friese hengst, slechts 1 week onder zadel :D trots!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Re: friese hengst, slechts 1 week onder zadel :D trots!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:22

WillemYntJee schreef:
Ik ben t wel met de meerderheid hier eens, geen cap, bij merrie gaan staan, spoortjes + zweep, maar vooral begrijp k niet echt dat je de 1e week dat je er uberhaupt op gaat zitten m al meteen 6? x rijdt. Mij is altijd geleerd dat 2, hooguit 3 x per week meer dan zat is..

Hier heb ik niks meer aan toe te voegen....
Reageert hij met longeren enz wel op je stemhulp? en met rijden niet? dat je een zweep en sporen nodig hebt....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:23

Ik vind dit niet echt de juiste manier van beleren, je moet een paard behandelen naar zn leeftijd. Hoe mak je paard ook is, mijn 3 jarige bokt ook nooit, doet niks. Maar gister struikelde hij wel en viel. Onthoud goed; je kan het maar een keer goed doen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:41

Leuk paard, maar ben het eens met de rest. Sporen zijn voor verfijning, niet om je paard voorwaarts te rijden. Je geeft aan dat je je merrie zonder sporen ook niet voorwaarts krijgt, lijkt me meer jouw probleem dan die paarden. Heb mn hele leven friezen gereden en nog nooit een gehad die blijvend traag was. Ik ben gewoon consequent met been en zo nodig zweep.
Je hebt geluk dat ie zo braaf is, ik zou er persoonlijk nooit op gaan zitten in een stalgang, en ook nog met een merrie laten snuffen!
Verder vind ik ook dat 6 keer rijden in de eerste week veels te veel is voor zo'n jong paard, ik zou er zelf niet eens op gaan zitten tot ie 4 is. Friezen zijn laatrijp. Dat ie een beetje traag is zou mij aan het denken zetten, misschien is het te veel voor een baby?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:40

Heyy Ans!

Ook al aan de FRIES? Haha!

Toen ik de eerste foto zag dacht ik: heel verstandig, cap op, laarzen aan, rijbroek etc. Lekker veilig.
"helaas" kwamen toen de volgende foto's zonder cap. Echt meis neem van mij aan, zet bij die jonge dieren gewoon een cappie op. Hij zit je toch niet in de weg? Waarom zou je het dan NIET doen? (geef eens 1 goede onderbouwde reden...?)
Ik heb ervaring genoeg met jonge paarden zadelmak maken en inrijden. Ook friezen. Maar ik zou nooit maar dan ook nooit de tweede keer zonder cap opstappen. Soms zijn ze de eerste keer zo overdonderd, dat ze de tweede keer moeilijker zijn omdat ze dan weten wat er komen gaat.
En ook al voelt het paard voor jou 100% vertrouwd aan, het is en blijft een dier. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Hij zal maar struikelen door onbalans, en jij met je kop op een paal of een bakrand... eeuwig zonde!

Maar goed, genoeg over je cap Knipoog Paard ziet er leuk uit. Probeer hem voorwaarts te leren lopen zonder sporen. Niks is zo vervelend als een flegmatieke knol die je vooruit moet schoppen. Inrijden kun je maar 1x doen, probeer het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken voor later. Eerst voorwaarts, dan zoekt ie vanzelf je hand op.

Hoe gaat het trouwens met Pecunia? Binnenkort ook rijfoto's van haar? En Kas? daar nog wat van gehoord?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:47

Citaat:
Echt meis neem van mij aan, zet bij die jonge dieren gewoon een cappie op. Hij zit je toch niet in de weg? Waarom zou je het dan NIET doen? (geef eens 1 goede onderbouwde reden...?)

Afgod

Candysnoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:44

Ziet er netjes uit zeg! Mooie fries ook!

En die foto van die bok:P echt lollig:P

Candysnoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:45

en nog iets toevoegen:

Ja een cap lijkt me wel handig op een paard wat je net inrijd

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:52

Het meeste is wel gezegt....

Maar wa een schitterende hengst heb je daar zeg

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:56

Vind dit eigenlijk vragen om commentaar en een discussietopic Nagelbijten / Gniffelen
Je ziet het al 3 pagina's waar eigenlijk hetzelfde staat.Geen cap,sporen,bij een merrie staan en erop in een gangpad en kortom dus geen fijn beeld..Maargoed als dat is wat je wilt..
Mooie fries en nog veel plezier met hem!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:02

Begin dit jaar ben ik ook begonnen met het inrijden van een 3-jarige, ik ken hem al 2.5 jaar, veel vertrouwen en alles, maar er reed één keer een tractor voorbij, paard verschiet en ik lag ernaast met mijn hoofd tegen de houten omheining. Als ik geen cap op had gehad was mijn schedel in tweeën gespleten oid.
Het ding zit niet in de weg, dus zet het toch gewoon op. Je gaat het je beklagen als hij één keer zo'n vreugdebokje geeft op een moment waarop je dat het minste verwacht. En ik zie in je profiel dat je een dochtertje hebt: als ik jou was zou ik dan zéker een cap opzetten, niet alleen op jonge dieren.

En verder zou ik zeggen: sporen af, zweep heb ik niks op tegen, maar ga een paard dat nog maar net onder het zadel is toch geen 6 dagen op 7 aan het werk zetten!
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 08-07-07 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:02

behalve dat ik je heel erg onverantwoordelijk bezig zie, geen cap, zweep+sporen, bij die merrie gaan staan, 6 keer per week rijden Nors opkijken .. is het wel een mooie fries

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:25

Ik vind het wel een mooie fries maar als ik voor de eerste keer op een jong beest ga zitten ga ik zoieso niet meteen los.. eerste keer gewoon wat hangen, erop zitten 1 rondje aan de longe en zát Knipoog ! Zo'n beestje wordt totaal overrompeld.. ik doe áltijd mijn bodyprotector en cap aan/op Knipoog maargoed dat is eigen keuze.. dat met die merrie in de gang... dat is echt gevaarlijk Knipoog hij is toch je ' verzorg ' fries.. dan neem ik aan dat hij niet van jou is ? Als je hem laat snuffelen en hij maait met zijn voorbeen keihard tegen de box oid .. dat is best link ..
Nouja veel succes nog met 'm Knipoog !
׳

Edit; wij rijden de jonge paarden 3x per week en de rest van de week gaan ze lekker zonder zorgen met verstand op 0 het land op.. Het zijn tenslotte nog maar baby's Knipoog

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:37

Leuk beestje, ga met commentaar van de rest mee.

Mij is altijd geleerd, een paard (vooral een jong paard!) altijd voorwaarts houden, met longeren en natuurlijk ook onder het zadel. Altijd naar voren houden, desnoods hou je hem aan de longe en zet je iemand er neer met een longeerzweep zodat hij altijd voorwaarts gedreven wordt en je niet de 1e week al spoortjes en een zweep nodig hebt.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:48

Hmm, waarom moet dat paard nu al, na een week nageven?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:57

Het is allemaal gemakkelijk , op afstand commentaar geven ,
Tot ge der zelf voor staat ,
Maar goed , ieder zijn eige mening ,
Ik heb het met de mijne ook heel anders gedaan ,
Maar er zijn meerdere "goede" wegen volgens mij,
Verdr , n heel leuk paardje , x

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:00

Matsjo schreef:

Ik wil niet zeuren hoor, maar die van mij gaat vanzelf als je hem goed rijd al met z'n hoofd lekker ontspannen lopen, en nageven. Die is nu één maand onder de man. Maar hij schijnt het al vanaf het begin af aan van zichzelf makkelijk te doen. Lachen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:09

Toch apart om te zien, ik weet niet of jullie ook een ander topic hebben gevolgt over het inrijden van een paardje/pony, dat meisje stapte er na even gehangen te hebben ook direct op, en ging een volte stappen áán de longeerlijn. Ze kreeg dik commentaar dat ze er direct al op stapte.
Ik weet het niet zeker maar zoals ik het lees stapt de ts er ook direct op na even gehangen te hebben, zónder longeerlijn! En zij krijgt hier geen commentaar op...
Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met de waterbak Verward misschien werpt dat een ander blik op de zaak voor mij

En over die sporen: hoe kan je aan paard nou traag aan het been noemen als hij pas een week onder het zadel is, dan snapt hij nog geen sikkepit van je been, dat zal je hem moeten leren, desnoods met iemand in het midden die je paard voorwaarts houd, en dat je hem uitgebreid beloond bij juiste reactie.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:24

Ilzjuh schreef:
Matsjo schreef:

Ik wil niet zeuren hoor, maar die van mij gaat vanzelf als je hem goed rijd al met z'n hoofd lekker ontspannen lopen, en nageven. Die is nu één maand onder de man. Maar hij schijnt het al vanaf het begin af aan van zichzelf makkelijk te doen. Lachen

Ja achja.. Misschien ligt het wel aan mij Knipoog

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:25

Sannum schreef:
Ik vind het er opzich al leuk uitzien, alleen vind ik het onverantwoord dat je met een hengst waar je totaal geen controle over hebt bij een merrie gaat staan. Ik kan me niet voorstellen dat als hij zich bedenkt dat hij naar die merrie wil, dat jij hem al kunt tegen houden.

Kwam ook als 1e bij me op. Het ziet er iig wel erg ontspannen uit! Maar ik vind het ook erg jammer dat je al met spoortje rijdt, maar je eigen keuze Lachen .

Is wel een erg lekker ding Haha!

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:33

Germatje schreef:
Toch apart om te zien, ik weet niet of jullie ook een ander topic hebben gevolgt over het inrijden van een paardje/pony, dat meisje stapte er na even gehangen te hebben ook direct op, en ging een volte stappen áán de longeerlijn. Ze kreeg dik commentaar dat ze er direct al op stapte.
Ik weet het niet zeker maar zoals ik het lees stapt de ts er ook direct op na even gehangen te hebben, zónder longeerlijn! En zij krijgt hier geen commentaar op...
Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met de waterbak Verward misschien werpt dat een ander blik op de zaak voor mij

En over die sporen: hoe kan je aan paard nou traag aan het been noemen als hij pas een week onder het zadel is, dan snapt hij nog geen sikkepit van je been, dat zal je hem moeten leren, desnoods met iemand in het midden die je paard voorwaarts houd, en dat je hem uitgebreid beloond bij juiste reactie.

en hier ben ik het nou helemaal mee eens!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:39

idd Germatje
Als we bij ons een paard inrijden,hangt degene eerst een paar keer,slaat op het zadel enz om het paard te laten wennen.De volgende keren nogmaals en daarna pas erop.Dan wordt er aan de longeerlijn 'gereden' en wordt het paard aan het begin vooral voorwaarts gehouden door de stem en hulpen van degene die longeert om het paard te laten wennen dat er een mens op hem/haar zit.

mel_poca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:41

echt een leuke paard.
hij kan mooi lopen.
wat een raar sprongetje maakt die bij foto 10
of ging je de galop in?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 19:43

Nog 1 laatste reactie van mij dan maar..

1 er staat dag 6 er weer op gezeten, was de 3de keer!
2 ik rij geen uren, maar veel stappen en enkel een rondje draf en 3de keer kort probeer galopje..
3 paard is aan de longe en/of met iemand in het midden niet vooruit te branden! Hij reageert op stemhulpen bij zowel longeren als rijden, maar kakt meteen in..
4 mijn merrie en de hengst kunnen erg goed met mekaar en knuffelen dagelijks ff.
5 mijn merrie is juist erg voorwaarts en rij ik met spoor! Dus niet zoals gezegd wordt dat ik hier het probleem ben en mijn merrie traag is..
6 waterbak is een longeercirkel met flinke laag water waarbij je zelf op een verhoging droog staat..
7 wat we afgelopen week gedaan hebben: 3 keer 15 minuten in de bak gereden, 2 keer 20 minuten gelongeerd, 1 keer met iemand ernaast buitenuit klein blokje van 15 minuten paard vast aan longeerlijn en een rustdag! Ik wil veel afwisseling bij em hebben en train em echt niet over de kop hoor..
8 cap is en blijft me eigen keus.. Buitenuit draag ik em ten aller tijde..

ook zou ik het wel fijn vinden dat alle punten cap/spoor/zweep/merrie uit kunnen blijven nu.. Cap geef ik iedereen gelijk in, rest heb ik mijn eigen mening over.
Ieder doet het inrijden op zijn manier, maar de foto's zijn ook enkel momentopnames.
Ik kom echt niet teveel aan zijn mond en we doen alles op een leuke speelse manier.
Maar vooruit te branden issie nou eenmaal niet bij longeren en rijden... Alleen de waterbak en buitenuit issie voorwaarts want dat vindt ie erg leuk, andere vindt ie misschien wel saai.. Dus probeer het toch zo leuk mogelijk voor em te maken door veel af te wisselen.

graag nu dus niet in herhaling vallen please.. Zijn pure momentopnames en heb de leukste foto,s uitgezocht.
Hij geeft bij de stilstaan foto's zelf toevallig na, trek em echt niet naar beneden.

jobbeltje en geartsje: met pecunia gaat het super! Binnenkort plaats ik wel es foto's! We zijn veel aan het buitenrijden en af en toe es wat grondwerken.

groetjes ans Haha!

ps. Wel bedankt voor de leuke reacties op de hengst zelf! De rest wist ik bij pagina 1 al :p

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:55

heel gaaf echt een mooi ding
wel groot zo te zien :0
hij pakt het lekker snel op zo te zien Knipoog

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:04

Citaat:
Maar vooruit te branden issie nou eenmaal niet bij longeren en rijden... Alleen de waterbak en buitenuit issie voorwaarts want dat vindt ie erg leuk, andere vindt ie misschien wel saai.. Dus probeer het toch zo leuk mogelijk voor em te maken door veel af te wisselen.

Dus je wisselt o.a. af d.m.v met sporen te gaan rijden?? Blond