Wat voor hulpmiddel gebruik jij en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyle

Re: Wat voor hulpmiddel gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:59

Sannum schreef:
Kyle schreef:
Ik rijd afhankelijk van het paard (manege) zonder iets/met zweep/met stompe spoortjes/stang en trens. Meestal maar één tegelijkertijd. Ik heb hier trouwens geen inspraak in.

Laten ze manege paarden tegenwoordig ook al op stang en trens een les lopen??

Sommige wel, maar alleen in de gevorderde-les, afhankelijk van diegene die ermee rijdt.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:59

Kyle @ Gelukkig niet met beginners!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:23

Standaard martingaal, en als het nodig is de zweep..
Laatste tijd is de zweep h-e-l-e-m-a-a-l niet nodig, prima aan m'n been! =)

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:19

Jotee schreef:
Standaard martingaal, en als het nodig is de zweep..
Laatste tijd is de zweep h-e-l-e-m-a-a-l niet nodig, prima aan m'n been! =)

Waarom maringaal? (als ik vragen mag?)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:33

Als ik ga springen of in het bos ga rijden dan rijd ik met martingaal omdat ze altijd heel leuk vind en idd net als iemand voor mij zei heel enhousiast wordt.. verder rij ik bijna altij dmet sporen af en toe niet, en heel soms met zweep..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:10

Zweep heb ik eigenlijk altijd bij, stompe spoortjes durf ik soms aandoen als hij heel erg aan m'n been blijft plakken. Ik ga liefst zo weinig mogelijk wandelen (het is echt een draak op straat), maar als ik dan toch écht niet anders kan (bijvoorbeeld toen hij van weide is verhuisd, en ons vervoer op de laatste moment heeft afgebeld), heb ik een slof erom. Op dat moment kan het paardvriendelijke me niet meer echt schelen; op straat gaat veiligheid boven alles.

Met rijden gebruik ik bijna nooit hulpteugels; als ik er dan wel een gebruik is het een martingaal of een slofje. Met longeren eigenlijk altijd; bijzetteugels of een slofje.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:31

Inderdaad dan gaat veiligheid boven alles!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:57

Een hengstje waar ik op rijd heeft elastiek, anders steigert hij nog sneller ofzo iets.. ik weet het verder ook niet. Het is in ieder geval niet mijn keuze, want soms hangt hij ook, door dat elastiek dus. Maarja, het is niet mijn pony dus ik kan er niks aan veranderen. Hij is ook niet ingereden, er zijn eens 2 meiden geweest die erop gingen zitten, en toen later hadden ze hem een zadel en hoofdstel om gedaan, maar omdat hij zoveel steigerde hebben ze hem een elastiek om gedaan, en die heeft hij nu nog steeds. Het rijden gaat nog niet helemaal goed. Hij wil snel omhoog komen en rent soms bokkend weg. Dus van dat elastiek gaat hij alleen maar hangen en het is helemaal niet zinvol, want steigeren kan hij met elastiek net zo goed. Alleen z,n hoofd houd hij wat minder hoog.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:26

Dan heb je wel minder kans dat je er afvalt heb ik het idee, doordat hij z'n hoofd niet zo heel hoog op gooit.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:32

Longeren doe ik altijd met slof. Om em tijdens het longeren ook aan het werk te kunnen zetten, qua buiging ed.

Tijdens het rijden heb ik altijd een spoortje aan en soms een zweepje bij. Maar ik moet zeggen dat het alleen bij me is om een correctie wanneer nodig te geven is. En dat het dan dus echt alleen als hulpmiddels is.

Toen ik em aan het inrijden was heb ik een weekje met martingaal gereden omdat ie nogal met zijn kop gooide, maar na een week was dat over en dus de martingaal weg.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:32

Wat ik me ook afvraag:

Mogen bij sommige manege's ook sporen en dergelijke worden gebruikt bij manege pony's/paarden?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:41

Op de manege waar ik reed wel, tenminste sommige. En 3 paarden lopen daar met elastiek.. Sigaar

LiekJuu, zo is het wel makkelijker ja, maar dan dwing je hem dus naar beneden. Dat moet ook anders kunnen imo. Een hulpteugel lost de oorzaak niet op. Het zorgt alleen dat het paard de symptomen niet meer kan laten zien.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:34

LiekJuu schreef:
Wat ik me ook afvraag:

Mogen bij sommige manege's ook sporen en dergelijke worden gebruikt bij manege pony's/paarden?

Bij mij ook, op alle manèges waar ik al gereden heb zelfs.
Maar bij de eerste mocht het, maar pas toen ik er al weg was.
Bij de tweede mocht ik wel, maar wou ik niet omdat ze daar de sporen misbruikten.
Bij de derde (waar ik nu zit) ook, maar het hangt af per paard, per persoon en per les(gevorderdeles dressuur)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:31

zweepje. standaard Lachen maar het lukt welzo Knipoog

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:48

Ik rij met sporen om mijn beenhulpen te versterken en verder rij ik met een martingaal.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:11

Sannum schreef:
Kyle schreef:
Ik rijd afhankelijk van het paard (manege) zonder iets/met zweep/met stompe spoortjes/stang en trens. Meestal maar één tegelijkertijd. Ik heb hier trouwens geen inspraak in.

Laten ze manege paarden tegenwoordig ook al op stang en trens een les lopen??

Vind ik ook raar Nors opkijken

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:02

ik rijd met een zweepje om mijn luie dikzak af en toe een beetje wakker te maken. ook heb ik wel eens met een spoortje gereden om haar de zijwaartste druk van mijn binnenbeen iets beter te laten snappen. dat was niet lang nodig, na een paar keer konden ze weer af.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 05:15

Ik heb een poosje met een thiedemann gereden.
Mijn fjord was totaal onopgevoed en racete met een noodgang over staten en wegen weer naar huis, bit vastpakken, de nek vastzetten en gaan.
Een poosje met thiedemann gereden, voor de veiligheid en om het haar af te leren, en nu ben ik hem niet meer nodig, ze loopt nu lekker ontspannen en luistert naar me..
Nu hangt hij weer in de kast..

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:06

ik rijd met sporen zodat mijn hulp wat beter aan komt. en als ik het bos inga heb ik een martingaal om omdat hij anders het hoofd te hoog wegsteekt en ik dan nioks meer te zeggen heb

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:53

Bij mijn eerste bijrijdpaard was een zweep wel gewenst.

Bij mijn huidige verzorgpaard heb ik niets nodig, zelfs het sperriempje heb ik in overleg afgelaten. Ze loopt nu veel meer ontspannen.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:58

Ik rijd met Zweep als hij begint te etteren en heel soms met sporen om hem fijner te laten lopen en dat is echt heel soms Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:19

Ik gebruik helemaal geen hulpmiddelen, tenzij je een zweep als hulpmiddel ziet. Heel soms doe ik een spoortje erom om m'n hulpen te verfijnen, maar meestal gaat alles prima zonder een spoortje.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:45

Ik rijd mijn paard met martingaal, anders loopt ze alleen maar met haar neus in de lucht. Als ik naar buiten ga (niet vaak) doe ik de thieddemann teugel eraan.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:53

Ik gebruik alleen met springen een martingaal en een zweepje. Omdat ze met springen snel te hard gaat en haar hoofd in de lucht steekt, dan heb ik er geen controle meer over. En een zweepje omdat ze dan niet van die tussenpasjes maakt maar egt mooi springt!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:55

ik rijdt met knopsporen dat is duidelijker voor hem bij schouderbinnenwaarts/aanspringen galop/ achterwaarts en zijwaarts. Verder een ongebroken trens op advie svan mijn instructrice omdat hij dan z'n hoofd veel stilller houdt waardoor ik mijn handen ook stiller kan houden. Als hij gewent is zijn hoofd goed stil te houden gaan we weer met enkelgebroken of dubbelgebroken trens rijden (buiten en tijdensl llongeren gebruiken we nog een dubbelgebroken trens zodat hij niet te veel aan de ongebroken trens went)