Eerste rijles voor iemand van 15 & 16

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Re: Eerste rijles voor iemand van 15 & 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:52

Nouja,
volgensmij zijn er zoveel mensen die een xtje gaan vrijrijden op een manege, en als ze willen/kunnen galloperen is het toch goed? Een manege is niet alleen om les te geven, bij ons zijn er zoveel mensen zonder les die gewoon op zondag een keertje gaan rijden..
Dus meis, leuke fotos Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:59

Dat er mensen die niet kunnen rijden op paarden worden neergezet alsof het voorwerpen zijn is neit zeldzaam hoor... Iedereen is in het begin toch een barslechte ruiter? Maar als jullie dit serieus vaker willen gaan doen raad ik toch echte les aan, want dat is de enige manier om beter te worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:27

De meeste manegepony's lopen zelfs met bar slechte ruiters op hun rug niet met zulke weggedrukte ruggen.
De meeste manegepony's lopen echt niet keurig een uur lang aan de teugel maar kunnen wel in een wat meer ontspannen houding lopen. Deze houding getuigd van ernstig ongemak. Waardoor dan ook veroorzaakt.
Hier kan je ook met de beste wil van de wereld niemand op leren paardrijden.
Leuk initiatief van je, maar weinig zinvol. Of iemand direkt rechtop zit, dat kan me geen fluit schelen, ik vind het veel belangrijker dat iemand eerst leert om op een paard te zitten zonder dat hij het paard teveel hindert in de beweging en lichaamsgebruik en dat blijkt niet uit de foto's. Dat zogenaamde rechtop zitten is het minst belangrijk in het begin. Ook post er nog iemand over contact, (teugels) Een beginner contact laten houden is grote onzin, ze belemmeren het paard aan alle kanten, je kunt pas een beetje contact gaan houden als je min of meer al een onafhankelijke zit begint te krijgen. Anders eindigd het in een verhaal van jezelf in evenwicht houden door middel je aan de teugels een beetje op te trekken.
Verder vind ik het ook een beetje raar om iemand die amper op een paard kan lichtrijden zonder aan de teugels te trekken te laten galopperen.Ik wil helemaal niets afkraken en ik ben echt wel wat gewent op het gebied van manegepony's maar dit ziet er idd niet erg florrisant uit.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:33

@ Shan: geen woorden meer voor nodig. Ik ben het totaal met je eens.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:28

Je vindt het zelf geen goede manege en toch ga je er heen omdat het de enige mogelijkheid voor je vriendinnen is? Zijn er geen andere maneges in omringende dorpen of steden?
Je intentie is goedbedoeld en je zal ongetwijfeld geen verkeerde dingen gezegd of uitgelegd hebben maar ik zou, als ik jouw vriendinnen was, dan toch naar een andere, goede, manege gegaan zijn en daar een professionele les hebben genomen.
Voor wat betreft tips voor je vriendinnen, hoe zinvol is het om die te krijgen? Wanneer gaan ze weer rijden?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:31

Ja slotje dus?? gaat nergens meer over

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:42

@ts: even een vraagje: jij ben niet bevoegd om les te geven: de paarden zijn dus niet verzekerd, wat als iemand per ongeluk zou zijn gevallen??

Ik vind het wel leuk voor ze dat ze zo even op paarden zitten, maar hebben ze bij jullie ook niet zo-iets als de sportpas???

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:30

Sportpas? Nog nooit van gehoord.

Het rijden is op eigen risico en dat wordt aangeduid.

Mijn vriendinnen en ik gaan binnenkort nog een keer rijden en we bouwen de rijkunst langzaam op. Ik ben van plan om de volgende keer extra op hun houding(t.b.v. belemmering van het paard) te letten en het teugelgebruik.

Tevens zijn we al op zoek naar andere rij mogelijkheden.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:31

karijn schreef:
Je vindt het zelf geen goede manege en toch ga je er heen omdat het de enige mogelijkheid voor je vriendinnen is? Zijn er geen andere maneges in omringende dorpen of steden?
Je intentie is goedbedoeld en je zal ongetwijfeld geen verkeerde dingen gezegd of uitgelegd hebben maar ik zou, als ik jouw vriendinnen was, dan toch naar een andere, goede, manege gegaan zijn en daar een professionele les hebben genomen.
Voor wat betreft tips voor je vriendinnen, hoe zinvol is het om die te krijgen? Wanneer gaan ze weer rijden?

Lijkt mij dat je niet goed gelezen hebt, of het dringt nog niet tot je door.
Er zijn hier erg weinig manege's binnen handbereik.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:43

ach gos. dit ziet er erg zielig uit. Verdrietig De pony's zien er slecht uit. En inderdaad totaal niet ontspannen. Weggedrukte rug. En wat probeert ze op foto 3 die pony uit te leggen?!? Haar been zit zowat op zijn rug. Gestoord Wilde ze hem zo aan laten draven?!?
En jij les geven? ik las in je profiel dat je 15 bent. En het enige commentaar wat je geeft is: ze zitten recht op. Sorry hoor maar het gaat niet alleen maar om de zit van de ruiter maar voornamelijk om hoe de pony loopt. En dat ziet er niet fraai uit Boos!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:51

Mensen, doe toch eens normaal.
Ik neem aan dat dit gewoon een keertje 'proberen' was. En niet elke week. Hoe de paarden en het tuig er uit zien kan de TS weinig aan doen, maar er is blijkbaar niks beters in de omgeving. Wat zouden jullie dan doen als je graag wilt rijden en dit is de enige mogelijkheid? Ik wed dat het meerendeel dan gewoon ging rijden ook al zeggen jullie nu van niet.

Ik vind ze er best netjes op zitten, vooral het meisje dat voor het eerst rijd. Als ze het echt leuk vinden en vaker willen rijden zou ik inderdaad op zoek gaan naar een ander plekje. Maar je moet toch ergens een keer proberen? En als dat hier kan, waarom niet.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:18

QueenE, bedankt voor je positieve reactie. Jij ziet het gelukkig van de goede kant.
Ik denk ook wel dat het meerendeel ook zou gaan rijden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:10

HAW is bedoeld voor foto's van jezelf, en bijbehorend rijtechnisch commentaar.
Als de ruiters op de foto graag rijtechnisch commentaar willen ontvangen, dan mogen ze zelf een account aanmaken en de foto's hier plaatsen.
Hier een slotje.