Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cindysponys schreef:Een slechte ruiter/instructrice is iets heel anders dan een consequente instructrice!
In mijn ogen moet een goede instructrice: weten waar hij mee bezig is, de manier van rijden moet jou ook aanstaan. Maar de instructrice moet ook streng/consequent zijn: niet je een keer ergens op wijzen en het daarna door de vingers zien. Daar schiet je nog niet veel mee op. Werk dan even een lesje ergens goed aan, zodat dat echt goed gaat en je volgende les weer ergens verder mee kunt gaan.
Ik geef zelf ook les. Ik heb ook wel eens aan een koppig iemand les gegeven. Dan zeg ik, je moet het zo doen, en diegene vond van niet. Dan toch niet? Van mij hoeft niemand precies te doen wat ik zeg. Als je goed lesgeeft nemen ze het vanzelf wel van je aan, omdat ze zien dat het werkt.

anders had de ruiter het wel zelf op kunnen lossen op dat moment. KiWiKo schreef:ik ben in mijn lesgeven ook streng, zowel naar het paard als naar de ruiter........... maar een paard zo over de zeik helpen gaat nergens over.....
de basis is altijd ontspanning
en ik ben echt ook wel eens opgestapt hoor als de ruiter er even niet doorheen kwam, en dan kan ik ook best minder lief zijn, maar je zal me nooit zien schoppen of trekken...... naa ook niet waar een wat strengere ophouding zal er wel bij zitten en een prikkie ook wel![]()
anders had de ruiter het wel zelf op kunnen lossen op dat moment.
maargoed je begrijpt wel wat ik bedoel
Ik ben het wel met je eens. In dit geval was het echter niet zo dat ik er zelf niet uitkwam. Ze liep niet super, maar ook niet heel slecht. De instructrice wilde alleen even 'voelen'.
als ik in de voelmodus op een paard ga zitten dan ga ik inderdaad voelen, niet oplossen

denk ik dan
KiWiKo schreef:Imo is voelen niet hetzelfde als corrigeren![]()
![]()
als ik in de voelmodus op een paard ga zitten dan ga ik inderdaad voelen, niet oplossen
![]()
![]()
fout van de instructeurdenk ik dan
Urielle schreef:KiWiKo schreef:Imo is voelen niet hetzelfde als corrigeren![]()
![]()
![]()
![]()
fout van de instructeurdenk ik dan
Maar DAT doen er veel!
Vragen ze of ze even mogen voelen, denk je: Mwah, een paar rondjes rondrijden, boeit mij het.
En voor je het weet zitten ze een half uur op je paard in een dikke 'ruzie'...

jokita schreef:Gelukkig dat ze er vanzelf is afgevallen, ik had haar er vanaf getrokken. Dit heeft niets met instructie te maken. Liever een instructice die te lief is, gewoon proberen wat consequenter te zijn, heeft niets met ruw gedrag te maken. Gewoon nee is nee.
Dus ben eigenlijk wel een beetje blij dat ze niet gevallen is 
Marijkjuh schreef:Ik heb vandaag weer bewezen gekregen dat je door je paard naar beneden te zagen en goed je spoor erin te zetten ook super punten kan rijden. Erg frustrerend om te zien en vooral achteraf te horen hoeveel punten de jury wel niet voor zulke dingen geeft.
russel schreef:Als iemand er voor kiest geen cap te dragen, moeten ze zelf weten. Ik zou de volgende keer bij de eerste keer dat het je niet bevalt te bevelen onmiddellijk af te stappen. Als het niet goed voelt is het goed niet zo door te gaan of te laten gaan. Een paard is geen fiets.
Ik kijk altijd eerst hoe iemand zijn eigen paard rijdt en dan pas bepaal ik of die op mijn paard mag, eigenlijk kijk ik dan ook nog eerst hoe die paarden van een ander rijdt. Voor jouw misschien een lesje om eerst te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik heb vaak zat moeten aanhoren dat ik mijn paard eens moet aanpakken, dus een pak slaag moet geven, want dat bedoelen ze dan. Maar dan zie ik hoe ongevoelig zij zelf met hun paard omgaan en dan denk ik, klets maar raak.
Wellicht heb je nu meer waardering voor je 1e instruktrice??

) hns schreef:heb medelijden met ze want juist die mensen zullen het gevoel om één te zijn met je paard nooit verkrijgen.
Appelflapje schreef:chamleona schreef:En sowieso een goede lesgeefster hoeft nooit een paard te rijden om goed les te kunnen geven..toch
In principe moeten ze het kunnen zien, maar ik snap wel goed dat iemand het handiger vindt om het eventjes zelf te voelen. Dit is alleen maar ter aanvulling van wat je als instructeur al kan zien.
lotjj92 schreef:ben ik het niet helemaal mee eens, mijn instructise geeft me sinds kort en stapte laatst even op mijn paard omdat ik hem ten eerste overstuur zat te maken, en ze haaar ff wilde aanvoelen. ze was consenquent maar heel ontspannen en rustig. ben ik heel blij mee! zo'n persoon heb ik nodig.
ik geloof ook niet in bruut geweld, veel mensen doen het wel. en ik zal toegeven ik ben vaak ook te drammerig en wordt ik boos. en dan geef ik veelsteveel been. maar ik mag dan wel het geluk hebben met een paard die mij letterlijk op de rem heeft gezet. ik wil het samen met mijn paard gaan doenj!
nee zo werkt het niet.