Ik weet niet of dit de officiele manier is ,.. maar het is in ieder geval absoluut niet pijnlijk voor Idalia

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liesje_1 schreef:Ooo wie heeft het er nu over dat mijn paard sweinpassed..
Die van mij zit gewoon in een echte telgang, deze is sneller dan een gelderse in galop.
Ik meen dat een swei nog iets dinges niet zo hard gaat!
Daarbij wil ik nog wel even duidelijk maken dat mijn draver NIET aan de longeerlijn telgangt, maar alleen tijdens lange ritten.
Ik vraag hier info omdat ik het zelf niet weet... en ik dacht dat een de longeerlijn het begin was om een paard iets te leren.
Maar goed het is dus duidelijk aan een longeerlijn niet.
Askja schreef:Navy, als je paard uit zichzelf stukjes tölt, is dat prima, dan forceer je niets. Wil je het uit gaan bouwen, dan kun je misschien hulp vragen aan iemand die IJslanders traint. In jouw omgeving zitten erg veel IJslandermensen en ook een paar bedrijven, dus dat moet wel kunnen lukken. Leuk trouwens dat je de tölt wilt uitbouwen.
ponyzotje"]
[quote="Tiko schreef:Ik heb te weinig verstand van dit, om een mening te geven. Als telgang op commando gaat, net als stap draf en galop , zie ik er het kwaad niet van in. Of het aan de longe kan, dat weet ik niet!
Verder ben ik erg benieuwd wat steef bedoeld met: als je ooit nog eens serieus aan de gang gaat.
Waar slaat dat op, dat paardje loopt wedstrijden, met goed resultaat!!
Is dat niet serieus aan de gang?? Is endurance niet serieus genoeg voor de dressuurpikkers?? Sorry hoor, dit vind ik echt nergens op slaan.
ponyzotje"]
bij bv de peruaanse paso (dacht ik) zwaaien ze van nature naar buiten uit maar ik dacht dat dat bij ijsjes niet de bedoeling is?
[/quote]
Dan moet je voor de gein eens achter Navy gaan rijden als zij wat tempo maakt in drafDie zwaait dan ook be-hoor-lijk uit
![]()
[quote="Tiko schreef:Wat mij opvalt, dat vooral aan het begin van die Topic, allerlei mensen zeiden dat dit zeer ongewenst was bij bijv. koop.
Naar mijn idee klopt dit niet. Als Liesje het voor elkaar krijgt, dat haar paard het netjes op haar commando doet, is dat toch alleen een extra knopje, waar, naar gelang, gebruik van gemaakt kan worden?
Citaat:Verder kan ik me voorstellen dat Liesje het op commando wil leren, omdat haar paard het nu uitzichzelf doet. Ik denk dat als je paard in telgang gaat, je je paard hulpen moet geven voor de telgang, in het begin misschien in combinatie met stemhulp. Als de hulpen bevestigt beginnen te worden, en zij dus gaat telgangen als jij dat vraagt, kan je langzaam strenger worden op het zonder hulpen in telgang vallen.
Citaat:Ook hadden verschillende mensen het over Sweinepas, maar aangezien Idaliahet op snelheid doet, kan dit toch geen Spas zijn?
Askja schreef:Ehm ... LICHTRIJDEN in schweinepass?
Knap dat je dat kunt! Het is mij nog nooit gelukt![]()
Het is schweinepass, want het is duidelijk te zien dat er nauwelijks sprake is van een zweefmoment of van snelheid en impuls. Ik kan me gezien de foto best voorstellen dat het bij dit paard niet heel beroerd zit, maar het is gewoon niet zo denderend voor zijn rugspieren om deze gang te bevestigen. Bij rentelgang laat het paard zijn rug juist los (is nodig om zich maximaal te kunnen strekken), terwijl bij schweinepass de rug niet beweegt, inflexibel is. Er is ook geen golvende beweging in de rug, zoals in draf. Je ziet hier dat het paard zijn bovenlijn niet gebruikt; dit is in schweinepass ook niet echt mogelijk (zodra het paard nageeflijk wordt gereden, zal hij zijn beweging al snel richting draf of tölt verschuiven).
Wel een mooi paardje trouwens!
Liesje_1 schreef:Het komt vaak voor hoor dat een draver telgangt en of tolt hoor.
Dus dat is niet door pijn of iets.
Ze zal het doen omdat ze het fijn vind.. ze gaat hier ook erg hard in en het is net draf.. je moet goed kijken als je een paard in telgang voorbij ziet komen.
Op een koers zal een draver nooit worden gediskwalificeert omdat men het niet kan zien. dus als je naar een koers ooit mocht gaan.
Kijk er maar is goed na en je ziet dat vele dravers het dan ook zullen doen.
Ik wil het gewoon gaan ontwikkelen als een extra gang.
Kan toch geen kwaad of heb ik het mis ?
Daarbij de vergelijking met een auto is denk ik niet verkeerd omdat je het immers niet MOET gebruiken het mag.
Het kan er toch maar "op zitten de functie"