost door veel (bijgezet) te longeren, dan kun je elkaar ook niet zo opruien. Langzaamaan werd hij onder het rijden ook veel ontspannender.

Veel succes en plezier met hem Lachen!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 16:24

hehe! eindekijk weer reacties waar ik wat mee kan doen.
voor de mensen die het intresseren nog een filmpje.
http://nl.youtube.com/user/maar10e

hoop dat ie het doet.

hier zie je veel meer als alleen een momentopname

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:25

Na het zien van je fotos en flimpje vraag ik me af wat je constant aan het doen bent in stap?
Je drijft bijna continu maar er gebeurd niks met je paard, hij reageerd niet.
Daarom zou ik de spoor eraf halen je paard eerst "aan" je been maken, totdat hij op lichte kuitdruk een reactie geeft, anders heeft een spoor ook weinig nut als je nu al bijna constant hem achter zn vodden aan moet zitten. (met spoor)

Je hebt al wat opmerkingen over je houding gekregen die zijn in mijn ogen niet onterecht, je zult voor oa een betere communicatie tussen jouw en je paard daarmee aan de slag moeten gaan.

Probeer je schouders los te laten en je armen vanuit je schouder mee te laten in het tempo/beweging van je paard, nu beweegt je onderlijf wel mee, maar je bovenlijf niet dat is voor een paard onprettig en voor jou op langere termijn ook.

Je been stiller in zn algemeenheid en duidelijke korte hulpjes, krijg je geen reactie bij een lichte kuitdruk, wat waarschijnlijk het geval zal zijn, dan moet er wel een duidelijke vervolg actie komen, je paard moet het verschil voelen.
Lichte kuitdruk.......geen reactie....... harde kuitdruk en dan ook gelijk niet eerst een paar meter verder rijden want dan heeft je 2e hulp geen nut meer.

De slof zeg ik niks over, deze is in deze situatie naar mijn mening 'overdone' maar okee jouw paard..... jouw keuze!
Wel wil ik benadrukken dat het vast niet makkelijk voor je moet zijn nav je meegemaakt hebt met dit paard, maar de oplossing zit hem echt niet in een spoor en slof, die gaat veel verder. Ik wil je ook niet bekritiseren, maar er staan goede tips tussen probeer die eruit te halen je voordeel ermee te halen, jullie kunnen vast een hele leuke en mooie combi worden, maar dan zul je je bagage (hoe moeilijk ook) van het verleden of af moeten gooien of voorzichtig naast je neerleggen

Veel succes saampjes!