Ebo part II, een weekje later.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Ebo part II, een weekje later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:32

Okee. Dat was wat ik in het vorige topic ook graag wilde weten, maar de boel ging op slot voor je aan pagina 17 toe was. Tong uitsteken

Op zich kan ik me dan best vinden in de aanpak. Dat het paardje nog niet volgens het boekje loopt, is twee( en is ook nog niet belangrijk, vind ik zelf:eerst moet het goed aanvoelen, dan goed eruitzien).
Corrigeren is ook anders dan africhten, en het ziet er niet altijd zo uit als het aanvoelt. Ik snap dat je een wegrenner niet meteen nageeflijk naar beneden krijgt met de neus eruit. Maar als je hem nu losser hebt, dan heb je veel bereikt.

Trouwens, jij bent vast een geduldig mens Katja, zoals jij aanvallen en kritiek blijft beantwoorden. Als je met paarden ook zo bent, mag je bést op mijn merrie. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:38

Ik ben met rijden ook erg geduldig. Kan soms heel lelijk tegen ze doen maar dat is omdat ik vind dat het nodig is en niet omdat ik boos wordt. Boos worden doe je meestal uit ommacht en daar heb ik gelukkig geen last van.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:44

hej... zou ik miss ook die vorige topic mogen zien... weet nl niet waar hij staat en hoe je hem kan vinden :S dan kan ik ook even kijken hoe het gaat...
dank je...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:00

Het ziet er al stukken beter uit maar ook ik vind het geen fijne methode.
Natuurlijk is het per paard verschillend hoe je het op lost. Als je niet weet wat de pony deed is het moeilijk om daar echt over te oordelen.
Maar ik vind het er nog steeds erg gedwongen uit zien. En een paard hoor je niet te dwingen, je hoort het te vragen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:10

Maar, Pharagirlke, wat als de pony al geleerd heeft om 'nee' te zeggen op jouw vraag? Als je kan blijven vragen, maar het paard door omstandigheden heeft geleerd om een verkeerde reactie op de vraag te geven?

Kijk, ik zou zelf ook eerder gaan voor de aanpak van eerst de pony nog meer in zijn eigen houding laten lopen, rem en gas er opzetten, streken afleren en dan gaandeweg meer naar de ronde bovenlijn toewerken.

Maar dat heeft ook met de kwaliteit van rijden te maken -je moet wel het punt voelen waarop het paard aangeeft, meer kan ik niet geven.
Gezien de staat van dienst van Katja, en de vorderingen van de pony, geef ik haar graag wat krediet.

Ben benieuwd of er nog fotos komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:18

randalinpony ik zeg ook niet dat zij een slechte ruiter is, enkel dat ik de methode niet fijn vind en het dus ook niet die zou zijn waar ik voor zou kiezen omdat het op mij gedwongen overkomt Knipoog Bij de paardensport zal je áltijd voor en tegenstanders hebben van je methode.

Ik heb in het vorige topic ook heel respectvol met katja gepb't met aan aantal vragen en daar heeft ze me heel verduidelijkend op geantwoord. Ik zal haar niet afrekenen op haar methode Knipoog dat weet ze zelf ook wel (hoop ik)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:52

Citaat:
De uitleg van het vrorige topic kwam volgens mij binnen een half uur maar toen was de hel al redelijk losgebroken. Spanning valt op deze foto's wel mee. Met aangalopperen had hij nog wat spanning maar verder was hij eigenlijk een relaxed.

Weet ik, ik heb het ook gevolgd, als die uitleg er vanaf het begin bij had gestaan had je alleen minder felle reacties gehad i.m.o.
Wat die spanning betreft, ik zei ook enkele foto's, niet allemaal, dus dat zal misschien net op een punt zijn geweest dat er inderdaad even wat meer spanning inzat Haha!

Citaat:
Trouwens, jij bent vast een geduldig mens Katja, zoals jij aanvallen en kritiek blijft beantwoorden. Als je met paarden ook zo bent, mag je bést op mijn merrie.

Hier ben ik het trouwens wel mee eens, je hebt ondanks alle kritiek wel steeds netjes gereageerd, maar dat zal uiteraard samenhangen met het feit dat je in ieder geval wel ervaring hebt met dit soort dingen. Hoewel ik je nog steeds niet op mijn merrie zou zetten, haha :p!

Bij menig fokkerij gaat het er inderdaad niet al te zachtzinnig aan toe, heb ik helaas ook van dichtbij mee kunnen maken zo nu en dan. Het maakt de mensen die ervaring in die wereld hebben vaak ook wat harder en dat is juist hetgeen waarvoor je op moet passen. Dat het gebeurt, houdt nog niet in dat het ook goed is namelijk en het feit dat je zelf zachtzinniger te werk gaat houdt nog niet per definitie in dat dat ook zachtzinnig genoeg is. (dit slaat trouwens niet direct op jou hoor katja, is meer in het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:15

Wat een tegenvaller zeg, maar 3 pagina's Clown Ik had toch wel iets meer verwacht na het vorige topic, maar kennelijk is het nu al niet zo interessant meer Haha!

Ik vind het er qua rijden wat fijner uitzien dan in het vorige topic, maar toch vind ik het lijken alsof de voorkant teveel naar beneden "gedwongen" wordt met de handen. Je hand / arm houding is niet helemaal zoals het hoort (en ook niet zoals ik het in je andere HAWtopics normaal zie Knipoog ) en daardoor lijkt het alsof je je handen wat vastzet of wat te ruw bent. Toch zit de achterhand er wel lekker bij voor zover ik dat kan zeggen vanaf de foto's, en dat is netjes. Alleen het geeft mijzelf toch nog een gespannen beeld en ik denk niet dat het mijn methode van rijden is dooer de druk die er wordt gezet. Maargoed, als het resultaat er uiteindelijk maar mag wezen straks, en ik geloof dat dat wel goed zit Haha! Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

Katja, wat ik in het vorige topic nog zeggen wilde (maar niet de kans voor kreeg wegens het slotje Haha! ) is dat ik het super vind hoe je op iedere reactie zo ingaat en vragen beantwoord en alles netjes uitlegt Ja Super!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:51

babbeloe schreef:
hej... zou ik miss ook die vorige topic mogen zien... weet nl niet waar hij staat en hoe je hem kan vinden :S dan kan ik ook even kijken hoe het gaat...
dank je...
Moet je even zoeken ik heb de link ook niet bij de hand.

pharagirlke schreef:
Het ziet er al stukken beter uit maar ook ik vind het geen fijne methode.
Natuurlijk is het per paard verschillend hoe je het op lost. Als je niet weet wat de pony deed is het moeilijk om daar echt over te oordelen.
Maar ik vind het er nog steeds erg gedwongen uit zien. En een paard hoor je niet te dwingen, je hoort het te vragen.
Ik vind dat je een paard best een keer mag dwingen. Heb in het verleden iets teveel paarden gekregen die alleen maar dingen gevraagd werden en daar worden de meeste niet beter van.

randalinpony schreef:
Ben benieuwd of er nog fotos komen.
Hij gaat woensdag weer terug naar Belker omdat ik de stal nodig heb voor een ander paard. Misschien heeft zij dan nog even tijd om wat foto's te maken.

pharagirlke schreef:
Ik heb in het vorige topic ook heel respectvol met katja gepb't met aan aantal vragen en daar heeft ze me heel verduidelijkend op geantwoord. Ik zal haar niet afrekenen op haar methode Knipoog dat weet ze zelf ook wel (hoop ik)
Dat weet ik. Lachen

hyppolyte schreef:
Hier ben ik het trouwens wel mee eens, je hebt ondanks alle kritiek wel steeds netjes gereageerd, maar dat zal uiteraard samenhangen met het feit dat je in ieder geval wel ervaring hebt met dit soort dingen. Hoewel ik je nog steeds niet op mijn merrie zou zetten, haha :p!
Bang dat ik haar iets aan zal doen. ?? Tong uitsteken Het lijkt me niet meer dan normaal om netjes op kritiek te reageren. Zolang er op het onderwerp wordt in gegaan en niet op de man wordt gespeeld kan ik daar prima mee omgaan.

WildWings schreef:
Wat een tegenvaller zeg, maar 3 pagina's Clown Ik had toch wel iets meer verwacht na het vorige topic, maar kennelijk is het nu al niet zo interessant meer Haha!

Ik vind het er qua rijden wat fijner uitzien dan in het vorige topic, maar toch vind ik het lijken alsof de voorkant teveel naar beneden "gedwongen" wordt met de handen. Je hand / arm houding is niet helemaal zoals het hoort (en ook niet zoals ik het in je andere HAWtopics normaal zie Knipoog ) en daardoor lijkt het alsof je je handen wat vastzet of wat te ruw bent. Toch zit de achterhand er wel lekker bij voor zover ik dat kan zeggen vanaf de foto's, en dat is netjes. Alleen het geeft mijzelf toch nog een gespannen beeld en ik denk niet dat het mijn methode van rijden is dooer de druk die er wordt gezet. Maargoed, als het resultaat er uiteindelijk maar mag wezen straks, en ik geloof dat dat wel goed zit Haha! Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

Katja, wat ik in het vorige topic nog zeggen wilde (maar niet de kans voor kreeg wegens het slotje Haha! ) is dat ik het super vind hoe je op iedere reactie zo ingaat en vragen beantwoord en alles netjes uitlegt Ja Super!
Ik ben het met je eens dat mijn handhouding wat te wensen overlaat. Ebo volgde die dag wel heel braaf mijn hand en ik hoeffde beslist geen moeite te doen om hem rond te houden. Was wel druk om hem nog meer te laten nageven dus misschien is dat de oorzaak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:00

Nou, ik heb ook even gekeken en het ziet er op deze foto's iets beter uit, maar ik vind het nog steeds een gedwongen sfeertje hebben. Het paard loopt ook erg op de voorhand trouwens. Mijn methode is het persoonlijk absoluut niet. Ik vraag mijn paard wat, maar dwingen en/of aanpakken op deze manier zal ik hem nooit. Veel succes met het beestje en ik hoop dat hij er zoveel plezier in heeft, als jullie hier beweren, ik krijg dat gevoel niet helemaal, als ik heel eerlijk ben.

Verder wel goed van je, Katja, dat je iedereen zo beantwoord.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:02

Mag ik vragen waarom je de indruk krijgt dat hij geen plezier heeft? En hoe zou jij voorkomen dat hij op de voorhand loopt op dit moment?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:41

Katja schreef:
Mag ik vragen waarom je de indruk krijgt dat hij geen plezier heeft? En hoe zou jij voorkomen dat hij op de voorhand loopt op dit moment?

Ik leer door centered riding zelf erg te werken met mijn zitbeenknobbels, mijn energie en mijn benen en daarmee werk ik aan de achterhand van het paard. Straks mag ik mijn eigen jonge paard gaan inrijden en bij hem weet ik ook dat de achterhand een pittige klus gaat worden. Gelukkig helpt mijn instructrice me daarbij, want ik weet ook nog niet helemaal hoe ik dat voor elkaar ga krijgen als ik tegen complicaties aanloop. Maar jij bent zelf instructrice, toch?

Ik vind Ebo's houding niet ontspannen er uit zien, sorry. Vandaar dat ik het plezier niet 'voel' vanaf de foto's. Maar goed, het zijn foto's, dat realiseer ik me, hoor. Kunnen jullie geen filmpje op bokt zetten?

En Katja, ik zal ook nooit meer gaan kijken op sportstallen e.d., want het is niets voor mij, wat ik daar zie. Dat druist totaal tegen mijn gevoel voor paarden in. Daar ben ik voorgoed van afgekickt. Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:50

Ik vind de filmpjes die ik op internet zie eigelijk altijd zo beroerd dat ik ze zelf niet plaats. Meestal zijn de bewegingen heel anders dan ze op een filmpje overkomen en dan laat ik toch liever een foto zien.
Zelf vind ik zijn houding op een groot gedeelte van de foto's behoorlijk ontspannen. Aangalopperen nog niet maar dat is ook echt moeilijk voor hem.

Gisteren kwam er een pensionklant aan toen ik aan het rijden was en die had hem nog niet zien lopen maar was gelijk enthousiast omdat ze vond dat hij zo blij en vrolijk liep. Daar kreeg ik wel even een glimlach van op m'n mond na alle commotie die over hem en mijn rijden is ontstaan. Lachen

Centered riding is erg fijn probeer daar ook wel stukjes van mee te pakken in mijn werk maar vind het persoonlijk fijner voor paarden die wel al fijn aan de hulpen zijn of waar nog niets mee verkeerd is gegaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:57

Katja schreef:
Ik vind de filmpjes die ik op internet zie eigelijk altijd zo beroerd dat ik ze zelf niet plaats. Meestal zijn de bewegingen heel anders dan ze op een filmpje overkomen en dan laat ik toch liever een foto zien.
Zelf vind ik zijn houding op een groot gedeelte van de foto's behoorlijk ontspannen. Aangalopperen nog niet maar dat is ook echt moeilijk voor hem.

Gisteren kwam er een pensionklant aan toen ik aan het rijden was en die had hem nog niet zien lopen maar was gelijk enthousiast omdat ze vond dat hij zo blij en vrolijk liep. Daar kreeg ik wel even een glimlach van op m'n mond na alle commotie die over hem en mijn rijden is ontstaan. Lachen

Centered riding is erg fijn probeer daar ook wel stukjes van mee te pakken in mijn werk maar vind het persoonlijk fijner voor paarden die wel al fijn aan de hulpen zijn of waar nog niets mee verkeerd is gegaan.

Ok, dan kun je beter geen filmpje plaatsen, nee. Galopperen is ook niet makkelijk, zeker niet voor een jong paard. Dat komt wel....

Fijn dat anderen in real life wel zien dat hij vrolijk liep. Vanaf foto's is dat lastiger te zien, dus....

Ik rij mijn paard in door centered riding, juist omdat ik wil dat hij licht te 'bedienen' is, zeg maar (ik rij zelf ook bitloos). Mijn instructrice heeft diverse paarden zo ingereden of op deze manier begeleidt, dus daar heb ik alle vertrouwen in. Maar het is wel makkelijker bij paarden die al fijn aan de hulpen zijn, ja, maar dat is logisch. Ik heb alle tijd bij mijn eigen jonkie en uiteindelijk doen we deze zomer alleen de basis en volgend voorjaar pakken we het dan weer wat serieuzer op. Alle tijd van de wereld en ondertussen kan ik lekker door oefenen op ervaren paarden.

Nogmaals, succes met Ebo. We willen uiteindelijk allemaal dat hij een vrolijk paardje is, toch?

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:02

Wat mij opvalt is dat je pols op veel foto's doorknikt... Hierdoor lijkt het alsof je hard inwerkt met je hand maar persoonlijk denk ik dat je je teugels te lang hebt (hand te ver naar achter) waardoor je geen goede ophoudig meer kunt maken maar je hand naar beneden moet drukken om nog enigzins reactie te krijgen. Ik zie hier nergens veel druk op het bit staan...

Het is duidelijk te zien dat je geen ponyruiter meer bent, zo'n ponyhalsje is toch heel anders dan een langere paardenhals en dat doet jouw arm/handhouding niet veel goed.

Verder vind ik de pony wel ontspannen overkomen en vond ik het andere topic helemaal niet zo schokkend... Mooi is anders maar ik denk niet dat de pony er zoveel onder geleden heeft als beweerd wordt door sommige mensen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:10

Denk dat je daar een goed punt mee hebt. Ik pas er niet echt lekker op en de plek waar mijn hand moet zijn om een mooie verbinding te hebben is een beetje moeilijk te bereiken.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik wel vaker de neiging heb om door te knikken in de pols als het moeilijk wordt.

Nadya: zadelmak maken doe ik ook zoveel mogelijk op zit en dat is voor de meeste paarden goed te doen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:35

ik vind dit een fijner beeld geven, hij heeft een fijnere hoofd/hals houding.
let wel op je handen, want je houdt hem soms erg vast met je binnenhand of beide handen. dit is op meerdere foto's zichtbaar en dat lijkt me toch niet de bedoeling. op een ophouding heb ik niks hoor, maar daarna gewoon weer ontspannen is toch erg belangrijk, zeker met z'n jonkie Knipoog

succes en ik vind het een leuke pony om te zien! mooi beenwerk!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:47

Dit topic was ik van de week al kwijt toen ik wou reageren.. gelukkig is hij er weer Clown
Het ziet er beter uit, langer in de hals en redelijk ontspannen. Op een één of andere manier vind ik het er nog gedwongen uitziet, en dit kan idd door je handhouding komen die ik wat aan de strenge kant vind, maar dat heb je uitgelegd Knipoog
Mijn methode is het ook niet, maar om te zeggen wat het wel zou zijn weet ik ook niet omdat ik het dier nog nooit heb kunnen aanvoelen. Misschien (eerste topic) had ik hem langer in de hals gehouden, meer richting het halsstrekken en vandaar uit gaan werken. Dit is ieder zijn eigen keus en ik vind dat je jou keus goed hebt verdedigd en vooral netjes *LOL* Ik hoop dat je af en toe nog eens foto's plaatst en ook als Belker er weer op zit Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:45

Ik ga hem morgen weer rijden en misschien dat Belker wel een camera meeneemt om te laten zien hoe hij nu gaat. Zodra ze er zelf opzit zullen er vast ook wel weer foto's komen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:42

Camera ligt al achter in de auto.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 07:43

Belker schreef:
Niet je pony vergeten. Tong uitsteken

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:18

ik vind er weinig ontspannends aan, het paard loopt teveel ingeknikt, ik vind dat je hem wel iets meer ruimte mag geven, nou weet iik niks van het vorige topic af dus ik zie dus niet de voor en na dingen, miss dat ik er dan anders naar ga kijken. ik denk dat als je hem iets meer vrijheid geeft voor en jij jezelf ook iets meer opricht (je hangt licht naar voren) dat het paard zichzelf meer gaat dragen en meer op de achterhad komt. door de rug is denk nog wel wat meer werk. maar het is wel een leuk paardje en volgens mij als ie wat meer bespiering krijgt ook heel soepel in ze lijf.
veel succes!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:03

Katja schreef:
Belker schreef:

In de achterbak... moet kunnen Knipoog

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:52

Lovely1 schreef:
Katja schreef:

In de achterbak... moet kunnen Knipoog

ende camera is daar blijven liggen Bloos
We zijn wandelend gegaan en kwamen er halverwege het bos achter dat we iets vergeten waren.......
De pony had ik, zadel ook, hoofdstel ook........ Camera niet Boos!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:29

DAt kan echt niet hoor Belker Boos!