7 minuten lang galoperen, erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7 minuten achter elkaar galoperen, erg?

Ja
48 (9%)
Nee
457 (90%)

Totaal aantal stemmen: 505

WENDYBASTEN

Re: 7 minuten lang galoperen, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:39

In de SGW galoperen we ook zo lang,
als je maar een goede training hebt vooraf en het paard een goede conditie!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:13

7 minuten galoperen in een flinke handgalop is voor een paard niet zo lang, dat kan imo ieder paard met een beetje basisconditie wel.
Ik galopeer tijdens een les van een uur ook weleens een kwartier achter elkaar op iedere hand als we veel galopwerk doen, en dat is met een hoop schakelen en figuren, wat mij zwaarder lijkt dan rechtuit op 1 tempo.

Buiten heb ik ook vaak zat een aantal kilometers met hem gegalopeerd op een flink tempo en hij heeft er nooit moeite mee gehad.
Overigens heb ik geen paard met veel bloed, maar een tinker, galop is dus niet zijn meest efficiënte gang, dat is duidelijk de draf, maar met een kwartiertje rechtuit galoperen heeft hij echt geen moeite.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:23

als het paard er voor getraind is het niet erg. Inderdaad in een cross ben je ook al gauw zo'n tijd aan het galloperen. Mijn paard gallopeerd zelfs liever dan draf, dus 7 minuten kunnen voor een paard geen kwaad

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:30

Voor een paard met conditie is dat niet zo veel. Lachen

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:49

Moli schreef:
als het paard er voor getraind is het niet erg. Inderdaad in een cross ben je ook al gauw zo'n tijd aan het galloperen. Mijn paard gallopeerd zelfs liever dan draf, dus 7 minuten kunnen voor een paard geen kwaad

Hier ben ik het mee eens..
Mijn paard wordt ook eerder bezweet van draven dan van galop omdat ze in galop zich veel meer ontspant.. En draven kan ze ook mákkelijk 7 minuten dusja.

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:12

Ik denk dat het ook zeer afhankelijk is van het type/ras paard waar je mee rijdt. Die van mij is een west-afrikaans, lokaal ras. Extreem goede conditie, zelfs bij extreem hoge temperaturen, mits goed doorvoed en goed getraind natuurlijk! Hij zou wel uren door willen/kunnen gaan met galopperen, als ik hem niet af en toe afrem (omdat ik zelf nou eenmaal wel moe word...) Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:17

Een westafrikaans ras? Wat voor iets? En waar woon je? Ik heb zelf in Ghana gewoond en daar veel lokale paarden gereden.

*wel erg off topic trouwens*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:10

yulan schreef:
7 min laten galopperen is niet erg, zolang er conditie is.
Als je je paard 7 min lang opjut en dat het erna bij wijze van spreken geen stap meer kan verzetten, dan is er wel iets fout.
Als je paard makkelijker galoppeert dan draaft zou het dom zijn om meer energie te laten verspillen in draven als galopperen makkelijker afgaat, vind ik toch, maar ik ben geen endurance-kenner. Lachen
Ik ben nu zelf sinds een tijdje weer aan het crossen, en ik moet interval galopperen/.
Dus 1 min stevig doorgalopperen, 1 min stappen, 1 min stevig doorglaopperen, 1 min stappen, en dat gedurende een kwartiertje.

en net zeggen ze dat het niet goed is voor de spieren om direct na de galop te stappen, hoe zit het nou?
kun je dergelijke intervaltraining ook in de piste doen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 07:46

Nee, met een goede conditie is dat geen probleem.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:48

Als je galopeert en tegen de verzuring aan gaat zitten, moet je juist draven om het melkzuur uit de spieren te krijgen om geen verzuurd paard te krijgen. Dus eerst uitdraven en op adem laten komen en daarna stappen. Interval training heeft een andere beredenering omdat je niet tegen een verzuring aan gaat zitten als het goed is. Mijn interval is trouwens of stap- draf- stap etc, of draf- galop- draf- etc...

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:21

Is geen probleem, zolang je het maar opbouwt.. Maar ik denk dat je in de bak ook wel totaal 7 minuten galopeert, links een paar minuten en rechtsom een paar minuten.. Dan zit je ook aan de 7 minuten. Maar waarom precies 7 minuten? en niet 10 ofzo

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:53

Lijkt me geen probleem. Net als tijdens al het rijden goed je paard in de gaten houden of hij het makkelijk aankan. En verlichte zit lijkt me ook een goede tip, kan hij meteen zijn rug lekker ontspannen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:20

Zolang hij genoeg conditie heeft, lijkt het mij geen probleem Haha!

Michiel_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:24

7 minuten galopperen kan best.
Zolang je paard of pony goed op conditie is kan het geen kwaad.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:30

Als je het opbouwt moet er niets aan het handje zijn. Ik vind 7 minuten persoonlijk een peuleschil.

Ik train mijn paard op ZZ-licht niveau. Vele oefeningen zijn nu eenmaal in galop en bovendien zit mijn paard in de galop als een luie stoel en is zijn draf vréselijk om te zitten (gooit nogal hoog op).
Ik doe vele oefeningen in galop en er zijn wel moment bij dat ik zo n 20 minuten aan het galopperen ben en hem daarbij in verschillende oefeningen train (wisselseries, eenvoudige wissels, (werk)pirouettes, appuyementen etc.) afgewisseld met wat stap. Het komt het meest vaak voor dat ik pas op het einde van de training nog wat oefeningen in de draf meepak.
Het loswerken doe ik meestal een aantal rondjes in draf maar ik pak al snel de galop erbij. Als hij in de draf nog even niet helemaal los voelt ga ik direct galopperen. Eerst lekker laag en rond natuurlijk en na wat rondjes stappen met halsje lang ga ik hem pas oppakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:06

inderdaad,; zelfs de koudbloed die ik rij doe ik voornamelijk galopwerk.
Alhoewel het geen echte basisgang is voor haar (bij trekpaarden is vooral de stap en draf ontwikkeld en is galop een minder gebruikelijke gang) doet ze dit met gemak.
ze zit trouwens ook verschrikkelijk in draf, losrijden is 10 minuten stappen naar de piste toe, op beide handen paar rondjes draf en dan al snel aan lange teugel losgaloperen, rustig basistempotje, rondje of 3 op beide handen.
daarna wat schakelwerk (favo zijn overgangen stap-galop, wordt ze lekker pittig van) daarna wel wat drafwerk, maar afgewisseld met lekkere stukken galop omdat ze daar beter loslaat.
in de tijd dat ik rij (meestal halfuur zonder losstappen) galopeer ik zeker 10-15 minuten.
Weliswaar afgewisseld met stukken draf en stap, maar de overgangen zijn denk ik zwaarder dan gewoon een recht stuk in basistempo galoperen ...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:22

Heerlijk, lekker lang galopperen! Uiteraard heeft mn paard een ijzersterke conditie, anders doe je dat niet Tong uitsteken , Ik train heel veel op het strand bij laag water, een mooi rustige Westerngalop, mooi doorgesprongen, helemaal lekker laag en ontspannen, dan is mn meissie op haar best!
We galopperen van Callantsoog naar Den Helder, even pootjebaaien en dan weer terug, dat is ca. 20-22km en het laatste stuk terug wil ze errug graag nog even een sprintje trekken Haha! , dat zegt mij genoeg!

Amazone_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:33

Lijkt me echt geen probleem 7 minuten galoperen hoor.
Wel eerst opbouwen natuurlijk, en na het galopen niet gelijk gaan stappen, dat is niet goed voor de spieren van het paard!
Veel succes met trainen Knipoog

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:10

Als je het goed opbouwt en je paard er de conditie voor hebt, lijkt het mij geen probleem toch? Haha!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:12

7 min is zowat niks toch? lijkt mij wle kunnen.....

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:18

crossmonster schreef:
Squit schreef:
volgens mij is het ook geen probleem als je paard het goed vol kan houden..
en dat als je na het galoperen goed op adum laat stappen voor je weer over gaat naar de draf...
denk dat je het beste op een zandpad kunt galoperen..
iedergeval niet op steen Knipoog Haha!

fout !!!

na de galop eerst 10 minuten draven voor je gaat stappen, anders krijgen de spieren een te grote klap.

nog een tip : tijdens die galop in de verlichte zit zitten, om rug minder te belasten

heb zelf heel veel geloptraining gedaan, en wel langer dan 7 minuten gegalopeerd

Idd CM. Dit was ik mij ook aan het bedenken, na een flinke gallop sessie ook nog heel stuk draven. Verder als je paard een goede conditie heeft kan het geen kwaad.

[edit] Idd verlichte zit is voor je zelf ook fijner. Tenminste als ik op flink tempo galopeer dan blijf ik zelf al minder makkelijk zitten. Dus beugels 1 of 2 gaatjes korter en galoperen maar Haha!

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 05:39

Ik meende dat het ook vaak voorkomt bij de endurance en dat het ook in trainingsschema's staat. Het is natuurlijk altijd goed om je paard aan te voelen. Heeft hij een conditie die goed genoeg is om hem 7 minuten te laten galopperen?
Als je het goed opbouwd lijkt het mij een goede training/oefening.

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:09

Zolang je het goed opbouwt (en afbouwt) en je paard heeft een goede conditie, zie ik geen problemen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:05

Nee. Als ze moe zijn stoppen ze vanzelf. Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:13

Nee, dat is niet lang. In mijn training van een uur zit zo af en toe een half uur galopwerk, en dan is mijn paard nog lang niet moe.