bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:57

Rachel_x schreef:
@ TS: Waarom plaats je dan een topic als je toch niks met het goede (en goed bedoelde)commentaar wilt doen?

het lijkt mij best vermoeiend om zoveel commentaar op je tweede les in iets geheel nieuws te krijgen, terwijl niemand hier geloof ik weet wat werken aan de hand uberhaupt is Verward Ik vind het een beetje een geval van "wat de boer niet kent..."
Ik ken het namelijk wel en nee, dit is niet perfect (wie is dat wel bij een 2e les?), maar om zonder enige kennis van zaken iemand af te fakkelen vind ik wat ver gaan, maar da's mijn mening Haha!
Ik vind het erg positief dat je je paard aan de hand wilt opleren, voordat je er op gaat rijden. Ik had het persoonlijk iets fijner gevonden om dit eerst te leren op een iets ouder paard, nu zijn jij en het paard allebei aan het zoeken, dat maakt het weer een stuk moeilijker.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:26

Ik ga van dit topic af, want als ik mij via PB moet gaan verantwoorden wat ik hier op topic schrijf vraag ik me af of de ts.er wel reactie wil.
Succes ermee verder

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:31

lailapri schreef:
foto's van vandaag komen eraan geeft een beter beeld, en moet ik op een jonge pony gaan zitten die nog niet voldoende bespierd is?

Moet dezelfde jonge pony dan op deze manier met dwang naar beneden worden getrokken?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:34

potverdikkie schreef:
Ik ga van dit topic af, want als ik mij via PB moet gaan verantwoorden wat ik hier op topic schrijf vraag ik me af of de ts.er wel reactie wil.
Succes ermee verder

edit : verwijderd bericht
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 31-07-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:37

Ik snap niet wat hier het nut van is....Verward
Als je je paard voorwaarts neerwaarts wilt rijden, moet je er toch op gaan zitten, beenhulp is daarbij ook erg belangrijk....en zo trek je hem alleen maar in de krul...
Mooi hoofdstel Clown (Heb ik ook )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:39

@potverdikkie
Het is niet de bedoeling pb's openbaar te maken, ik raad je aan deze dan ook te verwijderen, je riskeert hier een ban mee. Knipoog
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 31-07-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:39

Ik vind dit ook niet echt een juiste manier van aanpakken. Zeer zeker niet met een jong paard, totaal nog niet in balans, spieren in zijn rug nog niet ontwikkeld. Op deze manier zorg je alleen maar dat hij nog vaster komt te zitten. Probeer het in ieder geval niet op deze manier op te lossen, gewoon erop gaan zitten en eerst een voorwaarts gaan rijden, dat t beestje zijn balans gaat vinden en zich gaat ontspannen. Bij ons op school wordt ook vaker als het paard niet goed nageeflijk is ernaast gelopen, deze methode wordt meestal toegepast door Cor Loeffen. Die weet waar hij mee bezig is, en laat je voelen wanneer het paard goed nageeflijk is zodat jij op je paard verder kan werken om dat gevoel te krijgen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:41

lailapri schreef:
foto's van vandaag komen eraan geeft een beter beeld, en moet ik op een jonge pony gaan zitten die nog niet voldoende bespierd is?
ik wil trouwens wel eens iemand een camera zien instellen, naar pony lopen, teugels aannemen en dan voorwaarts sturen want dan is het ineens al flits maar nu dus foto door iemand gemaakt.

hier de foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IHUBWBSE

Hij moet idd naar de osteopaat maar commentaar aan het begin van mijn les:
zo die is verandert in zijn achterhand heb je zo hard getraint (ehm nee eigelijk maar 3x 10 minuten en paar keer los gegooit).
Hij accepteerd het bit ook al een stuk beter (ja dat heb ik rustig geoefend)
dus we gingen verder met andere oefeningen weer eerst aan de hand op de neus, dan met alleen buitenbijzet. Ook zijn we weer even verder gegaan met longeren maar dit doe ik liever niet alleen gezien zij daar zelf ook moeite mee heeft vanwege zijn bouw en ik train hem dus voornamelijk aan de hand.

Als eerste zou ik gewoon zeggen: je paard heeft het nog niet nodig dat je hem aan de teugel wilt krijgen. De bijzet zou ik ook weghalen, je dwingt je paard in een positie waar hij niet in wil lopen, wat alleen ergernis en stress opwekt.

Je paard mag het best moeilijk hebben met longeren, veel beginnende paarden hebben dat ook, en het kan ook heel góed zijn. Alleen zó leert hij op eigen benen te lopen.
Wat zien we bij de laatste twee foto's? Juist! Een ontspannen paard in zijn natuurlijke houding, zonder schrik of stress. Hij lijkt me sowieso al een beetje een stresserig type, dus voorlopig, zou ik, als het mijn paard was, even alles, behalve de longe weghouden. Mooi zoals hij loopt op die laatste foto's!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:43

Verder zal het inderdaad weinig kwaad kunnen één of twee keer per week even erop te stappen, en een paar minuutjes te oefenen. Een kwartiertje kan wel, en via je zit en je beenhulpen kun je een paard ook zelfstandiger maken, maar misschien werkt het nu voor jou beter om dat nog even los te laten

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:47

Ik sluit achteraan in de polonaise en ga "vrolijk" met de rest mee. Ik reageer zelf eigenlijk nooit in topics op HAW, maar mijn mond viel even open bij het zien van de foto's. Zo ga je toch niet met een groen pony'tje om? Zo'n methode heeft geen effect en wekt enkel frustratie bij het pony'tje op, ook op de andere foto's later in het topic een hoop gerommel Verward Nee, niet mijn stijl

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:50

Interresant topic, ga dit even volgen. Ken de methode niet, maar misschien kan de ts het even beter uitleggen wat de methode precies inhoud? Uit je verhaal kan ik opmaken dat je de pony eerst bespierd wil krijgen voordat je erop gaat. Maar hoe wil je dat gaan bereiken? Imo, moet je paard eerst weer opnieuw zijn balans vinden als er een ruiter op gaat, ben je dan niet terug bij af?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:54

lailapri schreef:
ik wil trouwens wel eens iemand een camera zien instellen, naar pony lopen, teugels aannemen en dan voorwaarts sturen want dan is het ineens al flits maar nu dus foto door iemand gemaakt.

hier de foto's:

zo die is verandert in zijn achterhand heb je zo hard getraint (ehm nee eigelijk maar 3x 10 minuten en paar keer los gegooit).
dus we gingen verder met andere oefeningen weer eerst aan de hand op de neus, dan met alleen buitenbijzet. Ook zijn we weer even verder gegaan met longeren maar dit doe ik liever niet alleen gezien zij daar zelf ook moeite mee heeft vanwege zijn bouw en ik train hem dus voornamelijk aan de hand.

Deze foto's vind ik erger als die in de beginpost... Hier bereik je niets mee, als eerste, doe die bijzetteugel eraf, het paard is nog jong en mag nog genieten enz. en zonder bijzetteugel kan je al heel veel bereiken, nu dwing je 'm in een poging te lopen wat ie nog niet kent...(Ik hoef geen PB met uitleg..)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:05

Volgens mij weet de TS nog niet helemaal wat ze deze pony aanricht met dat getrek en gepluk aan m.

Zorg eerst dat deze pony leert ontspannen, ipv hem naar beneden trekken met je hand of een bijzet en dat nog wel bij een groene pony

Nee, ik vind dit onverantwoord, volgens mij weet jij niet helemaal hoe je een pony moet beleren, of je hebt je eigen methode gemaakt ofzo? Scheve mond

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:09

ik vind deze methode ook niks
ik zie het nut en het doel er niet van in.. denk je nou egt dat je paardje hierdoor meer vertrouwen en bespiering van gaat krijgen?..

een groen paard moet (zoals de rest al zegt) zijn balans kunnen vinden en de boel een beetje leren kennen..
begin gewoon bij de basis en longeren is daar een hele goede oefening voor!!

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:11

MelanieB schreef:
lailapri schreef:

hier de foto's:

Deze foto's vind ik erger als die in de beginpost... Hier bereik je niets mee, als eerste, doe die bijzetteugel eraf, het paard is nog jong en mag nog genieten enz. en zonder bijzetteugel kan je al heel veel bereiken, nu dwing je 'm in een poging te lopen wat ie nog niet kent...(Ik hoef geen PB met uitleg..)

Hier sluit ik me helemaal bij aan Ja Ja en ook ik hoef geen PB met uitleg

x_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:02

potverdikkie schreef:
Succes ermee verder

idd,, ik krijg nu ook allemaal pb's Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:04

ik vind de 2de serie foto's ook geen fijn beeld geven,erg gedwongen,je pony is nog jong en een leuk ding,ik zou hem op een normale manier met goede begeleiding gaan inrijden,dan heb je er het meeste plezier van

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:15

Ik raad je aan om toch op een andere manier te gaan trainen, je denkwijze is goed! maar de uitwerking is niet zoals het behoort Lachen
Als het aan de bespiering ligt, longeer je beter met een pessoatuig (onder begeleiding natuurlijk Knipoog )

Overigens vind ik het een heel mooi paardje en z'n hoofdstel staat idd heel leuk Lachen
Doe asjeblieft iets met de tips, ookal zijn er mensen die het minder vriendelijk aanbrengen. Chapeau voor de kalmte die jij kan houden in dit topic! Lachen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:26

Ik snap wel heel goed wat je wilt gaan doen met je pony, alleen je doet het niet helemaal op de correcte manier.
Ik werk ook aan de hand met mijn pony. Maar ik sta er op een andere manier naast (met mijn neus richting haar hals zeg maar). Daarbij doe ik mijn buitenteugel over de hals en met mijn ander hand pak ik met 2 vingers of net een stukje voor de bitring mijn teugel vast. In mijn buitenhand houd ik mijn zweepje waar je evt. mee kan toucheren. Met deze methode kan je je pony van alles leren aan de hand. Elke dressuuroefening kan aan de hand in stap uitgevoerd worden en als je het erg goed kan ook in een klein drafje. Je kan schouderbinnenwaarts, travers, appuyement en later zelf oefeningen als piaffe/passage/levade en ga zo maar door rijden.

Ik zou je aanraden om wat meer in de literatuur hierover te lezen. Het boek "werk aan de hand" van Richard Hinrichs kan ik bij je aanbevelen.

Nogmaals snap ik wel wat je wilt gaan doen, maar denk dat het verstandig is om eerst nog even wat meer kennis op te doen alvorens je hier mee verder gaat. Heel veel suc6 ermee! Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:30

sanne83 schreef:
het lijkt mij best vermoeiend om zoveel commentaar op je tweede les in iets geheel nieuws te krijgen, terwijl niemand hier geloof ik weet wat werken aan de hand uberhaupt is Verward

Ik weet wat werken aan de hand is, en dat is dit niet....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:41

sanne83 schreef:
Rachel_x schreef:
@ TS: Waarom plaats je dan een topic als je toch niks met het goede (en goed bedoelde)commentaar wilt doen?

het lijkt mij best vermoeiend om zoveel commentaar op je tweede les in iets geheel nieuws te krijgen, terwijl niemand hier geloof ik weet wat werken aan de hand uberhaupt is Verward Ik vind het een beetje een geval van "wat de boer niet kent..."
Ik ken het namelijk wel en nee, dit is niet perfect (wie is dat wel bij een 2e les?), maar om zonder enige kennis van zaken iemand af te fakkelen vind ik wat ver gaan, maar da's mijn mening Haha!
Ik vind het erg positief dat je je paard aan de hand wilt opleren, voordat je er op gaat rijden. Ik had het persoonlijk iets fijner gevonden om dit eerst te leren op een iets ouder paard, nu zijn jij en het paard allebei aan het zoeken, dat maakt het weer een stuk moeilijker.

Natuurlijk is het aan de hand werken in principe heel erg fijn, en kun je er zeker goede resultaten mee halen. Dat het werken aan de hand niet zo mooi gaat, ligt volgens mij niet eens zozeer aan de 'onkunde' Knipoog van de TS, maar ook dat het paard er gewoon nog even niet klaar voor is. Dat heb ik via PB uitgelegd, maar ik wil het hier ook even aankaarten.

Verder: dat het er niet zo mooi uitziet is nooit, ook niet als je anky bent en pas voor de tweede keer met een paard aan de longe/teugel werkt, ook vanwege het paard.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:08

doom schreef:
Het lijkt mij ook niet dat je nu al les neemt op een paardje wat nog niet echt fatsoenlijk beleerd is ..
Ik weet niet wat jij namelijk al les noemt bij mij is les een half uur/uur.
Iemand die 5 min even helpt noem ik geen les ..
Neem namelijk aan dat je er nog geen half uur op zit ...???

Ik vind het ook raar om eerlijk te zijn want had ook deze methode niet van jou verwacht.

Ik zelf zou dit paardje lekker gaan longeren en is hij op conditie er een bijzet om heen doen of touwtjes en dan niet te strak zodat hij zelf aangeeft wat hij wil (tuurlijk moeten ze wel zo zijn dat ze wat vragen maar niks dwingen!)
Uiteindelijk zal hij merken dat het fijner loopt in de loop der tijd kan je dat altijd wat strakker gaan zetten en daarna er pas om gaan rijden ..
vind dit echt een hele vreemde methode sorry mandy Ach gut

wohjoow, wat zeg je? een bijzet of touwtjes? zo jong? nooit aan beginnen!!
leer hem eerst goed op zijn benen staat en met een les komt alles vanzelf wel goed, ZONDER bijzet dus!!! (sorry ik ben niet echt voor de hulpteugeld)
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 31-07-07 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:11

First_Unique schreef:
doom schreef:
Het lijkt mij ook niet dat je nu al les neemt op een paardje wat nog niet echt fatsoenlijk beleerd is ..
Ik weet niet wat jij namelijk al les noemt bij mij is les een half uur/uur.
Iemand die 5 min even helpt noem ik geen les ..
Neem namelijk aan dat je er nog geen half uur op zit ...???

Ik vind het ook raar om eerlijk te zijn want had ook deze methode niet van jou verwacht.

Ik zelf zou dit paardje lekker gaan longeren en is hij op conditie er een bijzet om heen doen of touwtjes en dan niet te strak zodat hij zelf aangeeft wat hij wil (tuurlijk moeten ze wel zo zijn dat ze wat vragen maar niks dwingen!)
Uiteindelijk zal hij merken dat het fijner loopt in de loop der tijd kan je dat altijd wat strakker gaan zetten en daarna er pas om gaan rijden ..
vind dit echt een hele vreemde methode sorry mandy Ach gut

leer hem eerst goed op zijn benen staat en met een les komt alles vanzelf wel goed, ZONDER bijzet dus!!!

Als je leest dan zie je; "en is hij op conditie, niet te strak, juist zoals hij zelf aangeeft"

Lezen is blijkbaar een vak apart Knipoog

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:20

leer hem eerst goed op zijn benen staat en met een les komt alles vanzelf wel goed, ZONDER bijzet dus!!![/quote]

Als je leest dan zie je; "en is hij op conditie, niet te strak, juist zoals hij zelf aangeeft"

Lezen is blijkbaar een vak apart Knipoog[/quote]

nee heb ik wel gelezen, een hulpteugel heb je dr niets voor niets aan hangen, ik vind dat je het beter zelf kan doen.. is het of is het niet? ik heb namelijk diezelfde GROTE fout gemaakt, en veeel spijt, gewoon onervaren en niet weten wat het inhoud! maar ja ieder zijn eigen mening! ik ben blij dat ik met goede hulp gelukkig weer alles op een rijtje heb!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:23

[quote="Rachel_x]

@ TS: Waarom plaats je dan een topic als je toch niks met het goede (en goed bedoelde)commentaar wilt doen?[/quote]

komt niet echt leuk over.. Scheve mond
meer van je doet het fout en wat wij zeggen is goed.

Jaaa goed bedoed comentaar hoor Knipoog
Tuurlijk goed bedoeld MAAR HOE!