Alleen goed worden door bruut geweld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Alleen goed worden door bruut geweld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:21

Een slechte ruiter/instructrice is iets heel anders dan een consequente instructrice!

In mijn ogen moet een goede instructrice: weten waar hij mee bezig is, de manier van rijden moet jou ook aanstaan. Maar de instructrice moet ook streng/consequent zijn: niet je een keer ergens op wijzen en het daarna door de vingers zien. Daar schiet je nog niet veel mee op. Werk dan even een lesje ergens goed aan, zodat dat echt goed gaat en je volgende les weer ergens verder mee kunt gaan.

Ik geef zelf ook les. Ik heb ook wel eens aan een koppig iemand les gegeven. Dan zeg ik, je moet het zo doen, en diegene vond van niet. Dan toch niet? Van mij hoeft niemand precies te doen wat ik zeg. Als je goed lesgeeft nemen ze het vanzelf wel van je aan, omdat ze zien dat het werkt.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:44

cindysponys schreef:
Een slechte ruiter/instructrice is iets heel anders dan een consequente instructrice!

In mijn ogen moet een goede instructrice: weten waar hij mee bezig is, de manier van rijden moet jou ook aanstaan. Maar de instructrice moet ook streng/consequent zijn: niet je een keer ergens op wijzen en het daarna door de vingers zien. Daar schiet je nog niet veel mee op. Werk dan even een lesje ergens goed aan, zodat dat echt goed gaat en je volgende les weer ergens verder mee kunt gaan.

Ik geef zelf ook les. Ik heb ook wel eens aan een koppig iemand les gegeven. Dan zeg ik, je moet het zo doen, en diegene vond van niet. Dan toch niet? Van mij hoeft niemand precies te doen wat ik zeg. Als je goed lesgeeft nemen ze het vanzelf wel van je aan, omdat ze zien dat het werkt.

Suggereer je hiermee dat ik ook koppig ben Clown

Wat betreft het lesgeven ben ik het met je eens. Opzich vind ik een beetje streng helemaal niet erg. Zo leer je het ook goed. Opzich was met het lesgeven verder ook niet veel mis... Het was de manier van rijden en de omgang met heet paard van een ander dat mij absoluut niet aanstaat. Van mij mag de instructrice absoluut consequent zijn tegenover de ruiter, maar deze handeling heeft niets meer te maken met consequentie...

Edit: TYPO
Laatst bijgewerkt door Intervarno op 01-12-07 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:50

ik ben in mijn lesgeven ook streng, zowel naar het paard als naar de ruiter........... maar een paard zo over de zeik helpen gaat nergens over.....

de basis is altijd ontspanning

en ik ben echt ook wel eens opgestapt hoor als de ruiter er even niet doorheen kwam, en dan kan ik ook best minder lief zijn, maar je zal me nooit zien schoppen of trekken...... naa ook niet waar een wat strengere ophouding zal er wel bij zitten en een prikkie ook wel Lachen Lachen anders had de ruiter het wel zelf op kunnen lossen op dat moment.

maargoed je begrijpt wel wat ik bedoel

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:53

KiWiKo schreef:
ik ben in mijn lesgeven ook streng, zowel naar het paard als naar de ruiter........... maar een paard zo over de zeik helpen gaat nergens over.....

de basis is altijd ontspanning

en ik ben echt ook wel eens opgestapt hoor als de ruiter er even niet doorheen kwam, en dan kan ik ook best minder lief zijn, maar je zal me nooit zien schoppen of trekken...... naa ook niet waar een wat strengere ophouding zal er wel bij zitten en een prikkie ook wel Lachen Lachen anders had de ruiter het wel zelf op kunnen lossen op dat moment.

maargoed je begrijpt wel wat ik bedoel

Ja, natuurlijk, als de ruiter er niet uitkomt, mag je best wat streng zijn. Tussen streng en lomp zit toch wel een heel verschil Haha! Ik ben het wel met je eens. In dit geval was het echter niet zo dat ik er zelf niet uitkwam. Ze liep niet super, maar ook niet heel slecht. De instructrice wilde alleen even 'voelen'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:54

Imo is voelen niet hetzelfde als corrigeren Lachen Lachen Lachen als ik in de voelmodus op een paard ga zitten dan ga ik inderdaad voelen, niet oplossen Lachen Lachen Lachen

fout van de instructeur Lachen denk ik dan Knipoog

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:53

Dit is echt heel onmenselijk,

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:55

Ik bedoel respectloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:32

KiWiKo schreef:
Imo is voelen niet hetzelfde als corrigeren Lachen Lachen Lachen als ik in de voelmodus op een paard ga zitten dan ga ik inderdaad voelen, niet oplossen Lachen Lachen Lachen

Maar DAT doen er veel!
Vragen ze of ze even mogen voelen, denk je: Mwah, een paar rondjes rondrijden, boeit mij het.
En voor je het weet zitten ze een half uur op je paard in een dikke 'ruzie'... Scheve mond

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:41

Gelukkig dat ze er vanzelf is afgevallen, ik had haar er vanaf getrokken. Dit heeft niets met instructie te maken. Liever een instructice die te lief is, gewoon proberen wat consequenter te zijn, heeft niets met ruw gedrag te maken. Gewoon nee is nee.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:48

Ik heb vandaag weer bewezen gekregen dat je door je paard naar beneden te zagen en goed je spoor erin te zetten ook super punten kan rijden. Erg frustrerend om te zien en vooral achteraf te horen hoeveel punten de jury wel niet voor zulke dingen geeft.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:52

dit zie je idd vaak bij wedstrijden!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:35

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:

Maar DAT doen er veel!
Vragen ze of ze even mogen voelen, denk je: Mwah, een paar rondjes rondrijden, boeit mij het.
En voor je het weet zitten ze een half uur op je paard in een dikke 'ruzie'... Scheve mond

Ja, dat was bij mij dus precies het geval Ja

jokita schreef:
Gelukkig dat ze er vanzelf is afgevallen, ik had haar er vanaf getrokken. Dit heeft niets met instructie te maken. Liever een instructice die te lief is, gewoon proberen wat consequenter te zijn, heeft niets met ruw gedrag te maken. Gewoon nee is nee.

Ze is er niet afgevallen, wel bijna... Maarja, ze was bijna met paard en al achterover geklapt, en dan was ik nog verder van huis geweest Nagelbijten / Gniffelen Dus ben eigenlijk wel een beetje blij dat ze niet gevallen is Bloos

Marijkjuh schreef:
Ik heb vandaag weer bewezen gekregen dat je door je paard naar beneden te zagen en goed je spoor erin te zetten ook super punten kan rijden. Erg frustrerend om te zien en vooral achteraf te horen hoeveel punten de jury wel niet voor zulke dingen geeft.

Pfff... Ik weet er alles van... Ach, ik doe het liever op mijn manier. Het heeft even geduurd en veel frustraties te boven gebracht, maar uiteindelijk scoor ik nu (meestal) hoger dan de 'zagers' en 'prikkers' Haha!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:43

nee de top is niet weggelegd voor mensen die hun paard niet eerlijk behandelen. Ik denk dat je nog verder zal komen als je je paard eerlijk behandelt. Je moet je paard niet iets gaan opdringen als het datgene nog niet snapt. Waarschijnlijk als je je paard veel beloont waarneer het iets goed doet dat het dan vanzelf komt. Het gaat niet om hoe jij de top gaat bereiken maar om hoe jij samen met je paard de top hebt bereikt en dat vergeten sommige mensen nog wel is dat een paard ook nog gevoel heeft. Meestal word je gestraft als je iets fout doet maar je word bijna nooit beloont als je iets goed doet. Het paard verdient respect. Ik zou zeggen dat je geen les meer van haar moet nemen en gewoon een andere moet nemen die begrijpt in wat voor positie jij zit en dit op een goede manier kan behandelen. Je bent niet soft zo ben ik ook.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:04

1. je kan goed worden met heel bruut geweld
2 je kan heeel goed worden met wederzijds respect

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:10

Jeetje zeg wat een instructrice, ik had haar gelijk de deur gewezen zeg! Ik ben van mening dat je met wederzijds respect veel verder komt dan met bruut geweld ( tenslotte moet het paard het zelf ook leuk vinden), wat hier is gebeurt is echt om te janken.. Ben echt blij dat je heel anders ingesteld bent! ga zo door en zoek alsjeblieft heel snel een nieuwe instructie meid! Succes verder. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:17

Als iemand er voor kiest geen cap te dragen, moeten ze zelf weten. Ik zou de volgende keer bij de eerste keer dat het je niet bevalt te bevelen onmiddellijk af te stappen. Als het niet goed voelt is het goed niet zo door te gaan of te laten gaan. Een paard is geen fiets.

Ik kijk altijd eerst hoe iemand zijn eigen paard rijdt en dan pas bepaal ik of die op mijn paard mag, eigenlijk kijk ik dan ook nog eerst hoe die paarden van een ander rijdt. Voor jouw misschien een lesje om eerst te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik heb vaak zat moeten aanhoren dat ik mijn paard eens moet aanpakken, dus een pak slaag moet geven, want dat bedoelen ze dan. Maar dan zie ik hoe ongevoelig zij zelf met hun paard omgaan en dan denk ik, klets maar raak.

Wellicht heb je nu meer waardering voor je 1e instruktrice?? Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:56

russel schreef:
Als iemand er voor kiest geen cap te dragen, moeten ze zelf weten. Ik zou de volgende keer bij de eerste keer dat het je niet bevalt te bevelen onmiddellijk af te stappen. Als het niet goed voelt is het goed niet zo door te gaan of te laten gaan. Een paard is geen fiets.

Ik kijk altijd eerst hoe iemand zijn eigen paard rijdt en dan pas bepaal ik of die op mijn paard mag, eigenlijk kijk ik dan ook nog eerst hoe die paarden van een ander rijdt. Voor jouw misschien een lesje om eerst te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik heb vaak zat moeten aanhoren dat ik mijn paard eens moet aanpakken, dus een pak slaag moet geven, want dat bedoelen ze dan. Maar dan zie ik hoe ongevoelig zij zelf met hun paard omgaan en dan denk ik, klets maar raak.

Wellicht heb je nu meer waardering voor je 1e instruktrice?? Knipoog

Haha, nou, waardering voor mijn eerste instructrice had ik al genoeg, maar nu nog meer inderdaad! Mijn eerste instructrice is nu nog steeds mijn instructrice trouwens. Deze instructrice was maar voor een paar keer in de aanloop naar de NRPS-kampioenschappen. Na dit voorval heb ik echter de rest van de lessen gecanceld Haha!

Trouwens, dat van die cap is niet helemaal waar... Op haar eigen paard moet ze het inderdaad zelf weten (dan wordt het niet vergoed door de verzekering als ze er van afketst, maar dat is dan haar probleem), maar op mijn paard ben ík verantwoordelijk als ze eraf valt... Cap of geen cap, het is míjn paard, dus mijn risico... En zonder cap is het risico op letsel natuurlijk vele malen groter... (dus heeeel stom van mij om haar er op te laten zonder cap, doe ik ook echt noooit meer Bloos )

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:23

Dat jou pony dat zo pikte. Mijn paard zou het werk van me afnemen en haar een gratis tour door de bak geven. Met bruut geweld krijg je alleen kapotte en ´dode´ paarden. Jammer genoeg zijn er mensen die daarvoor beloond worden omdat het paard zo goed en mooi beweegt, kijk die paarden eens in de ogen dan zie je al een totaal ander plaatje. Maak je niet zo druk om die langzame winstpunten, zorg ervoor dat je pony alles goed leert te begrijpen en te beheersen en zorg er vooral voor dat jij leert hoe je je pony op een fatsoenlijke manier kunt duidelijk maken wat je van hem verwacht. Geduld levert nog steeds de beste prestaties en de mooiste plaatjes op. En achja diegene die winstpunten binnen halen met bruut geweld en dan nog denken dat ze beter zijn... heb medelijden met ze want juist die mensen zullen het gevoel om één te zijn met je paard nooit verkrijgen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:54

hns schreef:
heb medelijden met ze want juist die mensen zullen het gevoel om één te zijn met je paard nooit verkrijgen.

Dat vind ik nu eens een mooie zin om mee te nemen als ik weer eens iemand zie klooien met een paard...

Laatst kreeg ik tijdens het buitenrijden een vreselijke last van mijn rug, op dat moment neemt het paardje het heft in handen en besluit dat elke gang, sneller dan stap, onverantwoord is en weigert dus ook sneller te gaan.
Zo heb ik ook een tijdje een Haflinger gereden. Soms echt wel met bloed zweet en tranen omdat ie niet vooruitging, maar nooit met geweld. En dan ineens viel het kwartje en was ie weer een stuk vooruit. Op de dag dat hij verkocht werd heb ik er voor het laatst opgezeten. Hij heeft alle rondlopende Quarters er vierkant uitgereden....
Daar, dat gevoel wat het geeft, kan zelfs geen Olympisch Goud tegen op, vind ik tenminste.

Maar goed, om op de topic terug te komen, ik denk dat je misschien best wel goed kunt worden met bruut geweld. Maar dat ene beetje extra, dat beentje wat net omhoog getrokken wordt om de balk niet te raken, dat extra showen omdat het paardje trots heeft of gewoon omdat het voor het baasje belangrijk is (en geloof me, dat weten ze), dat krijg je er alleen in met respect en liefde voor het paard. Het lintje dat je dan wint heeft dan, lijkt mij, echt een gouden randje...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:15

Appelflapje schreef:
chamleona schreef:
En sowieso een goede lesgeefster hoeft nooit een paard te rijden om goed les te kunnen geven..toch

In principe moeten ze het kunnen zien, maar ik snap wel goed dat iemand het handiger vindt om het eventjes zelf te voelen. Dit is alleen maar ter aanvulling van wat je als instructeur al kan zien. Lachen

ben ik het niet helemaal mee eens, mijn instructise geeft me sinds kort en stapte laatst even op mijn paard omdat ik hem ten eerste overstuur zat te maken, en ze haaar ff wilde aanvoelen. ze was consenquent maar heel ontspannen en rustig. ben ik heel blij mee! zo'n persoon heb ik nodig.

ik geloof ook niet in bruut geweld, veel mensen doen het wel. en ik zal toegeven ik ben vaak ook te drammerig en wordt ik boos. en dan geef ik veelsteveel been. maar ik mag dan wel het geluk hebben met een paard die mij letterlijk op de rem heeft gezet. ik wil het samen met mijn paard gaan doenj!

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:40

lotjj92 schreef:
ben ik het niet helemaal mee eens, mijn instructise geeft me sinds kort en stapte laatst even op mijn paard omdat ik hem ten eerste overstuur zat te maken, en ze haaar ff wilde aanvoelen. ze was consenquent maar heel ontspannen en rustig. ben ik heel blij mee! zo'n persoon heb ik nodig.

ik geloof ook niet in bruut geweld, veel mensen doen het wel. en ik zal toegeven ik ben vaak ook te drammerig en wordt ik boos. en dan geef ik veelsteveel been. maar ik mag dan wel het geluk hebben met een paard die mij letterlijk op de rem heeft gezet. ik wil het samen met mijn paard gaan doenj!

ik geloof ook niet in bruut geweld, je moet het samen met je paard doen

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:32

Schandalig, dat iemand dat uberhaupt doet maar dan ook nog eens op de pony van iemand anders.... als ik op andermans paard rij ben ik altijd veels te lief, zeker de eerste keer als ik der een paar keer op gezeten heb rij ik wel weer normaal maar ben altijd super voorzichtig met het paard van een ander.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:28

Voor veel mensen is paardrijden een hobby... Jammer genoeg denken anderen alleen aan presteren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:23

geld ook voor voetballers........... misschien wel voor elke sporter???

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:33

dat denk ik ook, mensen willen te graag

ook ik, gelukkig heeft mijn paard mij laatst flink op de rem gezet, want dit is dus niet een paard dat pikt als je doordramt. kreeg van veel mensen te horen dat ik haar eens een flink pak slaag moest geven. zelfs de dierenarts (we hebben hem gebeld om te vragen of de gevoeligheid op haar buik te maken kon hebben met de drachtigheid) hij zei dat ik haar maar eens een goede schop terug moest geven. ik dacht dan krijg ik hem zeker 3 keer zo hard terug Duivel nee zo werkt het niet.