Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:14

Dat jij andere ervaringen hebt met meer dan één paard geloof ik zeker hoor, en ik respecteer ieders mening/ervaring. Ja Ach het was beslist geen paard volgens het boekje. Lachen En het blijft me allemaal een raadsel wat er allemaal met het dier gebeurd is (al hebben we er dat wel gedeeltelijk uit weten te halen aan hoe het paardje overal op reageerde).
Ze staat nu (als het goed is) bij iemand die er gewoon mee buiten gaat rijden en waar het allemaal niet uitmaakt. En als dat echt zo is ben ik daar blij om, want dat is waar dat paardje echt lol in heeft. Niet rondjes rijden in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:17

Ik respecteer je mening ook en vind het super dat je hem als bospaard weg hebt gedaan.
Maar mijn ervaring is dat elk gezond paard nageelfijk kan lopen Ja

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:26

Dat geloof ik zeker. Denk alleen dat dit paard geestelijk niet helemaal "gezond" meer was.
Ach. Het blijft een ellendig lange discussie hoor. En misschien als ik er vijf jaar voor uit had gerekt, en de klik was gebleven, was het me wel gelukt met haar. Maar dat zal ik nooit weten, en ze is zo gewoon beter af. Eerlijker voor haar, want ze werd echt gewoon gek van dat bakhobbelen. Doe haar maar boscrossen. Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:00

runningkawa schreef:
Ik respecteer je mening ook en vind het super dat je hem als bospaard weg hebt gedaan.

Mee eens Lachen

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:34

Lara_Silver schreef:
laurentia schreef:
Ik zou begeleiding bij een goede instructeur nemen, dit is niet iets om in je eentje te gaan proberen (lijkt mij)

Ik wil het zo ver mogenlijk op eigen kracht doen maar er is bij ons in het dorp ook een goede dressuurpensionstal dus eventuele les/begeleiding kan worden geregeld als ik deze nodig heb.

De wens om zoveel mogelijk op eigen kracht te doen snap ik goed, desondanks denk ik dat af en toe een les van een goede instructeur erg aan te bevelen is als je een jong paard inrijdt (hoeft niet elke week, maar gewoon regelmatig). Eigenlijk ben je al te laat als je pas een instructeur inschakelt als je het nodig hebt, dan loop je al tegen problemen aan en gaat er dus al enige tijd wat mis. In de opleiding van een jong paard kun je je dat niet permitteren en moet je dat voor proberen te zijn.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:41

yousra schreef:
Ik vind het sowieso nooit goed als een paard gelijk naar beneden wordt gereden, het beste is om een paard op eigen benen te laten lopen. Als je dat niet doet dan heb je grote kans op problemen later. Als de pony het vanzelf doet moet je natuurlijk niks doen. Dan is het alleen maar goed, omdat de pony/paard op eigen benen loopt.

Als je het goed doet loopt het paard juist op eigen benen als ze nageeflijk lopen. maar probleem is dat het niet makkelijk is om echt goed te rijden en dus toch vaak in de krul getrokken wordt (wat nooit mag, bij geen enkel paard, jong of oud). In dat geval kunnen mensen beter maar helemaal niet aan de teugel proberen te rijden.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:43

runningkawa schreef:

Helemaal mee eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:09

Een jong paard nageeflijk rijden is niks mis mee. Als het maar op de juiste manier gebeurt. Hij moet wel eerst aan het bit (en aan het been) en netjes op eigen benen. Mijn ervaring is dat jonge paarden dit zelf al aanbieden en het kan geen kwaad om daar gebruik van te maken, maar let op dat ie niet los van het bit (achter het bit) gaat lopen of op de voorhand of zo. Dan schiet je je doel voorbij en creeer je een ander probleem.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:45

Ja natuurlijk Knipoog Maar als je maar niet gaat trekken om hem in de krul te krijgen! Nooooit doen bij een jong paard, eerst maar een paar keer met een lange hals rijden en dus ontspanning krijgen Lachen

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:53

nageeflijk zijn is niet iets dat een paard moet leren Knipoog
is een 'normale' reactie. en als het dier zijn rug ontspand is het ook makkelijker het gewicht van de ruiter te dragen, gewoon doen dus!

tenminste, is mijn visie Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:48

Heb laatst ook gelezen dat de beste manier een jong paard te rijden, voorwaarts-neerwaarts is..
Heb hier ook een hele les aan gewerkt met mijn instructeur, wel op een reeds goed doorgereden pony maar dan toch.
Hij wou dat ik weet hoe het voelde, en na een kwartier kon ik haar netjes zo laten lopen..

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:52

Ik rij nu op een pony die net 4 jaar is geworden ik ben nog niet echt bewust aan de teugel er mee aan het rijden. Maar hij doet het erg vaak uit zijn eigen en dan denk ik van okej dan. Maar als ze nog zo jong zijn en geven nog geen een teken van "ik wil aan de teugel lopen" zou ik het niet doen

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:41

Ik maak nu al 6 jaar paarden zadelmak en we zetten ze altijd bij tijdens het longeren! Eerst laten we het paard wennen aan het longeren totdat het paard het snapt. Dan gaat er een singeltje omheen voor een paar keer. En dan zetten we het paard de eerste 2 keer (ligt aan het paard soms ook langer of maar 1 keer) bij met elastiek. En dan met een touwtje zo gaat het paard over de rug lopen en went ook aan druk in de mond. En het is echt niet zielig ofzo hoor want het paard ontspant vaak vrij snel waardoor het mooi nageeflijk loopt maar niks in de mond heeft het touwtje hang dan vaak zelfs wat slap. Uiteraard moet je een jong paard niet direct helemaal strak opknuppen met een touwtje maar langzaam opbouwen. Zodra we er op gaan zitten kent het paard de nageeflijkheid en ga je daar op door. Pling

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:44

Uiteraart als het paard gespannen is tijdens het zadelmak maken laat je het zo lopen met het hoofd waar het paard op dat moment het meest rustig op is. Dat wisselt per paard. Zolang je maar niet bij een jong paard onwijs in de bek gaat trekken!!!!!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:46

Eraan werken? Nee.
Maar als het paard goed gereden wordt zal het vanzelf wel komen, en dat moet je stimuleren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:37

Ik heb het dus nu een keer met touwtjes geprobeerd, laag en lang, ze kwam echter omhoog, maar ik heb de touwtjes niet strakker gedaan, ik wou haar niet dwingen.
Het was wel geen ontspannen sessie, ze zwenkt soms naar binnen (raar genoeg zelfs met zweep) en dan moet ik weer met mijn hele hebben en houwe aan de kant springen omdat ze ander het longeertouw tussen de benen heeft, even geen touwtjes erom voor mij dus, ik ga eerst eens zorgen dat ze dat niet meer doet.
Ik haal mijn oude topic naar boven, maar ik vond het nogal onnodig een nieuw topic aan te maken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:26

Ik heb een tijd met elastieken gelongeerd bij mijn 4-jarige merrie, echter gaf dat niet het gewenste resultaat. Ik longeer nu alleen met kaptoom en dat geeft inmiddels wel goed resultaat. Ik kan haar nu door hulpen met de lijn aan de kaptoom icm hulpen met de (rij)zweep voorwaarts-neerwaarts laten lopen, lengtebuiging vragen en er voor zorgen dat het achterbeen voldoende ondertreed. Dit vergt wel enige oefening. Je paard leert op deze manier al nageven aan de longe, in het zadel gaat het dan ook gelijk een stuk makkelijker, aangezien ze het "kunstje" al een beetje kennen en de spieren aan de hand al hebt getraind.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:27

Goed dat je de touwtjes niet strakker hebt gedaan, het is erg dwingend voor een paard als je deze strak doet. Het zou zonde zijn, je hebt nog zo'n jong diertje! Ik zou niet extra erop gaan trainen, gewoon ervoor zorgen dat ze op haar eigen benen loopt. Als je haar goed traint komt die nageeflijkheid wel vanzelf hoor. En als je dan beloont wanneer het goed gaat zal alles wel snel op z'n pootjes terechtkomen Lachen.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:15

eigenlijk nu nog niet, nog even wachten. Wnat ze moet haar balans nu nog even geod vinden.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:56

ik zou heel rustig beginnen, dan kan het nooit kwaad Knipoog