wie heeft meer ervaring???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: wie heeft meer ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:13

mariekie schreef:
Ik heb anders zat mensen gezien die Z rijden die eerst hun paard finaal de kelere in trappen en daarna gaan ze lopen?

Wat is nu je punt?

mariekie schreef:
Zo kan ik ook in de Z komen..... heb je dan meer ervaring?

Als Z rijden dan zo makkelijk is, waarom rijdt het gros dat B of L? Over het algemeen zijn de Z rubrieken toch veel minder bezet dan de lagere rubrieken...

Maar lees nu even goed: ik zeg ook dat wedstijden/behaalde klasseringen niet alles zeggen, maar slechts een betere (LEES:BETERE) indicatie geven van iemands kunnen.

Thuis zijn we namelijk allemaal anky.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:14

mariekie schreef:
Ik heb anders zat mensen gezien die Z rijden die eerst hun paard finaal de kelere in trappen en daarna gaan ze lopen?

Zo kan ik ook in de Z komen..... Knipoog heb je dan meer ervaring?
leuk om je zo te bewijzen...

Of is dat iets anders Verward

Misschien is jasmijn78 ook wel zo'n fantastische z-amazone??? Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:16

jasmijn78 schreef:
mariekie schreef:

Wat is nu je punt?

mariekie schreef:
Zo kan ik ook in de Z komen..... heb je dan meer ervaring?

Als Z rijden dan zo makkelijk is, waarom rijdt het gros dat B of L? Over het algemeen zijn de Z rubrieken toch veel minder bezet dan de lagere rubrieken...

Maar lees nu even goed: ik zeg ook dat wedstijden/behaalde klasseringen niet alles zeggen, maar slechts een betere (LEES:BETERE) indicatie geven van iemands kunnen.

Thuis zijn we namelijk allemaal anky.

Okee ik begrijp je punt Knipoog

Maar ligt dat ook niet aan het paard zn kunnen?
Ik heb maar een simpele pony hoor Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:19

udine5 schreef:
en jasmijn78. BTW ik vermeldde de stokmaat en hoofdmaat alleen maar ter verduidelijking.

En zoals ik zei, als je mijn reacties goed had gelezen: stokmaat en hooftmaat zeggen dus alles. Je kan pas zien of een bit echt past als het paard het in zijn mond heeft.

[[quote="mariekie"]
Okee ik begrijp je punt
[/quote]
Oh, gelukkig Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:22

mariekie schreef:

In principe kunnen veel paarden heus wel een Z-proef aan hoor daar hoef je geen heel speciaal paard voor te hebben (nou ja met een Belg zal het wat lastig worden Cool )

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:25

jasmijn78 schreef:
udine5 schreef:
en jasmijn78. BTW ik vermeldde de stokmaat en hoofdmaat alleen maar ter verduidelijking.

En zoals ik zei, als je mijn reacties goed had gelezen: stokmaat en hooftmaat zeggen dus alles. Je kan pas zien of een bit echt past als het paard het in zijn mond heeft.

[[quote="mariekie"]
Okee ik begrijp je punt

Oh, gelukkig Haha![/quote]
Pff ik word een beetje moe van jou. ik kan me niet voorstellen dat een paard van 1.70m met een full hoofd een bitje past die mijn a-welshje in zijn mond had. dus stokmaat en hoofdmaat heeft er wel degelijk mee te maken! en uiteraard kun je pas zien of het past als hij hem IN zijn mond heeft.
En trouwens wie wilt er hier nu de hele tijd gelijk krijgen. JIJ bent ook alleen maar blij als ze het met je eens zijn Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:28

jasmijn78 schreef:
mariekie schreef:

In principe kunnen veel paarden heus wel een Z-proef aan hoor daar hoef je geen heel speciaal paard voor te hebben (nou ja met een Belg zal het wat lastig worden Cool )

O is er toch nog hoop voor mij en mn 29 jarige pony Haha! Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:32

udine5 schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een paard van 1.70m met een full hoofd een bitje past die mijn a-welshje in zijn mond had.

Nee, hehe. Maar het ene paard van 1.70 met een full hoofd moet misschien een bit van 12,5 cm, de ander past een 13 beter en weer een ander past een 13,5 beter. Het ene paard van 1.70 met een full hoofd is namelijk het andere niet. Je hebt namelijk dikke hoofden, dunne hoofden, lange hoofden etc. Het lijkt mij dat je dat toch wel weet als je in een ruitersportzaak werkt??

udine5 schreef:
En trouwens wie wilt er hier nu de hele tijd gelijk krijgen. JIJ bent ook alleen maar blij als ze het met je eens zijn

Ik beargumenteer mijn mening tenmiste zonder eerst een heel zogenaamd fictief verhaal op te hangen over meisjes met meer of minder ervaring.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:38

Iedereen kan een Z proef rijden, een Z proef rijden met een paard dat karakter heeft of een paard dat 'moeilijk is' vraagt ervaring Knipoog
Zelf heb ik nooit Z gereden maar ik durf wel te zeggen dat meer ervaring heb dan sommige Z ruiters.
Dat komt mede door het soort paarden waar ik mee om ga.

Zo kan het ook zijn dat iemand die nooit concours heeft gereden beter kan rijden dan iemand die Z rijdt dat zie ik ook wel is. Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:46

RZDLover schreef:
Zelf heb ik nooit Z gereden maar ik durf wel te zeggen dat meer ervaring heb dan sommige Z ruiters.

Maar feitelijk gaat dit topic dus helemaal niet meer over ervaring of het bepalen van de bitmaat.
TS heeft gewoon een discussie gehad met een stalgenoot. Kennelijk zijn beide partijen overtuigd van hun gelijk en nu praten ze niet meer met elkaar, wat de sfeer op de stal niet ten goede komt. Ik denk dat de aap nu wel uit de mouw is; TS wil met dit topic kennelijk een bevestiging dat zij gelijk heeft in deze discussie en doet dit aan de hand van een verhaaltje (meisje 1 en 2)

De vraag is nu of de sfeer op stal zal veranderen als de bokkers TS in dit topic gelijk geven???

Misschien is een cursus communicatievaardigheden voor meisje 1 en 2 een oplossing?
Mediation/bemiddeling in het conflict door een onpartijdige derde is misschien ook een optie Haha! Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:48

Is ervaring met rijden dan meteen automatisch verstand hebben van alles wat met paarden te maken heeft? Lijkt me niet waarschijnlijk. Neusriem strakker is puur persoonlijk (welja, lekker dichtsnoeren die mond), en of een bit past is pas te zien als het paard het in zijn mond heeft.

Voor de rest moet je het helemaal zelf weten of je op grond van dit (gevraagde of ongevraagde) advies van meisje 1 echt ruzie wilt houden. Een slechte sfeer op stal is NIET leuk...

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:48

jasmijn78 schreef:
udine5 schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een paard van 1.70m met een full hoofd een bitje past die mijn a-welshje in zijn mond had.

Nee, hehe. Maar het ene paard van 1.70 met een full hoofd moet misschien een bit van 12,5 cm, de ander past een 13 beter en weer een ander past een 13,5 beter. Het ene paard van 1.70 met een full hoofd is namelijk het andere niet. Je hebt namelijk dikke hoofden, dunne hoofden, lange hoofden etc. Het lijkt mij dat je dat toch wel weet als je in een ruitersportzaak werkt??

udine5 schreef:
En trouwens wie wilt er hier nu de hele tijd gelijk krijgen. JIJ bent ook alleen maar blij als ze het met je eens zijn

Ik beargumenteer mijn mening tenmiste zonder eerst een heel zogenaamd fictief verhaal op te hangen over meisjes met meer of minder ervaring.

Dat weet ik dus ook! En dat probeer ik jou nu ook duidelijk te maken Clown
En ik dacht toch zeker dat ik ook genoeg argumenten geef om mijn verhaal duidelijk te maken

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:49

jasmijn78 schreef:
Maar feitelijk gaat dit topic dus helemaal niet meer over ervaring of het bepalen van de bitmaat.
TS heeft gewoon een discussie gehad met een stalgenoot. Kennelijk zijn beide partijen overtuigd van hun gelijk en nu praten ze niet meer met elkaar, wat de sfeer op de stal niet ten goede komt. Ik denk dat de aap nu wel uit de mouw is; TS wil met dit topic kennelijk een bevestiging dat zij gelijk heeft in deze discussie en doet dit aan de hand van een verhaaltje (meisje 1 en 2)

De vraag is nu of de sfeer op stal zal veranderen als de bokkers TS in dit topic gelijk geven???

Misschien is een cursus communicatievaardigheden voor meisje 1 en 2 een oplossing?
Mediation/bemiddeling in het conflict door een onpartijdige derde is misschien ook een optie Haha! Vork

ohh joh dat wist ik helemaal niet... beetje kinderachtig om dat dan op deze manier te doen Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen
Ik denk we krijgen weer zo'n vrolijke zinvolle bokt discussie, laat ik ook een keertje mee doen Vork
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 07-09-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:50

jasmijn78 schreef:

Mediation/bemiddeling in het conflict door een onpartijdige derde is misschien ook een optie Haha! Vork[/quote]

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:52

jasmijn78 schreef:
@Udine: ik heb de indruk dat jij wel heel erg graag een bevestiging wil hebben dat jij gelijk hebt en het beter weet... Jouw verhaal maakt jou zogenoemde ervaring niet echt heel geloofwaardig, het klinkt een beetje penny. Het aantal jaren dat jij al rijdt, het feit dat je een half dood paard hebt opgelapt en een pony'tje voor een kan karretje zetten zegt helemaal niets.

Hieruit kunnen wij niet afleiden hoe goed jij daadwerkelijk kunt rijden en hoe ervaren jij rijtechnisch gezien bent. Uit jouw verhaal en uit jou reacties zou ik eerder denken dat meisje 1 meer ervaren is.

Feit is dat zij bewezen heeft op Z niveau goed te presteren, waardoor het aannemelijk is dat zij in ieder geval een goede basis onder de knie heeft. Zie jij dat eerst nog maar eens te presteren, jij hebt in feite nog helemaal niets 'bewezen'.

Ben je soms jaloers op meisje 1?

volgens mij ging het hier niet om rij-ervaring...maar goed, lezen is ook een vak apart.

Ik denk dat meisje 2 meer ervaring heeft, omdat ze waarschijnlijk vaker bij verschillende paarden hoofdstellen en ander tuig heeft moeten aanpassen dan meisje 1. Die krijgt alles compleet en rijdt vervolgens lekker door met wat goed zit. Daarnaast denk ik dat als je in een ruitersport zaak hebt gewerkt toch wel anderen moet kunnen adviseren en je dan idd meer weet over maten van bitten/hoofdstellen etc. dan de gemiddelde ruiter.

Btw..hoeveel jonge meiden die een goed paard onder hun kont geschoven krijgen door hun rijke pappie en mammie gaan niet uit de hoogte doen tegen gewone, normaal gebleven mensen??

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:53

udine5 schreef:
jasmijn78 schreef:

[/quote]
Natuurlijk veranderd de sfeer tussen meisje 1 en mij niet door jullie mening dat lijkt me wel duidelijk.
En ik vind persoonlijk dat ik meerdere keren heb geprobeerd om het op te lossen. maar het werkt gewoon niet. nou, dan niet.
en de sfeer op de hele stal is echt niet vervelend omdat meisje 1 en ik niks tegen elkaar zeggen hoor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:54

udine5 schreef:
En ik dacht toch zeker dat ik ook genoeg argumenten geef om mijn verhaal duidelijk te maken

Jouw verhaal werd mij met name duidelijk door tussen de regels door te lezen en niet door jou argumenten, of liever gezegd uitvluchten.

Maar wellicht hebben jij en meisje 1 toch wat aan mijn advies Vork Bloos Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:55

Jibbel schreef:
volgens mij ging het hier niet om rij-ervaring...maar goed, lezen is ook een vak apart.

Ik denk dat meisje 2 meer ervaring heeft, omdat ze waarschijnlijk vaker bij verschillende paarden hoofdstellen en ander tuig heeft moeten aanpassen dan meisje 1. Die krijgt alles compleet en rijdt vervolgens lekker door met wat goed zit. Daarnaast denk ik dat als je in een ruitersport zaak hebt gewerkt toch wel anderen moet kunnen adviseren en je dan idd meer weet over maten van bitten/hoofdstellen etc. dan de gemiddelde ruiter.

Btw..hoeveel jonge meiden die een goed paard onder hun kont geschoven krijgen door hun rijke pappie en mammie gaan niet uit de hoogte doen tegen gewone, normaal gebleven mensen??

*LOL*

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:56

jasmijn78 schreef:
udine5 schreef:

Jouw verhaal werd mij met name duidelijk door tussen de regels door te lezen en niet door jou argumenten, of liever gezegd uitvluchten.

Maar wellicht hebben jij en meisje 1 toch wat aan mijn advies Vork Bloos Knipoog

Ik weet zeker van niet Tong uitsteken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:59

Jibbel schreef:

Nu, ja Udine5. Je hebt in ieder geval van 1 bokker gelijk gekregen. Ik hoop dat je nu opgelucht bent en gesterkt in je zelfvertrouwen. Voor wat betreft je topic: mission completed?

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:02

jasmijn78 schreef:
Jibbel schreef:

Nu, ja Udine5. Je hebt in ieder geval van 1 bokker gelijk gekregen. Ik hoop dat je nu opgelucht bent en gesterkt in je zelfvertrouwen. Voor wat betreft je topic: mission completed?

Wat ben jij een moeilijk persoon zeg!
JA ik ben ontzettend veel sterker geworden in mijn zelfvertrouwen en ben zwaar opgelucht!
Nou blij???

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:05

waarom zo'n discussie over wel of geen gelijk. Punt is dat dit paardje lekker kan lopen met passend hoofdstel. Plaats er een foto van en we helpen je of het goed zit of niet. toch???

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:07

mystery1980 schreef:
waarom zo'n discussie over wel of geen gelijk. Punt is dat dit paardje lekker kan lopen met passend hoofdstel. Plaats er een foto van en we helpen je of het goed zit of niet. toch???

Het lukt mij niet om foto's te plaatsen en eerlijk gezegd doe ik dat ook liever niet. omdat ik al meerdere verhalen heb gelezen over dat mensen bijvoorbeeld andermans paard te koop aanbieden ofzo en dan je foto gewoon jatten.
en ik vind eigenlijk gewoon dat het goed zit Bloos

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:08

udine5 schreef:
De discussie ging over dat mijn neusriem een gat strakker moest zitten volgens meisje 1. En ik vond dus van niet.
En ze vond dat mijn bit te groot was (ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en ik weet dat de standaart maat 13,5 cm is en ik heb dus 12,5. en mijn paard is 1,62m en heeft een maat cob voor hoofdstellen en halsters.) En zij rijdt dus met een paard van ongeveer 1.68 met maat full van hoofd met een bit van 11,5cm.

Als je zoveel verstand van bitten hebt, weet je tog ook wel dat de paardenmonden ook van grote's verschillen. Zo heb ik een pony ook met maat Cob, die loopt met een dun bitje van ong 9.5?

Wat houd een standaardmaat eigenlijk in?

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:12

love_plaisir schreef:
udine5 schreef:
De discussie ging over dat mijn neusriem een gat strakker moest zitten volgens meisje 1. En ik vond dus van niet.
En ze vond dat mijn bit te groot was (ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en ik weet dat de standaart maat 13,5 cm is en ik heb dus 12,5. en mijn paard is 1,62m en heeft een maat cob voor hoofdstellen en halsters.) En zij rijdt dus met een paard van ongeveer 1.68 met maat full van hoofd met een bit van 11,5cm.

Als je zoveel verstand van bitten hebt, weet je tog ook wel dat de paardenmonden ook van grote's verschillen. Zo heb ik een pony ook met maat Cob, die loopt met een dun bitje van ong 9.5?

Wat houd een standaardmaat eigenlijk in?

toen ik daar kwam werken hebben ze mij geleerd dat de standaart paarden maat 13,5cm is. en standaart betekent gewoon dat dat meestal voorkomt. dus had iemand een paard en ze wisten de maat niet dan raadden we ze meestal een 13,5 aan en als dat niet pastte konden ze hem om komen ruilen Haha! maar dan hadden ze iig een richtlijn en dan konden ze altijd of een maatje groter of kleiner komen halen