andalusier en ik @ work (nu pas 3 kleine weekjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pop

Re: andalusier en ik @ work (nu pas 3 kleine weekjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:04

Amber_VZ schreef:
En over de cap.. Tsja ik rij ook niet altijd met cap, ookal is het veel veiliger met, maar met dit weer zweet je je kapot in zo'n ding Bloos Maarja het is allemaal eigen risico!

Een rijbroek met laarzen is ook niet alles met 30 graden. Ik zweet me liever kapot dan dat ik 1x van me paard val zonder cap. Als er echt iets is sla je je zelf wel 10x voor je kop. Had ik nu maar een cap op gehad... Je moet er wat voor over hebben.. Ziek Ik heb zelf al in het ziekenhuis gelegen met me linkerkant helemaal open, terwijl in naast me paard liep. En in een flits lag ik op de grond met me kop kapot!

Moterrijders hebben ook een helm en een dik beschermend pak aan als ze op de moter zitten met mooi weer?
Dat zweten vind ik echt zown onzin antwoord ,, sorry hoor Bloos

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:06

je kan ook tussen de paarden starten ja! Die pony heeft ruime gangen dus dat kan wel! De pony zal vast goed staan in een dressuur ring!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:06

Probeer wat meer toe te staan en je eigen houding te verbeteren, dan zul je zien dat je paard ook wat makkelijker gaat lopen..Probeer iig die neus eruit te krijgen!! Lekker laag en rond, kan die lekker zn rug trainen! en dan komt het vast wel goed met jullie..

Ik mis trouwens wel de cap, en ondanks dat hij nu nog braaf is..Kan het zijn dat ie je straks gaat testen, en ik denk dat je je toch veiliger voelt als je een cap op hebt, en bijvoorbeeld al bokkend bak door gaat?

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 23:08

Pop schreef:
je kan ook tussen de paarden starten ja! Die pony heeft ruime gangen dus dat kan wel! De pony zal vast goed staan in een dressuur ring!!

ben ik niet te groot dan voor haar?
en ja die pony zal zeker goed staan in de ring (maar dan eerst nog wat verder doorleren haha)
het beestje is maar 1.46m

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:12

Ze toont wel groter onder het zadel vind ik. Ik vind het niet een verkeerd beeld geven. IK vind dat je hem zo kunt starten, je past er nog goed op. Maar natuurlijk eerst trainen he! Haha!

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:15

Pop schreef:
Amber_VZ schreef:
En over de cap.. Tsja ik rij ook niet altijd met cap, ookal is het veel veiliger met, maar met dit weer zweet je je kapot in zo'n ding Bloos Maarja het is allemaal eigen risico!

Een rijbroek met laarzen is ook niet alles met 30 graden. Ik zweet me liever kapot dan dat ik 1x van me paard val zonder cap. Als er echt iets is sla je je zelf wel 10x voor je kop. Had ik nu maar een cap op gehad... Je moet er wat voor over hebben.. Ziek Ik heb zelf al in het ziekenhuis gelegen met me linkerkant helemaal open, terwijl in naast me paard liep. En in een flits lag ik op de grond met me kop kapot!

Moterrijders hebben ook een helm en een dik beschermend pak aan als ze op de moter zitten met mooi weer?
Dat zweten vind ik echt zown onzin antwoord ,, sorry hoor Bloos

Nou ik heb liever niet zo'n ding op met 30 graden ik rij dan niet eens paard als het zo warm is
maar iedereen heeft een andere mening over een cap, dus ik laat het hier maar bij Knipoog

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:16

Het is ook je eigen keus natuurlijk Knipoog

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:17

Daarom Haha!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 23:18

Pop schreef:
Ze toont wel groter onder het zadel vind ik. Ik vind het niet een verkeerd beeld geven. IK vind dat je hem zo kunt starten, je past er nog goed op. Maar natuurlijk eerst trainen he! Haha!

ik groei ook niet meer dus het zal er dan ook niet storender uit gaan zien
(heb er wel aan zitten denken om haar te starten over een tijdje maar dan moet de staleigenaar wel mee werken haha)
ik ben gewoon bang dat de mensen me raar gaan aankijken als ik met zo'n klein ding aan kom Bloos

er staat ook nog een friese merrie op stal die licht aangereden is en als ik tijd heb wl ik die ook gaan oppakken met rijden
(tot voor kort geleden heb ik ook een friese ruin gereden die ik uit wilde brengen op wedstrijd en had dit ook voorgesteld aan de staleigenaar, hij zei: over die merrie wil ik meer nadenken dat je die uitbrengt op wedstrijd omdat deze mooiere gangen heeft dan die ruin. Inmiddels is de ruin nu verhuurd aan een man die bijna niet kan rijden Huilen dat was echt een super beestje en die had ik ook zeer mooi aan het lopen)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:30

Leuke foto's, knap paardje Knipoog
een paar tips; druk je hakken uit en maak jezelf lang, dan is je houding gelijk een stuk beter Knipoog
en over dat je paardje te diep loopt.. tsja, valt niet zoveel over te zeggen wat nog niet is gezegd Tong uitsteken
dus wat meer lengte in de teugels maken, voorwaarts neerwaarts rijden en veel overgangen, dan komt het helemaal goed Knipoog
veel plezier nog met dit beestje!
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 06-08-07 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:31

Mooi paardje met mooi beenwerk!
Tips : Een iets losser teugeltje en iets meer been. Belangrijkste is dat ze haar benen goed ruim neerzet. (neem een vriendin mee die daar op kan letten en je kan wijzen of ze goed loopt of niet)
Veel voltes, overgangen e.d.
Over weekje of 3 beetje meer oppakken, meer been geven, stelling vragen e.d.
Tussentijds longeren met een passoa is goed voor het paard om de juist houding te vinden en haar achterbenen goed te gebruiken. Wissel veel van hand en vraag pas na 3 of 4 keer longeren om een galopje. (longeer ook niet te lang, max 15 minuten, het moet leuk blijven ^_^)

Als ze daarin wat meer haar houding heeft, kan je wat meer opgaan pakken, wss wat meer beengeven en lichte ophoudingen met de hand, laat haar maar lekker zoeken..

De kunst is om haar de juiste houding te laten vinden, en haar zacht in de mond te houden. Misschien een lesje van je instructrice een idee?

Voor de rest, tja je houding, je weet t wss zelf wel Lachen Ik mag niks zeggen, kan ook als een zoutzak op me paard zitten Tong uitsteken Je beugels langer heeft wss wel al meer resultaat (helpt voor mij Tong uitsteken)

En met cap rijden, het is een jong paard, wees voorzichtig je weet t nooit, maar ik snap dat je met de hitte zoiets hebt van, "nu even niet!"

Veel succes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:36

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het met bovenstaande eens. Je "hangt" aan de teugels.
Daarbij liggen je benen ook niet echt op de juiste plaats, maar dat zal vast met het zadel te maken hebben. Sorrie, ik vind het geen fijn beeld om naar te kijken. Een tip...longewerk om hem toch veel meer naar ontspanning toe te krijgen. En met rijden VEEEL meer teugellengte zodat hij vw. nw kan lopen en zijn rug gaat gebruiken, wat hij nu niet doet.
Wat betreft de was lijnen waar je instructrice het over heeft....er is een heel groot stuk tussen los hangende teugels en de heel erg korte die jij laat zien op de foto's.
Aanleuning heeft n.l niets met de lengte van je teugels te maken!
En ik denk dat je instructrice dit niet heeft bedoeld!

had het niet beter kunnen zeggen.
Vind het overigens wel een heel leuk paardje Lachen
En tja, wel proberen recht te gaan zitten hè Tong uitsteken
Onderuit leunen mag op een stoel

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:37

Biieniie schreef:
Tussentijds longeren met een passoa is goed voor het paard om de juist houding te vinden en haar achterbenen goed te gebruiken. Wissel veel van hand en vraag pas na 3 of 4 keer longeren om een galopje. (longeer ook niet te lang, max 15 minuten, het moet leuk blijven ^_^)

bedoel je een pessoa Tong uitsteken ?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:39

Weet ik veel, heb zelf zo'n ding Tong uitsteken Die ik graag gebruik, want zie er echt veel resultaat mee! De 1 noemt het een passoa de ander een pessoa, weet nou niet meer wat het is Tong uitsteken

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 23:40

bedankt voor de tips
tussendoor longeer ik haar wel eens met een pessoa (niet langer dan 10 minuten)
zal morgen eens mijn beugels iets langer maken en eraan proberen te denken om mezelf lang te maken (heb hier ook nog wel eens problemen mee met mn eigen paard)

@ riss
ik hang niet aan de teugels (want heb geen 100 kilo in mn handen)
ik heb mijn teugels te kort ja maar ik hang er echt niet aan
als ik te hard trek aan de teugels dan gaat ze met haar hoofd gooien (1 keer wilde ze namelijk onder me uit lopen en nam dus druk op de teugels, hierdoor begon ze dus met haar hoofd te gooien)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:48

Ik denk dat verbetering van je eigenhouding wel veel effect heeft op het lopen van dit paard. Probeer je beugels 1 of 2 gaatjes langer. Schouders rechter en met je armen in 'bulldog' houding voor je gevoel (hierdoor heb je meer bewegingen in je armen/ellebogen) Liever dat ze te hoog loopt dan te diep. (te hoog vind ik makkelijker te corrigeren dan te diep) Probeer met elk paard dat je rijd op je houding te letten.

Ik denk niet dat je hangt. Maar dat je bang bent met waslijnen te rijden, het is een jong paard, losse teugel is niet, leert hij alleen maar beter op eigen benen te lopen Lachen

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 23:56

bedankt voor je tips
en ik hang idd niet

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:01

als je verder nog vragen heb, pb is altijd open Lachen genoeg ervaring opgedaan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:05

Wat een vurig paardje zeg, mooi en heel snel lijkt me. Kan je veel mee proberen en bereiken. Probeer alleen te letten op je houding, je neigt een beetje naar stoelzit. Hou je rug recht, benen niet afsteken, armen ontspannen, teugels lengte geven, en dan zal ze zelf ook niet zo diep achter de LL gaan lopen. Succes!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:08

let inderdaad erop dat hij niet te diep gaat lopen . en je houding rechtop gaan zitten leuk paardje verder

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:26

Idd veel te diep voordat hij zo kort bereden wordt! Je rijdt 'm helemaal aan gort zo. Je kan hem best laag en rond rijden (voor ruggebruik), maar niet zo diep!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:03

PolosportJ schreef:
Idd veel te diep voordat hij zo kort bereden wordt! Je rijdt 'm helemaal aan gort zo. Je kan hem best laag en rond rijden (voor ruggebruik), maar niet zo diep!

Niet de direct op jou, maar wel even een opmerking. Stop is met mekaar naar beneden te halen. Ik heb de foto's bij jou bekeken PolosportJ, maar jouw houding laat ok regelmatig wat te wensen over en het paardje loopt ook zeker niet altijd netjes op het loodlijntje! Opmerkingen 'je rijd m helemaal aan gort zo' vind ik onnodig.
Ze maakt dit topic aan om tips te ontvangen, en daarmee verder te kunnen en ervan te leren. Niet omdat ze de grond in getrapt wilt worden.

Dus even, HOU HET VRIENDELIJK!

(dit geld ook voor anderen, waarbij de opmerkingen tegen onaardige liggen, als jullie nou allemaal als anky op jullie paarden zaten OK, zelf die zit wel is scheef op dr paard!)

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:12

Biieniie schreef:
PolosportJ schreef:

Niet de direct op jou, maar wel even een opmerking. Stop is met mekaar naar beneden te halen. Ik heb de foto's bij jou bekeken PolosportJ, maar jouw houding laat ok regelmatig wat te wensen over en het paardje loopt ook zeker niet altijd netjes op het loodlijntje! Opmerkingen 'je rijd m helemaal aan gort zo' vind ik onnodig.
Ze maakt dit topic aan om tips te ontvangen, en daarmee verder te kunnen en ervan te leren. Niet omdat ze de grond in getrapt wilt worden.

Dus even, HOU HET VRIENDELIJK!

(dit geld ook voor anderen, waarbij de opmerkingen tegen onaardige liggen, als jullie nou allemaal als anky op jullie paarden zaten OK, zelf die zit wel is scheef op dr paard!)

Oh haha gaan we het zo doen! Ik geef toch ook tips ze moet ´m niet zo diep rijden als ie zo groen is, omdat ie daar helemala nog niet bespierd genoeg voor is! Je rijdt echt daarmee je paard kapot, letterlijk. Ik geef dat als commentaar, ik kan het wel zachter uitdrukken, maar zachter valt het niet uit te drukken. Het is niet als aanval bedoeld.

En even op die reactie op mij.. Beetje vreemd hoor! Ik ben juist vooor laag er rond om zo de rugspieren optimaal aan het werk te zetten etc etc. En dan loopt ie natuurlijk achter de loodlijn! Maar niet met de kin op de borst. Zo krult het paard zich alleen maar op zonder dat de achterhand er goed onder gezet wordt en het ruggebruik optimaal is. En ik rij ook geen groene paarden, dus die reactie naar mij terugkaatsen is een beetje dom!

Dus ik zeg nog steeds, stop alsjeblieft met dat hele korte rijden en ga lekker laag over de rug rijden. Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:25

PolosportJ schreef:

Sorry dat ik jou als voorbeeld neemt, maar je gaat er ZO op in.
Hierboven jouw tekst.
Hieronder, dezelfde bedoeling maar anders geschreven.

Je hebt het wel door denk ik, loopt een beetje te diep. Dit kan nare gevolgen hebben voor de gezondheid van het paard. Langere teugel en iets meer been kan al helpen. Hals gelijk met de rug en het hoofd rond het loodlijntje met wat ronding erin, is de ideale houding, zodat zijn rug goed gebruikt wordt.

Ok het is 2 zinnen langer, laten we het aan TS vragen, wat zij prettiger vind om te lezen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:37

ik vind het idd ook een mooi paard!

maar vind ook dat ze veel te veel in de krul word getrokken en zo op de voorhand gaat lopen!
erg jammer, want andalusiers hebben hier al veel aanleg voor, in de krul lopen, en het is juist een kunst om ervoor te zorgen dat je anda dat juist niet doet!
het is ontzettend moeilijk om dit in de toekomst weer af teleren en om ervoor te zorgen dat ze weer druk op de teugel gaat accepteren!

een jong paard wat net onder de man is moet eerst leren lopen met een ruiter op de rug en daarbij een goed balans weten te bewaren, dit lukt alleen als je een jong paard losser laat voor en zijn eigen weg laat bewandelen!

veel succes met haar verder! Knipoog