zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Re: zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:01

Ik vind het persoonlijk nogal kinderachtig om je zelfbeheersing te verliezen en je paard af te straffen daarvoor. Het is gewoon iets wat je moet leren beheersen. Want dat paard begrijpt er geen drol van als je hem eerst een tik geeft en achteraf het zielig vind en hem gaat zitten aaien. Ik rij zowiezo al altijd zonder zweep erg goeie oplossing denk ik.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:05

Ik heb het inderdaad ook een hele tijd gehad. Inmiddels heb ik mezelf geleerd om dan een paar rondes met lange teugel te gaan stappen, zodat we samen weer rustig kunnen worden. Dan probeer ik het soms nog een keer, maar voel ik teveel spanning door bij het stappen (bij mezelf of me paard) zadel ik haar af en zet haar terug op stal of in de wei. morgen weer een dag!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:24

Ik beheers mezelf juist te veel. Mijn rijlerares zegt dan ook dikwijls dat ik gerust een tik mag geven. Ik heb eerder iets zovan: ok als jij niet wil, dan ik ook niet, *geeuw*. Ik werk eraan whaha. Tong uitsteken

Edit: dat laatste geldt natuurlijk alleen maar voor kleine dingetjes hoor... is mijn paard echt stout dan laat ik zeker zien wie de baas is. Knipoog

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:23

Ze had gisteren weer een bloed-onder-m'n-nagels-vandaan-trek-actie en werkte totaal niet mee, liep zichzelf heel erg op te fokken. Mijn vriendin en ik hebben halverwege even geruild (ook zodat zij even kon voelen hoe het zat en in de hoop dat zij er wat mee kon), dat werkte eigenlijk wel even prettig, mijn frustratie ebde snel weg en toen we het bos uitwaren hebben we weer gewisseld en toen was ik alleen maar weer blij dat ik eindelijk weer op m'n eigen knappe beestje zat (m'n vriendin heeft een kleine draver van 1.55, is helemaal niks voor mij met m'n 1.82...). Bovendien heb ik nu maar de helft van de spierpijn die ik anders gehad zou hebben.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:26

Ja, toch moet ik toegeven als het even niet lukt of ik heb zelf mijn dag niet, dat ik dat snel op mijn pony of paard afreageer. Ik geef hem dan wel eens een tik of als ik erop zit, een rukje, maar heb daarna gelijk weer héél veel spijt. Als ik er goed aan denk, lukt het me wel om me in te houden en dan te denken (als het bijv. niet goed gaat met rijden) : Goed, jij wil niet? Dan gaan we gewoon nog even door tot dat je het wel doet Knipoog
Vind ik soms wel moeilijk, maar goed, je bereikt er ook niks mee als je het op je paard/pony afreageerd.... Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:36

Haha, ik heb altijd geloofd dat met paarden omgaan goed is voor je karakter. Haha!

Ik kom mezelf ook nog weleens tegen. Bloos Maar ik maak er een punt van om a) nooit te gaan werken als ik weet dat ik zelf niet goed in mijn vel zit b) niet te moeilijk te doen als híj zijn dag eens niet heeft en c) áls het dan helemaal mis gaat en het wíl allemaal niet lukken, dan gewoon een oefening te doen die altijd goed gaat (als is het maar halthouden of een volte rijden) en om van daaruit weer verder te gaan of (als het echt dramatisch is of ik zelf te opgefokt ben geraakt ondertussen) gewoon lekker af te stappen en het een dag te noemen.

Soms wil het gewoon niet. Hoort ook bij het leerproces denk ik dan maar.

Valt me gek genoeg op dat het soms gewoon zo werkt dat je ineens twee stappen achteruit gaat, een tijdje in een dipje zit, en het daarna ineens met vliegende vaart met drie stappen weer vooruit gaat. Heel vreemd....

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:40

Ik verlies nooit mijn zelfbeheersing op het paard. Als iets niet goed gaat(gebeurt maar al te vaak), dan ben ik teveel bezig met het oplossen van het probleem (ik ga er ook altijd van uit dat het bij mij ligt) om mij druk te maken of af te reageren; en als het paard bokt, dan zet ik mij rustig neer en wacht ik tot het over is, het paard wordt ooit wel eens moe. Het heeft geen zin me daarin op te jagen.
Als je al straft omdat het paard nu echt stout is, dan moet dat nog altijd beheerst gebeuren, en als je dat niet kan, zou ik je aanraden van wat minder met paarden om te gaan, of om de een of andere zelfbeheersing-cursus te volgen Ach gut
Maar al te vaak heb ik gezien hoe een paard tot bloedens toe werd geslaan wegens miscommunicatie. Dan vraag ik me echt af of ze niet beter karate zouden beoefenen dan paardrijden Verdrietig

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:03

Ik verlies ook me zelfbeheersing niet. Wel geef ik hem als die eigenwijs is een tik. Maar dan ben ik nooit boos. Als ik aan het rijden ga. Op het paard ontspan ik vaak volledig.

Volgens mij heeft het ook geen zin om boos op een paard te zitten. Want ik wordt boos om alles wat die verkeerd doet. En dat is ook niet echt de bedoeling.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:30

Ik herken het wel.. Bloos
Vaak denk ik dat mijn pony in één keer iets kan en wil ik die oefening té goed doen.
Als die dan niet meteen lukt wordt ik nijdig.
Ik weet dat het geen z*k uithaalt dat ik boos wordt!Mijn pony gaat er alleen maar heviger van lopen en spant zich dan té hard op...Geen goed punt dus..
Wat ik eraan doe?
Als het niet lukt rijd ik gwn nog een klein oefeningkje en stop ik ermee, ga hem daarna lekker poetsen.Kan ik me op mijn borstels afreageren Haha!
Soms stap ik gewoon even rustig en probeer ik het daarna opnieuw.Bij een goede bui ga ik gewoon het bos in om eens lekker te crossen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:29

Ik heb ook een ponybeest dat dikwijls het bloed onder m'n nagels vandaan haalt. Is ook niet een heel apart verschijnsel bij een shetlander volgens mij. Haha! Maar ik heb het 'voordeel' dat ik er niet op rijd, dus áls ik het gevoel heb dat ik bijna m'n zelfbeheersing verlies bijt ik keihard op m'n tanden en stamp ik even op de grond en dan is het ook weer goed. Ik heb hem nog nooit een mep verkocht of wat dan ook waar ik later dan spijt van heb, je agressie moet je ten allen tijden onder controle kunnen houden en absoluut niet af reageren op je paard.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:12

Ja ik verlies mijn zelfbeheersing vaak (als dingen niet gaan zoals ik wil dat ze gaan, oh, berg je dan maar Knipoog ). En nee, dat zou ik nooit (meer) afreageren op mijn paard.
Meestal ga ik dan even stappen en pak ik het werk later weer op. Bij m'n huidige pony mág ik écht niet m'n zelfbeheersing verliezen want hij is nog jong en snapt het zelf nog allemaal niet, moet je je voorstellen dat je hem dan straft voor iets waar hij niks aan kan doen. Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

vroeger kon ik snel kwaad worden, ik gaf dan nooit een tik, maar was toch flink aan het mopperen, tegenwoordig praat ik tegen mij zelf, van neej rustig blijven jij deed dit en je had dat moeten doen, enz. begrijpend paardrijden zeg maar werkt voor mij heel goed Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:15

Ik mopper wel hoor, als ik mijn zelfbeheersing verlies. Haha! Niet zozeer tegen m'n paard, maar wel op mezelf en op m'n paard. Vork
Merkt paard toch niet. Knipoog Die wandelt dan vrolijk door met z'n oortjes naar voren. M'n vorige paard merkte dat wel, die was daar heel gevoelig voor. Ach gut

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:50

hihi eerder in topic schreef ik dan wel meeviel
gisterenn was mn knollie erg moeilijk aan doen met buitenrijden.
heb een keer gegild/gegromd en keer flink gedreven en ging ze erg langs. hahamoest gelijk aan t topic denken.
maar ze stelde zich zo aan, was niks aan de hand moest gewoon ergens tussendoor

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:38

ik verlies ook soms mijn zelfbeheersing, dit is mijn meest zwakke punt.
Nu gaat het wel steeds beter, door middel van begeleiding en mij er bewust van te worden heb ik geleerd om het op andere manieren op te lossen.
helaas is een zware faalangst met een drang naar perfectie in combinatie met een Tinker die dressuur moeilijk vind vaak oorzaak van vele frustraties waardoor regelmatig de teugels los gaan en ik met zware frustratie rondjes stap tot ik ben afgekoeld en we verder kunnen gaan in harmonie en het gewoon goed kunnen afsluiten. maar goed, beter dat, dan afreageren.
En ik merk het echt aan mijn paard, die is bij moeilijke oefeningen veel rustiger geworden omdat ik niet zo snel meer kwaad word.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:44

[***] schreef:
ik heb paarden die zich niet laten beledigen, vooral mijn oude merrie niet, dus daar leer je gelukkig wel van. als ik mijn zelfbeheersing verlies dan meestal op mezelf en dat ik het toch nooit zal leren (en dan ga ik de bak uit en lekker het bos in Clown )

Same here ROFL
Soms kan ik me echt druk maken, in het feit dat het MIJ niet lukt. In bv. mijn paard netjes te laten lopen, en een ander wel. (lesgever) Of gewoon als mijn paard niet aan m'n been is. En dan is m'n uitlaatklep: De straat op. Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:46

Vroeger had ik het wel af en toe, maar nu niet meer eigenlijk...
Het rijden is de laatste jaren een stuk relaxter geworden. Gelukkig. Haha!

Chanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:53

ik heb dat ook hoor, maar als ik weer bezig ben dan beloon ik mijn pony (hoe vervelend hij ook is, het is tenslotten mijn schuld Bloos ..) en ga ik 5 minuutjes stappen met lange teugel. Daarna pak ik 'm weer op en begin gewoon weer rustig opnieuw..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:00

Chanter schreef:
ik heb dat ook hoor, maar als ik weer bezig ben dan beloon ik mijn pony (hoe vervelend hij ook is, het is tenslotten mijn schuld Bloos ..) en ga ik 5 minuutjes stappen met lange teugel. Daarna pak ik 'm weer op en begin gewoon weer rustig opnieuw..

dat moet ik ook altijd, werkt gewoon het beste Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:09

Ik blijf meestal wel rustig, als ik voel dat ik me toch ga ergeren aan van alles stap ik af en ga ik longeren mijn paard kan er niets aan doen dat ik me rot voel denk ik dan, die doet altijd zijn best voor me Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:14

brittje88 schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal kinderachtig om je zelfbeheersing te verliezen en je paard af te straffen daarvoor. Het is gewoon iets wat je moet leren beheersen. Want dat paard begrijpt er geen drol van als je hem eerst een tik geeft en achteraf het zielig vind en hem gaat zitten aaien. Ik rij zowiezo al altijd zonder zweep erg goeie oplossing denk ik.

Inderdaad nogal kinderachtig om je zelfbeheersing te verliezen en dat op je paard af te reageren. Ja
Lekker vertrouwen bouw je zo op bij een paard. Verward
Dan snapt een paard helemaal niet meer wat hij/zij aan je heeft.

Ik kan me er niets bij voorstellen in elk geval.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:26

Van zodra dat ik voel dat ik kwaad wordt, afstappen en zelf de oefening doen Clown .
Als ik dan Cassia zie kijken naar mij lig ik krom van het lachen en dan kan ik er weer met een big smile op Haha!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:00

Weetje wat pas helpt Clown
Het klinkt heel gestoord, maar het helpt op een of andere manier wel. Als ik boos ben en ik zit op het paard ga ik gewoon heel hard "blazen", zoals een kat doet. Zo hard mogelijk lucht blazen dus Vork Het klinkt mega gestoord, zeker als je dan ook nog eens dingen erbij zegt als "Hou 'ns op, troela" maar het heeft wel effect. En anders kan je ook gewoon gaan schreeuwen, alhoewel sommige paarden dat eng vinden. Nouja, probeer deze methode maar eens, als je durft Clown .

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:09

Ik kan heel veel hebben en word dus ook niet zo gauw boos op ze. Maar Pardusz (is een arabier, dus wel aardig gevoelig) schrikt altijd van dingen in de bak die er gewoon niet zijn. Dat is echt vreselijk frustrerend, vooral omdat hij er gewoon al 50 keer langs is gelopen blijft hij het eng vinden. Ik word daar echt vreselijk chagrijnig van want ik kan dan niet fatsoenlijk rijden omdat hij dan niet oplet. Ik moet mezelf dan echt beheersen om er niet af te stappen en boos weg te lopen. Huilen van het lachen

Als iets niet lukt dan vind ik dat niet erg en dan blijf ik het gewoon proberen, maar die aanstellerige dingen zoals hierboven krijg ik echt de kriebels van.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:32

Ja, dat heb ik ook weleens..

Ik geef mijn paard dan een onnodig tik met de zweep.
Als ik het voel aankomen geef ik meestal mijn zweep even aan mijn zus/ moeder die aan de kant staat.
Als ik weer rustig ben en hem weer nodig heb dan pak ik hem gewoon weer.
Ik ga dan altijd "sorry, dat was niet nodig" tegen der zeggen. Clown