Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chanora schreef:ik heb niet het hele topic gelezen, niet eens behoefte aan..
Ik vind het echt erg dat je hem longeert als die 1 JAAR IS.
Ook vind ik het niet kunnen dat je hem naar beneden TREKT..
Heb nog veel meer comentaar maar ik maar niks meer
Marijuhhhhh schreef:Dat er 3 meisjes op zitten bij het inrijden, lijkt me ook geen probleem. Went ie der mooi aan!
Duke schreef:Tja alles is al gezegd, maar ik wil nog even op iets anders reageren: dat Quarters ook op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden. Dat is geen standaard gegeven hoor mensen! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden op bokt? Niet iedereen over één kam scheren. Ik ben ook een westernruiter, maar sta er totaal niet achter om quarters zo vroeg in te rijden. En ik sta daar niet alleen in.
Daarnaast verdedigd TS zich dat ze al 8 jaar ervaring heeft met inrijden van paarden... Dus? Wil dat zeggen dat je dan alles weet en daarom het goed doet? En wat is dat dan? Heb je dan zoveel paarden ingereden? Voor hetzelfde geld heb je in 8 jaar tijd 2 paarden ingereden. Is geen argument. Mocht dit wel zo zijn (je zal best reageren dat je al ontzettend veel paarden hebt ingereden om dit punt dus te specificeren) dan nog hoeft niet iedereen het met je eens te zijn met de leeftijd van het paard waarmee je begint met inrijden. Hoe groot en sterk en gespierd het paard ook is... onder de 3 zijn ze gewoon nog niet klaar om ingereden te worden. En om ze dan al na te laten geven zoals op de foto te zien is... dat is imo niet best.
Marijuhhhhh schreef:Laatst liep er een paard mee met de paardenraces, paard was nog geen 2,5 jaar oud. Paardenbotten zijn krachtig genoeg om yockeys (schrijf je dat zo?) te dragen! Paardenbotten zijn op hun 3e meestal nog niet uitgegroeid. Ze groeien altijd nog wel een paar cm.
Maggie_Eddy schreef:er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld. Hij garandeerde ons dat wat wij met haar doen, dus die ene keer in de week 15 minuten rustig met haar bezig zijn, geen enkel probleem is voor haar.

Maggie_Eddy schreef:Ook vertelde hij ons dat menig belg met 2,5 al bereden én betuigd is, dus zo 'zielig' zijn wij dan nog niet he, zeker niet met een super netjes ontwikkeld paard...
Berdien schreef:Prima dat er een discussie is, maar laten we het wel respectvol houden oké?
Ik werk zelf veel met een Belgisch trekpaard ,wat bijna zes is. Die rijd ik minimaal, vanwege meerdere redenen die hier niet allemaal relevant zijn.
Wat ik wel mee wil geven, is dat het kan lijken dat ze er lichamelijk klaar voor zijn, maar dat ze het geestelijk nog helemaal niet aan kunnen. Dat lijkt misschien geitenwollensokken gewauwel, maar denk er wel even aan. Koudbloeden zijn laat rijp, ik zie ze pas rond hun vierde ingereden. Dán pas zijn ze er zowel lichamelijk als geestelijk aan toe imo.
Ze is twee jaar en acht maanden, waarom niet langer wachten? Al rijd je haar met haar derde in, in die vier maanden wordt ze echt niet veel sterker hoor. Een Bels is nou eenmaal +1000kg massa, die vier maanden doen daar weinig aan.
Het is wel een hele leuke merrie
Helemaal mee eens!!!!
Bojangles schreef:Wel knap dat die 'paardenman' zulke goede ogen heeft dat hij vanaf buiten kan zien of alles goed ontwikkeld is.
Kom op er is geen excuus om zo vroeg te beginnen.
Eigenaren moeten leren minder egoistisch te zijn en meer leren te denken aan het belang van hun paard in plaats van hun zelf.
Duke schreef:Vaak is het gewoon een kwestie van 'geen geduld'.