bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:49

Sporen gaan echt niet helpen een paard sneller te maken,daar zijn ze (in tegendeel tot wat veel te veel mensen denken) ook helemaal niet voor gemaakt, dat hebben ze dus goed mis..
Een zweep echter (consequent ingezet) kan wél helpen.

Ik heb laatst een week lang op een 3 jarige gereden (net zadelmak) die op een gegeven moment ook niet meer zo snel op het been reageerde (ze ging dan wel maar de reactie was gewoon niet snel genoeg) dat heb ik gewoon opgelost door iedere keer een duidelijke been- of stemhulp te geven en als er geen directe reactie kwam volgde er gewoon een tik, dat heb ik een paar keer hoeven te doen en nu kun je haar bijna perfect op stem rijden.

Dat je je pony in laat rijden door iemand anders is niet vreemd maar dat je niet op de hoogte bent wat ze er mee uitspoken vind ik wel vreemd. Je zegt dat je bang bent dat hij dadelijk dood op het been is? Het is toch jou pony, jij beslist er over, als jij het niet eens bent met hun methoden of bang bent voor eventuele gevolgen zeg je er toch iets van? Ik zou dat niet dulden, zeker niet bij zo iets delicaats als inrijden.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:14

Ik zou met ze gaan praten en zeggen dat je het op een andere manier wilt oplossen .. Vork

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:51

Ik ben er niet zo'n fan van maarja ...

Zoals ik inrijden heb meegemaakt is ruiter erop (zonder zweep en sporen).
Vaak in de longeerbak (heeft hij steun aan het hek en ruiter hoeft niet te sturen)
De longeur heeft de stemhulpen (ruiter spoort aan als het paard harder moet en de longeur stemhulp geeft, paard snapt vaak toch nog niks van de hulpen)
En daarna in de bak gaan rijden (vaak eerst aan de longe en daarna nog iemand die stemhulpen geeft)
En daarna als je in je eentje rijd kun je kijken hoe je paard reageert en doet hij/zij dat niet zweepje erbij.

Sporen vind ik vaak pas van nut als je paard de hulpen goed kent, maar om ze te verfijnen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:53

Zoiets heeft een verzorgpaard van mijn vriendin ook. Maar nu zij erop rijd(zij is dus lichter) luisterd het paard ook beter. Met hem gaat het iig wel de goede kant op.. Lachen

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:17

Ik vroeg ook een keer aan iemand is het goed als een jong paard meteen met zweep en sporen in te rijden.
En die zij het belangrijkste als je een paard gelijk goed voorwaarts is.
Maar daar zijn sporen niet voor dacht ik.
Zweep lijkt me niet erg, ze wennen eraan en leren goed voorwaarts te zijn.
Maar sporen?? Ik denk dat het beter zonder kan.
Groetjes Elise