wat is het nut van een slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is het nut van een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:31

@ woeliej: Je bent nu ook bezig met goede instructie. Een paard wat niet op de zit wordt teruggereden voor een tijd, moet ook weer opnieuw gevoelig worden voor die hulp... niet raar hoor, dat dat even duurt... ben erg blij dat de slof er bij jou toch niet in komt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:39

Ik gebruik op aanraden van mijn instructrice af en toe een slof op het paard wat ik rij. Paard houdt vast en is ontzettend scheef, loopt haast constant in travers. Daarnaast is het paard nooit met een fijne aanleuning gereden maar altijd met de teugels los-vast-los-vast. Gevolg kan je je vast zelf indenken...

De slof zit vast aan de zijkant van het zadel en ik moet zeggen, de resultaten zijn verbluffend! De slof kort vastpakken en tussen de benen vast zou trouwens denk ik het tegenovergestelde resultaat hebben en dat is dan ook volgens mij het slechtste wat je kan doen Knipoog

Wat mij wel tegen de borst stuit is het commentaar van stalgenoten. Als je met slof rijdt kan je niet rijden. Waarom loopt dat paard dan zo fantastisch? En dat doet ie dan met een slof die hartstikke los hangt! Leg me dat dan maar eens uit....

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:06

Op de wiki staat dit:

Citaat:
De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.

Als de slofteugel wordt strak getrokken, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.
Zelf heb ik al heel vaak gezien dat mensen de slofteugel veel te strak zetten. Als je hem goed gebruikt kan hij volgens mij wel nuttig zijn alleen moet je wel de achterhand blijven activeren. En ik vind ook niet dat het kan dat je hem "voor altijd" gebruikt, maar dat geldt voor alle hulpteugels Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:08

een slof is een super begrenzer

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:48

Yamcha schreef:
@ woeliej: Je bent nu ook bezig met goede instructie. Een paard wat niet op de zit wordt teruggereden voor een tijd, moet ook weer opnieuw gevoelig worden voor die hulp... niet raar hoor, dat dat even duurt... ben erg blij dat de slof er bij jou toch niet in komt Ja

ik heb al eerder gehoort en lees hier ook weer terug dat het schadelijk kan zijn, en daarvoor hecht ik toch echt teveel waarde aan m'n poownietje dus dan maar opzoek naar een andere manier als slof om hem te beteugelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:43

Goed zo! Ja
Ik ben echt trots op je... je hebt paardrijliefhebbers en paardenliefhebbers, en jij hoort bij de laatste categorie...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:57

als jij het zegt Bloos

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:02

ik rij ook met slof en dat is ook onder begeleiding.
m'n pony is heel erg kijkerig en fel. hierdoor doet ze gewoon kop om hoog en rennen.
om dat ontspanning ver te zoeken is op dat moment gebruik ik de slof na ongeveer 20 minuten haal ik hem er weer af en dan gaat het goed.
de slofteugel kan je alleen gebruiken bij paarden/pony's die goed aan het been zijn en voorwaarts zijn!
ook kan je met de slof bijvoorbeel de bovenhalsspier goed trainen door hem laag in te stellen het is niet zo dat je hem helemaal in de krul moet trekken !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:20

woeliej schreef:
zou een slof een optie zijn voor een pony die buiten niet goed te beteugelen is? In stap kan ik hem nog aan de teugel rijden maar zodra hij in draf komt gaat naarmate hij versneld de neus ook naar voren en gaat hij dom lopen racen en heb ik hem niet meer in de hand. Hij word zo grof tegen de hand dat ik na een buitenrit 4 dagen spierpijn heb gehad om hem toch aan de teugel te proberen te houden. 1x met elasthiek gereden en die heeft hij helemaal opgerekt dat schuifje dus die deed op gegeve moment ook nix meer... Hij maakt zich dus gigantisch sterk.. Daar werkt een slof ook niet tegen denk ik?

Jouw probleem is een rijtechnisch probleem..
Ook buiten moet je je paard aan het werk houden zodat hij aan de hulpen blijft..
Veel overgangen, niet te lange stukken draven of galopperen.
Geef em geen ruimte om sterker te worden.. anders maak je weer een overgang terug, maar wel aan je been (voorwaarts).. niet je been af gaan steken omdat ie al zo snel gaat.
Als je niet meer met je benen rijd, kan hij ook onder je hulpen uit komen..