Houding en zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Re: Houding en zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:13

Ik vind dat er wél gewerkt kan worden en op je houding tegelijke tijd kan worden gelet.

Neem nou bijvoorbeeld manege lessen als de manege jou
2 jaar lang 1 keer per week aan de longe zou doen en je zou
alleen mogen zitten dan is de lol er snel van af.

Maar laat een ruiter voordat hij zelfstandig mag gaan rond
hobbelen eens zonder handen lichtrijden en galloperen of zonder beugels.

Wanneer de houding voldoende is zodat er zelfstandige gereden kan worden kun je bijvoorbeeld oefenen met cavaletti's etc.

Manege lessen hoeven niet saai te zijn maar ik vind dat
er op de meeste maneges te weinig tijd word besteed aan
de houding van de ruiters.

Ik weet dat dit topic niet alleen om manege ruiters gaat
maar ik erger mij daar zo erg aan. Iemand die al 6 jaar
op de manege rijd maar nog steeds tot zijn hakken in de beugels
vasthaakt etc.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:29

gelukkig hangen de beugels niet altijd te ver naar voren maar vaak wel.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:31

Toen ik begon met rijden en later ook nog toen ik al jaren reed, heb ik nog steeds zitles gehad. Zonder zadel, zonder beugels aan de longeerlijn. Benen optrekken, met je armen zwaaien, met je neus naar je knie. Met je linkerhand je rechtervoet aanraken enzovoort en dat allemaal in stap of draf.

heel veel van geleerd en merk het nu nog steeds. Krijg veel complimenten over mijn houding Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:35

Ha, ik begrijp zelfs niet eens hoe het komt dat die mensen toch goed kunnen rijden..??

Bij mij gaat het nog altijd mis juist DOOOR mijn houding, of misschien ben ik er gewoon teveel mee bezig..

Telkens ik mijn aandacht vestig op een bepaald verbeterpunt, ga ik met andere zaken de mist in en dat voel ik dan ook aan m'n paard. Die doet dan niet wat ik wil dat ze doet, door de verkeerde signalen te geven.

Ach zal wel aan mij liggen zeker??

Maar het kan me wel frustreren dat ik als kind 'dacht' dat ik kon rijden, terwijl ik eigenlijk helemaal niets deed en het paard gewoon goed vooruit ging. En ik nu wél dingen doe met benen en handen, maar een totaal foute boel krijg. Whaaaa. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:40

Citaat:
Maar het kan me wel frustreren dat ik als kind 'dacht' dat ik kon rijden, terwijl ik eigenlijk helemaal niets deed en het paard gewoon goed vooruit ging. En ik nu wél dingen doe met benen en handen, maar een totaal foute boel krijg

Is het dan niet een idee om eens terug te gaan naar wat je als kind deed?? Namelijk niks doen en eens kijken wat er gebeurt als je gewoon 'natuurlijk' gaat zitten??

Het kan best zijn dat je te veel wilt, waardoor je juist te veel spieren aanspant!! Bovendien ben ik vaak van mening dat wij nederlandse ruiters veels te veel willen 'doen' op het paard, waardoor we niet meer losjes kunnen zitten en waarmee we eigenlijk alleen het tegenovergestelde bereiken. Maar das wel een beetje offtopic!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:22

Lieke_M schreef:
Ha, ik begrijp zelfs niet eens hoe het komt dat die mensen toch goed kunnen rijden..??

Bij mij gaat het nog altijd mis juist DOOOR mijn houding, of misschien ben ik er gewoon teveel mee bezig..

Telkens ik mijn aandacht vestig op een bepaald verbeterpunt, ga ik met andere zaken de mist in en dat voel ik dan ook aan m'n paard. Die doet dan niet wat ik wil dat ze doet, door de verkeerde signalen te geven.

Ach zal wel aan mij liggen zeker??

Maar het kan me wel frustreren dat ik als kind 'dacht' dat ik kon rijden, terwijl ik eigenlijk helemaal niets deed en het paard gewoon goed vooruit ging. En ik nu wél dingen doe met benen en handen, maar een totaal foute boel krijg. Whaaaa. Lachen

hier sluit ik me wel bij aan. Je moet zo op je houding letten en op hoe je zit en wat er verbeterd kan worden dat je in de rest fouten gaat maken.

Ik heb zelf heel erg dat ik zo graag mogelijk wil helpen met alles in me zit, dat ik juist tegen ga werken. Dit is er zo moeilijk uit te krijgen! Maar ik ben wel bezig met appuyeren en alles. Houding is wel heel erg belangrijk, maar als jij Z wil starten moet je dat toch kunnen trainen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:10

Er spelen meerdere dingen:

- Er zijn ruiters met een op het oog lelijke zit, maar ze zitten verder wel goed, hinderen het paard niet. Deze ruiters kunnen rustig alle moeilijke oefeningen doen.

- Er zijn ruiters die denken dat ze veel zijn, en slecht zitten en het paard hinderen. Deze ruiters moet je hier op wijzen, maar door alleen zitlessen te nemen ontneem je ze wel het plezier in rijden. Je moet dus een guldenmiddenweg vinden. Ik geloof niet in alleen zitles, dat is zo vreselijk saai. Maar je kunt wel iemand met goede argumentatie van het belang van goed zitten overtuigen en dan deels zitles en deels wat anders doen.

- Verder zijn er heel veel maneges met typische manegebokken. Stug, slecht voor het been enz. Die krijg je alleen met zagen naar beneden, alleenmet hakken optrekken en flink drukken en schoppen nog enigzins in beweging. OP zulke paarden zul je nooit goed leren zitten. Daarom is het geen wonder dat je juist op manegepaarden moeilijk goed kunt leren zittne. Als je nooit hebt gevoeld hoe een goed en fijn paard loopt zul je het op trekbokken ook nooit kunnen leren.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:51

zittten is toch het belangrijkste wat er is, je moet een eenheid vormen met je paard geen obstakel voor hem. als je het probleem bij de manege neerlegt is het wel heel oppervlakkig, sommige mensen hebben de feeling gewoon niet, die merken het verschil niet tussen linker of rechter galop, overkruising of op het binnen of buitenbeen lichtrijden. ze doen het voor hun lol, laat die mensen lekker. voor degene die het wel hebben, blijven oefenen. een goed zadel kan ook een hulp zijn voor je zit, als correctie of als steun.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:47

Daar ben ik het niet mee eens. Als je geen feeling hebt mag je lekker als Obstakel op je paard zitten. Ik vind dat ook die mensen heel wat kunnen leren, alleen duurt het langer, dat heeft toch helemaal niets.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:14

ik ben het er wel mee eens dat de echt hoge oefeningen pas gedaan zouden moeten mogen worden als je zit stil is, zodat je je hulpen zuiver door kan geven zonder storing en zonder je paard in de weg te zitten.

Maar, ik heb zelf wel het idee dat je bv goed doorzitten wel erg lastig kan leren als je je paard niet goed hebt lopen. Ik ben zelf in feite nog beginnend ruiter, en merk toch echt wel dat als het paard waar ik op rijd met d'r hoofd in de lucht loopt ik heel heel veel meer moeite heb om door te zitten.
Nou oefen ik daar gewoon vaak op door zonder zadel te rijden, en het word duidelijk beter, maar ik merk dan ook meteen dat als ik ff goed ontspannen zit, m'n paard veel meer ontspand, en ik dus meteen een STUK beter zit. Dan word het een stuk makkelijker om én ontspannen te zitten, én rechtop te zitten. Zodra ze dan afgeleid word en het hoofd omhoog komt... drukt ze d'r rug weer weg, ga ik stuiteren, en is de enige manier om te blijven zitten (behalve stuiteren) een soort van zoutzak na te doen...

nou zou ik niet m'n paard naar beneden zagen om zelf beter te kunnen zitten, maar ik denk wel degelijk dat om goed te leren doorzitten, je ook moet oefenen om het ontspannen en over de rug lopen van je paard, en dat je daar ook stelling en buiging in mee moet nemen omdat je paard anders simpelweg te stijf is om echt lekker over de rug te lopen.

het is helaas voor de meeste beginnende ruiters niet weggelegt om op een echt goed lopend paard te leren rijden. En dat dat dan te zien is aan de zit, tja, dat vind ik dan niet zo heel erg raar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:49

Vergeet ook het zadel niet. Heel veel manegepaarden hebben zadels waar je gewoon nooit goed op kunt zitten. Een goed zadel is ook enorm belangrijk voor een goede zit.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 06:07

Kwaliteit van het zadel en ook een beetje kwaliteit van het paard of de pony. Als je op een paard rijd dat van zich zelf niet voorwaarts is of gewoon niet lekker beweegt is het alweer moelijker om daar netjes op te zitten als op een paard die voorwaarts denkt en die goed z'n rug gebruikt.