hoe leer ik mijn paard fietsen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: hoe leer ik mijn paard fietsen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:36

hihi je titel trekt wel de aandacht whahahaa
Tjah uhm... Zijwieltjes whahahha
suc6 Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:41

Ik moest ook wel even lachen om je topic titel!
Ik raad het je in elk geval af. Je hebt heel weing te vertellen als je paard schrikt. En je moet er niet aan denken dat je paard naar je toe springt en met zijn benen in de fiets komt. Geen goed plan lijkt mij.
Wil je je paard nu ECHT leren fietsen dan minimaal een fiets die veel gewicht kan houden en beginnen met een tandum! En natuurlijk hopen dat je geen politie tegen komt, want hij heeft geen duimpje om te bellen en dat is strafbaar! ( sorrie, ook ik kon het even niet laten! )
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 31-08-07 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:16

Ik doe dit altijd met me verzorgshet het is erg leuk en je kan een lekker tempo maken als je elkaar goed vertrouwd..Knipoog

Gewoonlaten wennen aan de fiets en eerst aan de hand en de fiets aan der andere kant lopen en het steeds ene stukje opbouwen...Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:21

Hahahahaha hij is het dus verleerd Tong uitsteken
Of hij is eigenwijzer geworden, dat zal het vast wel zijn Tong uitsteken

we hebben hem vanaf dat hij een maand of 4 was tot hij naar jou ging gerelmatig mee genomen naast de fiets.

Op het laatst toen hij in een ander land stond hebben we hem zelfs heel vaak naast de fiets gehad, dus ergens moet het nog wel in zn hoofd zitten.

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:13

gewoon fietsen BOEM is HO!
PLONS is WATER:P

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:57

Wat een leuke titel Clown
Tips heb je al genoeg gehad, maar ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn en je paard vertrouwt (en ook weet dat je hem kúnt vertrouwen, dus niet naïef zijn en denken gaat wel goed).
Veel succes!

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:02

fietsen? Haha! wat is dat nou weer?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:04

Ik vind het levensgevaarlijk... als je paard namelijk ergens van schrikt, heb je totaal geen controle. Maar ja, dat is mijn mening.

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:05

als je paard verkeers mak is kan je het ook gewoon een keer alleen proberen naam aan dat je wle weet hoe het moet Tong uitsteken Tong uitsteken

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:20

Zodra je paard kan fietsen Haha!
Dan kom ik kijken Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:25

Ik heb nou met vanalles gefietst, van shet tot Bels. Ze vinden het allemaal geweldig om te doen, en voor een paard wat ik liever niet onder het zadel heb (Bels), is fietsen naast het wandelen een goede manier om eens wat anders te doen. Ik heb wel als keiharde eis dat een paard GOED opgevoed moet zijn, op subtiele signalen moet reageren, verkeersmak is en niet van links naar rechts aan een ketting slingert. Verder is een beetje stevige fiets wel handig ja. Ik heb het ze niet geleerd, maar ik heb er wel uuuuuren meegewandeld. Zo leren ze aan één kant te lopen, en daar te blijven. Ook is het handig dat ze aan beide kanten (op commando) kunnen lopen, mocht dat nodig zijn. Maar, alleen als ze dat mogen, ze moeten niet zelf gaan slingeren (over je fiets heen walsende paarden is niet fijn Nagelbijten / Gniffelen ) Verder ligt het ook aan het paard. Heb je een hypernerveus diertje, dan moet je het niet doen. Is het een kalm paard wat niet snel onder de indruk is, maar wel goed luistert, dan kun je het proberen. Zorg altijd wel voor een goede berm, en zoek een niet te drukke weg/pad/... uit. Iemand mee voor ingrijpen mocht dat nodig zijn is ook wel praktisch.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:17

Ik vind het toch vrij gevaarlijk. Stel dat ie eens ergens van verschiet dan heb je op je fiets toch weinig te zeggen. Het blijven toch dieren? Nou ja hopelijk voor jou dat er nooit iets gebeurd en dat jullie beiden er nog veel plezier aan beleven. Maar ik zou er zelf eerlijk gezegd toch niet aan beginnen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:58

Ik ben ooit gewoon op de fiets gestapt en heb Amo meegenomen. Nooit geoefend oid, gewoon de weg op. Moet ik wel zeggen dat Amo vreselik braaf is en heel goed luisterd. Hij is 100 % verkeersmak en blijft braaf naast me lopen.

Ik zou eerst rustig oefenen met aan de hand lopen en draven, en daarin erg consequent zijn. Hij moet naast je blijven lopen, in een constant tempo. Niet voor je uit lopen of achter je, dat kan met fietsen ook niet. En dan eens rustig op een autoloze plek fietsen met iemand ernaast om je te helpen. Lachen

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:59

Hoi Hoi,

Eerst zorgen dat je paard goed reageerd op je stem. Stap, draf, eventueel galop en vooral halt of ho.

Dan paar keer gaan wandelen en rennen met het paard aan de hand.

Als het paard rustig blijft en braaf luistert naar je stem en vooral niet trekt is je volgende stap de fiets.

Fiets met terugtraprem is inderdaad handiger dan met handrem. Zorg de eerste keer voor een helper te voet en een veilig (afgesloten) terrein.

Je neemt het paard aan de fiets mee en laat de helper een extra touw aan de andere kant vasthouden. Ga fietsen (helper rent) en als het goed gaat kan de helper het touw loslaten. Begin rustig met stap en draf. Na een tijdje kun je ook de galop proberen als de bodem daar goed voor is.

Succes en veel plezier!

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:04

ik heb er geen ervaring mee en ik ga er ook niet aan beginnen ik vind het levensgevaarlijk
maar idd probeer het eerst op een weiland of een erf ga niet meteen de grote weg op.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:13

Mijn man, heeft niets met paarden(!), haalt regelmatig ons Arabje uit de wei.
Op een dag kwam hij op de fiets voorbij mét naast zich vlot dravend ons Arabje!!
Totaal verbouwereerd zei ik; Wat doe je nou?
Hij; Zie je toch, ik fiets terug met hem naar stal, hoezo?
Nou ja, mijn mond viel open! Hij kent het helemaal niet!
Antwoord van mijn man? Nu dus wel......
(zucht...... mannen.....)

Ben er zelf geen voorstander van, dat wil ik wel even vermelden, wanneer ik zie
hoe het gaat. Waarschijnlijk doordat mijn man hem 'gewoon' aan het halster aanklikte
en 'gewoon' op de fiets wegreed, het paard ahw. 'overdonderd' was en daardoor
'gezellig-gewoon' mee begon te lopen. Anders kan ik het niet uitleggen.
Groot voordeel is wel dat beide heren super verkeersmak zijn Clown !

Ff. zonder dollen (ofschoon bovengeschrevene absoluut waar is), ik denk dat dat zeker
wel een vereiste is, je paard moet goed verkeersmak zijn en niet snel schrikken van
plotselinge dingen. Dit enkel voor jóuw veiligheid. En idd. goed op je stemhulpen reageren.
Hierdoor gaat het bij ons telkens goed, ofschoon mijn man de enige is die 'met' hem fietst.

Succes!

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:47

heel simpel eigenlijk gewoon net als met lopen maar dan laat je je paard naast je fiets lopen en dan ga jij fietsen.. of bedoel je dat neit..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:53

En heb je het al geprobeerd?
Ben wel benieuwd of hij het nog steeds doet en leuk vindt.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:55

Je moet rustig aan beginnen.. zijwieltjes op je fiets laten plaatsen.. een speciaal zadel.. en een appart stuur..

Dan kan je gaan oefenen.. zijn ook trainers voor Clown

En vergeet zn helmpje niet Tong uitsteken Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:57

het is zelfs verboden om met je paard te fietsen, als er dus iets gebeurt of de politie betrapt je, mag je wel een flinke duit dokken...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:00

Ik heb altijd met ze gefietst en doe het nog steeds met mn shethengst.
Het paardje waar dit topic over gaat ging ook mee naast de fiets van het ene naar het andere weiland.
Er is nog nooit 1 agent gestopt om mij te bekeuren, ze moeten altijd wel lachen om ons omdat mn hengstje constant loopt te hinneken naast de fiets.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:32

heb het met die van mij geprobeert Bloos even naar het land toebrengen, ze duwde me de berm in. en weg was ze! Doei, doei jara, dus neei k loop wel. of desnoods ga ik er even op Bloos

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:15

je moet naast de fiets lopen en dan je paard vast houden.
Dat soms doen.
En als die niet vandoor schiet ofzo dan probeer je even op veldje ofzo stukje op fiets.
Zo heb ik het de mijne geleerd en het ging uitstekend.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:13

Ja watte!!! ik dacht eerst, die wil naar het circus of zo??? Eerst beren op een fiets, nu paarden..
Alle gekheid op een stokje, kijk eerst eens in het verkeersreglement of het mag. In België is dat namelijk verboden. Als je op je paard zit of gewoon er naast loopt ben je bestuurder van een "voertuig". Als je op je fiets zit en tergelijkertijd een paard vast houdt, bestuur je eigenlijk 2 vervoermiddelen, en dat kan en mag niet. Daar kan je een boete voor krijgen. (theoretisch gezien dan..)

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:00

ik heb het wel eens gedaan maar mijn pony had het al geleerd bij de vorrige eigenaar die zat op de scooter en paard liep er toen gewoon naast
en weet niet hoe ze het ana heb geleerd denk dat ze gewoon is begonnen met een fiets en eerst op bekend trein oefenen met heen een weer fietsen en dan langs de weg zij deed het op het paard van het land naar de stal te brengen en weer terug