Diep en rond, jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diep en rond, wat vinden jullie?

Met het filmpje eens
36 (33%)
Geen mening
11 (10%)
Niet mee eens
24 (22%)
Verschilt per paard
36 (33%)

Totaal aantal stemmen: 107

Janine_L

Re: Diep en rond, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:43

Sammie schreef:
Lijkt mij logisch dat het niet om Van Dale gaat. Knipoog

Wat ik wil aantonen is dat een woord, in dit geval: "druk"
op 1001 en 1 manieren uit te leggen is (kijk inderdaad maar eens in de van dale)
Dus als jij wil weten wat mensen verstaan onder het woord druk dat je ook 1001 antwoorden kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:46

laartjuh schreef:
Mijn pony loopt echt niet met pijn hoor...
Kan er bij mij niet in dat als mijn pony nagevelijk loopt dat ze pijn heeft, zeker niet als ze dit zelf opzoekt!

Verklaar u nader? Want dit begrijp ik niet helemaal geloof ik...
Ik heb het niet over pijn, en als je paard de hand opzoekt, rijd je haar niet op druk naar beneden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:49

Janine_L schreef:
Dus als jij wil weten wat mensen verstaan onder het woord druk dat je ook 1001 antwoorden kan verwachten.
Maar dat geeft niet. Als we van elkaar maar weten wat bedoeld wordt. Omdat 'druk' (en laag, rond en diep afzonderlijk) bij de een dit betekent en bij de ander dat had ik het expres al tussen aanhalingstekens gezet om dus aan te geven dat de betekenis enigszins variabel kan zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:51

Ik neem aan dat ik niet klassiek rij, maar rij mijn pony wel nagevelijk, daar gaat dit filmpje om toch?

Dat je je pony/paard alleen goed rijdt wanneer het klassiek gereden wordt.

Mijn pony zoekt zelf mijn hand op en neem aan dat als dit haar pijn doet dat ze dit echt niet zou doen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:54

Ik ben met het filmpje eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:56

@ Laartjuh: Maar je rijdt niet LDR, toch? Als je je paard van achter naar voren rijdt, steun geeft op de buitenteugel, en je binnenbeen er goed aanhoudt, zoekt ze zelf de hand op idd. Is wel aardig klassiek hoor. Duits klassiek om precies te zijn Knipoog

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:59

Yamcha schreef:
Dat is zeker waar. Ik kan er ook niet echt een waarde-oordeel over geven hoor, maar ik weet wel dat ik op de oude manier les heb gehad, en dat had niks met LDR te maken.
Natuurlijk kun je een paard vanuit stilstand wel in een krulletje krijgen, een paar kneepjes, en ze hebben de nek rond. Maar dat heeft meer met in de krul trekken te maken, als correct nageeflijk rijden, als je dat doet is er niet echt sprake van aanleuning en nageeflijkheid. Dat is gewoon wijken voor druk, kan een veulen ook. Dat heb ik wel eens gedaan, ja.
Maar als je bij een veulen (wat de basis van wijken voor druk een beetje kent al) iets op de neus duwt (zachtjes, met 2 vingers ofzo) doen ze hun hoofd ook naar beneden.
Maar om dan te gaan beweren dat dat veulie een aanleuning heeft dan... vind ik een beetje grote onzin Clown

Een echte aanleuning krijg je pas, als de achterhand er goed onder is, je paard min of meer rechtgericht, je geeft steun op de buitenteugel. Dan hoef je alleen je binnenbeen nog maar aan te drukken en je hebt niet alleen het binnenachterbeen geactiveerd, maar op die druk komt het paard ook naar beneden met het hoofd, als reactie op de kuitdruk, en een stille hand.
Ik vind dát gevoel super.
Twee jaar geleden heb ik voor het eerst überstreichen gedaan (voor de mensen die niet weten wat het is: je hebt je paard dan in een aanleuning op het been, en als je paard goed in balans is op 4 benen, en je weet dat hij op binnenbeen en buitenteugel de aanleuning zoekt, kun je met je handen naar voren gaan. Je geeft dan een complete "release", het paard heeft geen enkele druk op het bit (je mocht al alleen een licht contact hebben, dus heel veel verschil mag er voor het paard niet zijn). Als je het paard in de krul getrokken hebt, of op druk naar beneden hebt gereden, of het paard niet op eigen benen loopt, zal het paard het hoofd omhoofd doen en op de voorhand vallen, het paard heeft immers jouw handen gebruikt als 5e been.
Als je paard in balans is en op eigen benen loopt, en een goede aanleuning heeft, hoort hij te blijven met zijn hoofd waar hij is. Omdat hij je handen niet "nodig" heeft, hij is in balans en heeft een goede zelfhouding, die voor hem fijn is.)
Het ziet er wel heel apart uit, de ruiter heeft de handen naar voren, en het paard blijft, zonder enige druk, met dezelfde hoofd halshouding gewoon doorsjouwen. Best grappig.
Het is voor jezelf ook echt een test, of je op de goede manier aan het rijden bent.
(ik ben geen goeie ruiter hoor, als ik het paard in een fijne aanleuning heb, en ik kan een paar voltes rijden en wijken enzo, ben ik al erg blij, ik wil eerst mijn basis gewoon heel goed voor elkaar hebben).

Ik doe ook even mee Haha!

Als ik 2 handen naar voren doe heb ik liever dat het paard de hand ook volgt naar beneden.

Wel is het zo als ik hem op binnenbeen/buitenteugel heb dat ik controleer met alleen de binnenhand naar voren of zijn houding, tempo en balans hetzelfde blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:03

Je kunt het ook met alleen je binnenhand doen, je binnenhand mag toch verder niks... Haha!
Maar aangezien je hem op het binnenbeen naar beneden rijdt, moet ie daar dus wel blijven. En dan kan het best zijn dat je wat meer lengte in de hals krijgt, maar als je het doet, en je paard gaat sterrenkijken, dan heb je iets niet goed gedaan...

Wees welkom in dit topic!! Haha!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:03

Ik gebruik niet het woord druk omdat voor míj druk is: het tegenhouden van het paard door aan de teugels te trekken. De mate waarin je aan de teugels trekt kan natuurlijk (enorm) variëren.

Ik houd contact met de mond van het paard doordat ik de teugels in mijn handen heb. Omdat ik niet aan de teugels trek (ook niet lichtjes) of mijn handen sluit en daardoor aan de teugels zou (kunnen)trekken rijd ik niet met druk (mijn visie op druk dan he Haha! )

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:04

Sammie schreef:
Betteke schreef:
Het is voor een paard niet logisch dat hij van voren tegengehouden wordt en via de beenhulpen te horen krijgt dat hij naar voren moet. Dat is pas klets. Clown

Slapen Je hebt er dus duidelijk geen enkel verstand van anders zou je zoiets nooit zeggen. Het is prima als je ergens tegen bent, maar verdiep je eerst eens ergens in alvorens iets te roepen. Doei, doei

Als je op een normale manier zou kunnen reageren blijft de discussie een stuk leuker.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:04

Yamcha schreef:
@ Laartjuh: Maar je rijdt niet LDR, toch? Als je je paard van achter naar voren rijdt, steun geeft op de buitenteugel, en je binnenbeen er goed aanhoudt, zoekt ze zelf de hand op idd. Is wel aardig klassiek hoor. Duits klassiek om precies te zijn Knipoog

Nee rij niet LDR, maar dacht dat dit ook in mijn geval gelde vandaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:07

Betteke schreef:
Als je op een normale manier zou kunnen reageren blijft de discussie een stuk leuker.

Doe jij dat dan ook Koe

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:10

Dat bedoel ik dus. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:11

laartjuh schreef:
Yamcha schreef:

Nee rij niet LDR, maar dacht dat dit ook in mijn geval gelde vandaar.

Ah. Verklaart veel. Haha! Nu snap ik het wel. Maar dat geldt het niet.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:13

Yamcha schreef:
Je kunt het ook met alleen je binnenhand doen, je binnenhand mag toch verder niks... Haha!
Maar aangezien je hem op het binnenbeen naar beneden rijdt, moet ie daar dus wel blijven. En dan kan het best zijn dat je wat meer lengte in de hals krijgt, maar als je het doet, en je paard gaat sterrenkijken, dan heb je iets niet goed gedaan...

Wees welkom in dit topic!! Haha!

Ah, ik begreep meer in de trand van: paard loopt rond en steek je handen naar voren en paard blijft nog steeds zo rond.
Want dan is er gewoon geen verbinding.

Trouwens, de hele discussie rond LDR vind ik nogal een media hype.

Per paard verschilt je methode van training. Het idee van actie=reactie daar werk ik in ieder geval altijd mee. Een langer paard zal ik sneller op de loodlijn in oprichting willen rijden dan een compact paard. Die heeft vaak het wat langer en ronder worden nodig om de rug en broekspieren op te rekken.

De "Anky methode" wordt met name zo genoemd omdat de paarden die Anky rijd toevallig allemaal in hetzelfde systeem passen denk ik.

Wat ik belangrijk vindt is een losgelaten lijf, dus een actieve achterhand, swung door het lijf, en een lichte aanleuning (dus kaak en nek nagevelijk)
In welke houding je dat bereikt is per paard en zelfs per dag per paard verschillend.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:26

--> RT-D

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:27

niet mijn eigen tekst maar wel wat precies weergeeft hoe ik erover denk, mijn mening dus over wanneer
Als een paard klassiek is opgeleid dan is ontspanning de eerste fase en de oprichting de laatste. Als een paard echter in zijn scheefheid is doorgereden, kun je niet tot ontspanning komen en zul je het paard eerst recht moeten richten. Ontspanning kan niet zonder recht richten. Zolang een paard scheef loopt, hoe weinig ook, zal het zich namelijk moeten spannen om overeind te blijven.
Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten. Bloos

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:28

Moderatoropmerking:
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Je zult dus moeten respecteren dat iemand anders een heel andere mening erop nahoudt, en dat jouw mening niet de enige (goede) is. Zoiets kun je ook op een nette manier zeggen.
Daar ben ik het niet mee eens, is iets heel anders als: dat is pas klets.

Dus bij deze de vraag om mekaar met respect te benaderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:31

japke schreef:
niet mijn eigen tekst maar wel wat precies weergeeft hoe ik erover denk, mijn mening dus over wanneer
Als een paard klassiek is opgeleid dan is ontspanning de eerste fase en de oprichting de laatste. Als een paard echter in zijn scheefheid is doorgereden, kun je niet tot ontspanning komen en zul je het paard eerst recht moeten richten. Ontspanning kan niet zonder recht richten. Zolang een paard scheef loopt, hoe weinig ook, zal het zich namelijk moeten spannen om overeind te blijven.
Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten. Bloos

Daar ben ik het zonder meer mee eens. Het lijkt mij ook een logischer leerweg voor het paard dan de methode LDR.
Je kunt door "flexen" wel de spieren wat oprekken, maar het resulteert niet in een ontspannen paard, en ik denk ook niet in eerder de rug loslaten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:41

Sammie schreef:
Betteke schreef:
Nageven op druk vind ik geen nageven, maar ontwijken van druk en daarom maar afknikken. Niks klets, gewoon logica. Knipoog
(ik heb hier dus niet over LDR) Wel klets en niks logisch. Als jij je paard van achter naar voren drijft (wat in bijna elke rijstijl moet) moet je 'm ook tegen houden met je handen. Je vraagt 'm dan ook z'n hoofd naar beneden te doen. Werkt precies hetzelfde, komt hij ook op 'druk' naar beneden. Het is ook niet ontwijken van druk, want dan zou het paard iets heel anders gaan doen.
Ik zie veel paarden met een valse knik en zonder rug gebruik en geen daarvan worden dus Diep en rond of LDR gereden.

Ik vind dit ook een beetje eng hoor. Ik weet dat veel mensen het zo doen, toch is het niet correct. Om een goede aanleuning tot stand te brengen gebruik je geen kneepjes. Die rijdt je er van achteren in en je paard geeft dan de aanleuning aan. Niets vragen, je paard laten aanbieden!

Pas als je verder bent geef je misschien eens een ophouding, maar dat is niet om de aanleuning te verkrijgen, een ophouding is er voor om het paard allert te maken op de oeffening die gaat volgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:09

Leek mij ook idd.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:09

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:45

Yamcha schreef:
Leek mij ook idd.

mee eens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:53

Wat een gefundeerde opmerking esra_ Clown

Ik ga d'r zeker nog op in, Esperanza. Maar niet nu, ben nu niet zo in de stemming. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:03

lovelucky schreef:
WAt vinden jullie hier van?
http://nl.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

De discussie die hier eerder was over de stap..... volgens mij zit dat bij hem wel snor (?)

Op zich vind ik het best een gave kür, veel expressie, en een mooie piaffe en passage. Maar... wel een voortdurend zwiepende staart, wat imo op veel spanning duidt, en ik zie voortdurend een weggedrukte rug....
Ik mis in de stap toch het overtreden... maar dat mis ik bij bijna iedere GP ruiter.
Dus, ja, mooie kür, maar ik ben niet geheel kritiekloos.