Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marielle_p schreef:oke, ik ga julie even op hoogte houwen over mijn pony... mijn is dus al best oud.. logeren kent hij NIET! hij is wel zo mak dat je er gewoon op kunt gaan zitten (zonder zadel ) en hij schrikt echt bijna nergens van. als je er zo dus ff op gaat zitten doet hij niks, gewoon kei braaf! maar zodra je hem aanspoort begrijpt die het gewoon niet en gaat hij bokken. ook doet hij het hooftel nu voortaan ook gewoon in maar zodra je er dan kleine zachte trekjes aan geeft berijpt die het niet.. en jaa... gaat ze bokken ook als je het zadeltje alleen al op hebt liggen begint ze te draaien en bokken, ze bergijpt dat rara ding op der rug gewoon niet! zo als je mischien al hebt gemerkt ben ik er dus al een tijdje mee bezig dat kun je lezen daar de dingen die ze wel kent ook heb ik nog 1 vraagje: hoe moet je een pony dan lerren logeren als ik dat probeer komt hij de hele tijd naar me toe en ik weet het gewoon niet meer. ik heb al eerdere een 3 jarige pony zadel mak gemaakt sorry voor de spelfouten en het lange bericht! ik hoop dat er iemand nutige instucties heeft en uitleg vooral over het logeren alvast bedankt!
Myukii schreef:marielle_p schreef:oke, ik ga julie even op hoogte houwen over mijn pony... mijn is dus al best oud.. logeren kent hij NIET! hij is wel zo mak dat je er gewoon op kunt gaan zitten (zonder zadel ) en hij schrikt echt bijna nergens van. als je er zo dus ff op gaat zitten doet hij niks, gewoon kei braaf! maar zodra je hem aanspoort begrijpt die het gewoon niet en gaat hij bokken. ook doet hij het hooftel nu voortaan ook gewoon in maar zodra je er dan kleine zachte trekjes aan geeft berijpt die het niet.. en jaa... gaat ze bokken ook als je het zadeltje alleen al op hebt liggen begint ze te draaien en bokken, ze bergijpt dat rara ding op der rug gewoon niet! zo als je mischien al hebt gemerkt ben ik er dus al een tijdje mee bezig dat kun je lezen daar de dingen die ze wel kent ook heb ik nog 1 vraagje: hoe moet je een pony dan lerren logeren als ik dat probeer komt hij de hele tijd naar me toe en ik weet het gewoon niet meer. ik heb al eerdere een 3 jarige pony zadel mak gemaakt sorry voor de spelfouten en het lange bericht! ik hoop dat er iemand nutige instucties heeft en uitleg vooral over het logeren alvast bedankt!
En je vind het gek dat als je de pony aanspoort, hij niet automatisch bedenkt dat hij moet gaan lopen?
En als je rukjes aan de teugel geeft, dat dat ook iets betekent?
Vind het ook nogal vreemd dat jullie er gelijk opkruipen, zonder enige echte voorbereiding, zo te lezen.. Wil absoluut geen zeikerd zijn hoor, maar ik denk dat je beter iemand kan vragen die er écht wat vanaf weet, en niet zomaar de eerste de beste persoon op je pony laten kruipen!
marielle_p schreef:oke, ik ga julie even op hoogte houwen over mijn pony... mijn is dus al best oud.. logeren kent hij NIET! hij is wel zo mak dat je er gewoon op kunt gaan zitten (zonder zadel ) en hij schrikt echt bijna nergens van. als je er zo dus ff op gaat zitten doet hij niks, gewoon kei braaf! maar zodra je hem aanspoort begrijpt die het gewoon niet en gaat hij bokken. ook doet hij het hooftel nu voortaan ook gewoon in maar zodra je er dan kleine zachte trekjes aan geeft berijpt die het niet.. en jaa... gaat ze bokken ook als je het zadeltje alleen al op hebt liggen begint ze te draaien en bokken, ze bergijpt dat rara ding op der rug gewoon niet! zo als je mischien al hebt gemerkt ben ik er dus al een tijdje mee bezig dat kun je lezen daar de dingen die ze wel kent ook heb ik nog 1 vraagje: hoe moet je een pony dan lerren logeren als ik dat probeer komt hij de hele tijd naar me toe en ik weet het gewoon niet meer. ik heb al eerdere een 3 jarige pony zadel mak gemaakt sorry voor de spelfouten en het lange bericht! ik hoop dat er iemand nutige instucties heeft en uitleg vooral over het logeren alvast bedankt!
, beetje drukken met de hand op de buik en hij gaat prima zijwaarts, dit heeft misschien een paar weken (1x per week 5 minuten) geduurt, en je kan mij niet wijsmaken dat je daar met een ouder paard wél een halfjaar over moet doen.
Ellen_vs schreef:Nou, het is denk ik erg moeilijk, want je shetlander heeft de fase waarin hij het meeste en het makkelijkste leert al gehad. En nu zijn shetlanders ook nog niet de makkelijkste pony's om hen iets te leren vanwege hun gedrag, ze zijn vaak té eigenwijs.
Apple schreef:Rukjes geven zou ik niet doen.
Heb je begeleiding hierbij?
Je kunt de pony leren wat stemhulpen als 'stap', 'draf' en 'galop' betekenen. Als dat op de grond goed gaat dan kan er eens iemand op gaan zitten die dan bij 'stap' de hulpen geeft voor stap en zo verder. Dan begint je pony ook te begrijpen wat die hulpen betekenen.

SiemOon schreef:tuurlijk kan je die shetlander nog inrijden
je moet er alleen rekening mee houden dat een oudere pony het wat moeilijker oppikt dan een jongere pony.
om te beginnen eerst gewoon longeren, dan zadel en hoofdstel proberen en daarmee longeren.
als je vind dat je er klaar voor bent en als je de pony vertrouwd kan je erop gaan zitten, iemand er naast gaan lopen aan de longeerlijn, en dan steeds verder er vanaf gaan staan.
dan kijk je hoe de pony reageert op de zweep e.d.
dan heb je al een aardig begin.
dan is het gewoon een kwestie van blijven oefenen.
en oefening baart kunst.
je kan natuurlijk ook altijd nog hulp vragen van een instructeur/instructrice

haffilover schreef:Natuurlijk kan dat. Ik heb met mijn vriendin een haflinger van 13 ingereden. Misschien zijn paarden die ouder zijn wel wat vervelender met inrijden maar verder....
maar jah, alles kan, en ik kan het weten...
Noem het en ik heb het meegemaakt....