*dressuur werd niks, dan maar springen* Shakira@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: *dressuur werd niks, dan maar springen* Shakira@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:47

sammykuh schreef:
Wou er toch nog even op reageren. Dit licht namelijk niet ALTIJD aan de africhting of dat de ruiter het niet kan.

Sommige paarden hebben gewoon een stroeve of juist te gevoelige mond voor een gebroken bitje. Vandaar dat een stang dan beter is.
een stang is pas een stang als het scharen en een kinketting heeft, ik kan me wel voorstellen dat iemand bewust kiest (bijv tijdens de africhting) voor een ongebroken trens, maar niet voor een stang

Een stang wil niet per definitie zeggen dat het voor het mennen is, net zo min als dat een gebroken bit alleen voor onder het zadel is.
dat weet ik heus wel, alleen dit specifieke bit (een B stang ofwel bokkebit) is een menbit

Ik ken genoeg mensen die onder het zadel met stang rijden. Maar ook die mennen met een gebroken bitje.
het gros van die mensen zal met een dressuurstang, een pelham, een pessoa (weet een uitzondering door het ontbreken van de kinketting) of een shank rijden en niet met een B stang of liverpool
Je kunt dus kwa bit hier geen onderscheid in maken.

En mocht je toch denken dat het aan de africhting of de ruiter licht. Je bent van harte welkom om te bewijzen dat jij een goede ruiter bent die mijn haf met een gebroken bit lekker dressuurmatig rond kan sturen Clown Vork
ik hoef me tegenover niemand te bewijzen, voel me dus ook totaal niet geroepen om op jou haf te gaan zitten (waarbij ík niet kan bepalen of het wellicht in de africhting fout is gegaan)

Verder mies lekker zo blijven rijden de basis van dressuur is er zeg je en wat voor bit je ook pakt zolang je paard er goed op loopt is het toch goed

Verder op deze reactie (en dus niet tegen TS)
een paard wat normaal ingereden is, en een ruiter die netjes rond kan sturen heeft geen stang nodig (en dan heb ik het over normale paarden, dus geen trauma paarden of wat dan ook)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:32

heey leuk om foto;s te zien van shakira. zo te zien vind ze het springen leuk om te doen.

en dat ze te dik is ach. sommige paarden worden gewoon snel dik en andere weer niet.

hoe is het allemaal met de andere paardjes met shadow enz

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:53

nou ik heb een normale haflinger van 6 jaar. hij mankeert niets

hij is alleen niet met trens te rijden. Mijn vorige fjord ook niet ze zijn namelijk beide eerst voor de kar beleerd geweest. En ik denk dat het daaraanlicht omdat ze dan gelijk een stang inkregen en dus geen trens gewent zijn en waren.

Ach ja hij rijd lekker met een stang en mocht je toch vinden dat jij hem rond kan sturen met trens je bent van harte welkom Vork Koe

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:42

sammykuh schreef:
hij is alleen niet met trens te rijden. Mijn vorige fjord ook niet ze zijn namelijk beide eerst voor de kar beleerd geweest. En ik denk dat het daaraanlicht omdat ze dan gelijk een stang inkregen en dus geen trens gewent zijn en waren.

Ook onzin dat het aan het aangespannen zou liggen. Mijn shet loopt voor de wagen met een bit waar TS mee rijdt, onder het zadel gewoon op een dubbel gebroken trensje. Daarbij hebben we nog 3 friezen staan die aangespannen (hebben) gelopen met een liverpool, en ohz gewoon met een trens.
Ben dus nog steeds niet overtuigd en blijf bij mijn standpunt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:52

ik ga hierbij met Stef mee
ik heb jarenlang friezen ingereden en gereden onder de man die ook voor de wagen stonden
voor dwe wagen een menbit, d als in stang met kinketting en scharen etc etc
maar die reed ik onder de man p een enkel of een dubbelgebroken watertrens zonder daar ook maar een enkel probleem mee te hebben ...
is gewoon een kwestie van rijtechnisch wat dingen aanpakken

edit : een reden om een stang of scharen of ander bit te gebruiken kan wel liggen aan de voorkeur van het aard
sommige paarden hebben door de vorm van mond en tanden voorkeur voor een ongebroken bit al dna niet met een bepaalde tongvrjheid etc etc ... maar dat is weer ene heel ander verhaal

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:30

Wat leuk dat je eindelijk iets hebt gevonden wat jullie alle 2 leuk vinden om te doen.
Jij voelt zelf het beste wat het bit doet.
wel zou ik voortaan als je begint met springen eerst even een drafbalk voor de sprong leggen, handiger voor je paard, hierna kan je dan vanuit galop zonder de balk.
veel succes nog!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:44

stef schreef:
sammykuh schreef:

Ook onzin dat het aan het aangespannen zou liggen. Mijn shet loopt voor de wagen met een bit waar TS mee rijdt, onder het zadel gewoon op een dubbel gebroken trensje. Daarbij hebben we nog 3 friezen staan die aangespannen (hebben) gelopen met een liverpool, en ohz gewoon met een trens.
Ben dus nog steeds niet overtuigd en blijf bij mijn standpunt

ik zeg niet dat het daaraan licht maar daar zou het aan KUNNEN liggen. maar ja ieder zijn mening he hij is gewoon met trens niet te rijden en nogmaals mocht je het BETER WETEN kom langs zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:47

Jezus, wat een gezeur over het bit. Het is gezegt en nu is het goed. Misschien probeert ze der eerst met een stangetje voor elkaar te krijgen en dan met een normaal trensje te rijden. Alles is beter als dat er ongelukken gebeuren. Misschien is een dubbelgebrokenbitje (dit bitje nemen de meeste paarden aan) zeker iets om te proberen als je der met de stang fatsoenlijk voor elkaar hebt??

Ziet er netjes uit hoor! Ik vind het een goed idee dat je een sprongetje tussendoor doet als de pony niet wil lopen met alleen dressuur. Dan kan je dit gaan afbouwen Knipoog Veel succes verder met Shakira!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:02

marloes, er is geen gezeur, er was van mijn kant uit een normale vraag en een normale discussie

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:02

ChiC_ schreef:
Chocotof schreef:
Waarom je met een menbit rijd snap ik ook niet..

Verder boven de sprong meer 'staan' in je beugels
je ligt nu heel erg op de hals wat me niet prettig lijkt.

Ik vind dat ze niet meer hoeft te gaan "staan" boven de sprong. Het paard hoeft niet hoog te springen, dus is het overbodig om zelf enorm mee te gaan, hierdoor kan het paard uit balans raken..
Tuurlijk moet je meegaan boven de hindernis, maar niet meer dan de hindernis 'vraagt'.

Beugels zouden *met springen* idd wel gaatje (of 2) korter mogen, dan heb je wat meer balans.. Maar misschien vindt Mies deze lengte zelf véél prettiger rijden Pling

Dat vind ik wel want ze ligt te veel op de hals
wat voor ruiter en paard niet fijn is.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:57

Ik was vergeten mn beugels korter te doen, en rijd met dressuurzadel....zal ze volgende keer korter doen zodat mn houding beter word....

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:05

Ik ben het volkomen eens met de reactie van Chic_. Michelle heeft heel erg haar best gedaan met Shakira. En ik vind het super dat ze op deze manier Shakira toch haar beweging kan geven, zonder stress. Shakira vindt springen en buiten rijden blijkbaar helemaal leuk, maar met dressuur vind ze het helemaal niks. Prima oplossing voor zowel paard als ruiter. Plus als er iets mis mocht zijn gegaan in de africhting, kan zij daar niks aan veranderen want toen kwam ze daar nog niet.