Mijn pony bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Re: Mijn pony bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:52

hmm.. op mijn 10 dacht ik ook dat ik de wereld aan kon! dat ik alles was. en dan kan een paard je inderaad lelijk uit de droom helpen Knipoog. maar ik geloof (Sorry TS) dat het allemaal een beetje aangedikt is.. want ze heeft 2 paarden staat in haar profiel.. de enenkeer rijd ze op de manege de anderen keer bij haar buurman.. dan rijd ze goed op moeilikje paarden en dan wil ze hem weg doen omdat hij moeilijk doet en ze 1 klein bokje alleen okey vind.. word een beetje vaag meisje Knipoog het spijt me

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:56

ninavenya schreef:
kunnen jullie niet lezen! Waarom zou ik les nemen als ik al op ponyrijden zit. En ik verkoop haar, omdat ze blijft bokken. Ze kan wel een betere baas krijgen!

Waarom open je dit topic als je toch al besloten hebt de pony te verkopen??

Je wilt graag dat iemand met meer ervaring de pony rijdt... maar je vindt jezelf te goed om les te nemen....

Twee dingen die ik niet snap..

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:24

pearlie schreef:
ninavenya schreef:
kunnen jullie niet lezen! Waarom zou ik les nemen als ik al op ponyrijden zit. En ik verkoop haar, omdat ze blijft bokken. Ze kan wel een betere baas krijgen!

Waarom open je dit topic als je toch al besloten hebt de pony te verkopen??

Je wilt graag dat iemand met meer ervaring de pony rijdt... maar je vindt jezelf te goed om les te nemen....

Twee dingen die ik niet snap..

Ik heb al les Jeetje nog meer blinde

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:44

Les met je eigen pony die bokt zou goed zijn. Als je zoveel les hebt moet je een bokkende pony wel aankunnen. Want ik veronderstel dat ponyrijden les is?
Dus neem die pony maar mee op ponyrijden en laat zien wat je kunt!!!
Succes

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:00

Als je in je lessen niet leert hoe je met je pony moet rijden, of hoe je problemen moet oplossen met je paard, wat heb je dan aan zoveel lessen in de week? Misschien helpt het als je bij een ander persoon of andere manege gaat lessen

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:09

Of misschien privélessen nemen zoals ik al zei, de les is dan op jou gefocused en jij kan meer werken met je pony.
@ TS: Persoonlijk vind ik niet dat je m zo snel weg moet doen. Doorgaan en een band vinden met je paard en hulp aannemen die hier door allerlei mensen wordt aangeboden en waar je zelf ook om hebt gevraagd.
Of laat een tijdje een evarener ruiter op rijden die m wat bij kan brengen dat die dat echt niet moet doen.
Je zegt dat er niks aan de hand is met z'n rug maar het is niet verkeerd om er idd een osteopaat naar te laten kijken Knipoog.
Als er idd niks verkeerd is met z'n rug wil die waarschijn uitproberen hoe ver die kan gaan bij iemand om onder het werk uit te kunnen komen.
Als je nou opgeeft met rijden en m weer verkoopt geef je de pony als het ware z'n zin dus daarom is het verstand om idd een zwaardere persoon en ervarendere persoon op te laten rijden voor een tijdje die jou pony bijbrengt dat dit niet de manier is van rijden!

Denk goed na voor je je pony verkoopt Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:10

Citaat:
Ik heb al les Jeetje nog meer blinde

als je advies wilt, mag het wel wat vriendelijke.
Iedereen heeft het beste met je voor, alleen sommige snappen niet dat je je pony wilt verkopen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:58

ik heb een foto gezien en vind het echt een mooie pony. maar ik snap niet waarom jehem ooit gekregen hebt Lachen hij is erg groot voor een 10 jarig meisje! Lachen maar wel een lief paardje dat met veel training vast wel vooruit gaat.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:03

ninavenya schreef:
KiWiKo schreef:
mischien is les een optie?

Bedoel je voor mij?
Nou ik rijd al heel lang, en ook best goed.

Dan snap ik dit bericht niet als je toch al les hebt..

Babetteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:09

Kijk, ik zal je eens wat vertellen. Lachen

2 jaar geleden kreeg ik een 3jarige pony (3 jaar en 7 maanden).
Hij was nog hengst. Ik ben een gevorderde ruiter, en heb graag een pittiger
paardje. Dus opzich was dat geen probleem. Nou, ik kreeg een heel sterke
band met die pony. Als ik op reis ging en zo, liet ik andere mensen er op
rijden, maar bij hen bokte hij alsmaar. Absurd, want bij mij deed ie het nooit!
We hebben er mn beste vriendin (zeer goede ruiter) op gezet. (Heeft ook 2
paardjes.) En ja hoor, daar kwam het bokken weer. En ipv van er over te
treuren en verkopen hebben we er aan gewerkt. Iedere keer als hij de neiging
had om te bokken hebben we hem vooruit gereden. Niet gaan crossen natuurlijk,
maar veruimen en vasthouden. Zodat de mogelijkheid 'bokken' er niet in zat. Lachen

Nu is ie 5 jaar, en doetie het al een hele tijd niet meer. Haha!
Ik les ook hoor, en ik rijd ook al heel lang. (Ik ben 14 en rijd al 7 jaar)
En jawel hoor, hij zou 't nog een keer durven met een andere ruiter,
maar daar zijn paardjes toch voor. Vork Echt bokken doet hij niet meer!

Dus.. Verkoop je pony asjebliefd niet. Tenzij je echt heél erg bang bent natuurlijk.
Maar probeer er aan te werken. Vraag hulp aan ervaren ruiters, die daar ervaring
mee hebben. Jij kan misschien heel goed rijden (weet ik niet natuurlijk) maar je
hebt misschien geen ervaring met dit soort paardjes.

PS: En ook ik ben akkoord met Pearlie

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:23

Ook ik vind je verhaal een beetje vaag klinken, en voor ee 10jarige typ je een aantal berichten wel heel netjes. (Dus betwijfel eerlijk gezegd op je wel echt 10 bent? Bloos )

Ik zal even uitleggen wat een osteopaat is: Een osteopaat is een man/vrouw die kijkt naar de mogelijke lichaamelijke problemen bij je paard wat de oorzaak kan zijn van het bokken of dergelijke.

Ik zeg ook: VERKOOP HEM/HAAR NIET!!!! Ga echt les nemen met je eigen paard. Ook ik heb een heeell moeilijk paard gehad dat zullen we maar zeggen een beetje shrizofreen was en met de lessen ging het goed de eerste paar keer maar als ik alleen ging rijden wilde ze me er constant af hebben. Nu was dit wel een heel extreem voorbeeld omdat ik haar toch idd heb verkocht omdat na een tijdje lessen ze toch constant weer gek werd. Niet makkelijk voor mij en ook niet makkelijk voor mijn paard.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:03

Als je deze pony verkoopt en je loopt weer tegen een pony aan die bokt en vervelend is, wat doe je dan? Weer verkopen?
Misschien koop je nu een pony die superbraaf is, maar die na verloop van tijd weer gaat bokken? Wat doe je dan?
Ik probeer je niet aan te vallen, geloof me, niks is vervelender dan geen plezier meer hebben in het rijden met je pony. Toch denk ik dat het beste is dat je kan doen om even de osteopaat te laten kijken (dan weet je tenminste zeker dat het wel of niet iets lichamelijks is). Als hij denkt dat je pony pijn in zn rug heeft dan kan hij je pony helpen en gaan de problemen misschien over en heb jij nog je lieve pony.
Als hij denkt dat het niets iets in zn ruggetje is, dan is het beter dat je toch ook even naar jezelf kijkt. Wat doe je zelf verkeerd met rijden en laat je alsjeblieft goed helpen.
Misschien is het helemaal geen gek idee om te kijken of je van iemand anders les kan krijgen. Iemand anders kan weer een hele anders kijk op jou manier van rijden hebben of hoe jij omgaat met je pony. Niet zo snel je koppie laten hangen, gewoon doorzetten! Als je de problemen staks opgelost hebt kan je echt trots zijn op jezelf!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:06

Mijn paard bokte ook, maar dat zadel nleek niet te passen... Heb je daar al door een deskundige naar laten kijken?

En osteopathie kan ook nooit kwaat natuurlijk. Elk paard heeft eigenlijk wel wat...

Babetteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:15

En ook nog, je bent 10 en jij moet je daar mee bezig houden ? Toen ik 10 was, was ik blij met een 6 jarig ponytje, en verzorging etc + gerief voor het paard (zadel, hoofdstel, dekjes (ja ik was toen al een setjesfreak. Haha! ) was voor men ouders. Lachen Nu ik 14 ben, ben ik iets kieskeurdiger, en alles is opeens veel duurder dan. Tong uitsteken De groote kosten zijn nu voor men ouders en de accesoires voor mezelf. (Bv nieuwe neusriem of zo)

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:24

Ik snap helemaal niks meer van je verhaal, dan vind je je zelf te goed om te lessen, dan heb je les van je buurman, dan les je 5 keer in de week waarvan 4 privelessen zijn. En dan zit je op ponyrijden!
Laat eerst een deskundige naar zijn/haar rug kijken. En als er echt niks lichamelijks met haar is. En ze bokt nog steeds, geef haar dan een portie straf! En als jij het niet durft, laat dan wel iemand die goed kan rijden en de pony straf durft te geven er op rijden! De kans is groot dat de pony je gewoon uitprobeerd.. Asl je de pony dan verkoopt en je krijgt een nieuwe is de kans ook weer groot dat die gaat bokken of je gaat uitproberen? Ga je die dan weer verkopen??

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:27

Wat zeggen al die mensen die je les geven er dan van?
Hebben die geen goede tips?

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:46

sorry, maar dit lijkt me geen serieus topic, de Ts wil advies, maar naar een tijdje begint ze te schelden (?) ik heb meer het idee van een SA, of de ts wil graag een discussie beginnen? Bloos

(sorry, maar zo denk ik hierover Knipoog )

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:06

ze heeft foto gestuurd aan mij van haar paarden (ik twijfelde zeer) en daarop ziet ze er inderdaad uit als een 10 jarige. het paard ziet er uit als sterkt paard. en het is een groot beesje. niet echt wat voor een 10 jarige..

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:44

Volgens mij had je voordat je het topic maakte al een beetje besloten dat je je pony liever wou verkopen?
Ik begrijp je wel hoor, je bent natuurlijk best wel bang om nu weer op je pony te stappen nadat Chanell je eraf heeft gebokt.. Maar ik denk dat je toch ook wel een beetje gek op je pony bent of niet dan? Lachen

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en niets doen waar je zelf geen goed gevoel over hebt, maar het is misschien best wel een goed idee om je pony eens na te laten kijken en als alles goed is om je pony dan naar iemand te sturen die al veel vaker kinderen bij zich heeft gehad met ponys met probleempjes en die daar dus ervaring mee heeft, die je er mee kan helpen..
Ik weet zeker dat die jou kan helpen!

Wat zeggen je ouders er eigenlijk van? Lachen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:25

eigenlijk wou ik ook iets zeggen maar ik merkte dat TS halverwege begon te schelden naar ons dat wel blind waren.

ik begrijp dqat ze 4 keer prive les krijgt van haar buurman, en 1 x op een manege met manegepony.

ik kan ook begrijpen dat ze bang voor haar pony is, maar als ze heel goed kan rijden hoeft dat niet.
TS? snap jij veel van de lichaamstaal van een paard? stand van oren, neus, hoofd, staart, nou ja, kortom het hele lichaam?
deze pony heeft zijn zin gekregen door te bokken, logisch dat ie dat weer doet.
waarschijnlijk is ie op een gegeven moment de stal in gegooit zo van "bekijk het maar!"
heb je het al. dat wil ie weer, weer die stal in van "bekijk het maar!"

lees eens iets van natural horsemanship???

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:28

ik volg dit zit met hetzelfde probleem maar die is aan het verhelpen met les

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:19

OMG-->RT-P

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:21

Ook al stond deze opmerking in het begin van het topic, ik moest toch even reageren:
ninavenya schreef:
Nou ik rijd al heel lang, en ook best goed.
Je bent 10 jaar! Dan kan je onmogelijk al heel lang rijden. Of je dan goed kan rijden, da's een andere discussie. Maar je zit met een probleem en je zit vast. Wat is dan de beste optie? Inderdaad: les nemen met je pony. Zoek een goede instructeur die zich aanpast aan jezelf en je pony. Als je buurman iemand is die "echt heel goed" kan rijden, dan wordt die er niet bijna afgegooid van een bokje.

Nog even melden dat een dierenarts niet ziet of er iets mankeert aan een pony/paard zijn rug. Een osteopaat of kraker ziet dat wel.

Eerst en vooral doet een pony altijd iets met een reden. Het bokken van jouw pony heeft dus ook een reden. Je moet beginnen om de oorzaak te zoeken, en pas dan kan je verder. Heeft hij nergens pijn? (ik denk aan: zadel/hoofdstel dat niet past, rug, tanden, ...) Pas als je er helemaal zeker van bent dat je pijn kan elimineren kan je verder kijken.

Wat is er verandert sinds hij is verhuisd naar jou, haar nieuwe baasje? Had ze vroeger een echt goed ponymaatje? En staat ze nu alleen? Dan zal je voor gezelschap moeten zorgen.

Rijd je anders dan de vorige eigenaar? Of ben je veel lichter en kleiner? Je pony wou misschien even "uitproberen" wie er nu de baas is, jij bleef er niet opzitten, steeg af, werd bang of weet ik veel wat en bijgevolg merkte ze dat hij met jou wel wat meer kon doen dan met z'n vorige baasje. Zo kan het begonnen zijn.

Dat jij bang bent, maakt dit probleem er niet gemakkelijker op. Als je zegt dat je goed kan rijden, dan is er, me dunkt, geen reden om bang te zijn, toch?

Vervolgens wil ik ook nog even zeggen dat het géén goed idee is om je pony te sturen naar iemand die haar gaat "leren" wie de baas is en haar gaat aanpakken. Je pony heeft duidelijk "geleerd" dat zij de baas is dus daar ga je wat aan doen. Niet door haar te slaan of in haar mond te rukken of weet ik veel! Als je er niet opdurft is het héél simpel om haar te tonen dat er maar 1 leider is en dat jij die bent: grondwerk. Ik zou zeggen: schaf je een boek erover aan (kijk eens op agriboek.nl ofzo) want ik ga niet alles uitleggen wat grondwerk is en wat je gaat doen, dan vergeet ik toch meer dan de helft en het kost me veel te veel tijd Bloos . Snuffel ook wat op internet rond e.d. Verdiep je er wat in!

Als jij de leider bent geworden van je pony, kan het zijn dat je bokprobleem al is opgelost. Indien niet dan ga je dit zéér zelfzeker aanpakken. Jij bent de leider en die ís zelfzeker. Ga dus niet met bibberbeentjes op je pony kruipen! Verbeter dan eerst je onderlinge relatie wat zodat je meer vertrouwen krijgt in haar. Durf je er nog steeds niet zelf op? Laat iemand anders er even op. Een rustig persoon, die wat van paarden (én hun gedrag) weet en niet alleen van rijden à la: ik ben de baas, luistert de pony niet moet hij gestraft worden. Laat er dus niemand op die haar "wel even zal aanpakken". Maar vergeet niet: het is heel goed mogelijk dat je pony wel bij die persoon braaf is maar bij jou dan niet meer omdat je bang bent! Let dus wel op dat je daarna niet meer bang bent. Pony's zijn slimme dieren en hebben vlug door bij wie ze wat kunnen doen.
Als je pony bokt, rijd je haar vooruit. Je geeft gewoon wat kuitdruk (en eventueel kan je ook gebruik maken van je stem en "Nee" zeggen. Niet roepen, gewoon zeggen maar wel krachtig). Een pony die aan het been is, reageert daarop. Reageert ze daar niet op dan moet je haar eerst een het been rijden (weet je niet hoe dat moet, mijn uitleg staat op dit topic: viewtopic.php?f=8&t=816117). Dus dan loopt je pony vooruit en bokt ze niet meer. Hou je pony bezig en goed vooruit. Het heeft geen zin om haar teugels strak en kort te gaan houden! Als ze na een bok weer goed loopt moet je natuurlijk belonen! Rijd veel figuren, overgangen, tempowisselingen e.d. Bokt ze terug? Opnieuw vooruit rijden (en dus ev. met "Nee") Dat bokken krijg je er op die manier wel uit. Indien niet: misschien ben je nog bang? Misschien ben je niet zo'n goede leider? (kijk even op mijn site bij verstandhouding op http://fiekhe.websitemaker.nl/paard, daar staat meer uitleg over) Misschien heb je toch iets over het hoofd gezien waar ze pijn aankan hebben?

Veel succes, en denk erom, het beste is nog steeds om er een goede instructeur bij te halen Lachen.

Wat een lang bericht! Nagelbijten / Gniffelen ROFL

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:55

ik heb al heel veel paarden gekent die bokken.. ze zijn bij mij op de manege.. denk je niet dat ze dat allemaal om een reden doen..? Wat zou die reden dan kunnen zijn..?

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:43

@TS. Hoe gaat het nu eigenlijk met je pony.
Bokt ze nog steeds of niet meer zo???