En gelukkig zijn er over dat onderwerp al duizend en 1 discussies op gang
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En gelukkig zijn er over dat onderwerp al duizend en 1 discussies op gang
Goofy44 schreef:Urielle schreef:Skala der Ausbildung: de bouwstenen van de dressuur, naar een Duits boek dat het standaardwerk van de dressuur is geworden.
takt, losgelatenheid, schwung, aanleuning, recht richten en verzameling.
1/. takt, 2/. losgelatenheid, 3/. aanleuning, 4/. schwung, 5/. rechtrichten en 6/ verzameling.
dit resulteert in "Dürchlässigkeit".
Een paard dat ontspannen, los en soepel door het lijf is, zal in balans gaan. De aanleuning van het paard is dan gelijkmatig en de achterhand volgt op rechte en gebogen lijnen in het spoor van de voorbenen. Dit wordt vaak rechtrichten genoemd, naar mijn mening is dit gewoon het resultaat van simpele ontspannings- en gymnastiserende oefeningen die je bij een goede rijinstructie krijgt.
Rechtrichten voor verzameling, heeft een heel ander lichaamsgebruik van het paard tot gevolg, het paard wordt heel anders gebruikt, het lijf werkt anders, heeft nog meer kracht, maar ook losheid en soepelheid nodig. Dit is een heel ander verhaal, en rijkunstig wordt dit rechtrichten genoemd. Dus wat Urielle naar mijn mening correct aangeeft.
Wat een normaal ontspannen, loslatend en soepel paard is, wordt tegenwoordig al snel een rechtgericht paard genoemd. Rechtrichten in de ware zin zoals het rijkunstig bedoeld is, heeft wat meer voeten in de aarde..... dan hoe dit als wondermiddel tegenwoordig vaak gebracht wordt. Het is allemaal heel simpel en als je met je paard doet, wat je ermee moet doen, heb je in het begin rechtrichten zoals het genoemd wordt niet nodig, het paard gaat immers goed, want je doet het goed. Rechtrichten wordt vaak als remedie voor de oplossing van simpele problemen gebracht, in rijkunstige zin, is dat nog geen rechtrichten. Het is wel een voorwaarde waaraan een paard moet voldoen om de aanleuning goed te hebben. Het trekken aan teugels om gelijke teugelspanning te krijgen om een paard recht te krijgen, is fake.....
elsie1 schreef:Ik heb ook nog nooit een paard had die ongevraagd in de hand komt, dus bij geen contact in de hand komt bestaat niet. Je hebt altijd contact eer het paard je hand volgt.