Antonio@ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Antonio@ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:25

helaas zie je tegenwoordig steeds vaker onjuist stang gebruik, zelfs in de Z rubrieken en hoger. De stelregel dat de stang met opgenomen teugel een hoek van maximaal 45 graden mag maken, en dat zelfs bij stang en trens gebruik de nadruk ligt op het trensgebruik en dat de stang er alleen is voor verfijning van de hulpen wordt door veel ruiters met voeten getreden.
Een paard correct rijden en heel houden is er blijkbaar voor veel ruiters niet meer bij, die gaan alleen voor het snelle succes, het mooie plaatje, geen gelul, trek m in de krul.

En als je dan eens een mooie combinatie ziet, met stang en trens in de training, waar hoofdzakelijk op de trens gereden wordt, de stangteugel er mooi losjes bijhangt.. dan krijgt zo iemand weer commentaar van zou je je stangteugel niet eens wat strakker nemen.... waar gaan we naartoe met zijn allen.... Frusty Lips are sealed

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:28

En dat 'geen gelul, trek hem in de krul' idee krijg ik ook sterk als ik naar deze foto's kijk.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:30

Kom wel goed Knipoog Nu rij je met gebroken bitje dus ik hoop dat je er snel aan wen. Lachen Verder moet je je handen niet zo vast zetten, doe de teugels 2 cm langer. Lachen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:34

maak daar eerst maar 20 cm van. Je kunt een paard niet aan de teugel rijden voordat ie zijn rug ontspant...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:45

Of teugels op deze maat houden, maar dan je handen 20 cm naar voren

ladylau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:24

Je moet je handen idd niet vast zetten, als je ze meer draagt
en wat naar voren brengt en je zelf wat meer ontspannen gaat zitten het helemaal goed komt Knipoog
Overigens prachtige haf, mooie gangen, en wat een prachtige witte manen!! Kwijl

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:27

Pikeur schreef:
j0rinda schreef:
en je wordt haast onder een vrachtwagen gelopen moet je maatregelen nemen.

Ik vind dat je eerst de oorzaak moet gaan aanpakken en niet gelijk denken aan symtoombestrijding kortom MAATREGELEN nemen.

Als een paard er zomaar vandoor kan gaan en dus imo hard is in de mond moet je dat eerst eens gaan aanpakken. Een paard dat hard is in de mond is hard in de rug.
Laat het paard in de lengte buigen zodat de buitenste rugspier lang wordt en het paard zijn hoofd laat zakken en zo in de hand kan komen.

Maar ga er aub geen stang in hangen of andere hulpmiddelen gebruiken.

Ik vind het een mooie haf en ik las dat je nu wel met een normaal bit rijd, dat vind ik al een beter plan Knipoog
Ik ben benieuwd naar de nieuwe rijfoto's en of je dus iets aan onze tips hebt gehad Knipoog

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:31

Pikeur schreef:
j0rinda schreef:
en je wordt haast onder een vrachtwagen gelopen moet je maatregelen nemen.

Hebben jullie vrachtwagens in de bak dan?

nee natuurlijk niet als je goed gelezen had, had je gelezen dat het om buitenrijden ging Pling

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:33

j0rinda schreef:
Pikeur schreef:

Hebben jullie vrachtwagens in de bak dan?

nee natuurlijk niet als je goed gelezen had, had je gelezen dat het om buitenrijden ging Pling

Ja, maar op deze foto's lijkt het net of ze in een bak rijdt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:42

Waar blijven die andere rijfoto's?? Cheese! Schijnheilig

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:57

ik ben het er helemaal eens over het stang gebruik, en ben ook blij om te horen dat je uhm nu met een normaal bitje rijd. Ben erg benieuwd dus ook naar foto's met een normaal bitje. Je hebt zelf ook nog in je onderschrift te staan: 99% van de fouten worden veroorzaakt door de ruiter. Dus hoop dat je nooit weer die stang in zn mond stopt.
Veel succes nog met uhm, vindt het een leuk dier om te zien!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:42

Heb gelezen dat de stang er niet meer is ?
Zal ik daar dan ook maar niet over liggen drammen.
Je zit er wat bekrompen op,
teugels korter, hakken meer uitdrukken en voor je kijken Lachen
Nog veel succes samen Haha!

xx

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:59

Meid, goed van je dat je deze foto's hebt geplaatst. Je hebt een mooie haflinger waar je goed mee op weg bent. Trek je maar niets aan over die hele aanvallen over wel of geen stang gebruik want iedereen heeft zijn/haar oordeel sneller klaar dan begrip! Bovendien achter gesloten deuren gebruiken veel mensen een hulpmiddel (zweep, sporen, bijzet teugels, enz. enz.). Ieder zijn/haar meug. Het is jou paard en jou manier van aanpak. Je schrijft zelf al dat je met een gewoon bitje rijd dus GOED BEZIG!!! Ga zo door en geniet van het rijden met jou kanjer!!!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 08:50

Ladygiroc schreef:
ik zou die haflinger eerst eens voorwaarts neerwaarts gaan rijden. zodat hij op zijn benen en over zn rug loopt.
en vooral ontspannen!

mensen die net gaan dressuur-en trekken een pony in de krul en hop hij klaar voor de wedstrijd.
over de stang zeg ik niks omdat het al genoeg genoemd is.

Maar is dat zadel niet te klein?

nee het zadel is net 5 maanden oud
en van rijs (zadelmaker) heeft er naar gekeken.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:58

Maar kan je niet een rijfoto plaatsen met gewone trens?? We branden van nieuwsgierigheid Ja

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:09

_10_ schreef:
Maar kan je niet een rijfoto plaatsen met gewone trens?? We branden van nieuwsgierigheid Ja

Zo heb even geduld joh die kan ze toch niet uit der broekzak toveren. ik ben haar fotograaf en als t mooi weer is van de week gaan we plaatjes schieten. En dan nog ik kan het bevestigen dat ze tegenwoordig idd met een trensje rijdt. Niks geen mishandeling, die pony krijgt alles wat zen hartje begeerd en liefde! Al blijft het natuurlijk makkelijk oordelen achter een pc...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:14

Mooi hafje,
zet je handen idd niet vast, en hij loopt over de rug weg, hij buigt alleen in zijn hoofdje, maar zijn hals moet ook gaan zakken.
Over het bit zal ik wel niks zeggen, daar is volgens mij genoeg commentaar over gegeven, maar vind het niet echt een bit waar je vriendelijk mee rijdt.

Verder erg mooie gangen!! Succes Knipoog

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:31

luwaniej1 schreef:
En dan nog ik kan het bevestigen dat ze tegenwoordig idd met een trensje rijdt. Niks geen mishandeling, die pony krijgt alles wat zen hartje begeerd en liefde! Al blijft het natuurlijk makkelijk oordelen achter een pc...

Ik zie op de foto's toch echt een stang die horizontaal ligt t.o.v het paard z'n hoofd, ipv verticaal.
Dat is absoluut niet prettig voor een paard. Dat is wat ik kan zien. En dat telt bij mij ook onder 'mishandeling'.

Het is heel erg goed van de TS dat ze nu met trensje rijd!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:41

luwaniej1 schreef:
_10_ schreef:

Zo heb even geduld joh die kan ze toch niet uit der broekzak toveren.

Sorry uit haar post dacht ik op te kunnen maken dat ze inmiddels alweer een poosje met trensje aan het rijden is, dus ging er vanuit dat ze dan ook vast wel al wat foto's daarvan heeft, niet dus Clown

Ps: Komt ook een beetje omdat TS hier niet op inging, vraag was namelijk al eerder gesteld.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:44

elibeest schreef:
helaas zie je tegenwoordig steeds vaker onjuist stang gebruik, zelfs in de Z rubrieken en hoger. De stelregel dat de stang met opgenomen teugel een hoek van maximaal 45 graden mag maken, en dat zelfs bij stang en trens gebruik de nadruk ligt op het trensgebruik en dat de stang er alleen is voor verfijning van de hulpen wordt door veel ruiters met voeten getreden.
Een paard correct rijden en heel houden is er blijkbaar voor veel ruiters niet meer bij, die gaan alleen voor het snelle succes, het mooie plaatje, geen gelul, trek m in de krul.

En als je dan eens een mooie combinatie ziet, met stang en trens in de training, waar hoofdzakelijk op de trens gereden wordt, de stangteugel er mooi losjes bijhangt.. dan krijgt zo iemand weer commentaar van zou je je stangteugel niet eens wat strakker nemen.... waar gaan we naartoe met zijn allen.... Frusty Lips are sealed

ik ben het eens met jouw Knipoog
is dit trouwens de haf die melisa ook rijd?
want die rijd op een trensje
ik zit vol spanning te wachten op de nieuwe rijfoto´s leo Knipoog
maar het heeft geen haast hoor, zie ze vanzelf wel verschijnen

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:49

tassie schreef:
elibeest schreef:

ik ben het eens met jouw Knipoog
is dit trouwens de haf die melisa ook rijd?
want die rijd op een trensje
ik zit vol spanning te wachten op de nieuwe rijfoto´s leo Knipoog
maar het heeft geen haast hoor, zie ze vanzelf wel verschijnen

nee melissa rijd die andere haf

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:51

_10_ schreef:
Zo heb even geduld joh die kan ze toch niet uit der broekzak toveren.

Sorry uit haar post dacht ik op te kunnen maken dat ze inmiddels alweer een poosje met trensje aan het rijden is, dus ging er vanuit dat ze dan ook vast wel al wat foto's daarvan heeft, niet dus Clown

Ps: Komt ook een beetje omdat TS hier niet op inging, vraag was namelijk al eerder gesteld.[/quote]

Ze rijd ook al een tijd met trens maar dat wil niet zeggen dat we elke week foto's maken Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:54

leuke haflinger, maar ik vind op de meeste foto's de hals veel te krampachtig, probeer eens wat minder druk op de teugel te zetten, kijk eens hoe dat gaat, succes Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:02

femiaans schreef:
RandyOrton25 schreef:
ja ik heb les en die stang is er ook al uit,
deze foto's zijn gemaakt toen ik net op stal stond.
ik heb met me pony altijd buiten gereden wij
moeten dus nog een hoop leren nu ik dressuur met hem wil gaan rijden.
het gaat nu ook beter.

maar bedankt voor de tips en ik zal van de week rij foto's plaatsen met dubbel gebroken bitje.

@ femiaans:

ik zei al dat hij er uit was maar schijnbaar lees je er over heen.

Ik lees er niet overheen, maar ik snap werkelijk niet dat je deze foto`s durft te plaatsen. En je mag dan nu wel met een ander bitje rijden, het leed heeft ondertussen wel plaats gevonden.

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald toch?

Ik denk dat het punt nu wel duidelijk genoeg is. Ik vind het beeld op de foto's ook niet wat ik vind hoe het moet zijn. Maar de TS is nu volgens mij wel op de goede weg bezig.

Voor de TS: bedenk dat je moet kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken!
Zodra het een krachtmeting wordt met jouw handen en de mond van het paard, doe je iets niet goed.
De weg naar een paard kunnen rijden voor je been en zit, is een lange weg...met veel hobbels....maar uiteindelijk zul je daar het meeste rendement uit halen. En zal je paard een echte "happy athlete" worden.
Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:06

Fijn dat je inmiddels les hebt en met een dubbelgebroken bitje rijdt. Voor mijn gevoel staat er veel spanning op je bovenbenen, of je zadel is beetje te klein of je beugel kan een gaatje langer waardoor je meer om je paardje heen kan zitten en minder spanning op je bovenbeen hebt (en paard dus minder druk voelt en jezelf veel lekkerder kan zitten).
Ben heel erg benieuwd naar de volgende serie foto's. Erg leuk paardje en verder potentieel wel hele leuke combi als de druk er een beetje afgaat en de ontspanning toeneemt. Maar ik heb er alle vertrouwen in!