[Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: [Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:59

Nou, ik vind sommige van jullie hier wel heel fel over hoor. Scheve mond
Ik denk ook dat het voor een paard beter is om lekker het grootste deel van de dag in de wei te staan, maar het is en blijft haar eigen paard. En _Maurits_ heeft denk ik het beste met haar paard voor Lachen
Alleen is het voor mensen een aantrekkelijker idee om lekker in een warme stal met een dikke laag stro te staan dan voor paarden Ja

Maar sommigen van jullie.. Scheve mond Je kunt ook op een normale manier je mening vertellen Nagelbijten / Gniffelen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:02

ziet er al erg keuring uit !!

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:33

@ Eelco: Allereerst bedankt voor je berichtje! Wat mijn punt was: als je kijkt naar de meer 'beroemde' sportpaarden (dan heb ik het over Grand-Prix enzo) staan echt niet de hele dag in de wei. Als je in de Hoefslag de weekplanning van sommige paarden leest, zie je dat sommige van hen alleen maar een halfuurtje aan de hand mogen grazen. Dit was nogal overdreven van mij, om het gelijk al te vergelijken met andere paarden, eerlijk gezegd. Ik las het nog over, maar kon het niet meer veranderen. Dus je hebt helemaal gelijk Knipoog .

@ Martine_R: Bedankt Lachen . Ik was al bang dat het alleen aan mij lag, maar ik ben gelukkig niet de enige. (Niet l*llig bedoeld, ik respecteer ieder zijn mening, ook al denk ik er anders over.) Maar iig bedankt voor je berichtje Knipoog .

@ Armani88: Jij ook bedankt voor je berichtje!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:44

Leuke fries Lachen
Die eerste foto is echt lief Haha!
Vind je setjes ook leuk, die gele staat leuk Haha!
Verder heb je een beetje pianohandjes maar daar kan aan gewerkt worden, en die galop is gewoon moeilijk blijven zitten, denk dat ik dat al helemaal moeilijk zou vinden zitten Tong uitsteken
Maar het is een leuk beestje Lachen

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:46

Riss schreef:
Leuke fries Lachen
Die eerste foto is echt lief Haha!
Vind je setjes ook leuk, die gele staat leuk Haha!
Verder heb je een beetje pianohandjes maar daar kan aan gewerkt worden, en die galop is gewoon moeilijk blijven zitten, denk dat ik dat al helemaal moeilijk zou vinden zitten Tong uitsteken
Maar het is een leuk beestje Lachen
Bedankt! Ja, dat van die pianohandjes weet ik, en de galop gaat de laatste tijd ook steeds beter. Maar iig bedankt, leuke dingen om te horen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:26

TS wil duidelijk geen commentaar horen over de huisvesting van haar paard.
Ik geef het op en ik hoop dat er ooit een tijd komt dat haar paard een paardwaardig bestaan mag leiden Frusty

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:33

Leuk jong paard, zeg, fijn dat hij alles zo braaf oppakt!
Je geeft zelf al aan dat je nog niet zo veel met hem wilt rijden en dat is heel goed (was inderdaad misschien nog beter geweest om hem een paar weken/ maanden de tijd te geven om alles te laten bezinken, hij is nog erg jong zo op die foto's en Friezen zijn inderdaad pas erg laat volwassen. Dus even lekker de wei in en niet rijden, maar ja, snap wel dat het niet altijd kan. Je doet in ieder geval erg je best om hem niet teveel te belasten OK dan! .)

Ben zelf net mijn 4 jarige Friese hengst aan het inrijden (helaas nog niet zo braaf.....) Die is ook nog steeds erg jong, maar al weer iets meer volwassen dan die van jou.

Veel plezier (en succes) met je paard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 07:36

_Maurits_ schreef:
Wendy schreef:
Ja, dat lijkt jou misschien fijner, maar ik geloof niet dat jij een paard bent toch?

Trouwens, op de stal waar mijn paard staat, staan de paarden ook de hele dag op de wei. Dat zijn dan volgens jou geen sportpaarden? Moet je die eigenaren toch maar eens vertellen als je ze in de toekomst tegen zou komen op concours. Want dat zijn dus wel degelijk sportpaarden.

Dat de vorige eigenaren het arme dier veel te vroeg beleerd hebben is trouwens iets waar jij nu niks meer aan kunt doen. Maar je zou wel kunnen proberen de schade te beperken. Zowel geestelijk als fysiek. Je paard is immers nog volop in de groei, voor zijn ontwikkeling zou je hem eigenlijk zo min mogelijk moeten belasten, maar wel onbelaste beweging moeten geven. Krijgt ie sterke botten van. Wetenschappelijk bewezen. In de wei ermee dus. En van de tijd gebruik maken om een passend zadel te zoeken.

Dromen
ja, dromen doe ik misschien wel, maar deze stal is toevallig de supergaafste stal met superverzorging en ik laat Maurits ook nog elke dag aan de hand grazen (wetenschappelijk bewezen, dat ook dat erg goed is) plus even extra los in de paddock, wandelen en hij krijgt ook idd vakantie om de paar maanden Haha!

In de wei staan ze ook niet altijd geweldig Ach gut met al die vliegen in de volle zon of in de modder, als het lang heeft geregend Verdrietig

Dat zadel is aangemeten nieuw en nu na 2 maanden wordt het weer aangepast op ons, en dat zal misschien nog wel een paar keer moeten gebeuren, logisch met paard in ontwikkeling, toch ??

Sorry hoor, maar ik vindt dat je echt meer vanuit je paard zou moeten kijken, en minder vanuit jezelf... want wat zou iedereen wel niet van je denken als je paard niet op de gaafste sportstal van de omgeving zou staan... Stel je voor dat iemand denkt dat je geen goed paard hebt ofzo...

Ik snap best dat het fijn is als je paard in een mooie stal staat, met een fijne binnenbak om in te rijden... die plaatsen zijn echter ook te vinden MET voldoende weidegang (dus in ieder geval overdag, minimaal zo'n 10 uur)

Echt... ik snap je niet... geef je paard een leven... een paard hoort gewoon veel op de wei te staan. In de winter is dat soms lastig, maar als je ze het in de zomer al ontneemt... ben je echt niet aan het denken vanuit je paard.....

Zeker bij jong paarden is het heel erg van belang dat ze veeeeeeel ONBELAST kunnen bewegen, door je paard zoveel op stal te zetten is het vragen om problemen...

Maar goed, je moet het zelf weten hoor... jou paard...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:00

Een leuke fries, wel wat smal nog, maar ja als je zo jong bent ingereden en de hele dag op stal staat, dan krijg je dat.

Ik denk dat het goed voor je paard zal zijn als je hem lekker een jaar op het land zet nog, waar ie lekker paard kan zijn, en uit kan zwaren. Op deze manier blijft ie ielig en smal. En als ie tien is, is ie op, dan doet ie het niet meer en is versleten. Ik heb hier een fries staan van 22, en die is nog zo kviek als een paard van 6! Die heeft haar hele leven lekker op het land kunnen lopen, en volgens mij is 22 voor een fries heel oud, terwijl dat dus niet hoeft. Iedere fries kan oud worden als je ze de tijd maar gunt op op te groeien...
Maar jij hebt het beste met je paard voor, kijk goed naar de mensen om je heen op stal, zoals die het doen is het goed, ja toch? Lekker een bord voor je kop houden en zo doorgaan.
Sorry, maar dit wordt hem niet zo,helemaal niet als je je blind staart op de 'sportpaarden' en de 'sportmensen'

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:13

Martine_R schreef:
Nou, ik vind sommige van jullie hier wel heel fel over hoor. Scheve mond
Ik denk ook dat het voor een paard beter is om lekker het grootste deel van de dag in de wei te staan, maar het is en blijft haar eigen paard. En _Maurits_ heeft denk ik het beste met haar paard voor Lachen

Iedereen denkt het beste voor te hebben met zijn paard, maar is dat voor het paard ook werkelijk zo? Vanuit het paard gezien is het 't fijnste om zo vrij mogelijk gehouden te worden, zoals hier al enkele malen werd aangegeven. Maar TS wil overduidelijk geen commentaar hierop. Wie weet valt het kwartje ooit nog....

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:38

Hoy
Mischien is het wel goed voor een jong paard om veel buiten te staan maar je gaat super met hem om (ik heb het net nog gezien) en die stallen zijn echt geen hokjes en ze zijn altijd schoon. En op de momenten dat hij buiten staat kan hij zich uitleven met jannes Haha!
Ps. als maurits op stal staat en ik bij de manege kom staat hij vaak lkkr te dromen dus heeft hij er geen last van dat hij op stal staat

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:03

@Lauraenabe

Ik ga ook super met mijn paardjes om en ze staan buiten. Knipoog
Ik vind dat je altijd super met je paard om moet gaan, ongeacht of ze binnen of buiten staan.

En hij kan dan wel lekker dromen het is toch veel beter voor een paard om buiten te staan, zeker als ze jong en zijn en nog moeten groeien.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:30

findira schreef:
@Lauraenabe

Ik ga ook super met mijn paardjes om en ze staan buiten. Knipoog
Ik vind dat je altijd super met je paard om moet gaan, ongeacht of ze binnen of buiten staan.

En hij kan dan wel lekker dromen het is toch veel beter voor een paard om buiten te staan, zeker als ze jong en zijn en nog moeten groeien.

Hij staat lkkr met zijn hoofdje in het zonnetje (er zitten luiken waardoor ze naar buiten kunnen kijken en frise lucht krijgen) hij komt iedere dag een hele tijd uit zijn stal, dan kan hij lkkr zijn benen streken. Je weet niet hoe ze het daar hebben bij de manege. Mijn haflinger staat er ook en die heeft het daar nu veel leuker dan dat die het had toen hij de hele dag in de wei stond.
Ik heb geen zin in een discusie hier over. ze hebben het daar goed!!! (er zijn stallen daar komen ze helemaal niet buiten)

sorry anandi ik ging ff verder met de discusie maar ik heb er geen zin meer in

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:41

Ach gut wat een gezellige boel ....

zou ik ook geen zin meer in hebben Knipoog

Vrijheid van mening is niet elkaars mening opdringen !!!
En goed zijn voor je paard kan op veel manieren.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:44

lauraenabe schreef:
Hoy
Mischien is het wel goed voor een jong paard om veel buiten te staan maar je gaat super met hem om (ik heb het net nog gezien) en die stallen zijn echt geen hokjes en ze zijn altijd schoon. En op de momenten dat hij buiten staat kan hij zich uitleven met jannes Haha!
Ps. als maurits op stal staat en ik bij de manege kom staat hij vaak lkkr te dromen dus heeft hij er geen last van dat hij op stal staat

Hij droomt dan vast over hoe fijn het zou zijn om de hele dag lekker met vriendjes in het land te staan Knipoog
Het is voor geeneen normaal gezond paard goed om maar 2 a 3 uurtjes uit de box te komen.
Dit is ook gewoon wetenschappelijk bewezen (misschien wel speciaal voor de mensen die er zelf niet goed over willen nadenken en er zo niet omheen kunnen maar helaas dan toch hun kop in het zand steken.)

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:49

Nelannes schreef:
Ach gut wat een gezellige boel ....

zou ik ook geen zin meer in hebben Knipoog

Vrijheid van mening is niet elkaars mening opdringen !!!
En goed zijn voor je paard kan op veel manieren.

vooral die vrijheid en dat opdringen Haha!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:53

dry schreef:
lauraenabe schreef:
Hoy

Hij droomt dan vast over hoe fijn het zou zijn om de hele dag lekker met vriendjes in het land te staan Knipoog
Het is voor geeneen normaal gezond paard goed om maar 2 a 3 uurtjes uit de box te komen.
Dit is ook gewoon wetenschappelijk bewezen (misschien wel speciaal voor de mensen die er zelf niet goed over willen nadenken en er zo niet omheen kunnen maar helaas dan toch hun kop in het zand steken.)

ze komen toch iedere dag 2 a 3 uurtjes buiten (soms iets langer als je ze zelf ook nog buiten zet) dat is altijd meer dan helemaal niet buiten. Verder hebben ze de hele dag frise lucht omdat ze luikjes hebben in de stal en ze kunnen dus ook lkkr met hun hoofd naar buiten. _maurits_ geeft haar paard genoeg aandacht enzo dus is het niet erg voor haar paard om op stal te staan.

En mensen lees het bericht van Nelannes voor je weer een berichtje maakt. al die kritiek op dat maurits niet veel buiten is hoort niet bij dit topic. Het ging er meer over hoe de combi er uit zag geloof ik? of heb ik dat mis Scheve mond

gr Laura
Ps. Ik weet dat maurits enzo het goed hebben ookal komen ze weinig buiten als je het niet gelooft geloof je het niet (ik hoop dat de discusie hierna echt is afgelopen het slaat nergens op je kan wel iets beters doen met je tijd dan kritiek hebben op iemands keuzen waar haar paard staat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:47

@lauraenabe, ook jij begrijpt er niet veel van.
Die 2 à 3 uurtjes buiten is absoluut te weinig. Dat is geen mening van mensen, dat is een feit.
Een paard is een bewegingsdier, een kuddedier, een graasdier. Wanneer je dit dier 21 à 22 uur achtereen opsluit en isoleert in een kleine ruimte, doe je hem beslist tekort. Als mens kun je het wel erg prettig voor 'm vinden "in z'n "ruime" stalletje, lekker schoon en veel stro en zo gezellig met een liksteen en een speelbal, en z'n hoofdje kan door een luikje", maar kom nou even zeg. Verdiep je eens in het wezen paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:51

lauraenabe schreef:
Het ging er meer over hoe de combi er uit zag geloof ik?

Daar komt de hele discussie ook vandaan. Het paard ziet er nog jong uit en het blijkt dus dat ie te jong is beleerd. Vervolgens zegt het baasje dat ze wel het beste met hem voor heeft, maar hem wel een aantal keer per week rijdt en hem wel 2 a 3 uur per dag buiten heeft staan. Ondanks dat het dier net 3 is en ze beweert dat friezen laat rijp zijn. Dus ze weet wel dat haar paard nog jong is in het koppie en in het lijf.
Het spijt me, maar dan kan het er bij mij niet in dat zij daadwerkelijk het beste met dit paard voor heeft(en ik ben geloof ik niet helemaal de enige).

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:15

there we go again.

Ik ken anandi in het echt ik ken haar paard (ik heb vanochtend zelfs nog geholpen met afzadelen). Ik weet gewoon dat maurits gelukkig is en dat geld ook voor de andere paarden die daar staan. jullie kunnen er wel tegenin gaan maar jullie zien hem nooit in het echt. en ze staan niet 21 achterelkaar op een stalletje. jullie doen alsof ze opgesloten staan in een hokje donker koud van 1 bij 1 dat is echt niet zo! Ze hebben veel vermaak en hij kan lekker uitleven in die 3 uur. hij heeft een maatje in de wei dus hij kan dan lkkr spelen. Maar jullie geven tog nooit toe. Frusty (jullie houden waarschijnlijk gewoon vol)

ik wil nog wel ff zeggen:
HET IS HAAR KEUZE DAT ZE HAAR PAARD DAAR HEEFT STAAN EN DAAR HEBBEN JULLIE TOCH NIETS OP IN TE BRENGEN !!!!! Stoom uit je oren laten we het gewoon gezellig houden en zoals ik al eerder zij het ging om hoe de combie er op de foto's uitzag bij dit topic niet over wat ze met haar paard doet.
Het is ook niet altijd mogelijk om een paard de hele dag in de wei te zetten. Wel eens overna gedacht??? waarschijnlijk niet en zoals ik ook al eerder gezegt heb " Maurits word super verzorgt en heeft de hele dag frisse lucht en hij kan zich in zijn stal prima vermaken ik snap de rede van de discusie niet. Gestoord

Ps. ik heb daar ook een jong paard staan en die kan zich ook prima vermaken. (neej je hoeft niet erover te gaan zeuren dat ik mijn paard dan ook niet goed behandel want dat doe ik wel)

Hoe nou a.u.b. op met dat gezeur over dat hij te weinig buiten komt jullie weten niet hoe het daar is Hamer

het zou dus leuk zijn om berichten achter te laten met tips of weet ik veel wat voor het rijden
Mischien kunnen jullie het bericht bovenaan deze pagina lezen. dat zal mischien goed voor jullie zijn Haha!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:48

@lauraenabe en TS: Dan hadden jullie de discussie niet aan moeten gaan.
Je kan zelf wel bedenken, denk ik dan, dat je hier commentaar op krijgt.
Het kan best zijn dat ts goed met haar paard omgaat maar er zijn toch enkele basisvoorwaarden
voor het houden van een paard. Zorgen voor voldoende beweging is er daar 1 van en daar wordt niet aan voldaan. Dan is het toch logisch dat er commentaar op wordt gegeven?

Verder had ik het beest ook nog minstens een jaartje op het land gelaten om een beetje rustig te kunnen uitgroeien. Hij is al te vroeg ingereden, waarom dan toch doorgaan terwijl je dat weet?

Ik zie trouwens geen foto's helaas.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:44

Hoi Maurits,

bedankt voor je toelichting. Maar een vergelijking met een grand-prix paard kan je natuurlijk nog niet maken. Pling daarvoor moeten jullie twee nog wel een paar jaartjes oefenen Knipoog
Ik heb zelf het idee dat deze paarden niet veel buiten komen omdat ze veel geld kosten en daarnaast kost het steeds veel tijd om ze weer schoon te krijgen. Maar goed dat is mijn mening.

In iedergeval veel plezier met je mooie zwarte parel Pling

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:38

dry schreef:
@lauraenabe en TS: Dan hadden jullie de discussie niet aan moeten gaan.
Je kan zelf wel bedenken, denk ik dan, dat je hier commentaar op krijgt.
Het kan best zijn dat ts goed met haar paard omgaat maar er zijn toch enkele basisvoorwaarden
voor het houden van een paard. Zorgen voor voldoende beweging is er daar 1 van en daar wordt niet aan voldaan. Dan is het toch logisch dat er commentaar op wordt gegeven?

Verder had ik het beest ook nog minstens een jaartje op het land gelaten om een beetje rustig te kunnen uitgroeien. Hij is al te vroeg ingereden, waarom dan toch doorgaan terwijl je dat weet?

Ik zie trouwens geen foto's helaas.

voor het geval je het nog steeds niet begrepen hebt: Ze Hebben Wel Genoeg Beweging. en hij hoeft niet te vroeg in gereden te zijn er zijn ook paarden die op hun 3e al L niveau zijn (dat is te vroeg ingereden). Ik hab anandi en Maurits vandaag gezien. Ze is voorzichtig met hem ze beloont hem als hij iets goed doet ze rijd hem niet te lang en na het rijden word hij nog lkkr verzorgt.

Er is niet op in te brengen maurits heeft een droomleven

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:40

frisse lucht door een luik is heel wat anders dan bewegingsvrijheid op een weide

2 a 3 uurtjes uit de box is echt te weinig, maar goed als mensen dat liever niet horen willen is het ook prima. Uiteindelijk zal het de gezondheid van het paard niet ten goede komen en over een aantal jaar zal de schade door het gebrek aan bewegingsvrijheid vanzelf wel duidelijk worden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:55

ik kan ook de foto's niet zien Boos!