Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pascale

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:10

runningkawa schreef:
Dat is dus niet waar laFunky
Ik heb zelf altijd op spring handelstaalen gereden, op verschillende en daar werd geen 1 paard onder de 2,5 los gesprongen..geen 1.
Ook niet bij verkoop, als mensen dat perse wilden konden ze opzoek naar een ander.
Meestal stonden ze ook in een hele groep, dus gaat het niet eens.
En bij de meeste handelsstallen staan ze in de wei in een groep.
Het is pas een roze bril opzetten om het zogenaamd goed te praten, want zoiets zie je eerder bij een particulier. Die vervelen zich wat en gaan wat onzin met hun dier uitspoken.
Dus ga aub geen praatjes in de wereld brengen met 99%, want daar is niks van waar.

En die grote klappen op de benen zijn dus wel degelijk slecht.
Een goed springpaard hoeft het niet spelenderwijs te leren als jong paard.
Die kunnen het wel als ze 3 zijn

helemaal mee eens!!!

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:12

marialva schreef:
ik vindt het prachtige dieren maar sorry een veulen van 4 maanden laten springen NEE heb je enig idee wat voor schade je bij een veulentje kan aanrichten? als je dit vaker doet, nee dit kan gewoon weg niet Boos! en inderdaad wacht er 3 4 jaar mee veel succes verder groet marialva

Ik ben het volledig met je eens..
Maar toch ziet et er wel leuk uit, en zijn ze echt prachtig!

Oké ik geef toe.. mijn (ex) shetlander (nu van bontlover@bokt) heb ik op zn 2,5 e ook eens een hindernisje laten springen (hooguit 30 cm). wen ging hij 1x achter mn haf aan over de 70 waarna ik hem meteen op stal heb gezet omdat ik niet wou dat hij al zo hoog sprong

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:14

Super mooi veulen en merrie. Dat zeker weten.
Ik denk eerlijk gezegt dat een eenmalige sprong voor een veulen geen kwaad kan. Er kan zoveel mis gaan, ook in een koppel in de weide. Dat het slecht is voor de gewrichten ben ik het mee eens, maar het is 1malig. Dat heeft ze gezegt dus laat het daarbij. Dit soort discussies maken het voor de TS alleen maar moeilijk. Als je een discussie wilt voeren, open dan een nieuw topic.
Ik vind je veulen een plaatje om te zien Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:16

Even mijn reactie rechtbreien, ik zeg niet dat het goed is. Zelf heb ik ook op een springstal gewerkt, heb zat hengstenshows e.d gezien, en het gebeurt bijna altijd (vooral op de hengstenshows dan) dat de veulens springen.
Ik zeg nogmaals, dat ik het ook niet goed vind voor de veulens, maar dat het vaakgenoeg gebeurt, en dat bokt niet deze ene persoon er voor af moet kraken, en als er een discussie gestart wordt, hoort dat naar mijn weten ergens anders.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:16

Typisch een voorbeeld van iemand die zn paard verkloot voor die uberhaupt onder het zadel zit. Mensen laat zien dat je hersens heb... Zucht... En dat zegt verstand van paarden te hebben, erg jammer zoiets, zielig voor het veulen..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:27

snoeske schreef:
Typisch een voorbeeld van iemand die zn paard verkloot voor die uberhaupt onder het zadel zit. Mensen laat zien dat je hersens heb... Zucht... En dat zegt verstand van paarden te hebben, erg jammer zoiets, zielig voor het veulen..

Ik vind je reactie een beetje overdreven. Ik zie haar hier niet het veulen verkloten. Het is allemaal prima gegaan, het veulen had er echt prezier in. Dat straalt hij uit op de fotos.
En zoals boven je wordt gezegt. Ze is niet de enige die het doet. Je kunt gewoon een mening geven maar ik vind toch echt dat bokt eens op moet houden met afkraken en kwetsen van mensen.
Daar is een forum niet voor. Mening is wat anders dan zomaar iets schreeuwen

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:41

Als je dit soort topics op bokt opent kan je dit verwachten. Als ik het niet normaal vind zeg ik dat dus gewoon, daar zijn deze topics voor, ik ga niet niks zeggen wat ik niet meen. En dat ze de enige niet is kan zijn, maar ze is wel degene die dit topic opent, dus ik geef gewoon mijn mening

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:47

Ik heb ook niets tegen een mening. Maar denk wel even na voordat je wat zegt. Je kwetst hier een ander mee. Jij lokt ook discussies uit wanneet je het er zo uitgooit.
Van mij mag je zeggen wat je wilt hoor, als je gewoon even let op de manier waarop. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar met rustig reageren kom je veel verder dan met opgeblazen reacties.
Het is goed bedoeld hoor. En niet tegen jou Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:22

Mwoah ze kwetst me niet hoor, ben wel wat gewend.
En in principe was het de bedoeling dat ze alleen over die laagste ging.
Op een gegeven moment deed ze namelijk niet echt meer mee, dus had ik het voor de merrie omhoog gedaan.
En ja het veulen is toen EEN keer over de hoge gegaan.
Die stond op dat moment op ongeveer 50 cm, die laagste was 30 cm.

Ik ben van mening dat zo iets voor 1 keer niet erg veel kwaad kan.
Het moet alleen niet vaker gebeuren dat ze over een hindernis gaat.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:42

Wat een prachtig veulen zeg!
Er zit zeker toekomst in, maar dat kan nog een 3tal jaartjes wachten Knipoog
Ook al is het eenmalig, het kon verkeerd aflopen. De hindernis is laag, maar voor zo'n klein veulen is dat al een hele moeilijke prestatie. De beenderen van het dier zijn nog volop in de groei, een veulen is fragiel, je kan het vergelijken met een klein kind, wiens beenderen ook zo breekbaar zijn. Ook is het allesbehalve goed voor de pezen die hierdoor enorm belast worden. Goed dat er niks mis mee is gelopen deze ene keer, maar ik zou het niet nog een keer proberen voor hij volgroeid is.
Ik wens je nog veel succes met het veulen, want het is echt een prachtdier!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:44

Ja Kowloon, zo geef je goed advies, ipv afkraken wat teveel op bokt gebeurt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:52

Om te beginnen: mooie merrie , en mooi veulen. En het veulen heeft duidelijk talent.

In een exemplaar van het tijdschrift Bit, heeft nog niet eens zo heel erg lang geleden een topic gestaan over het laten vrijspringen van veulens, ik geloof op stoeterij Zangersheide. Zo weten ze op hele jonge leeftijd al of het dier talent heeft, de moeite is om aangehouden te worden, of dat ze hem maar beter kunnen verkopen. De veulens waren een half jaar, en stonden op een professionele stal, waar men weet wat men aan het doen is, en waar nog een commercieel aspect bij komt kijken.

De leeftijd van vier maanden zoals bij dit veulen, vind ik te jong om al op die hoogte te laten springen. Verder vind ik dat vrijspringen ook met een volwassen paard op een wat professionelere manier aangepakt moet en kan worden dan wat we hier op de foto's zien.

Aangezien de TS zegt dat het bij een eenmalige actie blijft, en men nu weet wat voor capaciteiten het dier heeft, hoop ik op een goede jeugd voor het dier en een goede professionele opleiding later.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:02

Hoe moet het met dat volwassen paard dan meer professioneel?
Mag jij mij uitleggen.
Ik vind zelf namelijk dat wji het beter hebben aangepakt dan die grote stallen.
Daar MOETEN de veulens er over heen.
Hier heeft ze de keuze, en deed dus ook niet de hele tijd mee.
Dan sprong ze gewoon de wei in haha, of de bak uit omdat het daar leuker was op dat moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:08

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-08-07 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:09

Die van mij sprong toen het 3 dagen oud was al over een boomstammetje heen in de wei, helemaal uitzichzelf en puur voor de lol. Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:13

Sorry cassidy maar jouw mening neem ik niet echt serieus naar aanleiding van een paar antwoorden in andere topics.
Zoals deze reactie van jou:
Cassidy schreef:
Wat is er mis met zadelmak maken op tweejarige leeftijd? Dat houdt voor mij in dat er dan ook een lichtgewicht ruiter op kan gaan en er een paar rondjes gestapt worden

En ja van mij mag ze met vrijspringen er langs gaan, onder het zadel doet ze dat namelijk niet.
En zeker bij een veulen vind ik dat die er gerust langs mag gaan.
Het moet namelijk leuk zijn voor ze en geen straf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:21

Hoe kan iets een straf worden als je het maar een keer doet?
En hij kan ook op de rem hoor, ipv er langs.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:24

Ja nou sorry maar dan vind ik er langs gaan beter voor ze dan zwaar in de rem gaan.
Als ze er langs wil kan ze namelijk er gewoon niet op af gaan.
Ze hoeft dus niet persee, ze MAG!!!
Dat maakt een heel verschil voor ze.
Zodra je namelijk alles zo afzet:
Punt 1 worden ze gedwongen om er over te gaan.
Punt 2 gaat het veulen toch onder die afzetting door.
Ik heb liever dat ze uit eigen vrije wil zowat er over heen gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:28

dit wordt wel eens vaker bij veulens getest om te kijken wat ze in hun mars hebben. Gewoon een keer in de bak en kijken of ze bang zijn en hun techtniek een beetje. Vond dit erg goed eruit zien en denk dat je een leuk springding hebt later

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:28

GOED LEZEN: ik had het over het feit dat je, als je alleen met de merrie springt, je een gangpad gaat maken, al is het maar met een aantal linten. Ook al gaat ze er normaal overheen.

Aangezien het een eenmalige actie is met veulen erbij, ga ik daar nieteens meer over uitweiden. Gebeurt is gebeurt, en daar bleef het bij, toch?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:30

Ja inderdaad.
Maar ik ben zeker niet van plan om een heel pad te maken.
Ze springt zo ook wel.
En als ze niet uit komt, dan heeft ze nu iig de kans om uit te wijken.
Ik blijf bij mijn standpunt dat dit het beste werkt voor dit paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:33

En ik blijf bij mijn standpunt dat heel veel jonge bokkers, die niet weten hoe het normaal zou moeten, een hindernisje neerzetten (desnoods op een paar gammele kratten of een stoel) en de pony er overheen jagen. Door verkeerde behandeling kan een goede springpony echt verknald worden. Bij jouw paard - en ik moet het je aanrekenen dat je het wel iedere keer over je eigen paard hebt - heb jij dit als beste methode gekozen. Dat betekend niet dat dit klakkeloos voor ieder paard zo geld.
Ik praat algemeen. Dat jouw paard de uitzondering is op een regel, maakt die regel niet minder waardevol.

MIsschien zou je een keertje op bokt kunnen gaan zoeken hoeveel bokkers de vraag stellen hoe ze vrijspringen het beste aan kunnen pakken. En als je het voor het eerst doet, zorg er dan voor dat de opstelling goed is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:38

Ik vind het belachelijk dat als je je paard eens laat losspringen, dit perse met een gangpad moet doen. Zodat je het paard helemaal opsluit en dwingt te springen.
Sorry hoor ik heb ook niet zo'n 'speciaal gangpad' nodig om mijn paarden los te laten springen. En van opjagen is dan ook zeker geen sprake.
Dmv lichaamstaal en het simpelweg te vrágen, bereik je net zoveel dan ze domweg door zo'n poort te jagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:39

Hoeveel kinderen die hun verzorgshetje vrij laten springen, beheersen die lichaamstaal en weten hoe ze moeten vragen?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:41

Sja en wie zegt dat ik mijn manier moet aanpassen om hun dat te leren?
Dit werkt hier het beste.
Wij hebben namelijk wel eens met een pad geprobeerd.
Dat was op zijn zachtst gezegd geen succes.
Wij beheersen wel die lichaamstaal.
Moeten wij dat dan gaan veranderen?