Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

!eertjuh22 schreef:heb gisteren gereden, had nog 1 keer les voor de zomerdagen en moest haar in de galop net iets onder haar eigen tempo laten lopen (omdat de galop nog wel eens heel hard kan gaan)

jasmijn78 schreef:Ik vind dat het paard echt op de kop loopt. Ik hoop dat je hem niet zo diep in de proef rijdt.
Het paard kan zo geen front maken, vanachter zakken en vanuit de schouder komen.
Nog even een tip: ik begreep uit het filmje dat de tempcontrole een aandachtspunt is. Als je tempocontrole wilt krijgen moet je niet de hele tijd in hetzelfde tempo door de bak draven, maar juist veel overgangen rijden en schakelen. Dan komt je paard beter aan het been/zit, en zal je ook een beter aanleuning krijgen EN meer controle over je tempo.
Bovendien zul je in de proef door de mand gaan vallen, want in de proef kun je ook niet de hele tijd in hetzelfde tempo blijven rijden. Dan moet je ook overgangen en middengangen laten zien. Als je thuis in de bak dus niet kunt schakelen en geen tempocontrole hebt, zal je proef/wedstrijd niet meevallen.
Bij een 3-jarige ligt de nadruk op in balans komen, dus die laat je zoveel mogelijk in hetzelfde tempo lopen. Maar een 5 jarige kun je best aan het werk zetten hoor.eertjuh22 schreef:heb gisteren gereden, had nog 1 keer les voor de zomerdagen en moest haar in de galop net iets onder haar eigen tempo laten lopen (omdat de galop nog wel eens heel hard kan gaan)
Ook bij te hard gaan in galop is onder het tempo gaan rijden geen oplossing. Dan krijg je taktverlies en verlies je sprong. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van de galop dus. De oplossing is dan ook weer schakelen. Rij een stukje weg over de lange zijde en rij dan aan het eind van de lange zijde een kleine volte (volte 10-15 meter). Zo leer je je paard dan terugkomen op je zit. Heel veel schakelen dus. Daar wordt je paard sterk en gehoorzaam van.