Dat is zeker waar. Ik kan er ook niet echt een waarde-oordeel over geven hoor, maar ik weet wel dat ik op de oude manier les heb gehad, en dat had niks met LDR te maken.
Natuurlijk kun je een paard vanuit stilstand wel in een krulletje krijgen, een paar kneepjes, en ze hebben de nek rond. Maar dat heeft meer met in de krul trekken te maken, als correct nageeflijk rijden, als je dat doet is er niet echt sprake van aanleuning en nageeflijkheid. Dat is gewoon wijken voor druk, kan een veulen ook. Dat heb ik wel eens gedaan, ja.
Maar als je bij een veulen (wat de basis van wijken voor druk een beetje kent al) iets op de neus duwt (zachtjes, met 2 vingers ofzo) doen ze hun hoofd ook naar beneden.
Maar om dan te gaan beweren dat dat veulie een aanleuning heeft dan... vind ik een beetje grote onzin

Een echte aanleuning krijg je pas, als de achterhand er goed onder is, je paard min of meer rechtgericht, je geeft steun op de buitenteugel. Dan hoef je alleen je binnenbeen nog maar aan te drukken en je hebt niet alleen het binnenachterbeen geactiveerd, maar op die druk komt het paard ook naar beneden met het hoofd, als reactie op de kuitdruk, en een stille hand.
Ik vind dát gevoel super.
Twee jaar geleden heb ik voor het eerst überstreichen gedaan (voor de mensen die niet weten wat het is: je hebt je paard dan in een aanleuning op het been, en als je paard goed in balans is op 4 benen, en je weet dat hij op binnenbeen en buitenteugel de aanleuning zoekt, kun je met je handen naar voren gaan. Je geeft dan een complete "release", het paard heeft geen enkele druk op het bit (je mocht al alleen een licht contact hebben, dus heel veel verschil mag er voor het paard niet zijn). Als je het paard in de krul getrokken hebt, of op druk naar beneden hebt gereden, of het paard niet op eigen benen loopt, zal het paard het hoofd omhoofd doen en op de voorhand vallen, het paard heeft immers jouw handen gebruikt als 5e been.
Als je paard in balans is en op eigen benen loopt, en een goede aanleuning heeft, hoort hij te blijven met zijn hoofd waar hij is. Omdat hij je handen niet "nodig" heeft, hij is in balans en heeft een goede zelfhouding, die voor hem fijn is.)
Het ziet er wel heel apart uit, de ruiter heeft de handen naar voren, en het paard blijft, zonder enige druk, met dezelfde hoofd halshouding gewoon doorsjouwen. Best grappig.
Het is voor jezelf ook echt een test, of je op de goede manier aan het rijden bent.
(ik ben geen goeie ruiter hoor, als ik het paard in een fijne aanleuning heb, en ik kan een paar voltes rijden en wijken enzo, ben ik al erg blij, ik wil eerst mijn basis gewoon heel goed voor elkaar hebben).