flugel @ work aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: flugel @ work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:12

volgens mij is het filmpje weg gehaald? Wat ik uit het commentaar van anderen kan opmaken, is dat er veel met de zweep wordt "gedreven". Een zweep is echter alleen een (veelal geaccepteerd) hulpmiddel. Ik hoorde al eerder iemand zeggen dat er meer gebruik moet worden gemaakt van stemhulpen en daar ben ik het mee eens. Verder moet je met longeren heel bewust gebruik maken van je lichaamshouding. Er is bijvoorbeeld een verschil tussen een drijvende houding (iets schuin achter het paard, duidelijk drijvend gebaar en je maakt je groot) en een ontspannen houding (armen en schouders ontpannen laten hangen en niet te veel contact maken) Met je eigen lichaamshouding kun je al heel veel bereiken en je kunt je stem als ondersteunig gebruiken. Ik ben van mening dat de zweep pas DAARNA komt. Het is immers geen ongecontroleerd drijf en ren werk.

Wat ik van de foto's af kan leiden is dat de pony inderdaad niet ontspannen loopt. Het is goed dat er iemand bij komt die er veel verstand van heeft, want op deze manier bereik je niet de ontspanning. De pony loopt met een weggedrukte rug en oogt niet ontspannen. Probeer het voor elkaar te krijgen dat hij voor je wil gaan werken en dat hij niet alleen maar tegen stribbelt. Hij moet het leuk gaan vinden.
Let op: ik zeg niet dat hij het niet leuk bij jullie heeft ofzo, maar de houding van de pony moet wel veranderen, wil hij ontspannen gaan lopen. Geen makkelijke opgave, maar met de juiste hulp kom je er wel Lachen

EDIT: klopt het nou dat je peesbeschermers om de achterbenen hebt? Die horen toch alleen om de voorbenen, of heb ik dat verkeerd? Aan de achterkant horen volgens mij strijklappen..
Laatst bijgewerkt door Corelli op 04-09-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:33

Corelli schreef:
volgens mij is het filmpje weg gehaald? Wat ik uit het commentaar van anderen kan opmaken, is dat er veel met de zweep wordt "gedreven". Een zweep is echter alleen een (veelal geaccepteerd) hulpmiddel. Ik hoorde al eerder iemand zeggen dat er meer gebruik moet worden gemaakt van stemhulpen en daar ben ik het mee eens. Verder moet je met longeren heel bewust gebruik maken van je lichaamshouding. Er is bijvoorbeeld een verschil tussen een drijvende houding (iets schuin achter het paard, duidelijk drijvend gebaar en je maakt je groot) en een ontspannen houding (armen en schouders ontpannen laten hangen en niet te veel contact maken) Met je eigen lichaamshouding kun je al heel veel bereiken en je kunt je stem als ondersteunig gebruiken. Ik ben van mening dat de zweep pas DAARNA komt. Het is immers geen ongecontroleerd drijf en ren werk.

Wat ik van de foto's af kan leiden is dat de pony inderdaad niet ontspannen loopt. Het is goed dat er iemand bij komt die er veel verstand van heeft, want op deze manier bereik je niet de ontspanning. De pony loopt met een weggedrukte rug en oogt niet ontspannen. Probeer het voor elkaar te krijgen dat hij voor je wil gaan werken en dat hij niet alleen maar tegen stribbelt. Hij moet het leuk gaan vinden.
Let op: ik zeg niet dat hij het niet leuk bij jullie heeft ofzo, maar de houding van de pony moet wel veranderen, wil hij ontspannen gaan lopen. Geen makkelijke opgave, maar met de juiste hulp kom je er wel Lachen

kijk aan jou mening heb ik wat , verder heeft die pony het harstikke goed , staat lekker 24 /7 buiten op de wei , heeft een grote schuilstal en een fjord als maatje . verder hebben ze een paddock , waar tevens ook in wordt gereden en gelongeerd .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:35

mooi Lachen
Heb je mn edit gezien?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:43

Corelli schreef:
mooi Lachen
Heb je mn edit gezien?

ja die heb ik gezien , dat klopt dat dat peesbeschernmers zij n, maar die kan je ook gebruiken aan de achterkant . heb ik al meer gezien en verder heeft de dame in de ruitersportzaak mij die aanbevolen , omdat de strijklappen op waren toen zei zij dat dit ook kon . Haha!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:44

okee dat wist ik niet! had het nog nooit gezien namelijk..

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:47

dat geeft toch niet , Ik weet ook niet alles hoor

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:53

Vraagje; als deze pony zo gemeen slaat... waarom staat dat meisje er dan los naast op die eerste foto??

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:56

hij doet het ook alleen maar als hij aan het werk moet verder is het echt een knuffelkont en vindt hij alles goed zolang hij maar niets hoeft te doen .

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:07

Okee, dat begrijp ik, zo zijn er inderdaad meer.

Jammer dat je besloot een meisje zonder ervaring hem te laten longeren, maar ik begrijp de reden erachter wel. (ik zeg er even eerlijk bij dat ik OOK geen ervaring heb, maar ik zou me er dus ook niet aan wagen...)

Ik hoop dat je gauw geschikte hulp vind met deze pony, want het geheelplaatje ziet er niet zo mooi uit....

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:17

ze vroeg het aan mij of ze hem ook mocht longeren en zag daar verder geen kwaad in .

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:36

Ik heb de foto's nog eens bekeken en ik denk dat ik weet hoe het komt dat de singel zo naar voren ligt.
Doordat hij geen ruimte krijgt om zijn hals te strekken zoekt hij dat op door eraan te trekken.
Daardoor trekt hij de singel naar voren.

Ik hoop dat je onze adviezen opvolgt en hem nooit meer zo longeert

groetjes

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:09

Het eerste wat ik zie is dat, de singel makkelijk past.. maar dat die naar voren word getrokken doordat de 'bijzet' zo strak zit..

Ik zou het longeren achterwegen laten, en wachten tot je er hulp bij krijgt.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:43

bello schreef:
hij doet het ook alleen maar als hij aan het werk moet

Is het al bij je opgekomen dat hij werken op deze manier dan misschien wel vervelend vind? Dat hij gaat protesteren omdat hij weet wat er komen gaat?
misschien toch eens tijd om op een andere manier met je paard om te gaan Ja

bello schreef:
ze vroeg het aan mij of ze hem ook mocht longeren en zag daar verder geen kwaad in .

Terwijl die pony het licht uit je ogen slaat zo gauw hij de kans krijgt Nagelbijten / Gniffelen ?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:50

daar heb ik haar voor gewaarschuwd dat hij dat doet en toch wilde ze het proberen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:51

Ze is 9. Ze is zelf niet in staat om er de verantwoordelijkheid voor te dragen, jij bent 31 en ik mag hopen dat jij dat inmiddels wel kan Verward

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:55

dat meisje dat staat te longeren is geen 9 maar 19 jaar en is niet mijn dochter .

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:56

ik ben trouwens 34

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:03

_Marleen_ schreef:
Ik heb de foto's nog eens bekeken en ik denk dat ik weet hoe het komt dat de singel zo naar voren ligt.
Doordat hij geen ruimte krijgt om zijn hals te strekken zoekt hij dat op door eraan te trekken.

groetjes

ik wil best jullie adviezen opvolgen ,maar de reacties hadden ook wel wat minder erg gemogen . Het lijkt nu net of dat ik een dierenbeul ben en dat ben ik absoluut niet . ik sla niet snel en zou dat ook niet doen alleen als het echt nodig is .verder moet ik er wel bij zeggen dat deze pony totaal geen opvoeding heeft genoten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:07

Afbeelding
Is zij 19??

Sorry, in je profiel stond dat je 31 bent.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:14

bello schreef:
_Marleen_ schreef:

groetjes

ik wil best jullie adviezen opvolgen ,maar de reacties hadden ook wel wat minder erg gemogen . Het lijkt nu net of dat ik een dierenbeul ben en dat ben ik absoluut niet . ik sla niet snel en zou dat ook niet doen alleen als het echt nodig is .verder moet ik er wel bij zeggen dat deze pony totaal geen opvoeding heeft genoten .

Wij zeggen niet dat je een dierenbeul bent, maar dat het nu niet goed gaat..
Idd sommige reacties zijn wel erg bot, en misschien ook die van mij..
Maar ik heb ook al eerder gezegd dat het uit pure onwetendheid is..

Persoonlijk zou ik die pony niet meer laten longeren op deze manier..
Als ze em dan toch wil longeren doen het dan zonder iets eraan.. alleen een hoofdstel..
Of iid iemand erbij halen die weet wat ze doen...

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:19

grotere rondjes laten lopen! gebruik anders de hele bak.
dit is niet goed voor de gewrichten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:39

Longeren is een kunst, eentje die jullie duidelijk niet beheersen.
Er is genoeg informatie over te vinden hoe je wel goed kunt longeren. Kijk bijvoorbeeld hier op bokt alleen al eens in de wiki, Chris Irwin heeft er een hele interessante DVD over, ik geloof dat Lammert Haanstra er ook boeken en DVD's over heeft.

Op deze manier heeft longeren geen enkele zin, behalve dan dat je de pony helemaal naar de filistijnen helpt. Gezien de manier waarop hij gelongeerd wordt vind ik hem eigenlijk nog heel erg braaf Clown

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:13

nou het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat het niet echt een fijn plaatje is.

mijn vraag waarom laat je een 'vreemde' de pony longeren?
ik denk dat je het beste je gewoon eens goed moet verdiepen in longeren zodat je weet wat je doet, je pony slaat waarschijnlijk omdat hij het werken zo gewoon niet leuk vind, je moet het ook voor de pony leuk maken, dat hij geen opvoeding heeft gehad word door met een zweep gaan staan zwaaien (even hard gezegd sorry bedoel ik neit zo weet neit hoe ik anders moet zeggen) er niet beter op, jou pony moet leren jou persoonlijke ruimte te respecteren, ik denk niet dat als ik jou een klap geef (ook al zo hard bedoel k niet hard Tong uitsteken) dat je mij dan nog respecteerd? vertrouwen van een paard moet je voor je winnen, een paard ziet jou als bedreiging, wij zijn gebouwd als een roofdier, zijn instinct verteld hem dat hij weg moet rennen, dat moet jij overwinnen. Hou het leuk voor de pony, als je toch wilt longeren (begrijpelijk) gooi de zweep dan eens weg, doe het met je lichaamstaal, en laat hem vrij in zijn bewegingen en niet hem 'vastzetten' hij is de enige die zichzelf kan laten ontspannen, dat kan jij niet voor hem doen, maar je kan het wel meer uitnodigend maken!

groetjes en veel sucses!!

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:43

Mijn pony was vroeger ook een darm met longeren, en nu na veel geduld en oefening, kan ik haar zonder longe op m'n stem 'longeren'. Sommige mensen hebben teveel haast met dingen, je moet de pony ook rustig de tijd geven om aan het idee te moeten wennen.. En iedereen heeft het al gezegd maar ik ga het ook zeggen, de 'bijzet' zit te strak en het rondje is tekort. En ik snap al helemaal niet waarom je een zowiezo 'vreemd' iemand de pony laat longeren ( hij moet tenslotte aan jullie stem/commando's wennen ), en dan ook nog is als diegene het voor de eerste keer doet.

En een paard in z'n mond zitten omdat hij niet eens de kans heeft om de dingen te doen die hem verteld (lees: gedwongen worden met de zweep zoals ik het hier lees) worden is ook niet helemaal eerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:48

bello schreef:
ten eerste is dat niet mijn dochter , maar iemand anders , en ten tweede weet ik om de donder wel wat ik aan het doen ben

Dan zou je dus ook moeten zien dat ie in de verkeerde galop zit op 1 foto Clown