rijden op mijn jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: rijden op mijn jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:05

Pletje123 schreef:
Je kunt inderdaad richtlijnen geven.

Als je als instrutrice niets te vertellen hebt, kan je volgens mij beter stoppen met die leerling of met lesgeven. Je staat daar toch niet voor niets? Je dient les te geven. En als het moet ook in het kleden van de ruiter. Veiligheid staat voorop!

kblijf er bij dat dit de verantwoordelijkheid van de ruiter is. Jij als ruiter hebt toch het verstand (normaal) dat je niet zo op een jong paard kruipt? Verwacht jij werkelijk dat je lesgever langs je komt staan als je je gaat omkleden om te rijden met 'rijbroek aan, degelijke schoenen aan, chaps aan'? Sorry voor mijn grofheid; maar ik heb wel wat beters te doen. Lesklanten komen voor lés. Niet voor kledingsadvies. Daar voor moeten ze bij Jani zijn.

Misschien is de instructrice ook wel een vriendin oid of iig iemand die ze ook in het dagelijkse leven kent enz. En dan ligt het ook meteen heel anders. Knipoog

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:09

Ik ga mee met de voorgaande mensen.
De kleren zijn erg onverantwoordelijk, als je valt kun je rare grappen krijgen.
Cap is eigen keus, maar je weet het nooit met zo'n jong paard.
Ik zou als ik jou was wel op het goede been rijden, buitenbeen dus. Je verstoord hiermee alleen maar de balans van je paard.

Verder vind ik het een mooi paardje om te zien! Succes er verder mee!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:11

Sorry, maar een lesklant hoeft bij mij ook niet zo in de les te verschijnen....
Ten eerste omdat het niet veilig is, ten tweede omdat het je houding niet ten goede komt!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:11

pharagirlke schreef:
Pletje123 schreef:
Je kunt inderdaad richtlijnen geven.

Als je als instrutrice niets te vertellen hebt, kan je volgens mij beter stoppen met die leerling of met lesgeven. Je staat daar toch niet voor niets? Je dient les te geven. En als het moet ook in het kleden van de ruiter. Veiligheid staat voorop!

kblijf er bij dat dit de verantwoordelijkheid van de ruiter is. Jij als ruiter hebt toch het verstand (normaal) dat je niet zo op een jong paard kruipt? Verwacht jij werkelijk dat je lesgever langs je komt staan als je je gaat omkleden om te rijden met 'rijbroek aan, degelijke schoenen aan, chaps aan'? Sorry voor mijn grofheid; maar ik heb wel wat beters te doen. Lesklanten komen voor lés. Niet voor kledingsadvies. Daar voor moeten ze bij Jani zijn.

Misschien is de instructrice ook wel een vriendin oid of iig iemand die ze ook in het dagelijkse leven kent enz. En dan ligt het ook meteen heel anders. Knipoog

Misschien heeft ze er idd wel geen verstand van....Maar dit gaat niet om kledingadvies maar om veiligheid Haha!

In de les is de instructeur verantwoordelijk voor de leerling.

Als het idd om een vriendin gaat die haar helpt is dat laatste niet van toepassing, maar ik zou mijn vriendinnen niet zo op een paard laten stappen Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:12

en zo meteen blijkt dat het helemaal geen lesgever is maar een vriendin die wat tips gaf oid Bloos Clown

Kheb ook zo'n vriendin die ik af en toe wat tips gaf, en ja die reed ook altijd zo! En ja hoor de 1ste keer heb ik daar wat van proberen te zeggen maar uiteindelijk gaf ik alleen nog maar tips zodat ze het paardje in hemelsnaam degelijk zou rijden Bloos Het hangt echt voor 100% aan de situatie af Knipoog vind het ook heel moeilijk om hier op te lesgever/tipgever te beoordelen. Je kent immers het karakter van TS ook niet/de band tussen ts en tip/lesgever Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:14

Pfff nou ik vind het dom en belachelijk! Je bent met een paard bezig!
Zulke mensen kunnen beter gaan fietsen....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:19

ik persoonlijk vind het belachelijk dat je geen cap op hebt, zeker met zown jong paard,, mogen andere mensen je hersens weer uit de bak gaan scheppen..

verder ziet het paard er helemaal niet ontspannen uit op het filmpje, en jou rijkunst laat ook te wensen over..je rijdt zelfs op het verkeerde been..

ik rij liever en jonge paardjes met de neus lekker laag en niet helemaal in de lucht, dan drukken ze helemaal de rug weg en krijg je daar later alleen maar eerder last van

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:23

September schreef:
Ik heb aan bovenstaande niets meer toe te voegen.

Maar 1 ding, ik zou als ik jou was heeeeeeeeeeeeeeeeel snel een zadelpasser laten komen, een goede. Want dit zadel past niet en je rijdt je paardje er helemaal mee kapot.

Mooi beest verder.

Dat was ook het eerste wat mij opviel. Daarnaast zou ik of iemand anders je paard laten inrijden of professionele hulp erbij nemen want wat ik zo kan zit je je paard behoorlijk in de weg. Verder vind ik het wel een leuk dier Ja

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:29

http://www.youtube.com/watch?v=-6g0rad8GAo
Heel raar, als je kijkt bij seconden 3 tm 6 zie je dat de TS haar paard naar de draf wilt rijden, maar dat mislukte en dan is er een soort van strijdje onstaan, en dan bij de seconde 5 maakt het paardje een raar 'sprongentje'.
Misschien is er iemand die mij snapt?

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:38

Voor de ts: je hebt echt geluk met dit geweldige paardje!
Als hij 3 weken stil heeft gestaan, nog niet veel onder het zadel is geweest, en je zit er zo op, nou dan mag je echt van geluk spreken met zo'n topknol!
Normaal gesproken had een ander jong paard je er al 10x vanaf gegooid!
En idd, cap is eige keuze, maar op een jong paard die 3 weke heeft stil gestaan is het beter voor je eige veiligheid om een cap op te zetten.
Vat mijn commentaar niet aanvallend aan, het is goed bedoeld. Maar met jonge paarden moet je echt goed omgaan! Dat is bepalend voor de rest van zn leven!
Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en ik wens je heel veel pelzier met je mooie paardje!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:39

Complimentjes vissen?
Sorry, maar dan kom je met deze foto's niet ver vrees ik!
Je hebt een jong paard, dat 3 maanden onder het zadel is, en een paar weken heef stil gestaan, vervolgens klim je erop, zónder gepaste rijkleding, zónder cap en zonder goed passend zadel. Bewonderingswaardig? Absoluut niet! Onverantwoord? Zekersteweten Ja

Bovendien stel ik vraagtekens bij je rijkunsten. Waarom denkt iedereen dat je best aan een jong paard kan beginnen als je zelf amper rijd? Daarnaast zijn de korte wendingen die je rijd voor een jong paard ook niet makkelijk, zéker als de ruiter het paard daarbij niet (niet voldoende) helpt. Lange lijnen, grote voltes. Niet zon korte wendingen, dat kan zo'n paard absoluut nog niet aan. Bovendien is het voor haar goed om lange lijnen te rijden, aangezien ze haar rug nogal vast houd. Grote voltes rijden, van achter naar voren naar de hand toe rijden.

Alle faam voor het paard hier hoor. Maar wacht maar tot hij goed in conditie komt.

Maargoed, als je naar complimentjes komt vissen zit je hier toch echt verkeerd. Je vist achter het net. Trek eerst maar eens fatsoenlijke kleren aan en leg er een goed zadel op, probeer het dan nog eens.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:41

Lenja schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=-6g0rad8GAo
Heel raar, als je kijkt bij seconden 3 tm 6 zie je dat de TS haar paard naar de draf wilt rijden, maar dat mislukte en dan is er een soort van strijdje onstaan, en dan bij de seconde 5 maakt het paardje een raar 'sprongentje'.
Misschien is er iemand die mij snapt?

Ik snap je, dat was mij ook opgevallen. Ziet er alles behalve fijn en rustgevend uit.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:43

Lenja: Ja zag ik ook. Komt misschien dat zij uit evenwicht valt, dus het paard zelf ook.

TS zal je beugels zeker niet langer maken, zou ze zelfs korter maken. Met lichtrijden zit je, je paard nogal in de weg.
Het zadel past ook niet. Zal zeker even een zadelpasser laten komen.
En ik meen te zien dat je paard wat onregelmatig loopt. (zijn er meer mensen die dat zien?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:49

Ik zag ook dat het paard nog wat zwalkt, maar ja, de ruiter moet allereerst in balans zitten op een jong paard, anders belast je het dier te veel en leert ze nooit goed lopen. Het is voor jonge paarden al heel heftig, zo'n ruitergewicht op de rug. Volgens mij, beseffen veel mensen dat niet.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:01

Ik vind trouwens, dat je maar wat rond slingerd in de bak, je maakt niet echt een figuur en je weet niet goed waar je heen gaat (lijkt misschien maar zo?) ik denk dat je met zo'n jong paard beter gewoon vaste figuren kan gaan rijden.

Edit, een voorbeeld: je was nog maar kort aan het draven, je gaat de hoefslag af en zonder door te zitten zomaar op de rem en je maakt gelijk een overgang tot stilstaan.. zoiets is toch niet goed voor een jong paard?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:44

ook al twijfel ik of de TS dit uberhaupt nog leest wil ik toch even reageren.

Ik vind het een leuk paard met mooi gangwerk maar,
als je percee met lang teugeltje wil rijden, kun je dan niet beter wachet tot het paard netjes overal op geageerd ? Met een normale teugel lengtje heeft een jong paard veel meer ondersteuning en is het risico op rare fratsen volgens mij veel kleiner, en het paard zal je eerder begrijpen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:55

Ik vind dat je wel een leuk paardje hebt.

Ik wil je wel als advies geven om haar niet alleen in te gaan rijden.
Tijdens het filmpje zit je niet 1x op het goede been in de draf.
Je paard protesteert in het filmpje, ga achter de oorzaak aan.
> ligt het zadel goed, is haar rug in orde? Etc..

En doe alsjeblieft een cap op voordat je er naast ligt.. Eigen verantwoording uiteraard..

Je hebt jammer genoeg (maar terecht) als genoeg kritiek gekregen.
Hopelijk ga je er snel wat aan doen en kun je er wat mee..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:20

ik rij normaal altijd met cap en vaak ook nog met bodyprotector. Het was deze dag niet de bedoeling om te gaan rijden maar ik ben er voor de lol even op gekropen. Dat mijn benen zo erg bewegen ben ik heel erg mee bezig en dat heeft ermee te maken dat ik zenuwuitval in mijn linkerbeen heb daar kan ik dus niet veel aan doen. Met spijkerbroek rijden doe ik altijd als sinds dat ik 10 ben ofzo. normaal heb ik er wel chaps overheen maar echt niet altijd.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:22

p.s. dat sukje waar ik zo hard lijk te drijven komt omdat de bak daar net wat raar zand is gestrooid dat is voor haar een heel moeilijk stukje en dat drijven is om te voorkomen dat ze terugvalt.
(op het goede been rijden is inderdaad een goed idee ik had het nit eens in de gaten)

MisJis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:27

Cayenne schreef:
Waar is je cap? En goede chaps of laarzen?
Erg onverantwoord dit! Hij zou maar eens een flinke sprong opzij doen of een keer uit zijn bol gaan. Je bent dan niet de eerste die een schedelbasisfractuur oploopt. Om inderdaad nog maar te zwijgen over je schoenen.

Je rijdt trouwens ook voortdurend op het verkeerde been. In belang van het evenwicht en de balans van je nog jonge paard zou ik hier ook goed op letten.

Ik ben het hier helemaal mee eens het is wel een leuk paardje maar nog helemaal niet op haar gemak.
Je moet het zelf weten we waarschuwen je alleen maar evengoed..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:39

en dat is ook helemaal terecht maar ik wil wel als verweer oproepen dat ik zo normaal echt niet rijd het was na een training met vrij longeren even uitstappen en degene die filmde wou even een drafje op de film zetten.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:47

Gelukkig neem je het goed op Lachen We bedoelen het idd niet slecht.
zet over een paar weken maar foto's op, waar je wel in goeie rijkleding rijdt..
P.S spijkerbroek vind ik niet erg. Ik zelf rij ook in spijkerbroeken of trainingsbroeken. Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:52

ik ga vanavond naar de rijles op de manege en dan zit ik wel in rijkleding maar meer ook omdat het daar verplicht is. Eigenlijk is de les de enige keer per week dat ik rij ik vind het voor haar niet nodig om vaker te werken, dat kan later allemaal nog wel. Ik zal vragen of er gefilmd mag worden en dan zal ik het plaatsen.

Er waren ook mensen die zeiden dat het zadel niet goed zou passen dit is de eerste keer dat ik dat heb gehoord het zadel is door een zadelmaker aangepast dus ik neem aan dat het goed is. Ik heb het zadel nog maar voor een paar weken en dan ga ik over op een bareback zadel dus dan heb ik dat probleem ook niet meer. Ik laat vanavond nog wel naar het zadel kijken.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:06

Idd, goed dat je het zo opvat.
Hopelijk word het beter, ik ben benieuwd naar je volgende topic (die komt wel toch?).

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:08

@Ineke; je zit in rijkleding maar meer omdat het daar verplicht is?
Wat is dat nou voor houding! Sorry hoor, je rijd paard, kleed je dan ook zo! Je rijd een jong paard, een goede uitrusting is vereiste nummer 1! En als je dat al niet weet en snapt, waarom begin je dan in hemelsnaam aan een jong paard!?