sammykuh schreef:Wou er toch nog even op reageren. Dit licht namelijk niet ALTIJD aan de africhting of dat de ruiter het niet kan.
Sommige paarden hebben gewoon een stroeve of juist te gevoelige mond voor een gebroken bitje. Vandaar dat een stang dan beter is.
een stang is pas een stang als het scharen en een kinketting heeft, ik kan me wel voorstellen dat iemand bewust kiest (bijv tijdens de africhting) voor een ongebroken trens, maar niet voor een stang
Een stang wil niet per definitie zeggen dat het voor het mennen is, net zo min als dat een gebroken bit alleen voor onder het zadel is.
dat weet ik heus wel, alleen dit specifieke bit (een B stang ofwel bokkebit) is een menbit
Ik ken genoeg mensen die onder het zadel met stang rijden. Maar ook die mennen met een gebroken bitje.
het gros van die mensen zal met een dressuurstang, een pelham, een pessoa (weet een uitzondering door het ontbreken van de kinketting) of een shank rijden en niet met een B stang of liverpool
Je kunt dus kwa bit hier geen onderscheid in maken.
En mocht je toch denken dat het aan de africhting of de ruiter licht. Je bent van harte welkom om te bewijzen dat jij een goede ruiter bent die mijn haf met een gebroken bit lekker dressuurmatig rond kan sturen![]()
![]()
ik hoef me tegenover niemand te bewijzen, voel me dus ook totaal niet geroepen om op jou haf te gaan zitten (waarbij ík niet kan bepalen of het wellicht in de africhting fout is gegaan)
Verder mies lekker zo blijven rijden de basis van dressuur is er zeg je en wat voor bit je ook pakt zolang je paard er goed op loopt is het toch goed
Verder op deze reactie (en dus niet tegen TS)
een paard wat normaal ingereden is, en een ruiter die netjes rond kan sturen heeft geen stang nodig (en dan heb ik het over normale paarden, dus geen trauma paarden of wat dan ook)
Veel succes verder met Shakira!!