Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:33

Ik reageer gewoon normaal maar het blijkt gewoon de normaalste zaak van de wereld te zijn om voor het 3e jaar erop te klimmen omdat men geen geduld heeft en dus alleen maar aan het eigen belang denkt.

Een start kan ook ná het 3e jaar. Waarom kunnen mensen niet gewoon nog éven wachten.

En vind het ook frappant dat er 3 verschillende personen opzitten tijdens het inrijden.

Over dat gewicht: je doet voorkomen alsof het een nadeel is. En gewicht hoeft niks te zeggen bij een paard.

Er zijn gewoon geen goede redenen te bedenken waarom je een paard voor zijn 3e gaat berijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:35

Stel je paard is 3000 kilo en 2 jaar. Dan ga je er niet op zitten. En alleen al omdat de rug nog lang niet volgroeid is. Nou je gaat er lekker op rijden, en voíla, rug verpest. Als je nu gewoon nog wacht dan heb je die aantal jaren + nog veel meer extra jaren, er later zo weer bij.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:36

Precies er speelt veel meer mee.
En vooral grotere paarden zijn slapper in de gewrichten e.d.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:38

ik heb niet het hele topic gelezen, niet eens behoefte aan..
Ik vind het echt erg dat je hem longeert als die 1 JAAR IS.
Ook vind ik het niet kunnen dat je hem naar beneden TREKT..
Heb nog veel meer comentaar maar ik maar niks meer

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:43

chanora schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen, niet eens behoefte aan..
Ik vind het echt erg dat je hem longeert als die 1 JAAR IS.
Ook vind ik het niet kunnen dat je hem naar beneden TREKT..
Heb nog veel meer comentaar maar ik maar niks meer

Dan lees eerst de rest van het forum maar, want op deze dingen zijn namelijk al reacties geweest.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:24

Nog even een laatste update voor de mensen onder ons die beweren dat wij ons 'zielige' paard lekker moeten laten staan en haar verknallen; er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld. Hij garandeerde ons dat wat wij met haar doen, dus die ene keer in de week 15 minuten rustig met haar bezig zijn, geen enkel probleem is voor haar. Ook vertelde hij ons dat menig belg met 2,5 al bereden én betuigd is, dus zo 'zielig' zijn wij dan nog niet he, zeker niet met een super netjes ontwikkeld paard...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:28

maar is dan alles wat anderen doen ook direct goed?
dat anderen een belg met 2 of 2,5 jaar inrijden etc, moeten zij weten. ik hoop dat meer mensen hun verstand eens gaan volgen en niet wat anderen zeggen

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:33

Ik heb ook niet gezegd dat dat goed is om met 2.5 je paard volledig beleerd te hebben, daar ben ik ook volledig op tegen, het is dan nog maar een peuter. het enige wat ik wilde aangeven, is dat er mensen zijn die nog veel vroeger beginnen dan wij, want als jouw paard met 2,5 al betuigd en beleerd is, dan ben je veel vroeger begonnen tenzij je paard binnen 2 dagen klaar is.... En nee ik volg niet wat anderen zeggen, zeker niet als ik niet weet wat de ervaring van die mensen is, uiteraard zal ik wel aannemen van iemand die ik ken en waarvan ik weet wat hij/ zij doet of gedaan heeft. Wat eigenlijk mijn bedoeling was met dat berichtje, is even aan te geven dat wij helemaal niet zielig bezig zijn, en dat ons paard ons toevallig dan wel kan handelen die ene keer in de week

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:42

dat is het enige 'nuttige' wat ik hieraan wil bijdragen. In- en intriest voor dit paardje..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:49

Ik denk dat die paar maanden niet zo uitmaken. Ik denk dat je aan de botten van zo'n krachtig beest als deze weinig kapot kan maken met je menselijk gewicht.

Ik vind wel dat bokt er weer veel "verstand" van heeft Dromen

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:52

Mijn paard was pas toen ze 5 was sterk genoeg om te rijden ( ook belg ). En wat denkje van die 'racepaardjes'die zijn 1½als ze ingereden worden en daar word niets overgezegt? Op de fotos vind ik het erg goed uitzien. Ik heb me belg ook zelg ingereden en die liep de eerste keer toch echt niet zo als deze belg op deze fotos. Wij hebben btw ook nog een pony die zijn we ook op 2 jaar en 8 maanden mee begonne te rijden, die doet het nu erg goed, maar gewoon rustig aan.
Ik denk dat je niet zomaar op dat paard gaat zitten voor je even nadenkt.

Dit is mijn zegje, ik vind het er goed en ontspannen uitzien.

Meisje, als er iets is je mag me altijd pb'e

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:01

Ik denk dat het juist goed is dat ze vroeg zijn begonnen met longeren. Als ik zie hoe het nu gaat met ons compacte friesje, dan zou het veel beter zijn geweest als we ook eerder waren begonnen.

Laatst liep er een paard mee met de paardenraces, paard was nog geen 2,5 jaar oud. Paardenbotten zijn krachtig genoeg om yockeys (schrijf je dat zo?) te dragen! Paardenbotten zijn op hun 3e meestal nog niet uitgegroeid. Ze groeien altijd nog wel een paar cm.

Dat er 3 meisjes op zitten bij het inrijden, lijkt me ook geen probleem. Went ie der mooi aan!

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:13

De botten zijn misschien wel sterk genoeg om dat gewicht even te dragen , maar op lange termijn kan het paard er wel last van krijgen...
Het gaat hier nu niet over racepaardjes , maar over dit paard .

Zelf vind ik dat je toch nog een half jaartje had mogen wachten , en dan als het paard eenmaal 3 is stilletjes aan beginnen in te rijden .
Nu lijkt het allemaal oke , en binnen een paar jaartjes ook nog misschien , maar met het paardje nu al zo willen rijden ...Ook die middendraf voor de galop is niet echt iets wat je wilt hebben normaal...
Maar soit , jullie lijken erg overtuigd dat jullie het goed hebben en gaan misschien niet akkoord met mijn mening , maarja , daarom zijn we ook mensen he .

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:41

Marijuhhhhh schreef:
Dat er 3 meisjes op zitten bij het inrijden, lijkt me ook geen probleem. Went ie der mooi aan!

dat is ook mijn ervaring...
een van mn Vorige paardje nu van maggie_eddy
is door een en dezelfde persoon ingereden en die persoon heeft er al die tijd alleen zelf op gereden.
mijn band was niet zo dat het klikte me het paard(heb je welleens) Tong uitsteken
maar toen die ruiter wegging, kon ik hem natuurlijk niet laten staan niksen.
ben er zelf op gestapt......geen succes mijn gewicht verschilde niet maarr wel mijn zit en mijn hulpen waren anders dan hij altijd(2 jr) had geleerd
moest dus bijna weer vooraan beginnen.

dus dat is ook de rede dat er meerder personen op ZITTEN.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:47

heb zo mij eigen mening maar die gee ik maar niet... dit topic is al een grote dicussie

wel een mooi paard hoor, hoe kom je aan z´n hoofdstel dat past??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:06

ik vind het een prachtig dier!!

alleen ook ik hou maar even mijn mond over het inrijden op die leeftijd....ik zeg alleen jammer!!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:26

Tja alles is al gezegd, maar ik wil nog even op iets anders reageren: dat Quarters ook op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden. Dat is geen standaard gegeven hoor mensen! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden op bokt? Niet iedereen over één kam scheren. Ik ben ook een westernruiter, maar sta er totaal niet achter om quarters zo vroeg in te rijden. En ik sta daar niet alleen in.

Daarnaast verdedigd TS zich dat ze al 8 jaar ervaring heeft met inrijden van paarden... Dus? Wil dat zeggen dat je dan alles weet en daarom het goed doet? En wat is dat dan? Heb je dan zoveel paarden ingereden? Voor hetzelfde geld heb je in 8 jaar tijd 2 paarden ingereden. Is geen argument. Mocht dit wel zo zijn (je zal best reageren dat je al ontzettend veel paarden hebt ingereden om dit punt dus te specificeren) dan nog hoeft niet iedereen het met je eens te zijn met de leeftijd van het paard waarmee je begint met inrijden. Hoe groot en sterk en gespierd het paard ook is... onder de 3 zijn ze gewoon nog niet klaar om ingereden te worden. En om ze dan al na te laten geven zoals op de foto te zien is... dat is imo niet best.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:27

Duke schreef:
Tja alles is al gezegd, maar ik wil nog even op iets anders reageren: dat Quarters ook op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden. Dat is geen standaard gegeven hoor mensen! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden op bokt? Niet iedereen over één kam scheren. Ik ben ook een westernruiter, maar sta er totaal niet achter om quarters zo vroeg in te rijden. En ik sta daar niet alleen in.

Daarnaast verdedigd TS zich dat ze al 8 jaar ervaring heeft met inrijden van paarden... Dus? Wil dat zeggen dat je dan alles weet en daarom het goed doet? En wat is dat dan? Heb je dan zoveel paarden ingereden? Voor hetzelfde geld heb je in 8 jaar tijd 2 paarden ingereden. Is geen argument. Mocht dit wel zo zijn (je zal best reageren dat je al ontzettend veel paarden hebt ingereden om dit punt dus te specificeren) dan nog hoeft niet iedereen het met je eens te zijn met de leeftijd van het paard waarmee je begint met inrijden. Hoe groot en sterk en gespierd het paard ook is... onder de 3 zijn ze gewoon nog niet klaar om ingereden te worden. En om ze dan al na te laten geven zoals op de foto te zien is... dat is imo niet best.

of het betekend dat ze al 8 jaar het verkeerd doet of ze heeft in die 8 jaar duidelijk niet veel geleerd?

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:30

Het valt me nog mee dat er niemand iets heeft gezegt over dat je geen cap op hebt tijdens het inrijden van een paard.. Sigaar

Mijn overbuurman is tijdens het rijden van zijn Belg (hij heeft er een stuk of 8) afgevallen. Paard stond perongelijk op zijn hoofd (hij liep door, stond er gelukkig dus niet met zijn volle 1000+ KG op, anders was het anders afgelopen). De schade viel nog mee; Hij lag een tijd in coma en kon daarna niet meer lezen en schrijven.
Had die cap mooi zijn leven gered!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:40

ziet er leuk uit. Over het inrijden op jongere leeftijd ga ik met de rest mee. (te jong dus) En er zitten wel degelijk mensen hier die verstand en ervaring hebben met dit ras en jammer genoeg ook met de problemen met het ras.

Nog even over je zadel, die ligt echt te ver naar voren.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:54

Marijuhhhhh schreef:
Laatst liep er een paard mee met de paardenraces, paard was nog geen 2,5 jaar oud. Paardenbotten zijn krachtig genoeg om yockeys (schrijf je dat zo?) te dragen! Paardenbotten zijn op hun 3e meestal nog niet uitgegroeid. Ze groeien altijd nog wel een paar cm.

En die paarden worden gezond oud wil je zeggen?

Maggie_Eddy schreef:
er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld. Hij garandeerde ons dat wat wij met haar doen, dus die ene keer in de week 15 minuten rustig met haar bezig zijn, geen enkel probleem is voor haar.

Tja, dierenartsen schrijven ook boxrust voor terwijl weidegang (beweging = doorbloeding = essentiëel voor herstel) vele malen beter is. Om maar even een voorbeeldje te geven Knipoog

Maggie_Eddy schreef:
Ook vertelde hij ons dat menig belg met 2,5 al bereden én betuigd is, dus zo 'zielig' zijn wij dan nog niet he, zeker niet met een super netjes ontwikkeld paard...

Dus omdat een ander het doet is het maar OK? Om weer een een voorbeeld aan te halen, het overgrote deel van de paardenmensen laten ook ijzers onder hun paarden meppen. Dus dan zal het wel geen kwaad kunnen natuurlijk Slapen

Om weer even terug te komen op jullie Lieske.
Arm dier.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:09

Berdien schreef:
Prima dat er een discussie is, maar laten we het wel respectvol houden oké? Lachen

Ik werk zelf veel met een Belgisch trekpaard ,wat bijna zes is. Die rijd ik minimaal, vanwege meerdere redenen die hier niet allemaal relevant zijn.
Wat ik wel mee wil geven, is dat het kan lijken dat ze er lichamelijk klaar voor zijn, maar dat ze het geestelijk nog helemaal niet aan kunnen. Dat lijkt misschien geitenwollensokken gewauwel, maar denk er wel even aan. Koudbloeden zijn laat rijp, ik zie ze pas rond hun vierde ingereden. Dán pas zijn ze er zowel lichamelijk als geestelijk aan toe imo.
Ze is twee jaar en acht maanden, waarom niet langer wachten? Al rijd je haar met haar derde in, in die vier maanden wordt ze echt niet veel sterker hoor. Een Bels is nou eenmaal +1000kg massa, die vier maanden doen daar weinig aan.
Het is wel een hele leuke merrie Vingers aflikken

Go jij! Go jij! Helemaal mee eens!!!!

en verder over het zogenaamd nageeflijke paard: Echt het straalt er vanaf hoeveel ervaring je hebt ... Schijnheilig

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:14

Wel knap dat die 'paardenman' zulke goede ogen heeft dat hij vanaf buiten kan zien of alles goed ontwikkeld is.

Kom op er is geen excuus om zo vroeg te beginnen.

Eigenaren moeten leren minder egoistisch te zijn en meer leren te denken aan het belang van hun paard in plaats van hun zelf.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:18

Bojangles schreef:
Wel knap dat die 'paardenman' zulke goede ogen heeft dat hij vanaf buiten kan zien of alles goed ontwikkeld is.

Kom op er is geen excuus om zo vroeg te beginnen.

Eigenaren moeten leren minder egoistisch te zijn en meer leren te denken aan het belang van hun paard in plaats van hun zelf.

Helemaal mee eens!

Wat is nu helemaal het nut van zo vroeg inrijden? Vaak is het gewoon een kwestie van 'geen geduld'.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:21

Duke schreef:
Vaak is het gewoon een kwestie van 'geen geduld'.

Precies! En deze eigenschap is echt geen schande, zolang je dat zelf maar weet en anderen er geen schade mee toebrengt. Dat laatste gebeurt hier duidelijk wel.
Als je toch niet kan wachten met rijden, laat dat jonge paard dan lekker met rust en ga op een ouder paard zitten wat jou wél kan hebben.
(en dan zou ik als ouder paard nog niet blij zijn als er zulke ruiters op mijn rug gingen zitten, maargoed, da's een ander verhaal..)