Sporen gaan echt niet helpen een paard sneller te maken,daar zijn ze (in tegendeel tot wat veel te veel mensen denken) ook helemaal niet voor gemaakt, dat hebben ze dus goed mis..
Een zweep echter (consequent ingezet) kan wél helpen.
Ik heb laatst een week lang op een 3 jarige gereden (net zadelmak) die op een gegeven moment ook niet meer zo snel op het been reageerde (ze ging dan wel maar de reactie was gewoon niet snel genoeg) dat heb ik gewoon opgelost door iedere keer een duidelijke been- of stemhulp te geven en als er geen directe reactie kwam volgde er gewoon een tik, dat heb ik een paar keer hoeven te doen en nu kun je haar bijna perfect op stem rijden.
Dat je je pony in laat rijden door iemand anders is niet vreemd maar dat je niet op de hoogte bent wat ze er mee uitspoken vind ik wel vreemd. Je zegt dat je bang bent dat hij dadelijk dood op het been is? Het is toch jou pony, jij beslist er over, als jij het niet eens bent met hun methoden of bang bent voor eventuele gevolgen zeg je er toch iets van? Ik zou dat niet dulden, zeker niet bij zo iets delicaats als inrijden.