Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:17

_anton_love_ schreef:
Bedankt voor jullie reactie..

PS dat stang doet blijkbaar geen pijn! want hij word voor de katr altijd zo gereden en tja ik heb daar niks over te zeggen he Knipoog

BedaNKT VOOR jullie reacties Haha!

Ik ga nu weer dus ben der morgen weer Knipoog

Ja hoor, maak dát de kat wijs! Je kan mij echt niet vertellen dat een stang in de mond van een paard geen pijn doet, en dan zeker niet als hij op de kar net zo wordt gereden als onder het zadel

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:24

Laat je paardje veel meer los van voren. Lachen Friezen hebben idd de neiging om eerder opgekropt te lopen, maar deze krijgt geen eens de kans om dat niet te doen...

Probeer te ontspannen, haal een keer die adem, maak je lang, kijk naar voren, je gehele houding vind ik namelijk erg gespannen.
Geef een beetje druk op de teugels en op het moment dat je paard nageeft probeer je mee te zijn met je hand.
Zodat je het paard beloont voor z'n nageven... Het is moeilijk, maar probeer je paard niet (onbewust) nog meer naar je toe te halen.

Op dit moment vind ik het er gespannen, gedwongen en niet zo zacht uit zien. Ik hoop dat je wat doet met de tips die hier worden gegeven, suc6 ermee Lachen.

Moet nog wel even kwijt dat ik het een erg leuk fries vind!

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:44

Heel erg bedankt vooe je reactie Lachen
Gisteren heb ik wat gedaan voor jullie tips en hij loopt ook veel lekkerder ja ! heel erg bedankt ! Haha!
Het lukt nog niet helemaal omdat ie nog al sterk is maar het komt wel goed weet het zeker Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:01

goed zo meid.. fijn dat je het oppakt..! hou ons op de hoogte

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:16

Fijn dat je zo positief met je reactie's om gaat!
Heb je btw ook les?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:19

Ziet er leuk uit! Leuk paard ook en dat setje met dat rood is echt gaaf! Haha! Let erop dat je niet teveel naar je paard kijkt, natuurlijk concentreer je je, maar je moet toch echt kijken waar je heen gaat! Ook iets meer naar achter zitten, je zit erg naar voren Knipoog

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 20:27

Ja weet ik !ik probeer der ook hart aante werken! Lachen

Ik ga even oefenen en dan later weer fotos maken.
Ik ga zaterdag 1 wwek op vakantie dus kan ik niet trianen daarna weer rustig op pakken komt het wel goed Haha!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:34

Goed dat je eraan werkt nu, je zult merken dat je paard veel beter zal gaan lopen als hij ontspannen is omdat hij z'n rug beter gaat gebruiken. Een mooie Fries trouwens, hoor...Succes! Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:05

OMG Nagelbijten / Gniffelen Volgens mij heb ik al een keer eerder in een van je topics gereageerd, maar je lijkt er weinig mee te doen

Ik vind dat je echt een ontzettend leuk paard onder je kont hebt en je staat er leuk op. Het probleem bij jullie zit echter in het feit dat jij hem TE graag 'aan de teugel' wilt hebben. Ik zal je uitleg geven.

Aan de teugel:
* Paard loopt ontspannen.
* Paard laat zijn rug los.
* Paard zoekt zelf (!) de hand van de ruiter op.
* Paard wordt van achter naar voren gereden en loopt lekker ruim, de achterhand ruim ondertredend.

Deze vier factoren ontbreken in dit plaatje, dus loopt je paard NIET aan de teugel. Wat ik op het filmpje zie, is een meisje dat ZO geobsedeerd is door de voorkant, dat ze de achterkant vergeet. Ik stoor me niet zozeer aan het feit dat je 'zaagt' tijdens het halthouden (dit lijkt nl. wel mee te vallen), maar aan het feit dat je je handen gigantisch vastzet. Je paard wordt kort, loopt opgekropt en treedt zijn achterhand weinig onder.

Probeer het eens anders aan te pakken. Laat je teugels iets losser en rijdt hem eens van achter naar voren. Hij moet op jouw been naar beneden komen, ipv op je hand. Houdt je handen stil net boven het zadel (zo zit je automatisch veel mooier rechtop). Houdt met beide handen licht contact met de mond en probeer hem lekker actief voor het been te houden door lekker te schakelen (dat hoeft niet per sé naar een andere gang, rijdt een keer wat middendraf, verzamel eens wat meer, kan in alledrie de gangen). Probeer hem lekker los te maken, door veel stelling te vragen en hem rond te maken om je been. Als je dit onder de knie krijgt (kan lang duren, geduld is een schone zaak, ben zelf een jaar bezig geweest om bij mijn paard dat opgekropte gedoe eruit te halen), zal hij zeker weten vanzelf naar beneden komen. Wanneer je hem op deze manier op een licht teugeltje voorwaarts-neerwaarts kunt rijden, ben je goed bezig. Dan kun je je teugels wat meer gaan oppakken en zal hij lekker ontspannen zo blijven lopen. Dat wil je bereiken. Op deze manier hoef je uiteindelijk helemaal niets meer te doen.

Probeer hierbij wel begeleiding te krijgen van een ervaren persoon. Mijn ervaring is dat je zonder goede begeleiding jezelf vaak slechte dingen gaat aanleren.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat je mijn commentaar niet te zwaar op je neemt, het is vriendelijk bedoeld Ja

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:50

met het bovenstaande eens. dat paard heeft geen ruimte van voren! kijk eens naar plaatjes/video's van paarden die goed nagevelijk worden gereden. deze maken hun hals ook mooit rond, met hun rug. jouw paard heeft de ruimte niet, die kan alleen zijn neus op zijn borst doen.
laat hem losser van voren, werk met je been en zit, rij hem van achter naar voren en laat het van voren wat zitten.
als je de tips opvolgt zal het er echt een heel stuk beter uitzien, en voelen!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:53

Thymen loopt vreselijk opgekropt zeg, ik zie die ontspanning waar je het over hebt eigenlijk helemaal niet! En ja het is zo dat Friezen zoiets snel doen, maar je handen zien er ook wel erg streng uit (lees: Het lijkt er verdacht veel op dat je hem in de krul trekt!)
Verder zeg je dat Thymen gaat stijgeren als je teveel teugeldruk geeft, zou dat niet heel toevallig komen doordat je hem dat zelf geleerd hebt!? En als hij het eerder ook al deed was het wel heel dom om hem ook nog te leren stijgeren. Overigens heb je het steeds over je instructrice, ik snap niet wat voor rare (sorry) instructrice jij hebt als ze dit beeld er ontspannen uit vindt zien. Volwassen zal ze wel niet zijn heb ik zo'n gevoel. Al kan ik mij daarin natuurlijk vergissen.
In ieder topic vertel je dat je echt wat gaat doen met de tips, dat er echt veel vooruitgang in zit, maar dan is er weer een topic en dan zie ik er echt helemaal niks van. Sorry, maar ik vind de foto's gewoon helemaal geen fijn beeld geven!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:55

ik vind deze foto's alles behalve een vriendelijk beeld geven, maar daar is al genoeg commentaar op gegeven. fijn dat je nu wel iets met de tips doet!

ik rijd zelf ook een fries die ook voor de kar loopt en sterk kan zijn, maar terugtrekken is niet de oplossing..je maakt hem juist sterk door je manier van rijden. op het filmpje blijf je bezig in de mond van je paard (of het zagen is laat ik even buiten beschouwing) terwijl hij simpelweg niet dieper kán, hij loopt al met zijn kin op de borst..'mijn' fries liep in het begin precies hetzelfde, heel opgekropt en hoog(terwijl ik niets met mijn handen deed) en was ontzettend sterk. hier ben ik aan gaan werken door juist weinig met mijn handen te doen, goed voorwaarts en veel overgangen te rijden en vooral loslaten van voren. zodra hij te diep gaat handen overdreven ver naar voren en voorwaarts rijden, elke keer opnieuw. eerst snapte mijn paard er niets van, maar na een tijdje kreeg ze door wat ik wilde en nu kan ik haar heerlijk laag en mooi met haar neusje eruit rijden, waardoor ze haar rug ook veel beter gebruikt. friezen hebben snel de neiging opgekropt en hoog te lopen, daarom is het juist zo belangrijk ze laag en over de rug te laten lopen, als ze dat goed kunnen kun je weer gaan werken aan de oprichting. ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes iig!

groetjes merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:12

_anton_love_ schreef:
Dat is echt niet zagen hoor!!

ik speel gewoon beetje met zijn bit!
Ik weet niet wat jij zaagen noemt .

Lachen

Ten eerste hoor je niet te spelen met het bit om een paard "aan de teugel" te krijgen, ten tweede ben je kromweg aan het zagen. Heb je een instructeur/ instructrice Lachen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:13

ze geeft aan er nu aan te werken..

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:15

Dat zegt ze in ieder topic, bepaald te zien is het niet he? Lachen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:25

ken geen andere topics van haar.. en ik geef graag iemand het voordeel van de twijfel, kan dus niet meepraten over dr vorige topics Lachen
maar goed ze opent snel een nieuw topic zegt ze dus we zullen zien dan..

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:27

Hij heeft zo'n harde mond, omdt hij dus MET stang voor de kar loopt! probeer eens een dubbelgebroken bitje met losse ringen.
ennuh... Bandages met springen!? onverstandig!!!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:34

leuk friesje
maar zie liever dat hij/zij nagefelijk wordt en dat je er aan werkt hem/haar aan de teugel te krijgen
dan hem/haar erin te trekken.
en verder veel suc6.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:37

Je geeft aan alleen je vingers te gebruiken, maar ik zie wel spanning in je armen. Dat betekent dat je meer dan alleen je vingers gebruikt.
Wat doet hij als je hem wat meer ruimte geeft aan de voorkant? Want zodra je hem dan "vraagt" (zoals ik het maar zal noemen) gaat hij heel opgekruld lopen. Ik zou persoonlijk aan je ontspanning gaan werken en minder met dat hoofd bezig zijn. Lachen Goed van achter naar voren rijden, dan gaat het bijna vanzelf en zul je zien dat het ook nog ontspannen zal gaan.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:39

Meisje meisje, wat zie ik vaak topics van jou, en het worden állemaal discussies topics zowat, ik heb nog niet veel verbetering gezien sinds de vorige keren, aangezien dit ook geen fijn beeld geeft.

Ga eens een goede instructeur bellen ofzo, desnoods wat duurder, moet je maar eens kijken hoeveel beter het kan worden.

Verder succes met em, en bedenk dat de meeste in dit topic goede bedoelingen hebben voor jou en je paard Knipoog

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:47

Jammer dat jij meer bezig bent met het hoofd van je paard dan de rest van zijn lichaam. Als je begint met zijn achterbeen meer onder zijn lijf te krijgen gaat hij ook wat meer opgericht lopen en komt dan 'aan de teugel' vanzelf. En let op je eigen houding, probeer recht op te zitten en je handen te dragen Lachen
Verder is het een leuk paardje hoor Knipoog

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:58

Je werkt alleen aan de voorkant en stapt daarna pas aan. Dat is al verkeerd om.
Probeer hem eerst goed voorwaarts te hebben zonder aan zijn mond te zitten (alleen mondcontact) en ga hem van achteren goed naar voren rijden en laat hem ZELF je handen op zoeken. Dus laat dat 'spelen' met de teugels (wat verdacht veel lijkt op zagen) nou eens helemaal met rust en rijdt hem lekker voorwaarts, veel voltes, slangevoltes etc en dan zal hij uiteindelijk jouw handen wel op gaan zoeken, dat is de goede volgorde, dus niet hem in de krul trekken en dan gaan rijden!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:01

_anton_love_ schreef:
Heel erg bedankt voor deze reactie.
Ik zal er gebruik van gaan maken!

Hier een filmpje http://s101.photobucket.com/albums/m55/ ... I_1278.flv

En hier een filmpje van het springen.

http://s101.photobucket.com/albums/m55/ ... I_1160.flv

Ps als hij stil staat gaat hij altijd uit zich zelf aan de teugel staan. !

En dat noem je niet trekken? Verward Laat hem eens wat los van voren en maak dan weer foto's. Ik blijf bij elk topic hetzelfde beeld zien, je blijft hem maar in de krul trekken en niet zeggen dat het niet zo is. Het is toch overduidelijk dat je teugels veelste kort zijn om ontspannen te kunnen lopen?

Toen ik dit topic zag had ik gehoopt op verbetering...maar nee, het blijft altijd hetzelfde beeld.

Enne, als jou instructrice zegt dat je m zo moet rijden, zou ik snel een andere vinden Nagelbijten / Gniffelen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:03

Owja nog iets, als je wat meer ruimte van voren geeft kun je je hand ook wat dragen, nu trek je m naar beneden. Hij zal ook vast wel uit zichzelf zich zo opkroppen (doet mijn vzfries ook) maar het is aan jou te taak zijn neusje eruit te rijden, niet het nog erger te maken...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:07

_anton_love_ schreef:
ja dat snap ik ook wel!
Maar ik weet zelf wel het beste van hem!
en hoe hij zich voelt en wat ik bij hem mag doen en niet!
als ik zeg dat hij niet wil gedwongen worden dan kan ik moeilijk gaan zagen en hem naar benee dwingen!

En toch doe je het..

Volgens mij kan je beter geen foto's plaatsen, je wéét onderhand wel wat voor reacties je krijgt en je wilt toch niet luisteren naar het goede commentaar wat wordt gegeven...