Nobel voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Nobel voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:35

Hoe gevaarlijk! TS, je hebt echt heel veel geluk gehad. Mennen is nog gevaarlijker dan rijden (sorry voor de menliefhebbers *LOL*
Kijk uit wat je doet met het dier. In het vervolg een liverpoolstang met oogkleppen en een ervaren menner ernaast. Jullie zijn niet alleen een gevaar voor jezelf maar erger nog een gevaar voor iedereen op straat. Als er iemand naast loopt, dat wil niets zeggen... Als pony aan de haal liep kan de persoon ernaast toch niets doen Boos!. Hoe ondoordacht!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:38

Lindake: als je er niets vanaf weet, roep dan ook niet zomaar iets, een liverpoolstang en oogkleppen is onzin!

Mennen is niet 'gevaarlijker' dan rijden, maar 'risico-voller', zo zou je het beter kunnen zeggen. Hoef je ook geen sorry voor de menners te zeggen, want menners weten dat net zo goed zelf wel Knipoog

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:39

JoyCiej007 schreef:
Funky mistic: als je je even inleest in dit topic, snap je waar dat op slaat.

Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:40

lindake schreef:
Hoe gevaarlijk! TS, je hebt echt heel veel geluk gehad. Mennen is nog gevaarlijker dan rijden (sorry voor de menliefhebbers *LOL*
Kijk uit wat je doet met het dier. In het vervolg een liverpoolstang met oogkleppen en een ervaren menner ernaast. Jullie zijn niet alleen een gevaar voor jezelf maar erger nog een gevaar voor iedereen op straat. Als er iemand naast loopt, dat wil niets zeggen... Als pony aan de haal liep kan de persoon ernaast toch niets doen Boos!. Hoe ondoordacht!!!

Waar slaat dat nou weer op??

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:40

Joyciej007 ben het volledig met je eens hoor.
lindake: Als jij een paard OHZ rijdt, voel je elke beweging die hij maakt. Bij mennen heb je alleen met de teugel contact.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:41

FunkyMistiC schreef:
JoyCiej007 schreef:
Funky mistic: als je je even inleest in dit topic, snap je waar dat op slaat.

Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb?

waarom reageerd je dan zo raar met vraagtekens

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:46

FunkyMistiC schreef:
lindake schreef:
Kijk uit wat je doet met het dier. In [b]het vervolg een liverpoolstang met oogkleppen[/b] en een ervaren menner ernaast. Jullie zijn niet alleen een gevaar voor jezelf maar erger nog een gevaar voor iedereen op straat. Als er iemand naast loopt, dat wil niets zeggen... Als pony aan de haal liep kan de persoon ernaast toch niets doen Boos!. Hoe ondoordacht!!!

Waar slaat dat nou weer op??

Dat heb ik idd verkeerd verwoord.

Mijn reactie was misschien wat impulsief maar heb een keer een negatieve ervaring met mennen gehad. Ik ging toen mee als passagier. Daarom reageerde ik zo. Ik verschiet er gewoon van dat mensen zonder enige voorbereiding op straat gaan mennen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:48

Het ziet er allemaal best goed uit. Natuurlijk had TS beter nog een paar keer op het land kunnen oefenen. Maar ik neem aan dat het paard behoorlijk verkeersmak is.

Als voorbeeld wordt door iemand aangehaald: ik kreeg een ongeluk met een ingespannen pony die al 6 jaar voor de kar loopt....weer een andere "kenner" schrijft: 1000 keer gaat het goed maar dán....

Wanneer is je paard dan wel geschikt voor de wagen? Als iemand met 20 jaar "ervaring" er 3 keer mee de weg is opgeweest? Of als ie er 12 keer mee weggeweest is...of 25... of 33....of 65?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:52

Je kan risico wel voorkomen door eerst wat ervaring op te doen voordat je de straat op gaat. Mijn negatieve ervaring was met een ervaren menner. Door haar ervaring heeft ze het goed kunnen oplossen en is er geen ongeluk gebeurt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:54

Maar TS schrijft dat ze iedere woensdag met een tweespan rijdt. Bovendien is hier ook nog iemand op de fiets mee die ook nog het paard vast houdt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:56

lindake schreef:
Dat heb ik idd verkeerd verwoord.

Mijn reactie was misschien wat impulsief maar heb een keer een negatieve ervaring met mennen gehad. Ik ging toen mee als passagier. Daarom reageerde ik zo. Ik verschiet er gewoon van dat mensen zonder enige voorbereiding op straat gaan mennen.

Tsja, ik heb wel meerdere negatieve ervaringen met het mennen gehad, als ménner dan weliswaar Knipoog v/d week zelfs nog, dus inderdaad, hélemaal op dit moment kan ik aardig kwaad worden van dit soort topics.

Je zult het altijd zien; bij zulke mensen gaat het altijd goed..
tót het eens een keer flink fout gaat. Jammer van de pony, en héeel jammer voor de andere weggebruikers die op dat moment op de weg zijn, maar dan is het maar hopen dat mensen zoals TS hier wat van leren.

@ Slimmerik: ik kan ook wel schrijven dat ik ervaring heb met 2span rijden, terwijl ik af en toe eens de leidsels overneem van een collega menner van mij die toevallig wel met 2span rijd.
Als zij een ervaren menner was, had zij dit niet op deze manier gedaan.

En je noemt iemand die op de fiets zit en het paard vasthoud? Denk je dat die kan ingrijpen op het moment dat er wat gebeurd? Iemand op de fiets? Ik noem dat luiheid, een groom hoort te lopen op zijn voetjes, zodat hij waar en wanneer het nodig is, kan helpen. En niet iemand die eerst zijn fiets op de grond moet gooien om vervolgens de op hol geslagen aanspanning na te gapen.

@ TS: Jij noemt jezelf een menner?! mag ik even lachen? Iemand met ervaring en verstand van de mensport gaat NIET op deze manier op pad, zonder enige vorm van voorbereiding, met een ónbeleerd paard.

Daarbij maak je jezelf ontzettend belachelijk door op zo'n onvolwassen en onverschillige manier te reageren. Ik vraag mij dan ook serieus af met welke leeftijd we hier te maken hebben...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:00

Tjonge jonge over afbranden gesproken....

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:01

slimmerik schreef:

Idd en over leeftijden gesproken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:03

slimmerik schreef:
Het ziet er allemaal best goed uit. Natuurlijk had TS beter nog een paar keer op het land kunnen oefenen. Maar ik neem aan dat het paard behoorlijk verkeersmak is.

Als voorbeeld wordt door iemand aangehaald: ik kreeg een ongeluk met een ingespannen pony die al 6 jaar voor de kar loopt....weer een andere "kenner" schrijft: 1000 keer gaat het goed maar dán....

Wanneer is je paard dan wel geschikt voor de wagen? Als iemand met 20 jaar "ervaring" er 3 keer mee de weg is opgeweest? Of als ie er 12 keer mee weggeweest is...of 25... of 33....of 65?

Jij weet overduidelijk niet waar je over praat.
Die eerste 'iemand' uit het voorbeeld ben ik dus, ja. Daarmee wil ik duidelijk maken dat het mennen al zéér risico-vol is, omdat je alleen je leidsels, stem en zweep hebt als hulp, verder hélemaal niets.

met een ervaren paard kan er dus ook vanalles misgaan (nu lag mijn 'ongeluk' niet direct aan mij of aan mijn pony, maar aan iemand die me er van had verzekerd dat zijn wagen goed in orde was, terwijl dit dus niet zo bleek te zijn),

júist omdat er vanalles mis kan gaan, moet je niet zomaar een onbeleerde pony inspannen, laatstáan er direct de weg mee op.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:04

Dat kan misschien zo overkomen en ondanks dat ik idd niets van mennen afweet sluit ik mij volledig aan bij JoyCiej007. Je bent met een paard bezig en dan moet je altijd je verstand gebruiken!
Laatst bijgewerkt door lindake op 23-09-07 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:05

slimmerik schreef:

Omdat jij nu niet echt iets 'slims' zegt Knipoog en dus eigenlijk praat en oordeelt over iets waar je zelf geen ervaring mee hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:05

Ik vind het onzin dat een paard perse een hoofdstel met oogkleppen om moet en een liverpoolstang. Een paard wat geen stang gewend is loopt daar dwars doorheen dus heb je niets aan. Daarbij, als ze op hol willen gaan ze toch wel, of je d'r nu een stang, een trens of bitloos mee rijd.
Oogkleppen is hetzelfde verhaal, als een paard het niet gewend is schrikken ze juist veel sneller van iets wat ze niet aan zien komen maar plotseling opduikt vanachter die kleppen. Ik vind het zelfs onveiliger als zonder, als het paard toch eens schrikt en opzij springt ziet ie niet waar hij heen springt en dat is veel gevaarlijker.

Een van onze pony's hebben we op een goede dag ook eens ingespannen. Eerst heeft ze 10 min een band gesleept, dat ging prima dus hebben we d'r voor de kar gezet. Ze vond het eerst wel een beetje eng dat ze opgesloten zat maar na 20 meter ernaast lopen ben ik erop gestapt en ermee weggereden en dat ging prima, alsof ze nooit anders had gedaan. Zoiets hoeft dus helemaal niet fout te gaan, als je als ruiter/menner je paard maar goed kent is er niets aan de hand.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:09

Grappig toch dat iedereen vollédig de essentie mist van dit topic en dat iedereen gaat mekkeren over het al dan niet oogkleppen en liverpoolstang....

Clown

anneliesdj: 'even een keer voor de gein een shet inspannen' of een ervaren menner?
Nooit geleerd dat je een paard nog zo goed kan kennen, maar dat het altijd een dier blijft?
het makste paard is je grootste vijand, zelfs de allerbraafste en állerliefste pony's kunnen nog schrikken en op hol slaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:12

JoyCiej007 schreef:
slimmerik schreef:

Omdat jij nu niet echt iets 'slims' zegt Knipoog en dus eigenlijk praat en oordeelt over iets waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Ik bedoelde de niet misverstane "aanval" op de TS daarmee.:

JoyCiej007 schreef:
@ TS: Jij noemt jezelf een menner?! mag ik even lachen? Iemand met ervaring en verstand van de mensport gaat NIET op deze manier op pad, zonder enige vorm van voorbereiding, met een ónbeleerd paard.

Daarbij maak je jezelf ontzettend belachelijk door op zo'n onvolwassen en onverschillige manier te reageren. Ik vraag mij dan ook serieus af met welke leeftijd we hier te maken hebben...

En ik wel degelijk ervaring met aangespannen rijden. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:18

Kan idd als een aanval overkomen, klopt.
Omdat ik het nogal hypocriet vind om een dergelijk topic als dit te openen, en vervolgens op een nogal onverschillige, brutale manier alle adviezen en opbouwend kritiek in de wind te slaan.

het enige commentaar wat TS graag wilt hebben is 'och, wat een mooi paardje! Wat schattug! Wat knáp dattie dat zomaar doet voor de wagen!!'.

maar zodra er iets gezegd word wat ze liever niet hoort, staat het haar allemaal niet meer zo aan.

Ja, maar zó werkt het dus niet op bokt. Knipoog

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:29

Nee dat is niet het commentaar wat ik alleen wil.
Maar de manier waarop jullie de commentaar geven klopt . Dit is nog geeneens commentaar en tips geven dit is gewoon iemand afkraken.
Al deze heissa is alleen gekomen doordat ik niet het perfecte plaatje ben dus zonder oogkleppen en stang(srry ik bespaar mijn paard der mond liever)
Een paard beleren in het land mag niet en de bak is te zwaar.Nou hoe wil je het anders doen.
Jullie waren er niet bij dus je weet niet hoe het gegaan is dus hoe kunnen jullie zeggen dat ik een gevaar ben voor mede weg gebruikers? er gebeurt tog niks? en inmiddels ruim een week later hebben we haar alweer in gespannen , Lig ik al in het ziekenhuis NEE

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:58

oke,ik ben misschien geen ervaren menner,maar ik wil toch graag wat zeggen TS; omdat jij geen juiste plek hebt voor het inspannen van je paard,ga je de weg op. stel dat het misgaat(ik zeg STEL)dan heb je je mede weggebruiker er ook mee,die kunnen er niks aan doen dat het in het land niet mag en je bak te zwaar is.

en dat je dingen niet slim aanpakt,wil natuurlijk niet zeggen dat je al in het ziekenhuis ligt,de kans is wel groter.
beetje laks wel,als ik zo mag zeggen!

en als je ervaren was zou je ook weten dat als je normaal met een stang rijdt,dat niks verpest aan de mond van je paard.

edit: ben blij voor je dat het wel goed gaat en het is een leuk paard om te zien

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:10

gwen1222 schreef:
Al deze heissa is alleen gekomen doordat ik niet het perfecte plaatje ben dus zonder oogkleppen en stang(srry ik bespaar mijn paard der mond liever)

Hier gaat het helemaal niet om. Dat is al een paar keer gezegd.
Ik men mijn paard wel met stang. Hij is er aan gewend, en ik trek echt de mond van mijn paard niet kapot.
Het gaat er niet om of het een mooi plaatje is. Het gaat om verantwoordelijk bezig zijn met je paard.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:19

anneliesdj schreef:
Als ze op hol willen gaan ze toch wel, of je d'r nu een stang, een trens of bitloos mee rijd.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 09:22

en hoezo ben ik dan ontverantwoordelijk omdat ik op onze landweg rijd ipv in de weide?
en trouwens een paard kan ook in de weide op hol slaan en uit paniek dwars door het draad heen gaan en tog zo op de weg komen en andere Medeweg gebruikers in gevaar brengen. of kraam ik nu opeens onzin uit?