13 jarige Judith zadelmak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

Re: 13 jarige Judith zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:08

Maar dan moet deze persoon wel ervaring hebben, je zet toch niet iemand zonder ervaring (of bijna niets) op een onbeleerde pony of wel?
en mensen die klein zijn en ervaring hebben zijn niet altijd beschikbaar

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:10

ikowtje schreef:
Maar dan moet deze persoon wel ervaring hebben, je zet toch niet iemand zonder ervaring (of bijna niets) op een onbeleerde pony of wel?
en mensen die klein zijn en ervaring hebben zijn niet altijd beschikbaar

ik denk dat er genoeg kinderen zijn die beschikbaar zijn en rijervaring hebben, zo belast je zo'n ponutje in een keer veel te veel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:13

ZO oud, een 13 jarige is echt nog niet oud hoor. Het is toch wel de bedoeling dat ze minimaal nog 13 jaar mee gaat (en waarschijnlijk nog wel langer).

Ik vind het juist wel fijn als ze wat ouder zijn, dan zijn ze goed uit gegroeit en wat cooler in hun hoofd omdat ze al wat meer gezien hebben.

Er heeft inmiddel ook al een kleiner meisje op gezeten. Dat ging ook goed, maar die heb ik niet steeds ter beschikking. Ik ga er gewoon altijd zelf op, als ik er af knal is het mijn eigen schuld. Maar als zo'n kindje er af vliegt is het OOK mijn schuld, en als het bij een paar blauwe plekken blijft is dat niet zo erg, maar als er echt wat gebeurd heb je echt een probleem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:15

Dennis schreef:
ZO oud, een 13 jarige is echt nog niet oud hoor. Het is toch wel de bedoeling dat ze minimaal nog 13 jaar mee gaat (en waarschijnlijk nog wel langer).

Ik vind het juist wel fijn als ze wat ouder zijn, dan zijn ze goed uit gegroeit en wat cooler in hun hoofd omdat ze al wat meer gezien hebben.

Er heeft inmiddel ook al een kleiner meisje op gezeten. Dat ging ook goed, maar die heb ik niet steeds ter beschikking. Ik ga er gewoon altijd zelf op, als ik er af knal is het mijn eigen schuld. Maar als zo'n kindje er af vliegt is het OOK mijn schuld, en als het bij een paar blauwe plekken blijft is dat niet zo erg, maar als er echt wat gebeurd heb je echt een probleem.

13 is wel oud om nog ingereden te worden, en dan pas uitgegroeid?? Dacht het niet! Nee, nee ik blijf bij mijn mening!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:20

GOED uitgegroeid.

Voor inrijden kan het best, ik snap de motivatie en zo'n shet gaat er van een paar keer écht niet dood aan ofzo

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:26

Gewoon lekker doorrijden hoor, ziet er vriendelijk uit, mensen hier hebben niet door dat je als lang iemand niet zoveel hoeft te wegen. Een kleiner iemand weegt soms net zo veel.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:38

Ik denk niet dat 'Dennis' er zo snel zelf afvalt, gewoon voeten uit de beugels als de pony gekke sprongen maakt.. En dan loopt ze zo onder de ruiter weg. En staat 'Dennis' netjes op zn voeten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:50

Qimm schreef:
GOED uitgegroeid.

Voor inrijden kan het best, ik snap de motivatie en zo'n shet gaat er van een paar keer écht niet dood aan ofzo

nee, dood niet nee, maar hij kan er echt wel andere klachten van krijgen....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:57

Vind dat je er nog best op kan hoor. Ja, je bent te lang maar je bent niet te zwaar, de Shet lijkt er geen moeite mee te hebben. En ze is nu goed uitgegroeid, als ze pas 3 was en je ging er dan op, dan had ik wel commentaar gegeven. Knipoog
Mooie merrie en veel plezier nog met haar!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:37

Ziet er super uit vind het altijd weer zo'n grappig gezicht jij op de shetjes, maar je hebt er de juiste lengte voor.
Liever iemand met ervaring een shetje in rijden (ook die hebben een goede opleiding nodig voordat het kinderpony's worden) dan er een kind van 8 opzetten wat amper kan rijden dat is helemaal vragen om problemen.
En dat je wat groter bent dan een kleiner ruitertje hoeft niet te betekenen dat het zwaarder is voor de pony.
Iemand die netjes en onafhankelijk kan zitten werkt de pony minder tegen dan een kind van 8 wat niet kan rijden. Gewicht heeft er dan weinig mee te maken.

Succes nog verder!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:54

Goh, toen Sjoerd foto's plaatste van de 23 jarige Alfje die beleerd werd waren er eigenlijk alleen maar leuke reacties...

Ik vind het er goed uitzien, en zeker voor het inrijden vind ik het belangrijker dat de pony de basis goed leert. Dat de ruiter dan ietsje te groot is vind ik bijzaak.

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:02

Hahaha, dramadramadrama. Stel je eens voor Tong uitsteken T shetje zal toch eens door de benen zakken doordat de ruiter te lang *en niet te zwaar* is. Hihi.

Ik vind het er leuk uit zien. Leuk paardje! Haha!

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:30

Ik vind het een leuke pony, ik vind de gene die erop zit wel een beetje lang,
maar ik denk dat ze wel licht is

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:56

SiCa schreef:
En heeeel toevallig zijn er nu op HAW discussies gaande over een volwassen vrouw op een welsh en een zogenaamde ''tientonner' op een haflinger?
Verdrietig Triest dat er zulke dingen gezegd worden, he.

saskiakefie schreef:
tuurlijk kunnen shetjes wel wat houden, maar als ie nog nooit gereden is en ie is al zo oud, laat je er toch eerst iemand anders op rijden die kleiner is en minder weegt..

Lekker onderbouwd zeg. Ken je uitleggen waarom?? Zo oud is ie niet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:59

Ja hoor, omdat ie het helemaal niet gewend is, en als paarden ouder worden, en niks gewend zijn, kunnen ze minder aan... en zijn de spieren het niet gewend.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:04

Maar dat bouw je ook op, he. Ik denk niet dat ze gelijk heel lang op dat beesie gaat zitten. Maar ken je punt ergens wel vinden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:06

suus_ schreef:
Maar dat bouw je ook op, he. Ik denk niet dat ze gelijk heel lang op dat beesie gaat zitten. Maar ken je punt ergens wel vinden

oke, bedankt Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:09

Dat paard is misschien wel ouder, maar loopt al wel wat langer rond dus heeft wel degelijk meer spieropbouw dan een 3-jarige en daarbij zijn botten/gewrichten e.d. nog nooit teveel belast.
En de spieren van een 3 jarige zijn het ook niet gewend om belast te worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:10

Bojangles schreef:
Dat paard is misschien wel ouder, maar loopt al wel wat langer rond dus heeft wel degelijk meer spieropbouw dan een 3-jarige en daarbij zijn botten/gewrichten e.d. nog nooit teveel belast.

nee, maar de spieren zijn al wel veel ouder....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:12

Paarden en pony's die "uitgegroeid" zijn, zijn aanmerkelijk sterker dan jonge dieren van 3,4, 5 jaar oud. De pezen en botten zijn nl goed uitgehard waardoor ze minder blessure gevoelig zijn. Daarnaast kunnen oudere dieren psychisch veel meer aan. Naar verhouding leren zij sneller en met minder problemen omdat ze de "puberale paniekfase" allang gepasseerd zijn. (ik heb het niet over bejaarde paarden natuurlijk)

Er wordt dus aardig wat "afgeklest" over zielig, oud, te groot, te zwaar. Verdiep je eerst eens goed in het "wezen" paard, zijn groei, opvoeding etc. Ga dan pas wat roepen over wat zielig of onverstandig is.

Ik vind dat de ts er verstandig aan doet de pony zelf te beleren. Niet gaat rommelen met jonge kinderen die niet weten wat ze doen. Stel je voor dat er een serieus ongeluk gebeurd.
Zolang de TS de trainingsessies niet te lang laat duren en met beleid te werk en voor een goede spieropbouw gaat trainen, zie ik geen probleem voor deze pony.

Succes ermee!!! Ik ben benieuwd naar foto's met een ukkepuk erop!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:16

saskiakefie schreef:
Bojangles schreef:

nee, maar de spieren zijn al wel veel ouder....

Nou en? Haha!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:35

Over je lengte/pony en alles ga ik niets zeggen, daar is al genoeg over gezegd maar bij deze mijn complimenten dat hier een keurig opgetuigde pony loopt met ruiter die netjes is aangekleed met laarzen én cap. Ik geloof dat dat in de huidige tijd ook wel een keer een pluim verdiend!

Stephanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:09

Ik vind het een leuke pony hoor , hij heeft wel wat van onze shetlander schimmel kroon merrie.
En ik vind het rijden er netjes uitzien ..

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:19

Wat een leukerd zeg! Succes verder met haar!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:28

Wat een leuke merrie! Ziet er al goed uit zo voor de eerste keren Ja hier komen vast mooie veulentjes uit Haha!
Verder lijkt ze idd op minstens 2 foto's al zowat nageeflijk te lopen, lucky shots zoals je zegt, maar het is toch al mooi dat ze zo durft te zakken!
Succes verder Lachen

edit; typfout