kun je pony's van 10 jaar nog inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luce86Hera

Re: kun je pony's van 10 jaar nog inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:41

Geen punt, het werkt in principe hetzelfde...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:44

marielle_p schreef:
oke, ik ga julie even op hoogte houwen over mijn pony... mijn is dus al best oud.. logeren kent hij NIET! hij is wel zo mak dat je er gewoon op kunt gaan zitten (zonder zadel ) en hij schrikt echt bijna nergens van. als je er zo dus ff op gaat zitten doet hij niks, gewoon kei braaf! maar zodra je hem aanspoort begrijpt die het gewoon niet en gaat hij bokken. ook doet hij het hooftel nu voortaan ook gewoon in maar zodra je er dan kleine zachte trekjes aan geeft berijpt die het niet.. en jaa... gaat ze bokken ook als je het zadeltje alleen al op hebt liggen begint ze te draaien en bokken, ze bergijpt dat rara ding op der rug gewoon niet! zo als je mischien al hebt gemerkt ben ik er dus al een tijdje mee bezig dat kun je lezen daar de dingen die ze wel kent ook heb ik nog 1 vraagje: hoe moet je een pony dan lerren logeren als ik dat probeer komt hij de hele tijd naar me toe en ik weet het gewoon niet meer. ik heb al eerdere een 3 jarige pony zadel mak gemaakt sorry voor de spelfouten en het lange bericht! ik hoop dat er iemand nutige instucties heeft en uitleg vooral over het logeren alvast bedankt!

En je vind het gek dat als je de pony aanspoort, hij niet automatisch bedenkt dat hij moet gaan lopen?

En als je rukjes aan de teugel geeft, dat dat ook iets betekent?

Vind het ook nogal vreemd dat jullie er gelijk opkruipen, zonder enige echte voorbereiding, zo te lezen.. Wil absoluut geen zeikerd zijn hoor, maar ik denk dat je beter iemand kan vragen die er écht wat vanaf weet, en niet zomaar de eerste de beste persoon op je pony laten kruipen!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:12

Myukii schreef:
marielle_p schreef:
oke, ik ga julie even op hoogte houwen over mijn pony... mijn is dus al best oud.. logeren kent hij NIET! hij is wel zo mak dat je er gewoon op kunt gaan zitten (zonder zadel ) en hij schrikt echt bijna nergens van. als je er zo dus ff op gaat zitten doet hij niks, gewoon kei braaf! maar zodra je hem aanspoort begrijpt die het gewoon niet en gaat hij bokken. ook doet hij het hooftel nu voortaan ook gewoon in maar zodra je er dan kleine zachte trekjes aan geeft berijpt die het niet.. en jaa... gaat ze bokken ook als je het zadeltje alleen al op hebt liggen begint ze te draaien en bokken, ze bergijpt dat rara ding op der rug gewoon niet! zo als je mischien al hebt gemerkt ben ik er dus al een tijdje mee bezig dat kun je lezen daar de dingen die ze wel kent ook heb ik nog 1 vraagje: hoe moet je een pony dan lerren logeren als ik dat probeer komt hij de hele tijd naar me toe en ik weet het gewoon niet meer. ik heb al eerdere een 3 jarige pony zadel mak gemaakt sorry voor de spelfouten en het lange bericht! ik hoop dat er iemand nutige instucties heeft en uitleg vooral over het logeren alvast bedankt!

En je vind het gek dat als je de pony aanspoort, hij niet automatisch bedenkt dat hij moet gaan lopen?

Vind het ook nogal vreemd dat jullie er gelijk opkruipen, zonder enige echte voorbereiding, zo te lezen.. Wil absoluut geen zeikerd zijn hoor, maar ik denk dat je beter iemand kan vragen die er écht wat vanaf weet, en niet zomaar de eerste de beste persoon op je pony laten kruipen!

met rukje bedoel ik heel erg zacht, en gewoon rustig sturen... enen nee ik vind het niet gek dat die dat niet bedenkt!
het was met iemand die er ervaring mee had en die gene zal het heus wel weten...
en neee we kruipen er niet zomaar op we zijn hier al een half jaar mee bezig!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:13

ja, mijn pony was 12 toen ze pas écht ingereden werd Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:16

marielle_p schreef:

Vind het ook nogal vreemd dat jullie er gelijk opkruipen, zonder enige echte voorbereiding, zo te lezen.. Wil absoluut geen zeikerd zijn hoor, maar ik denk dat je beter iemand kan vragen die er écht wat vanaf weet, en niet zomaar de eerste de beste persoon op je pony laten kruipen![/quote]

met rukje bedoel ik heel erg zacht, en gewoon rustig sturen... enen nee ik vind het niet gek dat die dat niet bedenkt!
het was met iemand die er ervaring mee had en die gene zal het heus wel weten...
en neee we kruipen er niet zomaar op we zijn hier al een half jaar mee bezig![/quote]

wat heb je dat halve jaar dan gedaan? mijn 2 jarige kan namelijk prima wijken op druk hoor Lachen, beetje drukken met de hand op de buik en hij gaat prima zijwaarts, dit heeft misschien een paar weken (1x per week 5 minuten) geduurt, en je kan mij niet wijsmaken dat je daar met een ouder paard wél een halfjaar over moet doen.

Lijkt me ook vrij normaal dat je dit een paard éérst leert voordat je erop kruipt, dan is dat voorwaarts aan het been zo ver weg niet meer.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:19

Mijn paard is vanaf haar 11e ohz, en ik ken er nog één vanaf z'n 8e. Ik kan wel zeggen, het is moeilijker dan een jong paard! Oudere paarden zijn sterker, en vaak is er toch een reden waarom ze niet ingereden zijn. Zoals die van mij liet zich niet rijden, en de ander stond nog bij z'n ma (en ja, hij was 8!!) Dus, denk er wel overna voordat je begint.

Een voordeel is wel weer dat je vaak het puber gedrag niet heb

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:08

ik denk het wel maar het zal wel moeilijker gaan denk ik omdat die ponys meer hebben meegemaakt dan een 3jarige

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:15

Ja hoor waarom niet?Een pony kan altijd nog wat leren.En je hebt niet last van pubergedrag zoals LAfunkyjazz ookal zegt.Suc6!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:39

oke..

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:44

Nou, het is denk ik erg moeilijk, want je shetlander heeft de fase waarin hij het meeste en het makkelijkste leert al gehad. En nu zijn shetlanders ook nog niet de makkelijkste pony's om hen iets te leren vanwege hun gedrag, ze zijn vaak té eigenwijs. Knipoog

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:56

Ellen_vs schreef:
Nou, het is denk ik erg moeilijk, want je shetlander heeft de fase waarin hij het meeste en het makkelijkste leert al gehad. En nu zijn shetlanders ook nog niet de makkelijkste pony's om hen iets te leren vanwege hun gedrag, ze zijn vaak té eigenwijs. Knipoog

idd, maar het gaat al aardig goed...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:03

Rukjes geven zou ik niet doen.

Heb je begeleiding hierbij?

Je kunt de pony leren wat stemhulpen als 'stap', 'draf' en 'galop' betekenen. Als dat op de grond goed gaat dan kan er eens iemand op gaan zitten die dan bij 'stap' de hulpen geeft voor stap en zo verder. Dan begint je pony ook te begrijpen wat die hulpen betekenen.

jen_james

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:15

Lijkt me wel. Het paard is dan sowieso volgroeid alleen wat ouder, maar wat daar nou het probleem van zou moeten zijn...?

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:54

Apple schreef:
Rukjes geven zou ik niet doen.

Heb je begeleiding hierbij?

Je kunt de pony leren wat stemhulpen als 'stap', 'draf' en 'galop' betekenen. Als dat op de grond goed gaat dan kan er eens iemand op gaan zitten die dan bij 'stap' de hulpen geeft voor stap en zo verder. Dan begint je pony ook te begrijpen wat die hulpen betekenen.

snap ik Knipoog

SiemOon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:35

tuurlijk kan je die shetlander nog inrijden Knipoog
je moet er alleen rekening mee houden dat een oudere pony het wat moeilijker oppikt dan een jongere pony.

om te beginnen eerst gewoon longeren, dan zadel en hoofdstel proberen en daarmee longeren.
als je vind dat je er klaar voor bent en als je de pony vertrouwd kan je erop gaan zitten, iemand er naast gaan lopen aan de longeerlijn, en dan steeds verder er vanaf gaan staan.
dan kijk je hoe de pony reageert op de zweep e.d.
dan heb je al een aardig begin.
dan is het gewoon een kwestie van blijven oefenen.
en oefening baart kunst.
je kan natuurlijk ook altijd nog hulp vragen van een instructeur/instructrice

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:10

SiemOon schreef:
tuurlijk kan je die shetlander nog inrijden Knipoog
je moet er alleen rekening mee houden dat een oudere pony het wat moeilijker oppikt dan een jongere pony.

om te beginnen eerst gewoon longeren, dan zadel en hoofdstel proberen en daarmee longeren.
als je vind dat je er klaar voor bent en als je de pony vertrouwd kan je erop gaan zitten, iemand er naast gaan lopen aan de longeerlijn, en dan steeds verder er vanaf gaan staan.
dan kijk je hoe de pony reageert op de zweep e.d.
dan heb je al een aardig begin.
dan is het gewoon een kwestie van blijven oefenen.
en oefening baart kunst.
je kan natuurlijk ook altijd nog hulp vragen van een instructeur/instructrice

bedankt voor je nuttige reactie Haha!

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:55

ik heb pasgeleden mijn shet van 11 ingereden, ging prima! Haha!
gewoon geduldig zijn en dan komt alles goett Knipoog

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:41

haffilover schreef:
Natuurlijk kan dat. Ik heb met mijn vriendin een haflinger van 13 ingereden. Misschien zijn paarden die ouder zijn wel wat vervelender met inrijden maar verder....

Wij hebben pas nog een oudere fries ingereden, van een jaar of 12. En die was eigenlijk veeeeel makkelijker. Wij hadden juist verwacht dat het nog een hele klus ging worden haha, ma uiteindelijk was dit makkelijker dan een jonger paard. Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:18

knap dat je dit zo doet hoor, ondanks al het vervelende commentaar! maarrum, het nadeel dat ik nog niet gehoord is dat oudere paarden vaak hun eigen kracht beter kennen. Als je dus een draak treft, heb je pecht Tong uitsteken maar jah, alles kan, en ik kan het weten... Tong uitsteken Noem het en ik heb het meegemaakt....

xxx ciska