Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daantjuhhh schreef:@ urielle die plaatjes kunnen nog prima, maar ik zie hier nog steeds een ruiter die in het paard zit en niet erop doordat je ook wat lengte hebt.

jasmijn78 schreef:Ik vind dat zowiezo meer ruiters wel eens wat mee aandacht aan hun fysieke gesteldheid mogen geven. We verwachten wel van onze paarden dat zij lenig en soepel en sterk worden, maar als jij in slechte conditie bent en overgewicht hebt kan je nooit goed en fijn rijden op je paard. Een stijf of stram lichaam, te dikke bovenbenen etc. hebben zeker een negatieve invloed op je houding. Een een goede houding is een eerste voorwaarde om 'paardvriendelijk' te kunnen rijden.
Buiten het feit dat je te zwaar zou zijn voor je paard/pony vindt ik dus dat je met (matig tot flink)overgewicht niet op een paard moet gaan zitten. Ten eerste kun je nooit fijn meekomen met je paard en ten tweede is het gewoon geen gezicht.
Wees eerlijk tegen je paard; als je sport met je paard moet je zelf ook in shape zijn (en recreatie rijden is ook paardensport)
Urielle schreef:Ik probeer af te vallen. Niet omdat mijn paard het niet trekt ofzo maar omdat ik het plaatje te paard mooier vind als je slanker bent en je benen vlakker aan het zadel kunnen liggen. Ik ben klein dus het oogt al snel propperig. Bij mij is er al best wat af intussen.
beantsje schreef:Midasje schreef:Ik vindt dat als je jonge paarden in gaat rijden je zeker niet zwaarder mag zijn dan 63 kg ongeacht je lengte.
Ben je zwaarder pech dan moet je afvallen
63 kg precies? Is dat mss net jouw gewicht?![]()
OK: MANNEN mogen geen paarden meer inrijden, dat is MISHANDELING!! (of ken jij volwassen mannen die lichter zijn dan 63 kg?)
Maar nu even weer on-topic:
Als jullie willen discussieren over hoe zwaar je mag zijn voor het paardrijden, dan zijn daar al genoeg topics over!
Dus hier even weer de beginpost:Citaat:...
Nu vroeg ik mij af hoeveel mensen bewust willen afvallen en dit allemaal voor hun paard/pony
Niemand heeft het hier dus over logge/lompe/stijve/luie ruiters. Of ruiters die nog een paard/pony gaan kopen.
We hebben het hier over iemand die iets te zwaar gebouwd is en bewust bezig is met het welzijn van haar pony. Zo bewust, dat ze er zelfs voor wil afvallen.
ik ben bewust gaan afvallen om dit gewicht te behalen ik vindt gewoon dat je niet meer mag wegen als je een jong paard gaat inrijden dit is niet goed voor dat beest, en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT

maar ik bedoel gewoon dat je niet een jong paard kunt belasten met zón zwaar gewicht.
dovish schreef:Ik doe mijn best het paard een beetje sterk in zijn rug te krijgen door regelmatig dressuurmatig te oefenen, ondanks dat dat niet onze hobby is. Ik heb niet het idee dat hij moeite met mij heeft, ondanks dat ik toch echt veel te zwaar ben.
dovish schreef:wat vinden jullie van de combinatie?
beantsje schreef:Eerlijk gezegd vind ik het dapper om die foto hier neer te zetten.
Urielle schreef:Ik doe elke dag oefeningen en ben vrijwel elke dag bezig met zitlessen na mijn training maar heb fibromyalgie en ben daardoor erg stijf. Toch heb ik nog ambities in de sport en mijn paard heeft meer last van mijn slechte zit door rugproblemen dan van mijn overgewicht en stijfheid
Lenneke_ schreef:Terwijl dat wel belangrijk is, als je vermoeid raakt tijdens het rijden zit je je paard echt in de weg.
Midasje schreef:en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT
jasmijn78 schreef:Niet persoonlijk bedoelt, maar ik denk niet dat paarden snel zullen aangeven dat hun ruiter te zwaar is...
jasmijn78 schreef:Of een slechte zit nu veroorzaakt wordt door ziekte, zeer of overgewicht (of een combinatie daarvan), ik vind dan niet dat je dat gegeven als ruiter voor lief kunt nemen zonder daarbij aan je paard te denken. (ik ben in slechte conditie, maar ik wil dit of dat met mijn paard, dus mijn paard moet het maar met mij doen)
Als je je gezondheid of gewicht niet zodanig kunt verbeteren dat je op een paard kunt zitten zonder hem flink te storen, dan moet je daar je conclusies uittrekken. En ik begrijp dat dat voor velen moeilijk is. En ik denk dat het niet zo hoeft te zijn dat je dan maar helemaal moet stoppen, maar misschien moet je dan in het kader van het welzijn van je paard als ruiter je doelen/ambities (tijdelijk) bijstellen. Als je slecht kunt zitten is een buitenritje minder belastend dan een Z-proef of een springparcours.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en niet voor andere 'dikke' ruiters, vandaar dat ik mijn eigen details even aanhaal 
Urielle schreef:Ik vat het niet persoonlijk op hoor
Urielle schreef:Maar wat ik dus juist wil zeggen is dat een zwaardere ruiter zeker niet per definitie zijn paard stoort of slecht zit - want daar gaat het nu steeds over, een dikke ruiter/amazone die zijn paard ook nog eens in de weg zit.
Urielle schreef:En wat mij dan ook nog stoort is dat er voor een dikke amazone die niet kan zitten, altijd geldt: zorg eerst maar dat je afvalt - maar bij slanke amazones die niet kunnen zitten, wordt er verwezen naar zitlessen
dovish schreef:Overigens reed ik vroeger (ettelijke centimeters en kilo's geleden) op shetlanders, die toch echt wel aangaven je al dan niet te zwaar te vinden. (ze bokten iedereen die wat zwaarder was er enthousiast weer af).
dovish schreef:Daarentegen vind ik het niet moeilijk mijn bekken te kantelen en kan ik makkelijk 'aan het paard geplakt' zitten. Ik hobbeldebobbel niet door mijn dikke kont.
jasmijn78 schreef:En dat is ook mijn punt; het gaat mij er niet om om een ander te vertellen dat die te zwaar is voor zijn paard. Het gaat mij er om dat iedere ruiter ervoor moet zorgen dat zijn gewicht, gezondheid en conditie gewoon goed zijn. Als je goed wil leren rijden moet je eerst zorgen dat die basisvoorwaarden in orde zijn. Je gaat toch ook pas met je paard rijden als hij gezond en fit is?
Ik heb genoeg paarden gereden die moddervet van het weiland afkwamen, gewoon rustig opbouwen en dan werden ze vanzelf wel slank. jasmijn78 schreef:dovish schreef:Ik doe mijn best het paard een beetje sterk in zijn rug te krijgen door regelmatig dressuurmatig te oefenen, ondanks dat dat niet onze hobby is. Ik heb niet het idee dat hij moeite met mij heeft, ondanks dat ik toch echt veel te zwaar ben.
Niet persoonlijk bedoelt, maar ik denk niet dat paarden snel zullen aangeven dat hun ruiter te zwaar is...dovish schreef:wat vinden jullie van de combinatie?
Gewicht is 1 ding; postuur in nummer 2. De discussie of je daadwerkelijk te zwaar bent voor je paard wil ik even laten voor wat het is. Maar als ik naar je postuur kijk denk ik dat het niet meevalt om netjes te zitten zonder je paard in zijn balans te storen... Als je korte benen hebt EN ze zijn aan de forse kant, dan wordt het veel moeilijker om goed te zitten. Vaak zie je bij ruiters met korte dikke benen dat ze snel vallen als hun paard een flinke bok of schijnbeweging maakt. Met langere en slankere benen kun je je benen beter 'om' je paard leggen, jezelf lang maken, je hakken uitdrukken. Daardoor zit je beter in balans.
Een dikke kont belemmerd een ruiter ook om het bekken te kantelen, waardoor zij moeilijker met hun zit kunnen werken.beantsje schreef:Eerlijk gezegd vind ik het dapper om die foto hier neer te zetten.
Dat vind ik ook, en mijn opmerkingen zijn ook niet bedoeld om iemand te beledigen.Urielle schreef:Ik doe elke dag oefeningen en ben vrijwel elke dag bezig met zitlessen na mijn training maar heb fibromyalgie en ben daardoor erg stijf. Toch heb ik nog ambities in de sport en mijn paard heeft meer last van mijn slechte zit door rugproblemen dan van mijn overgewicht en stijfheid
Nogmaals ik wil niet persoonlijk worden (en dat valt niet mee in dit soort discussies).
Of een slechte zit nu veroorzaakt wordt door ziekte, zeer of overgewicht (of een combinatie daarvan), ik vind dan niet dat je dat gegeven als ruiter voor lief kunt nemen zonder daarbij aan je paard te denken. (ik ben in slechte conditie, maar ik wil dit of dat met mijn paard, dus mijn paard moet het maar met mij doen)
Als je je gezondheid of gewicht niet zodanig kunt verbeteren dat je op een paard kunt zitten zonder hem flink te storen, dan moet je daar je conclusies uittrekken. En ik begrijp dat dat voor velen moeilijk is. En ik denk dat het niet zo hoeft te zijn dat je dan maar helemaal moet stoppen, maar misschien moet je dan in het kader van het welzijn van je paard als ruiter je doelen/ambities (tijdelijk) bijstellen. Als je slecht kunt zitten is een buitenritje minder belastend dan een Z-proef of een springparcours.Lenneke_ schreef:Terwijl dat wel belangrijk is, als je vermoeid raakt tijdens het rijden zit je je paard echt in de weg.
Precies, daarom is je conditie ook van belang.Midasje schreef:en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT
Zoals ik al zei is gewicht alleen dus niet zaligmakend. Liever een zwaardere ruiter met ervaring en een goed postuur dan een ruiter van 65 kilo zonder enige ervaring/kunde. Een normaal gebouwde man is al snel 80 kilo. Het postuur is om fijn te kunnen zitten/rijden eerder nog belangerijker dan het gewicht. Een goed in balans zittende wat zwaardere/langere ruiter is minder belastend dan een slecht zittende ruiter die qua kilo's misschien iets lichter is.
Snoevie schreef:ik vind het juist goed als je afvalt voor je pony.
zelf ben ik er ook mee bezig,elke kg minder is er eentje.