Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

snuffelhues schreef:Wat ik bedoel is dat hij misschien niet juist (nagefelijk) reageert op druk op het bit. Als hij vervolgens vooruit gedreven wordt waardoor hij tegen het bit aanloopt, waar hij op verzet, kan dat resulteren in steigeren...
sliding schreef:Weet je dat wel zeker, Yamcha. Dit paard zal heus niet de hele tijd vol angst de bak rond gaan.En met snoepjes bevestig je het alleen maar dat er wel iets engs moet zijn. Beter is om er geen aandacht aan te besteden als ze iets absuluut niet willen, maar gewoon zeer intensief "dressuur"te gaan rijden en er dan langzaam maar zeker al rijdend er langs te gaan, stelling iets naar binnen zodat er niet op het "enge"aangereden wordt( praten met je paard is prima ik klets die van mij ook de oren van zijn hoofd maar dan ook duidelijk zijn met je hulpen).Maar dit lijkt mij niet het probleem waarover de topic ging.
Groetjes Margreet.
snuffelhues schreef:Hoe reageert het paard op druk op het bit? Is hij direct nagefelijk of wringt hij veel tegen? Steigeren is voor mij een uiting van teveel druk van voren (teugels) èn van achteren, (benen), waardoor hij wel naar boven "moet"...

loulou schreef:Yamcha schreef:Maar eh... volgens mij vroeg je hoe het te voorkomen.
En het lijkt mij dan, dat je eerst eens (als je alle medische problemen hebt uitgesloten) naar je eigen rijstijl moet kijken. Paarden steigeren nooit zonder reden. Laat een goede instructeur eens kijken.
Al die tips van omtrekken zijn imo symptoombestrijding, geen oplossingen. En als het paard al 2 jaar regelmatig dreigt, lijkt me toch dat ie het niet voor niets doet...
volgens mij heb ik in dit topic ook al beschreven waarom hij het doet.
het komt erop neer dat hij ergens niet langs wil. van mij moet hij er dan wel langs. waarna hij begint te vervelen. meestal blijft dit bij wegspringen. maar af en toe gaat hij hupsen, achterwaarts enz...
ik heb een goede instructrice maar als hij in de lessen dit niet laat zien is het lastig om te helpen. maar dat zal van de winter nog wel komen, want in de binnenbak doet hij dit nog veel vaker....
loulou schreef:yamcha: afstappen ben ik niet zo'n voorstander van. als ik hem wil belonen kan dat ook als hij erop zit.