Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar ik maak er een punt van om a) nooit te gaan werken als ik weet dat ik zelf niet goed in mijn vel zit b) niet te moeilijk te doen als híj zijn dag eens niet heeft en c) áls het dan helemaal mis gaat en het wíl allemaal niet lukken, dan gewoon een oefening te doen die altijd goed gaat (als is het maar halthouden of een volte rijden) en om van daaruit weer verder te gaan of (als het echt dramatisch is of ik zelf te opgefokt ben geraakt ondertussen) gewoon lekker af te stappen en het een dag te noemen. 
Maar ik heb het 'voordeel' dat ik er niet op rijd, dus áls ik het gevoel heb dat ik bijna m'n zelfbeheersing verlies bijt ik keihard op m'n tanden en stamp ik even op de grond en dan is het ook weer goed. Ik heb hem nog nooit een mep verkocht of wat dan ook waar ik later dan spijt van heb, je agressie moet je ten allen tijden onder controle kunnen houden en absoluut niet af reageren op je paard.
). En nee, dat zou ik nooit (meer) afreageren op mijn paard.
Niet zozeer tegen m'n paard, maar wel op mezelf en op m'n paard. 
Die wandelt dan vrolijk door met z'n oortjes naar voren. M'n vorige paard merkte dat wel, die was daar heel gevoelig voor.

[***] schreef:ik heb paarden die zich niet laten beledigen, vooral mijn oude merrie niet, dus daar leer je gelukkig wel van. als ik mijn zelfbeheersing verlies dan meestal op mezelf en dat ik het toch nooit zal leren (en dan ga ik de bak uit en lekker het bos in)
..) en ga ik 5 minuutjes stappen met lange teugel. Daarna pak ik 'm weer op en begin gewoon weer rustig opnieuw.. 
Chanter schreef:ik heb dat ook hoor, maar als ik weer bezig ben dan beloon ik mijn pony (hoe vervelend hij ook is, het is tenslotten mijn schuld..) en ga ik 5 minuutjes stappen met lange teugel. Daarna pak ik 'm weer op en begin gewoon weer rustig opnieuw..
brittje88 schreef:Ik vind het persoonlijk nogal kinderachtig om je zelfbeheersing te verliezen en je paard af te straffen daarvoor. Het is gewoon iets wat je moet leren beheersen. Want dat paard begrijpt er geen drol van als je hem eerst een tik geeft en achteraf het zielig vind en hem gaat zitten aaien. Ik rij zowiezo al altijd zonder zweep erg goeie oplossing denk ik.
.
Het klinkt mega gestoord, zeker als je dan ook nog eens dingen erbij zegt als "Hou 'ns op, troela" maar het heeft wel effect. En anders kan je ook gewoon gaan schreeuwen, alhoewel sommige paarden dat eng vinden. Nouja, probeer deze methode maar eens, als je durft
.