steigeren, hoe voorkomen.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Re: steigeren, hoe voorkomen.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:03

Weet je dat wel zeker, Yamcha. Dit paard zal heus niet de hele tijd vol angst de bak rond gaan.En met snoepjes bevestig je het alleen maar dat er wel iets engs moet zijn. Beter is om er geen aandacht aan te besteden als ze iets absuluut niet willen, maar gewoon zeer intensief "dressuur"te gaan rijden en er dan langzaam maar zeker al rijdend er langs te gaan, stelling iets naar binnen zodat er niet op het "enge"aangereden wordt( praten met je paard is prima ik klets die van mij ook de oren van zijn hoofd maar dan ook duidelijk zijn met je hulpen).Maar dit lijkt mij niet het probleem waarover de topic ging.
Groetjes Margreet.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:23

Wat ik bedoel is dat hij misschien niet juist (nagefelijk) reageert op druk op het bit. Als hij vervolgens vooruit gedreven wordt waardoor hij tegen het bit aanloopt, waar hij op verzet, kan dat resulteren in steigeren...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:01

snuffelhues schreef:
Wat ik bedoel is dat hij misschien niet juist (nagefelijk) reageert op druk op het bit. Als hij vervolgens vooruit gedreven wordt waardoor hij tegen het bit aanloopt, waar hij op verzet, kan dat resulteren in steigeren...

bij ons staat er een paardje en als er dressuurles is en ze loopt op rechterhand op de volte dan probeerd ze steeds uit te breken op de korte binnen zijde, uitbreken door te steigeren en de andere kant op te gaan. Dressuurlessen worden gereden op buitenteugel, nu blijkt dat op rechterhand minder buitenteugel op de volte moet gebruikt worden want het is daar dat ze op blokkeerd. Minder buitenteugel maar toch in contact en meer been. Nu gaat het prima op deze manier.

Normaal als een paard uitbreekt moet je dit begrenzen met buitenteugel maar zij breekt juist uit door het gebruik van de buitenteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:07

sliding schreef:
Weet je dat wel zeker, Yamcha. Dit paard zal heus niet de hele tijd vol angst de bak rond gaan.En met snoepjes bevestig je het alleen maar dat er wel iets engs moet zijn. Beter is om er geen aandacht aan te besteden als ze iets absuluut niet willen, maar gewoon zeer intensief "dressuur"te gaan rijden en er dan langzaam maar zeker al rijdend er langs te gaan, stelling iets naar binnen zodat er niet op het "enge"aangereden wordt( praten met je paard is prima ik klets die van mij ook de oren van zijn hoofd maar dan ook duidelijk zijn met je hulpen).Maar dit lijkt mij niet het probleem waarover de topic ging.
Groetjes Margreet.

Kan ook. Dan leid je het paard af.
Maar soms is even afstappen, geruststellen, er langs gaan, en daarna belonen ook een goede oplossing. Overigens moet je wel altijd belonen (en evt. met snoep) nádat het gevraagde uitgevoerd is, niet tijdens, want dan bevestig je idd dat het wel heel eng móet zijn.
Maar als je de teugels strak houdt en tegelijk been geeft, bevestig je ook dat het eng is, en dat resulteert dan in steigeren. TS gaf ook aan dat het gebeurt bij iets waar het paard bang voor was, dus vandaar ook mijn reactie.
Maar volgens mij is dit exact het onderwerp van het topic, TS vraagt hoe steigeren voorkomen, niet om tips om het af te leren, dat is niet aan de orde.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:59

snuffelhues schreef:
Hoe reageert het paard op druk op het bit? Is hij direct nagefelijk of wringt hij veel tegen? Steigeren is voor mij een uiting van teveel druk van voren (teugels) èn van achteren, (benen), waardoor hij wel naar boven "moet"...

paard is normaal gesproken goed nageeflijk. pas wannaar hij iets ziet drukt hij zich er een beetje uit. maar als ik dan even doorvraag is hij meteen eigenlijk weer nageeflijk.
ik denk dat hij op dat moment ook steigerde omdat hij veel druk kreeg van achter (benen) maar niet naar voren wilde. daarom ging hij dus maar omhoog (is mijn vermoeden)

ik wil hem juist niet voor alles stilzetten. zijn vorige eigenaar heeft dit waarschijnlijk wel gedaan. toen ik hem kocht had ik dus ook een paard wat om de haverklap stil stond en ging kijken wat er aan de hand was.
hij mag van mij alleen stilstaan als ik iets aan zie komen waar hij in mijn ogen terecht bang voor kan zijn en waarnaar het voor beide veiliger is om stil te staan. (bijvoorbeeld een passerende tractor) en dan zet ik hem dus stil en mag hij niet vanzelf al stil gaan staan.

in mijn ogen ben ik bij dit paard ook heel consequent. ik let er juist bij dit paard goed op, omdat hij anders misbruik maak van situaties.
ik corrigeer hem voornamelijk op stem. als hij zich echt misdraagt krijgt hij een klap of een schop. maar anders is stemverheffen al genoeg.
als hij braaf is beloon ik hem ook tussendoor.

zowiezo negeer ik heel veel gedrag van hem gewoon. als hij maar een beetje wegspringt bijvoorbeeld negeer ik dit meestal. springt hij heel erg weg verhef ik een keer mijn stem.
slaan heeft vaak ook geen nut. dan maak ik het gedrag alleen maar erger.

yamcha: afstappen ben ik niet zo'n voorstander van. als ik hem wil belonen kan dat ook als hij erop zit.

sliding: omtrekken klinkt opzich wel goed. al ben ik bang dat dit paard toch wel ophoog komt. hij is namelijk erg lenig. maar het valt te proberen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:40

pfffff, da's geen simpele vraag. Ik ben een keer achterover gevallen met een paard die loodrecht de lucht in ging, zonder enige reden. Ik eerst tegen de grond (beton) dan zij gedeeltelijks op mij. Wonder boven wonder had ik maar wat schrammetjes en het paard niks. Maar ik heb een enorme schrik gepakt. Nu nog, als een paard steigert, verkramp ik. Of ik er nu op zit of niet.
Als er geen medische reden is...
Het enigste wat je kan doen is, voorwaarts houden om te vermijden dat hij het doet, en als het dan toch gebeurd, hem daarna laten werken dat het zweet er vanaf druipt. Dat hij de link legt tussen steigeren en hard werken..

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:59

ik ben meer voor om het vriendelijk op te lossen ...door te praten en te kijken eerst waarom die verzet ...want dat is het eigenlijk , hij verzet zich ergens voor . Ik rij zelf graag bitloos , zelfs m`n 4 jarige hengst ...als ik merk dat hij bang is praat ik hem moed in , als ik merk dat hij zich aansteld , praat ik wat feller tegen hem , maar als hij meent de wetten voor te schrijven verhef ik m`n stem nog harder ...en dit werk voor ons prima , zolang je gelijk op reageerd , liefs voordat hij de lucht in gaat ...stem verheffen en door rijden ...maar eerst kijken waar de oorzaak zit Knipoog

succes met je paardje

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:08

loulou schreef:
Yamcha schreef:
Maar eh... volgens mij vroeg je hoe het te voorkomen.
En het lijkt mij dan, dat je eerst eens (als je alle medische problemen hebt uitgesloten) naar je eigen rijstijl moet kijken. Paarden steigeren nooit zonder reden. Laat een goede instructeur eens kijken.
Al die tips van omtrekken zijn imo symptoombestrijding, geen oplossingen. En als het paard al 2 jaar regelmatig dreigt, lijkt me toch dat ie het niet voor niets doet...

volgens mij heb ik in dit topic ook al beschreven waarom hij het doet.
het komt erop neer dat hij ergens niet langs wil. van mij moet hij er dan wel langs. waarna hij begint te vervelen. meestal blijft dit bij wegspringen. maar af en toe gaat hij hupsen, achterwaarts enz...

ik heb een goede instructrice maar als hij in de lessen dit niet laat zien is het lastig om te helpen. maar dat zal van de winter nog wel komen, want in de binnenbak doet hij dit nog veel vaker....

Is wel waar natuurlijk, paarden steigeren nooit zonder reden er zal toch ondanks dat je beschrijft dat je zegt dat ie ergens niet langs wil, hij dan steigert, er ook niog wel een andere reden kan zijn waarom je paard dat doet. Misschien dat je ook eens een gedragsdeskundige kunt inschakelen. Of misschien ben je wel TE streng voor hem. Je instructrice zal dus als het winter wordt ook wel te maken krijgen met zijn gedrag. Misschien kun je dit beter voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:09

loulou schreef:
yamcha: afstappen ben ik niet zo'n voorstander van. als ik hem wil belonen kan dat ook als hij erop zit.

Dat afstappen is omdat je een paard aan de hand makkelijker kunt kalmeren dan wanneer je erop zit. Je kunt dan namelijk voor het paard gaan lopen, waarbij je de positie van de dominante merrie hebt. Je hebt dan niet alleen een dominante positie, maar ook een leidende en beschermende. Dat alleen werkt vaak al rustgevend. Combineer je dat dan ook nog met een lage, rustige stem (zo van "Hooooo") dan is alles al een heel stuk rustiger voor het paard, en neem je de stress die er eerder was weg.
Belonen kan idd ook als je op het paard zit, maar daar ging het mij niet om Knipoog