Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:18

Oh, men vader denkt dat ze hengstig is. Mijn vader aaide haar, en toen draaide ze haar om en draaide haar staart helemaal weg enz., dit heeft ze nog gedaan wanneer ze hengstig was. Haar cyclus loopt in de winter (best irritant want ik wou ze laten dekken..)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:23

Na elke galop laat ik ze uitstappen aangezien ze vaak wel redelijk moe is omdat ik langer galoppeer zodat haar energie er toch wat uit is... We stappen een toertje rond met losse teugel en ik beloon haar.. Maar zoals ik zei is het met die periodes, en gisteren was er ook een "koele" wind en ze is echt super fris als er wind staat dus misschien had dit er ook wel mee te zien. En ik heb ook zeker bijna 2uur gereden, ik kon gewoon niet meer, maar mevrouw had er nog zin in (ookal was ze kletsnat!). En dit is dan een gewone koudbloed gekruist met een welshje...

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:04

Eva_ schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat jij je pony niet langzamer wìl laten lopen. Gewoon zweep weg en actief aan het been rijden. Schijnovergangen, halt, draf, galop, overgangen, overgangen en nog meer overgangen, dat gaat langzaam steeds vloeiender en jouw pony zal dan zijn achterhand ook gaan gebruiken. Volte's openen en volte's sluiten is ook een goede oefening voor de achterhand van jou pony.Ik krijg het idee dat jou pony nl. bang is van de zweep, aangezien ze 'sloom' is zonder zweep. Knipoog

Idd daar ben ik het mee eens, ik denk dat echt helemaal uitputten ook geen nut heeft. Héél veel voltes rijden. En als ze te druk is, dan maar een keer geen galop. Vork

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:34

Ik heb gisteren gereden zonder zweep of wat dan ook. In het begin ging ze lekker maar liep wat te slenteren dus heb constant overgang draf stap gedaan want als ik wou galopperen had ze er geen zin in.. Leg me nu eventjes uit : Wat moet ik doen als ze geen zin heeft in de galop? Wat ze dan doet is dus gewoon hard gaan draven en dan uiteindelijk aanspringen als ik mijn been geef om aan te springen.. Wat kan ik daar dan aan doen zonder zweep ofzo?
En wat ze ook doet, is haar achterhand naar binnen gaan keren en hoofd naar buiten als ze voelt dat ze moet galopperen, waarom doet ze dat dan, ik heb er mijn binnenbeen nogtans goed bij.
En ze knikte gisteren ook weer vaak, ze kan zo met haar hoofd knikken (ik denk zonne-allergie, want ze doet dit telkens als de zon schijnt..).

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:10

Een keer flink been geven ( ik zal maar geen schoppen zeggen want dan krijg ik bokt over me heen Nagelbijten / Gniffelen )!!! Of even die zweep erbij, pats en weer weggooien.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:39

Oh het is vandaag beter gelukt! Ik vrees dat het hengstigheid was, maar weet het niet zeker. Vandaag ging ze wel goed, maar ze wou wel af en toe stilvallen in galop, en dan te snel gaan in draf maar viel best goed mee! Alleen als ze merkt dat ik wil galopperen dan gaat ze haar achterhand naar binnen brengen naast de hoefslag (travers), vraag me wel af hoe dit komt..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:41

Eva_ schreef:
Een keer flink been geven ( ik zal maar geen schoppen zeggen want dan krijg ik bokt over me heen Nagelbijten / Gniffelen )!!! Of even die zweep erbij, pats en weer weggooien.

Ze weet een beetje veel te goed wanneer ik wel of niet een zweep bij heb...