Waarom handen hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Waarom handen hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:17

runningkawa schreef:
De handen en onderarmen horen in 1 lijn met de teugels te lopen.
Tenminste dat is mij geleerd Lachen
En dat vind ik dus ook het mooiste Lachen

Idd, al moet ik van mijn instructrise wel mijn handen een handbreede boven de schoft houden (om het af te leren dat ik mijn handen niet zijwaarts en hoog uitsteek)

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:38

Ik moet ook mijn handen hoger neerzetten dan ik altijd geleerd heb. Op die manier zit er meer vering in mijn armen en ben ik dus elastischer met de mond van mijn paard mee. Vroeger zaten mijn handen lager, maar drukte ik ze stijf weg. Daardoor kon ik minder meeveren, ook werd mijn bovenlijf hierdoor te stijf.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:18

Zou het ook kunnen zijn dat je om te voorkomen dat je je handen hoger moet houden om contact te bewaren gewoon je teugels wat korter moet nemen en zo wel die rechte lijn tussen bit en elleboog kunt behouden Pling

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:21

Graag interpunctie! Anders leest het een beetje moeilijk....En wil graag lezen wat er staat. Pling

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 18:44

juno schreef:
Graag interpunctie! Anders leest het een beetje moeilijk....En wil graag lezen wat er staat. Pling

Het was echt 1 zin Knipoog

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:31

Op springles hoor ik steeds 'handen laag', op dressuurles 'handen iets hoger'.
Ik doe het tussen beide :p

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:34

Als je je handen met dressuur wat hoger houd, kun je je handen niet vastzetten, daarom rijd ik zelf liever ook wat met hogere handen Knipoog

Met springen hoor je inderdaad vaak dat je handen lager moeten, dat zal wel te maken hebben dat je je handen goed meeneemt tijdens de sprong en dat je je paard niet in z'n mond hangt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:25

Shyla25 schreef:
Zou het ook kunnen zijn dat je, om te voorkomen dat je je handen hoger moet houden om contact te bewaren, gewoon je teugels wat korter moet nemen, en zo wel die rechte lijn tussen bit en elleboog kunt behouden Pling

maar zo leest ie al fijner Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:29

Vandaag weer eens gedressuurt en ik kan het echt niet mijn handen zo hoog huiden dan komt het gewoon niet lekker over.
Nu moet ik zeggen dat ik dus met een hackamore rij, of dit verschil geeft weet ik niet.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:20

Ikzelf rijd met aardig hoge handhouding, dan niet te spreken van mijn instructie. Ik heb geleerd om mijn handen ongeveer 10 cm boven het zadel te houden, voor de schoft wel te verstaan.
Zelf vind ik het prettig om mijn handen wat hoger te houden, dan kan ik wat beter voelen waneer er aanleuning is of niet. denk maar een som je handen op het zadel te zetten. Dan voel je stukken minder wat er gebeurt in de paardenmond als dat je je handen wat hoger houd.

Sommige maken er misbruik van door het paard te "liften" ja dat werkt niet zoals het hoort te werken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:45

richting de mond als het ana mij ligt. Heb het zo geleerd en hoge handen vind ik niet zo fijn rijden

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:36

Idd in een lijn met de mond. Als je van je elleboog naar het bit een lijn trekt moet die gelijk zijn aan je teugels.

Te hoog vind ik er altijd net zo uitzien als serveersters en te laag vind ik ook helemaal niks...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:26

kijk eens op de volgende link voor een heldere uitleg over arm/handhouding (en nog veel meer begrippen met duidelijke uitleg en plaatjes). mij is idd ook geleerd dat de lijn van bit naar elleboog, via de hand 1 rechte lijn moet zijn. Dit is de houding waarin je de minste spanning hebt en dus je hulpen het meest optimaal inwerken.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:27

Op de foto's van de voorpagina vind ik de eerste 2 idd te hoog, die andere is volgens mij ook goed.. Ik zelf hou ze ook zo ong. Lachen

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:18

als je je handen hoog houd zal een paard minder snel op je hand gaan hangen en dus meer op eigen benen gaan lopen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:19

Beide handen hoog geeft het valse gevoel dat je beter met je handen de aanleuning en het contact met de paardenmond voelt. Vooral als je zit niet onafhankelijk is, heb je de mogelijkheid om met je lijf op deze manier de veranderingen die in de teugelspanning optreden en op de paardenmond inwerken te verminderen, tenminste als je dat kunstje beheerst.....

Deze verbinding met de paardenmond is "fake". Het onder een rechte hoek houden van je onderarm tov je bovenarm vraagt spierinspanning in je eigen lijf, dat werkt door naar je schoudergordel en daarmee door naar je romp en via je romp naar je bekken, naar je zit. En je zit, is zoals opgemerkt al niet optimaal.

Omdat je je onderarmen op deze manier houdt, is de verbinding van de teugel vanuit je hand (vuist) een rechte lijn naar de vuist, waardoor je omdat er al spierspanning nodig is, ogenschijnlijk minder kracht op de teugels gezet wordt. In werkelijkheid is de spanning die in de teugels komt te staan, bij dit soort ruiters, veel sterker. In inwerking (kracht) op de paardenmond is veel sterker.

Als je op deze manier rijdt dan kan je, als je het trucje beheerst, met meer beweging in je ruiterlijf, minder grote veranderingen in de mond veroorzaken. De verbinding met de mond lijkt rustiger, de spanningsvariaties werken gewoon op de mond in.

Als je op deze manier rijdt, en je beheerst dit trucje en je hebt daarnaast een goede zit, dan kan je de elasticiteit die nog onvoldoende in het paard zit, op deze manier kunstmatig wat vergroten, waardoor bij een proef de indruk ontstaat, dat een paard elastischer is en daarmee wat meer expressieve gangen vertoont. Het is geen voordeel voor het paard, het is een middel voor de ruiter om puntjes te kunnen sprokkelen, terwijl het boetseerwerk van de dressuurtraining in werkelijkheid nog niet op het niveau is als wat je zou willen laten zien.

De enige echte verbinding is afhangende bovenarm richting heup. Vanauit de elleboog bij de heup een rechte lijn naar de mond van het paard. Alleen op die manier wordt in het ruiterlijf geen kracht aangewend in het contact en aanleuning met de paardenmond. De polsen van de ruiter zijn alleen dan ontspannen. Als de teugelspanning vergroot of verminderd moet worden dan doe je dat door de vuist iets losser te laten of iets aan te spannen en/of door de polsen als kurketrekker naar binnen of naar buiten te draaien. Dit zijn zeer kleine bewegingen..... Dat kan alleen met een onafhankelijke zit.

Beide handen gelijktijdig hoog of laag of wijd bij instappen en loswerken kan ik me voorstellen. Bij het trainen en rijden van figuren is het fake. Het gebrek ligt dan bij de ruiter die niet in staat is om met hele kleine veranderingen in vuist en pols de aanleuning in stand te houden.

Omdat het veel tijd kost om een echte onafhankelijke zit te ontwikkelen en daarna eerlijke handen,
hebben we een wat snellere methode, die ogenschijnlijk tot hetzelfde resultaat leidt. Je kan beter goed leren zitten en goed voelen. Omdat die vaardigheid bij de meesten ontbreekt, kan je ook niet vergelijken met hoe het wel moet. Het gevoel met beter voelen met de moderne methode, is daarom fake omdat je niet of nauwelijks referentie hebt. Je kan niet vergelijken, je gaat op je gevoel af, en dat zet je op het verkeerde been. Geen haan die er naar kraait, we doen niet anders .... Pling