Renate @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Renate @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:55

Mijn instructrice gaat er wel eens op. en als ik een buitenrit maak, zit ik er wel gewoon goed op. alleen in de bak op een volte is dat moeilijker.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:56

Ik heb 3 jaar lang jonge Arabische paarden ingereden, die later uitgebracht zijn tot hoog in de sport en verkocht werden naar o.a. Rusland, Spanje, U.S en Japan. Kortom ik heb al aardig wat ervaring opgedaan met in beleren van paarden.

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeert om vast te stellen wat het beste resultaat levert.
Voor mij is dit het altijd geweest. Paarden werden wel pas op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Op 2,5 jarige leeftijd begon er wel al lichte training aan de hand. Zijgangen e.d. Rond 3 jarige leeftijd ook meer neerwaarts zodat de rug aankon sterken. (nooit meer dan 10 minuutjes op een dag) Vandaar dat de paarden rug dan al iets meer kan hebben dan wanneer er niks mee gedaan is en je gaat doorzitten.

Voor de rest. Wat misschien ook goed helpt is eerst de zijgangen aan te leren en daar verder te gaan met de galop. Over het algemeen hebben paarden dan ook minder problemen met de balans. Mijn volgorde van inrijden van paarden :
1. Rustig stappen + klein stukje draven (doorzitten) Doorgaan tot de balans in die gangen er goed in zit
2. Stappen en draven lichtrijden, tot de balans er goed in zit
3. Aanleren van de zijgangen, eerst aan de hand, vervolgens in het zadel. Tot dit probleemloos en netjes gereden worden
4. Dan pas de galop, de achter is door de zijgangen alweer wat sterker. Paard heeft minder moeite met het vinden van de balans.

Kortom, er ging wel training aan vooraf, dus paard was al lichtelijk aangesterkt.

Succes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:59

Biieniie schreef:
Ik heb 3 jaar lang jonge Arabische paarden ingereden, die later uitgebracht zijn tot hoog in de sport en verkocht werden naar o.a. Rusland, Spanje, U.S en Japan. Kortom ik heb al aardig wat ervaring opgedaan met in beleren van paarden.

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeert om vast te stellen wat het beste resultaat levert.
Voor mij is dit het altijd geweest. Paarden werden wel pas op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Op 2,5 jarige leeftijd begon er wel al lichte training aan de hand. Zijgangen e.d. Rond 3 jarige leeftijd ook meer neerwaarts zodat de rug aankon sterken. (nooit meer dan 10 minuutjes op een dag) Vandaar dat de paarden rug dan al iets meer kan hebben dan wanneer er niks mee gedaan is en je gaat doorzitten.

Voor de rest. Wat misschien ook goed helpt is eerst de zijgangen aan te leren en daar verder te gaan met de galop. Over het algemeen hebben paarden dan ook minder problemen met de balans. Mijn volgorde van inrijden van paarden :
1. Rustig stappen + klein stukje draven (doorzitten) Doorgaan tot de balans in die gangen er goed in zit
2. Stappen en draven lichtrijden, tot de balans er goed in zit
3. Aanleren van de zijgangen, eerst aan de hand, vervolgens in het zadel. Tot dit probleemloos en netjes gereden worden
4. Dan pas de galop, de achter is door de zijgangen alweer wat sterker. Paard heeft minder moeite met het vinden van de balans.

Kortom, er ging wel training aan vooraf, dus paard was al lichtelijk aangesterkt.

Succes
Ze heeft van haar 3 de jaar tot haar 12 de jaar altijd voor de huifkar gestaan. Erna is ze pas zadel mak gemaakt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:59

pubelia schreef:
Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.

Even een klein gewetensvraagje hoor Lachen
Als er een dierenarts is die jou met 100 % zekerheid kan vertellen, dat als jij met dit gewicht doorrijdt je je paard ernstige schade kan toebrengen al dan niet nu, maar zeker in de toekomst - Zou je dan stoppen met paardrijden tot je wel op verantwoord gewicht bent om paard te rijden?

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:16

pubelia schreef:
alleen in de bak op een volte is dat moeilijker.

Dat komt omdat je paard haar balans nog niet kan vinden in de wendingen, en dat is heel logisch, want dat is voor een beginnend (rij)paard ook het allermoeilijkste! De enige manier voor haar om haar evenwicht te houden is door zo hard mogelijk rechtuit te gaan, jij probeert haar dan op de volte te zetten en dan versterk je de stress en t probleem.
Kan ze buiten wel netjes rustig rechtuit galopperen met jou erop? dan kan je ook dat gewoon gaan oefenen. Laat haar eerst dat maar goed leren en daar sterker in worden, dan kan je vervolgens het uitbouwen in de bak op de volte.
Succes

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:33

Je hebt een erg leuk paard en ik vind het goed dat je het ook voor je paard zo prettig mogelijk wil maken. Knipoog

Ik denk wel dat die vliegendeken zal gaan schuren en het zadel kan gaan schuiven, volgens mij ligt het op sommige foto's ook een beetje scheef...

Wat je houding in galop betreft: Lijm onder je kont! Tong uitsteken (Dat riep mijn vorige instructrice vroeger altijd Tong uitsteken )
Maar even serieus: Benen lang maken en een beetje achterover zitten.

Als zowel jij én je paard de galop moeilijk vinden kan het helpen om een paar lessen te nemen op een ander (gemakkelijk) paard of je paard af en toe door iemand anders te laten trainen.

Je zegt dat je paard moeite heeft met galopperen, maar als je hem constant op de volte laat galopperen maak je het alleen maar moeilijker voor hem. Als hij problemen heeft het evenwicht kun je hem beter wat ruimte voor zijn hoofd geven, dus de teugels niet te kort nemen. Dat helpt hem ook om beter in evenwicht te kunnen blijven, want ik vind dat je op sommige foto's je erg veel druk op de teugels hebt (kan een momentopname zijn).

In ieder geval nog veel succes verder met je paard en ik hoop dat de binnenbak snel af is en een betere bodem krijgt. Knipoog

animal_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:54

Schimmelig schreef:
pubelia schreef:
Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.

Als er een dierenarts is die jou met 100 % zekerheid kan vertellen, dat als jij met dit gewicht doorrijdt je je paard ernstige schade kan toebrengen al dan niet nu, maar zeker in de toekomst - Zou je dan stoppen met paardrijden tot je wel op verantwoord gewicht bent om paard te rijden?

je kan er schijt aan hebben, maar die pony moet alles doen wat in zn mars ligt om jou te dragen in die zware bak, en dan er nog bij dat jij je balans niet kunt vinden, maak dat voor je pony nog moeilijker, zoek liever een bak die niet zo zwaar is, waar je pony lekker in kan lopen i.p.v. moeten ploegen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 11:56

Als je de hele topic door hebt gelezen heb je kunnen lezen dat er een binnen bak komt.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:08

Probeer eventueel eerst wat zijgangen erin te krijgen. Wellicht bevorderd dat ook de balans in de galop..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:18

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:25

Schimmelig schreef:
pubelia schreef:

Eerlijk gezegd ben ik hier ook wel benieuwd naar...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:29

Schimmelig schreef:
Ik gun iedereen het pleziertje paardrijden, maar dan wel op een verantwoorde manier... Vork
Slanke in-de-weg-zittende ruiters meer les en te "dikke" ruiters meer selderij Haha!

Sorry, maar dat vind ik dus echt een super-lompe opmerking. Wel eens erbij nagedacht dat mensen die zwaar zijn, daar niet altijd door 'selderij' wat aan kunnen veranderen?

Edit: Overigens: nee, ik ben niet te zwaar. Maar vind het toch geen echt aardige opmerking.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-08-07 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:30

Mooi hoor, jammer dat je paardej zo zit ingepakt! Zie nu niet hoe mooi zij is!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:31

Elysha schreef:
Schimmelig schreef:
Ik gun iedereen het pleziertje paardrijden, maar dan wel op een verantwoorde manier... Vork
Slanke in-de-weg-zittende ruiters meer les en te "dikke" ruiters meer selderij Haha!

Sorry, maar dat vind ik dus echt een super-lompe opmerking. Wel eens erbij nagedacht dat mensen die zwaar zijn, daar niet altijd door 'selderij' wat aan kunnen veranderen?

Niet allemaal, maar wel een héleboel.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:32

Sure. Ben heel benieuwd hoe slank jij bent.

Edit: ik weet natuurlijk niet hoe het met de TS is, maar ik ken heel wat mensen die te zwaar zijn die al jaren en jaren een tevergeefs gevecht met hun kilo's - of zo simpel gezegd: met een bosje selderij - leveren. Het is allemaal niet zo simpel hoor!
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-08-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:35

Nickeltje schreef:
Leuke foto's!
Mijn mening is dat je helemaal niet te zwaar bent voor je paard hoor.
ik heb geen eerdere topics van je bekeken, dus weet niet of er vooruitgang in zit Het ziet er in elk geval aardig uit.
Met het commentaar van Laura over je galop ga ik mee en ik wil er graag aan toevoegen dat je je benen misschien meer op de singel kunt houden.
Verder zou ik zeggen, ga lekker door zo!

Ja

Leuk beesje!, en leuke combi.

Verder ben ik het met dit bovenstaande comentaar eens.,

corina_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:36

pubelia schreef:

Als er een dierenarts is die jou met 100 % zekerheid kan vertellen, dat als jij met dit gewicht doorrijdt je je paard ernstige schade kan toebrengen al dan niet nu, maar zeker in de toekomst - Zou je dan stoppen met paardrijden tot je wel op verantwoord gewicht bent om paard te rijden?[/quote]

idd. Je verwacht van je paard dat hij in een goede (sport)conditie is, terwijl jijzelf niet eens de moeite wilt nemen om iets aan je gewicht te doen. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal egoistisch. Ik zeg niet dat je maar moet stoppen met rijden, maar ik zou je aanraden om als je toch wilt blijven rijden gewoon een korte en rustige buitenrit te maken en geen sportprestaties meer van je paard te verlangen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:36

Afbeelding

Ik vind je op de bovenstaande foto (net als op alle andere foto's eigenlijk) ERG hard in de handen - kijk maar eens goed naar de rechter mondhoek van je paard. Ook vind ik je (onprettig voor het paard) naar voren leunen. Ik zie de vliegendeken schuren over de borst... Doe je je paard met dit alles nu echt plezier? Verdrietig
Paardrijden is in mijn visie een 'uitwisseling' van respect (wederzijds respect!) , een leerproces voor zowel ruiter als paard... maar dit, dit... Nee, dit kun je in mijn ogen eigenlijk niet goed praten. Het is wel heel makkelijk te zeggen: "ik val niet af" "ik ga toch wel door" "ik luister niet naar die "gemene" mensen"... maar als je paard over een paar jaar spat, artrose, of een andere ziekte in dat rijtje heeft? Wat doe je dan? Zit je dan nog in de ontkenningsfase?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:40

Vergeet niet dat veel mensen er niks aan kunnen doen dat ze meer gewicht hebben. Ik heb hier geen last van maar mijn schoonmoeder bijv. wel. Die heeft een bepaalde ziekte, slikt daar medicijnen voor, ze woog 4 jaar geleden nog 70 kilo, nu al 150. Ze kan hier simpelweg gewoon niks aan doen. Geen medicijnen slikken betekent dat het heel snel achteruit met r zal gaan en het mogelijk snel afgelopen met haar kan wezen.

En geloof mij, deze mevrouw eet niks anders dan gezond! Ze heeft al 3 jaar vettigheden als patat o.i.d of ongezonde suikers binnen gekregen!!!

Dus veroordeel niet iemand om zijn/haar gewicht als je de achtergrond niet weet.

Ik heb zelf geen gewichtsproblemen maar ik weet hoe vreselijk zij het vind dat ze zo aangekomen is.

corina_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:40

kiss_lotte schreef:
Nickeltje schreef:
Leuke foto's!
Mijn mening is dat je helemaal niet te zwaar bent voor je paard hoor.
ik heb geen eerdere topics van je bekeken, dus weet niet of er vooruitgang in zit Het ziet er in elk geval aardig uit.
Met het commentaar van Laura over je galop ga ik mee en ik wil er graag aan toevoegen dat je je benen misschien meer op de singel kunt houden.
Verder zou ik zeggen, ga lekker door zo!

Lips are sealed

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:44

Ik vind ook dat je het je paardje wel erg moeilijk maakt zo.
Zeker als je zelf de balans nog niet hebt, en zij niet, dan werkt het samen helemaal niet. Vooral op de volte niet. Dat is nog drie keer moeilijker voor haar.

Ik rijd momenteel ook mijn pony in en onze tinker hebben we ook zelf ingereden. De eerste galop hebben wij buiten gedaan op een recht stuk. Later komen die bochten wel.

Ik zou iemand anders jou paardje de galop leren en zelf op een ander paardje jou eigen balans leren maken.
Als dat bij beide beter is, dan weer samen verder gaan.

Als je zelf moeite hebt met wat voor dingen dan ook met paardrijden en voornamelijk balans in de gangen moet je geen paard inrijden.
Want dan maak je het jezelf maar vooral het paard heel moeilijk.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:48

Bij findira kan ik me eventueel wel aansluiten.. simpelweg dat de galop met iemand anders op dr rug met een goeie balans, het voor het paardje goed te galopperen met een ruiter op zijn rug. Als jij je balans op een anders paardje goed hebt die iets minder gevoelig is en zijn/haar galopbalans wel goed is.. kan jij de jouwe verbeteren..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:50

vind het er een beetje onvriendelijk uit zien.
De volgende x idd niet meer met een vliegendeken/masker rijden, en ik vind je ook zoals ik op de foto's kan zien hard met je hand.

zo als ook al gezegt is over je gewicht. heeft je paard er geen last van? 'Ook over een langere periode gezien, krijgt hij nergens last van?'

..

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:51

Ik heb al enkele topics van jou doorgelezen, en jullie zijn toch al flink vooruit gegaan!

En al die commentaren over je gewicht... Ik vind niet dat jij je paardje in de weg zit tijdens het rijden. De bak ligt zwaar, dat is een feit, dus
het is fijn dat er een nieuwe komt die wat makkelijker loopt voor je mooie haf.

Het ziet er (voor mij) allemaal best goed en vrij ontspannen uit! Veel succes verder nog!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:57

Ik snap al jullie gezeur niet over het gewicht van de TS.
Misschien voldoet ze inderdaad niet aan alle schoonheids idealen van tegenwoordig. En als ik op de foto's af ga dan zou ik ook nog eens adviseren voorlopig nog niet uit te gaan van een glanzende wedstrijdsport carriére, maar ik denk dat TS meer lol met haar paard heeft dan menig <55 kilo wegende dressuur penny die gefrustreerd aan het rijden is omdat haar paardje niet in de krul wil lopen ofzo.

Die deken daar heeft TS zelf al van aangegeven dat het een minder goed idee was en niet meer op deze manier gebruikt wordt. Dus dat punt is duidelijk, hoeft geen tekst aan verspild te worden.

En als deze stevige volwassen Haflinger haar niet kan dragen en lekker een beetje mee kan werken, waar trekken we dan de grens? Ik zie geen zweet van zijn hals of benen lopen, geen wijd uitgesperde neusgaten, geen hoofd op kniehoogte hangen alsof hij elk moment in gaat zakken...