20 min. zonder zadel, niet langer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

Re: 20 min. zonder zadel, niet langer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:21

je kan beter zonder zadel rijden dan op een slechtpassend zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:33

Ja.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Het is allebei niet goed, en je moet het allebei niet doen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:28

Goed stuk, legt het idd heel goed uit... Ja
Vandaar dat ik ook geen fan ben van boomloos.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:33

Ligt er ook een beetje aan hoe je paard gebouwd is, hoe je zonder zadel zit en wat je doet zondr zadel Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:36

enigzinds zou het kunnen kloppen maar moet zeggen dat ik nooit lang zonder zadel rijd vanwege al die kriebelende haren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:05

Yamcha schreef:
Ja.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Het is allebei niet goed, en je moet het allebei niet doen.

Maar hoe gaat het dan in landen waar ze wel zonder zadel rijden en de paarden gemiddeld veel ouder worden??
IK rij al 4 jaar heel veel zonder zadel , mijn paard heeft geen probleem ,dus ik geloof niet echt dat het slecht is, ook rij ik op een boomloos , heb niet het idee dat mijn paard er problemen mee heeft, denk dat het ook heel veel aan de ruiter ligt , hoe je zit en rijd , denk niet dat je gelijk een vinger er op kan leggen en zeggen dat is slecht en zou niet mogen gebeuren, dan kan ik nog wel 10 dingen zo op noemen die eigenlijk helemaal slecht zijn om aan en op een paard te hangen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:18

denk dat het ook wel uitmaakt hoé je rijd, alleen stappen of echt intensief, draven enz.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:26

Ik zit nu af en toe op mijn paard zonder zadel. Ik wil dat straks wel meer gaan doen en ik wil ook een barebackpad aanschaffen. Ik heb een Haflinger en ik weeg zelf 50 kilo. Zou dat schadelijk kunnen zijn? En met barebackpad (zo'n dikke van Voest)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:28

midgie schreef:
Maar hoe gaat het dan in landen waar ze wel zonder zadel rijden en de paarden gemiddeld veel ouder worden?

Welke landen zijn dat dan en hoe oud worden de paarden daar?
Is er literatuur waar we dit kunnen lezen?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:04

Vroeger reed iedereen zonder zadel op zijn paard. Waarom is het nu wel schadelijk en vroeger niet? Zo hoorde ik een reactie van iemand via pb dat bijv. indianen ook gewoon zonder zadel reden. En die paarden leefden toch ook niet minder lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:43

nienke_92 schreef:
Vroeger reed iedereen zonder zadel op zijn paard. Waarom is het nu wel schadelijk en vroeger niet? Zo hoorde ik een reactie van iemand via pb dat bijv. indianen ook gewoon zonder zadel reden. En die paarden leefden toch ook niet minder lang?

Hoezo zou het vroeger niet schadelijk zijn geweest en nu wel?
En hoe lang leefden de paarden van de indianen dan?
Waar is dat alles uit af te leiden?

Het zadel is juist uitgevonden ter bescherming van de rug van het paard.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:46

moet eerlijk zeggen dat ik beter zonder zadel zit dan met zadel! Zit veel stabieler, terwijl ik mijn zadel heb laten aanmeten laatst bij de zadelmaker

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:31

Je zit misschien stabieler, maar kan je ook goed meebewegen in de beweging? Soms zie je mensen nl. zonder zadel hun bekken achterover kantelen. Dit zit wel stabieler, maar hierdoor kan je minder goed de bewegingen opvangen. Het zadel zorgt er waarschijnlijk voor dat je bekken normaal in de neutrale stand zit.
Maar als je foto's plaatst dan kunnen we het zelf natuurlijk even zien Lachen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:44

Lise81 schreef:
Je zit misschien stabieler, maar kan je ook goed meebewegen in de beweging? Soms zie je mensen nl. zonder zadel hun bekken achterover kantelen. Dit zit wel stabieler, maar hierdoor kan je minder goed de bewegingen opvangen. Het zadel zorgt er waarschijnlijk voor dat je bekken normaal in de neutrale stand zit.

Ik heb geen foto's waar ik zonder zadel rijd. Ik doe het ook nu niet zo heel veel meer, maar wil het wel weer gaan doen. Maar ik was gewoon benieuwd wat waar is, in het algemeen. Natuurlijk ligt het eraan hoe je zit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:13

Lise81 schreef:

Ik beweeg goed mee in de beweging, heb vroeger heel veel zitles gehad en heb 2 jaar zonder zadel gereden en daar ook goed les in gehad Lachen Heb geloof ik geen foto's dat ik er zonder zadel op zit...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:53

Ben wel verbaas idd, zoals midgie zegt daar dacht ik meteen aan. Hoe deed men het vroeger dan? Je moet natuurlijk wel een goede onafhankelijke ontspannen zit hebben en je paard zo min mogelijk in de weg zitten. Ik zie er geen probleem van, ben er zelf ook mee bezig om bovenstaande aspecten te leren.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:21

magda_90 schreef:
Ben wel verbaas idd, zoals midgie zegt daar dacht ik meteen aan. Hoe deed men het vroeger dan? Je moet natuurlijk wel een goede onafhankelijke ontspannen zit hebben en je paard zo min mogelijk in de weg zitten. Ik zie er geen probleem van, ben er zelf ook mee bezig om bovenstaande aspecten te leren.

Vroeger hadden ze geen zadel ed. dus hadden ze gewoon geen keus. Ze waren 'verplicht' om zonder zadel te rijden. En als je het vaker doet, dan leer je het volgens mij wel!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:23

heb er nog nooit van gehoord. ree met mn pony altijd buitenritten zonder zadel ree dan gerust 2 uur zonder zadel.
had er altijd wel een dekje/pad(western) tussen liggn

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:34

Ik denk dat een dekje/pad wel scheelt, dat is ook het pluspunt van een boomlooszadel, het gewicht wordt wel verdeeld met de dikke pad. Alleen de beugelriemen hebben geen breed ophangpunt, dus steunnemen op je beugels is niet heel vriendelijk.
Ben het met nienke eens dat ze vroeger geen keus hadden, vergelijk het met schoenen. Heel vroeger liepen mensen op blote voeten, wil je dat nu ook? Met schoenen is een stuk comfortabeler. Een goed passend zadel is comfortabel voor ruiter en paard.
Daarbij vind ik ook dat je een paard met een arme bespiering (of een hoog liggende ruggegraat) niet lang blood kan stellen aan belasting. En dan is mét zadel misschien net iets prettiger dan zonder.
Jammer dat onze viervoeters niet zo direct kunnen praten Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:00

ik weet niet zeker hoe het qua druk zit, maar ik weet wel dat ik zonder zadel veel makkelijker doorzit dan zonder zadel, en door het nu veel gedaan te hebben, ik met zadel nu ook een stuk beter zit. tja, wat is dan beter? nog maanden zitten hobbelen met zadel, of paar keer goed oefenen zonder (waarbij m'n paard duidelijk goed ontspande en haar rug losliet).

verder, het zadel is niet uitgevonden om de druk voor het paard te verdelen mensen. toen het zadel werd uitgevonden, werd er niet zo nagedacht over de gezondheid van het paard, ze moesten gewoon hun werk doen. tuurlijk, dat moesten ze zo lang mogelijk, maar verder dan de basis verzorging gingen ze toen echt niet.

nee, het zadel heeft men uitgevonden, omdat men dan meer steun had zélf en dus beter zat. vooral met een zwaar harnas aan bv, waren de stijgbeugels onmisbaar!

dat de indianenen zonder reden, is grotendeels omdat die op een paard opgroeiden, en geen zware beperkende kleding aan hadden. die reden gewoon.

ik ben zelf niet echt voor of tegen het een of ander, maar bedenk dus wel, dat het zadel niet is uitgevonden voor het paard, maar voor de mens. en dat we hier in het westen gewoon gewent zijn aan het gebruik van het zadel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:04

nienke_92 schreef:
En uit dit onderzoek kwam dat kinderen van 40 kg of minder zonder problemen zonder zadel kunnen rijden. Maar als volwassene van 60 kg of daarboven dat je dan maar 20 min. zonder zadel mag rijden, anders is het schadelijk voor de wervelkolom.
Klopt dit?

Het lijkt mij een hele onwetenschappelijke bewering. Kinderen rijden meestal op een pony. Als een welsh of NRPS type pony 40 kilo wel kan dragen dan zie ik echt niet in dat een grote KWPN'er of bv. een Haflinger geen 65 kilo zou mogen dragen zonder zadel. Iets heel anders is dat de meeste mensen helemaal niet goed zonder zadel kunnen rijden (of durven te rijden). Mijn ervaring is dat mensen die goed zonder zadel kunnen rijden een fijne onafhankelijke zit hebben. Ze lijken ook nooit last te hebben van scheefzitten, dan val je er nl. af. Zonder zadel rijden is volgens mij juist een hele natuurlijke manier van rechtrichten, omdat heel veel foute dingen die ruiters doen niet mogelijk zijn als je zonder zadel rijdt.
Mijn oudste dochter reed haar arabiertje heel veel zonder zadel (ook toen ze meer dan 40 kilo woog). Haar paardje ging met haar zonder zadel rustig 55 kilometer per uur in rengalop, maar met mij (zelfde ruitergewicht) met zadel niet, omdat ik niet goed in balans zat.

Dus iedereen die graag zonder zadel wil geef ik de volgende raad: trek je niet teveel aan van 1 zo'n artikeltje. Het kan zelfs wel zijn dat dergelijke "research" door een belanghebbende gefinancieerd wordt, dat komt regelmatig voor. Er kan morgen evengoed weer een onderzoeker komen die het tegendeel beweerd.

1 ding weet ik zeker als ervaringsdeskundige: Als je een mooie zit hebt zonder zadel komt dat je rijden met zadel alleen maar ten goede.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:15

Lise81 schreef:

Maar heel vaak zie je ruiters met zadel met een hele holle rug zitten, bekken naar voren gekanteld. Dan kun je ook geen bewegingen opvangen, maar dankzij de steun van het zadel (en vaak helaas ook de teugels) blijven deze ruiters toch op hun paard zitten.

Ik denk dat zonder zadel rijden heel confronterend is voor veel mensen, dan zien ze nl. pas echt hoe onafhankelijk hun zit is. Ik denk dat we ons niet teveel zorgen over het paard moeten maken. Mensen die niet goed mee zitten met de beweging en de schokken niet goed opvangen zullen niet graag meer dan 20 minuten zonder zadel willen rijden.