"Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Becky_Claire

Re: "Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:42

asjemenou schreef:
Dus iedereen die een kant en klaar paard moeilijker vind, die kan wel een groen paard netjes inrijden en naar de Z rijden?

Nee en dat zeg ik ook niet ik zeg alleen dat ik een kant en klaar paard niet heel veel makkelijk vind dan een groen paard.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:28

Nou ik vind van wel. Mits die ervaren paarden correct gereden zijn.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:37

Alleen een kant en klaar paard dat op een correcte manier gereden is, is fijn. En anders is er geen bal aan. Dan kun je nog beter een paard hebben dat niets kan.

Tenzij je uitdaging wilt natuurlijk. MAar ja, dat kan in de vorm van een verreden paard, of een paard dat helemaal niets kan. Net wat je leuk vindt. Dus eigenlijk is het gewoon een kwestie van hoe je er tegen aan kijkt.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:49

Ik heb altijd jonge paard/ponies gehad en nu een correct gereden Z2 paard....dat is wel even 100 x makkelijker. Als ik het goed aangeef weet hij wat de bedoeling is Lachen

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:56

Weet niet of het al gezegd is, maar er was onlangs nog een soortgelijk topic:

viewtopic.php?f=105&t=823613

Misschien leuk om ook eens door te lezen. Haha!

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:15

afhankelijk van waar je naar kijkt als je hoogopgeleide paarden vergelijkt met nog niet zo hoog opgeleide paarden, kan het makkelijker of moeilijker zijn. een voordeel: alle knoppen zitten dr aan, nadeel: waar zitten die??
ik merk dat als ik uurtje op een hoger opgeleid paard rij (z paard ofzo) meestal vermoeider afstap dan als ik 2 uur op een manege paard heb gereden, moet veel geconcentreerder rijden omdat ie anders oefeningen doet die ik niet wilde doen (naja die ik wel aangeef met m'n hulpen maar dat niet bewust door heb zeg maar)

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:28

tuurlijk is het over het algemeen genomen makkelijker. En ja, je hebt makkelijke groene paarden, en moeilijke kant-en-klare paarden. Maar als jij correct rijdt, op een goed gereden leerpaard dan rijdt je er die oefeningen meestal zo wel uit (en miss moet je in het begin nog ff aan elkaar wennen, maar het gaat wel een heel stuk sneller dan met een groen paard). Een groen paard kan net zo veel trucjes hebben als een ervaren paarden en net zo sensibel zijn.
Waarom zouden mensen trouwens een ervaren paard kopen als ze moeilijker zijn? Ze zijn over het algemeen namelijk een stuk duurder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:45

Een jong paard kost meer tijd (in de vorm van ervaring opdoen en spieropbouw) Een goede ruiter en een correct gereden "kant en klaar paard" zal iig sneller zijn. Elk paard is anders en elk mens ook, dus een karakter "klik" is zeker zó belangrijk. Want en jong paard die alles accepteerd is makkelijker dan een "kant en klaar paard" die snel protesteert bij een (in het paard z'n ogen) oneerlijke aktie van de ruiter.

Voor jonge paarden vind ik het wel zo eerlijk dat ze gereden worden door ervaren mensen.
Helaas hoor je imo te vaak dat jonge paarden moeilijk zijn of een moeilijke periode hebben, maar IK heb dat nog niet meegemaakt. In de meeste gevallen is het probleem niet het jonge paard, maar de onervaren ruiter.... wat je als buitenstaander meestal makkelijk kan zien.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:53

Ik denk dat het ook heel erg aan het paard zelf ligt en de combinatie van de ruiter die je erop zet..kheb zelf hele makkelijke groene paarden gereden,die soms fijner liepen dan ervaren doorgereden paarden,maar ook moeilijke jonge paarden die echt heel lang nodig hebben voor een oefening aan te leren..en dat is dan echt balen..en dat zelfde merk je dan ook met de ervaren paarden..sommige zijn super fijn door iedereen te rijden maar je hebt er ook paarden bij waar je goed naar de knopjes moet zoeken die erop zitten,en een groen paard moet je deze knopjes zelf installeren zeg maar en dan is het de vraag hoelang je paard nodig heeft om deze knopjes erop te krijgen..je leert wel ontzettend goed problemen oplossen op een jong paard,want dat is wat je de hele tijd doet..terug naar de basis en ga maar zo door..

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:29

Het heeft allebij voordelen.

Een groen paard kun je (mits ervaring en hulp) helemaal op jou manier rijden. Jou paard leert direct jou manier. Bij een kant en klaar paard zitten de knopjes er wel op maar om het paard om te turnen naar jou manier is weer een stuk moeilijker.

pam1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:46

Ik denk dat het tijd kost om een combinatie te worden met je paard, of je nou een jong of een doorgereden paard hebt..

Wanneer je de basis goed onder controle hebt denk ik dat je sneller vooruitgang boekt met een doorgereden paard, omdat je alleen de knoppen door moet krijgen. Een jong paard moet je alles nog leren. Maar als je doorgereden paard niet goed afgericht is telt dit natuurlijk niet.

Maar om nou te zeggen: jij hoeft niks te doen want je paard kan alles al is ook onzin.. je paard loopt niet vanzelf Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:48

Ramooontje schreef:
Het heeft allebij voordelen.

Een groen paard kun je (mits ervaring en hulp) helemaal op jou manier rijden. Jou paard leert direct jou manier. Bij een kant en klaar paard zitten de knopjes er wel op maar om het paard om te turnen naar jou manier is weer een stuk moeilijker.

"jouw manier" = dat de goede manier of is "jouw manier" de verkeerde manier Pling
Wanneer je een paard correct rijdt behoord iedereen daarop weg te kunnen rijden (mits deze ook correct rijden)

Dus wanneer je je paard iets verkeerd aanleerd, heeft dat gevolgen voor het paard, maar ook voor jezelf als je het ook goed wilt doen/leren. Het paard is het immers anders gewent, wat je dan eerst moet afleren. Het zal namelijk eerder een kunsje zijn wat er is aangeleerd.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:55

een kant en klaar paard is echt niet makkelijker, ik heb 1.5 jaar een PSG paard gereden en die heeft me in het begin flink uitgetest, steigeren, rennen enz, hij voelde dat ik niet snel genoeg was en met dingen als galopperen word je ook meteen op de feiten gedrukt dat je niet goed stil zat, want hij sprong steeds over en met een losteugeltje kon ook niet met dit paard, vanaf minuut 1 moest je hem aan het werk zetten, heeft me heel wat moeite gekost om hem redelijk te kunnen rijden (met hulp vd eigenaresse en mijn instructrice) dus makkelijker nee niet echt, het is wel zo dat als je ze een beetje doorkrijgt je wel sneller de hogere oefeningen kunt gaan doen en voelen hoe het nou is als je paard het goed doet, met een groen paard moet je naar iets toewerken in stapjes en dit paard doet het dan wel meteen.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:58

Ik vind van wel, als het paard door een goede ruiter is gereden natuurlijk.
Een groen paard weet de knopjes nog niet, het moeilijke is dat jij die erop moet zetten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:57

sjorsie schreef:
ik heb 1.5 jaar een PSG paard gereden en die heeft me in het begin flink uitgetest, steigeren, rennen enz,

Een paard wat gaat steigeren enzo valt bij mij echt niet onder een kant en klaar paard.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:58

nee indd... maar dat wil ook nog steeds niets zeggen over kant en klare paarden. Ik denk dat er nog altijd meer onervaren paarden zijn die dat soort streken hebben (ik heb het van de week nog ondervonden door op mijn 3-jarige die pas 2 weken zadelmak is op te stappen met een zweepje in mijn hand, dat was een enkeltje bakzand).

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:59

asjemenou schreef:
sjorsie schreef:
ik heb 1.5 jaar een PSG paard gereden en die heeft me in het begin flink uitgetest, steigeren, rennen enz,

Een paard wat gaat steigeren enzo valt bij mij echt niet onder een kant en klaar paard.

hij liep PSG was aan het afbouwen omdat ie 18 was en had dus alle knoppen maar wel een flink temprament

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:07

Dit is een lastige discussie. Ik heb als groene ruiter een Z2 paard gereden, ook in de wedstrijden (B, L) Er waren mensen die zeiden: Ja.. jij hebt het makkelijk, je paard is Z2.

Nou, zo heb ik dat niet altijd ervaren.
A. Als ik dit paard los in de baan zetten ging ze heus niet uit zichzelf een proefje lopen en,
B. als ik een volte inzette en net de verkeerde hulpen gaf, kon het ook maar zo zijn dat ik in schouderbinnenwaarts de baan doorging. Ik heb het 1 keer in de proef gepresteerd om in plaats van te gaan wijken een appuyement te rijden.. Het grappige was wel dat ik en de jury het niet door hebben gehad, ik hoorde het van de omstanders.

Het is wel super leerzaam geweest. Mijn eigen paard heb ik gekocht toen hij L was en ik heb het knap lastig (ben ook geen talent) maar ik weet wel waar ik naar toe wil rijden, dus herken de goede stukken makkelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:44

sjorsie schreef:
een kant en klaar paard is echt niet makkelijker, ik heb 1.5 jaar een PSG paard gereden en die heeft me in het begin flink uitgetest, steigeren, rennen enz, ..... met een groen paard moet je naar iets toewerken in stapjes en dit paard doet het dan wel meteen.

Ja, mijn jonkie rent en steigert nou nooooooit Clown Denk je nou echt dat DAT even oefening leren en wegrijden is dan?
Heb je ooit op een driejarige gezeten waar nog geen stuur op zit, die in volle galop door de bak begint te sjassen en op een gegeven moment een stop maakt tegen de bakwand? Ik wel! Doe dan die steigerende PSG-er maar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:56

Rhodos schreef:
A. Als ik dit paard los in de baan zetten ging ze heus niet uit zichzelf een proefje lopen en,
B. als ik een volte inzette en net de verkeerde hulpen gaf, kon het ook maar zo zijn dat ik in schouderbinnenwaarts de baan doorging.

Maar dit geldt precies hetzelfde voor een groen paard *LOL*

Voor iedereen die vindt dat een groentje makkelijker is, lijkt het jullie ook makkelijker om met een groen paard een B parcours te springen dan met een paard dat al Z gelopen heeft?

Een "kant-en-klaar" paard (en dan ga ik uit van een fijn gereden paard) zal zijn oefeningen correct uitvoeren als je de 'knoppen' correct bedient, en bij een groen paard zul je die knoppen er eerst nog zelf op moeten zetten. Dan kun je de hulpen nog zo correct gev4en, hij kent ze gewoon nog niet en dat is het grote verschil met een leerpaard.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:28

Urielle schreef:
sjorsie schreef:
een kant en klaar paard is echt niet makkelijker, ik heb 1.5 jaar een PSG paard gereden en die heeft me in het begin flink uitgetest, steigeren, rennen enz, ..... met een groen paard moet je naar iets toewerken in stapjes en dit paard doet het dan wel meteen.

Ja, mijn jonkie rent en steigert nou nooooooit Clown Denk je nou echt dat DAT even oefening leren en wegrijden is dan?
Heb je ooit op een driejarige gezeten waar nog geen stuur op zit, die in volle galop door de bak begint te sjassen en op een gegeven moment een stop maakt tegen de bakwand? Ik wel! Doe dan die steigerende PSG-er maar...

heb ik niet gezegd, moet je lezen Knipoog ik zeg alleen dat een kant en klaar paard niet automatisch heel makkelijk is, net als dat niet alle jonge paarden levensgevaarlijk zijn he Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:33

weet je wat ik pas irri vind, kopen mensen voor hun kind wat 10 lesjes op de manege heeft gehad een "kant en klaar paard" tuurlijk klinkt veiliger en misschien leerzamer maar zon paard kan net zo goed vervelende kuren hebben. maar zo niet , hij is braaf, als k hier in de omgeving ff kijk ruiter wat net weet hoe om ie erop moet gaan zitten krijg een kant en klare pony nou pony doet netjes zn werk, kind flikker er iedere keer af bij een sprongetje (want ja dat kan t paard dus moet allemaal gelijk uitgevoerd worden) hopla startkaart aanvragen na een maand op concours paard loopt super zijn dressuur proef of zijn springen paard concours, (lees paard he, want de ruiter lift lekker mee) hoe ik die kinderen (en ouders) zie veranderen, ze voelen zich zo goed, en gaan neerkijken op de andere kinderen in de les die hun pony onderhand zelf hebben opgeleid of net een B proefje liepen toen deze werden gekocht.
Vind dat belachelijk, menen ze met een kant en klaar paard er helemaal te zijn, en als t mis gaat heeft de pony t gedaan natuurlijk , pony stopt, pony schuld, terwijl de ruiter er als een kip zonder kop naar een hindernis rijdt paard gigantisch stoort in de mond, nooit een passende afstand, en dan gek vinden dat de pony stopt.
en les???? ja de club les waar ze met een paard rond hobbelen, pas als t te laat is gaan ze daar eens geld aan uitgeven. geeft dan iets minder aan een pony uit en met de rest van de centen ga je eerst eens goeie lessen nemen.
en de kinderen waarbij t wel goed gaat: grootste groep hiervan denkt alles te kunnen en is nooit meer blij met een groene pony paard, want ja dat gaat niet snel genoeg.

als ik dat zo af en toe zie...pff vind dat gewoon zonde van de ponys

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:25

Ben het eigelijk helemaal met je eens Tong uitsteken
Ik zie nu zoveel meiden om me heen die even snel een junioren paard kopen. Tuurlijk iedereen moet gewoon doen waar hij/zij een goed gevoel bij heeft, maar ze voelen zich ook meteen een stuk beter dan de gene die met een jong 3/4/5 jarig paard in de B beginnen.
En dat irriteert me wel.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:26

Nee nooit, Ik ben het er wel mee eens dat je ze er vaak wel sneller door hebt, maar dan moet je zelf ook wel wat kunnen, anders doet het paardje het echt niet Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:31

maar een jong paard ook niet Knipoog