jong paard pakt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: jong paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:57

Die wendingen en voltes rij ik ook, maar wel dat hij zijn neus achterna loopt.. zijn neusje iets naar rechts is een rechterwending, zijn neusje iets naar links is een linker wending..
Het is ook niet zo dat ik em de bocht om trek, wat ik ook vaak zie, maar ik blijf vragen, al is het 200x..
Verder draven voornamelijk rechtuit en grote voltes, in galop idem..
En als dit er eenmaal goed in zit, gaan we de rest van onze hulpen erbij pakken..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:07

Het maakt vaak niet uit waar zijn neus naar toe gaat, het kan bij een jong paard ook voorkomen dat hij de andere kant op kijkt omdat hij op dat moment een ballans probleem heeft in zijn rug, en daarom met zijn hoofd de verkeerde kant op kijkt, maar de ruiter moet zelf de goede kant op zitten, en bij een jong paard minder op zijn hoofd letten, als hij goed door loopt en in ballans is komt zijn hoofd vanzelf met kleine kneepjes wel in de goede richting.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:22

Brrrr, vreselijk zoals sommige mensen hier reageren Verdrietig . Een jong paard wat zich zo verzet tegen het bit heeft daar absoluut een reden voor. Ben blij dat ik mijn jonkie zelf (bitloos!) beleer en dat 'ie niet bij zo'n zogenaamd 'ervaren' persoon terecht is gekomen, die hem wel even zou doorpakken. Dat is absoluut mijn manier niet, ik zou daar nooit achter kunnen staan.

Ik beleer mijn paard door centered riding te doen (dus met gewicht, houding en zit) en hij reageert daar heel goed op. Tot nu toe heb ik nog geen 'strijd' meegemaakt, hoor, en geloof me, ik heb er eentje met een willetje die oersterk is, maar hij vindt het rijden tot nu toe erg leuk. Ik zie zoveel mensen voornamelijk op de teugels rijden, met alle gevolgen van dien (getrek, miscommunicatie, frustraties van de ruiter EN het paard).

Een paard geeft iets aan als hij zich zo gedraagt. Ik zou het persoonlijk nooit over mijn hart kunnen verkrijgen niet eens goed te luisteren naar een jong paard wat zich zo verzet. Daarbij vind ik het een vereiste dat het leuk moet zijn voor mij, maar ook voor mijn paard.

Ik zou de tandart erbij roepen en iemand laten kijken naar eventuele andere problemen bij het paard, als ik er zelf niet uitkom. Het kan van alles zijn, maar ik ben overtuigd dat er een reden is voor dat gedrag.
Probeer inderdaad eens op bitloos over te gaan en kijk hoe dat gaat. Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:09

Nadya schreef:
...die hem wel even zou doorpakken..

Hierover zijn ook weer de meningen verdeeld.
Het doorpakken doe je nl niet bij een jong paard wat alles nog moet leren...!

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:28

Als ik jou was zou ik gewoon rustig nog een béétje door proberen, en als het écht níet lukt..
Dan zou ik er iemand bijhalen die wat meer verstand heeft van bitten en weet ik veel wat.. Knipoog
Níet slecht bedoelt hoor! Vork

Groetjes! Pling

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:48

ik heb hier voor een rollenbit genomen nu is het zo goed als weg het bit vasthouden

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:01

Jaa.. ik denk ook dat een ander bit helpen zal.
Zelf hadden we ook een keer met een rolletjes bit gereden omdat
onze pony ook het bit vast pakte.
Het nadeel is wel dat je met dit bit geen wedstrijden mag gaan
rijden.
Vaak is het bij jonge paarden vaak het geval dat ze het bit
niet helemaal accepteren.
Ik denk niet dat het een kwestie is van af wachten!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:43

Hoe rij jij je paard? Je hebt er 6 keer opgezeten nu als ik het goed lees. Hij weet zich dus nog geen raad met jouw gewicht en is wrs zijn evenwicht nog aan het zoeken. Als ik een paard beleer dan ga ik de eerste 4 a 5 maanden ermee het bos in. Lange rechte stukken. Ik zorg voordat ik erop ga dat hij de stemcommando's kent dmv oefenen aan de longe. Ook zorg ik ervoor dat hij mbv longeerwerk al wat spieren heeft. Alles heel op het gemak want je hebt als het goed is nog jaren de tijd. Rij hem lekker het bos in, de hei op of kan niet schelen wat, als de paden maar lang zijn. Zorg voor een contactteugel en je zult zien dat ie je hand na een aantal keer vanzelf op gaat zoeken. Pas als je in het bos wat spieren erop hebt gereden dan ga je in de bak aan de slag. En zorg voor goede instructie. Ik weet bv van mezelf dat ik sterker ben in mijn rechterhand dan in mijn linker. Ook al denk je met zachte hand te rijden, dat verschil merkt een paard echt wel. Zeker als je in de bak aan de slag gaat met voltes etc, dan kun je onbewust vast gaan pakken. Een paard pakt niet het bit vast als er niets vast te pakken valt. Dus lekker veel buiten in het begin en in de bak met een goede instructrice die je op je vingers tikt wanneer dat nodig is.

Dit alles ervanuitgaande dat het paard geen pijn in de mond heeft en niet scheef is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:15

Misschien is een dubbelgebroken bit wat?
Met een enkelgebroken bit krijg je een schaar-effect en dat kan pijn doen tegen het gehemelte aan.
En misschien past je bit inderdaad niet helemaal...
Succes ermee!