Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Biieniie schreef:Ze heeft van haar 3 de jaar tot haar 12 de jaar altijd voor de huifkar gestaan. Erna is ze pas zadel mak gemaakt.Ik heb 3 jaar lang jonge Arabische paarden ingereden, die later uitgebracht zijn tot hoog in de sport en verkocht werden naar o.a. Rusland, Spanje, U.S en Japan. Kortom ik heb al aardig wat ervaring opgedaan met in beleren van paarden.
Ik heb het al op verschillende manieren geprobeert om vast te stellen wat het beste resultaat levert.
Voor mij is dit het altijd geweest. Paarden werden wel pas op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Op 2,5 jarige leeftijd begon er wel al lichte training aan de hand. Zijgangen e.d. Rond 3 jarige leeftijd ook meer neerwaarts zodat de rug aankon sterken. (nooit meer dan 10 minuutjes op een dag) Vandaar dat de paarden rug dan al iets meer kan hebben dan wanneer er niks mee gedaan is en je gaat doorzitten.
Voor de rest. Wat misschien ook goed helpt is eerst de zijgangen aan te leren en daar verder te gaan met de galop. Over het algemeen hebben paarden dan ook minder problemen met de balans. Mijn volgorde van inrijden van paarden :
1. Rustig stappen + klein stukje draven (doorzitten) Doorgaan tot de balans in die gangen er goed in zit
2. Stappen en draven lichtrijden, tot de balans er goed in zit
3. Aanleren van de zijgangen, eerst aan de hand, vervolgens in het zadel. Tot dit probleemloos en netjes gereden worden
4. Dan pas de galop, de achter is door de zijgangen alweer wat sterker. Paard heeft minder moeite met het vinden van de balans.
Kortom, er ging wel training aan vooraf, dus paard was al lichtelijk aangesterkt.
Succes
pubelia schreef:Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.

pubelia schreef:alleen in de bak op een volte is dat moeilijker.
(Dat riep mijn vorige instructrice vroeger altijd
)
Schimmelig schreef:pubelia schreef:Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.
Even een klein gewetensvraagje hoor
Als er een dierenarts is die jou met 100 % zekerheid kan vertellen, dat als jij met dit gewicht doorrijdt je je paard ernstige schade kan toebrengen al dan niet nu, maar zeker in de toekomst - Zou je dan stoppen met paardrijden tot je wel op verantwoord gewicht bent om paard te rijden?

Schimmelig schreef:pubelia schreef:Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.
Even een klein gewetensvraagje hoor
Als er een dierenarts is die jou met 100 % zekerheid kan vertellen, dat als jij met dit gewicht doorrijdt je je paard ernstige schade kan toebrengen al dan niet nu, maar zeker in de toekomst - Zou je dan stoppen met paardrijden tot je wel op verantwoord gewicht bent om paard te rijden?
Schimmelig schreef:Ik gun iedereen het pleziertje paardrijden, maar dan wel op een verantwoorde manier...![]()
Slanke in-de-weg-zittende ruiters meer les en te "dikke" ruiters meer selderij
Elysha schreef:Schimmelig schreef:Ik gun iedereen het pleziertje paardrijden, maar dan wel op een verantwoorde manier...![]()
Slanke in-de-weg-zittende ruiters meer les en te "dikke" ruiters meer selderij
Sorry, maar dat vind ik dus echt een super-lompe opmerking. Wel eens erbij nagedacht dat mensen die zwaar zijn, daar niet altijd door 'selderij' wat aan kunnen veranderen?
Nickeltje schreef:Leuke foto's!
Mijn mening is dat je helemaal niet te zwaar bent voor je paard hoor.
ik heb geen eerdere topics van je bekeken, dus weet niet of er vooruitgang in zit Het ziet er in elk geval aardig uit.
Met het commentaar van Laura over je galop ga ik mee en ik wil er graag aan toevoegen dat je je benen misschien meer op de singel kunt houden.
Verder zou ik zeggen, ga lekker door zo!

pubelia schreef:Maar ik zet het er niet voor niks in, Ik heb er echt schijt aan dat mensen mij te zwaar vinden op het paard. Ik ga hier niet om stoppen, en ik lig hier niet wakker om. Dus waarom steeds het zelfde commentaar over mijn gewicht herhalen, als ik er toch niks mee ga doen. Is alleen maar nutteloos van jou tijs, en kan je beter commentaar geven over hoe ik beter om kan gaan met mijn gewicht en dus de houding. Want geloof me stoppen doe ik niet.

kiss_lotte schreef:Nickeltje schreef:Leuke foto's!
Mijn mening is dat je helemaal niet te zwaar bent voor je paard hoor.
ik heb geen eerdere topics van je bekeken, dus weet niet of er vooruitgang in zit Het ziet er in elk geval aardig uit.
Met het commentaar van Laura over je galop ga ik mee en ik wil er graag aan toevoegen dat je je benen misschien meer op de singel kunt houden.
Verder zou ik zeggen, ga lekker door zo!