Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:11

Dat heb ik dus ook zo (en bij ons op de club de meeste)
Je gaat niet om laatste te worden, maar je schopt en trekt ook niet alles bij elkaar om een punt meer te kunnen halen.
Ik doe mijn best, mijn beestje doet zijn best en we zien wel waar het schip strand Lachen
Bij mij was dat in de Z1, toen kreeg kawa een schuiver in de wei en was het over wat betreft wedstrijden. Jammer, want Z2 met veel galop onderdelen had hij juist veel beter kunnen doen.

Maar ik geniet zo ook nog steeds dagelijks van zijn heerlijke snoet, zijn boef karakter, maar toch eerlijk.
Alleen in het bos is nog steeds een drama, maar met mijn lieve vriendje op de fiets ernaast of met een ander paard, kan ik met een lang teugeltje rond huppen.
Heerlijk toch Lachen

En nu is zanda oud genoeg om mee te beginnen, maar heb geen haast
Vanaf maart is hij geloof ik 20 keer hooguit 10 min gelongeerd en dat doet hij erg braaf.
En zo knutsel ik nog wat verder.
Wedstrijden wil ik later wel gaan doen, maar wanneer? Geen idee. Als het eerst thuis lekker gaat.
En vaker dan 3x in de week rijden kan ik niet, dus ga ik ook niet proberen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:17

Dat heb ik met Milena; die is helemaal niet gebouwd of gefokt voor wat ik met haar doe in de westernsport. Ik weet niet of er nog meer uit te halen zou zijn, na onze zilveren plak op het NK. Maar ik vind het mooi geweest. Ze heeft genoeg voor me gedaan. Wil niet zeggen dat ze nu stilgezet wordt hoor, zeker niet. Maar we gaan wat minder onderdelen starten, en wat meer grondwerken (vinden we allebei erg leuk) en bosritten maken. En misschien komt er wel een leuke en lieve verzorger die lekker met 'r gaat tutten erbij.
Ik begin opnieuw met een paardje erbij en ook daarmee zien we wel waar het schip strandt. Ik vind wedstrijden leuk, maar ben niet fanatiek genoeg om ervoor tot het uiterste te gaan. Niet bij mezelf, niet bij m'n paarden. Lol met m'n knol blijft voorop staan. En als blijkt dat het nieuwe paardje wedstrijden niet leuk vindt, dan doen we het niet en trainen we thuis gewoon lekker door. Mijn paarden zijn m'n hobby, en ik wil ook die van hen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:25

Kijk en dat vind ik paardenliefde. Dan kies je wat voor het paard het beste is. Neem je de tijd voor je paard, en niet: hij moet en hij zal.
Maar wel het beste eruit halen, paard correct rijden en opvoeden. Dat is iets waar ik achter sta, de discipline maakt geen bal meer uit dan.
Het verschil imo tussen paardenmensen en mensen met paarden. Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:28

En zo ken ik toch een heleboel wedstrijd ruiters
En vind ik het zo jammer dat als sommige mensen het woord wedstrijd horen meteen aan sporen prikken en trekken denken. En paarden kapot rijden denken.
Ja die ruiters zijn er en die vallen ook op op het concours terein.
Die ander die er dan stilletjes achter door rijd, die zie je niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:33

Toch ken ik gelukkig meer mensen die daar rustig achter door rijden. Dat zijn er echt veel meer. Maar het is wat Kawa al zegt: die maken de herrie niet, dus vallen minder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:41

runningkawa schreef:
En vind ik het zo jammer dat als sommige mensen het woord wedstrijd horen meteen aan sporen prikken en trekken denken. En paarden kapot rijden denken.

Daarom ook. En daarom vind ik het zo jammer dat dit soort dingen vaak zo ongenuanceerd wordt gebracht. Je hebt overal rotte appels tussen zitten natuurlijk, en je hebt overal arrogante mensen en vriendelijke. Ja

En hier ook weer: of je bent wedstrijdruiter of recreant. Het is altijd zo zwart-wit, en daar wordt ik af en toe niet goed van. Altijd tegenstellingen benadrukken, en wat ons bindt vergeten: jammer... van die tegenstellingen krijg je vaak van die discussies om het "gelijkhebben", en als je naar de overeenkomsten kijkt, blijk je opeens verrekte veel van elkaar te kunnen leren. Ja
Volgens mij was dát ook de bedoeling van Bokt... Clown

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:27

Wij hebben geen trailer en mijn ouders hebben ook geen zin om er met een te rijden dus ik kan sowieso geen wedstrijden rijden. Anders zou ik het misschien af en toe wel eens doen.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:54

Ik ben wel wedstrijdgericht, als ik de motivatie van de wedstrijden en het doel om verder te komen niet heb, dan vind ik het wel gauw best en juist de dressuurtraining is voor mijn paard belangrijk om geen klachten te ontwikkelen en gezond nog heel veel jaren plezier van te hebben. Pony van mijn dochter is ook gekocht met het oog om de wedstrijden in te gaan, voor de recreatie had ze anders wel op de manegepony's kunnen blijven hobbelen. Een brede ontwikkeling vind ik vooral bij kinderen wel belangrijk, dus ze rijdt dressuur, spring, sgw- en endurancewedstrijden met haar pony.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:53

runningkawa schreef:
WBC,
ik ken na het B geen wedstrijd ruiters zonder les
Jij blijkbaar wel, maar ik zonder jokken geen 1

Ik ken wel een heleboel recreanten zonder les
Ja, net als de meeste wedstrijd ruiters bedoelen ze het goed, maar hun paard gaat wel naar het gootje zonder die les.

vind het ook erg lomp overkomen dat recreanten goed zijn voor hun paard en wedstrijd ruiters niet
Dus jij bent ook niet goed voor je paard? Lachen

lomp? waarom. Ik zeg dat er bij beide types ruiters zitten die net correct/goed voor hun paard zijn. En ja ik ken na de B aardig wat ruiters die denken zonder les te kunnen. Net zo goed als er recreanten zijn die denken dat ze zonder kunnen.

Ga niet lopen verkondigen dat de recreanten slecht voor hun paarden zijn, want in de sport zijn die er ook genoeg te vinden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:55

runningkawa schreef:

Zo zijn er ook voldoende recreanten die wel goed met hun paard omgaan... Dit is precies wat ik bedoel

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:01

Urielle schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat bij wedstrijd of recreatie vaak de grens getrokken wordt tussen wedstrijd rijden (voor de prestatie, de winst, de resultaten) en recreatief ( = voor de lol). Ik heb lol in het rijden van wedstrijden. Ik vind het tof voor anderen dat zij er plezier in hebben om alleen thuis te rijden maar zonder doel om naar toe te werken en de wedstrijdthrill heb ik in het thuis trainen ook geen plezier Lachen

Ik zie de grens dressuur of recreatie gewoon niet zo strak. Een recreatieruiter dressuurt ook wel eens thuis, een dressuurruiter rijdt ook voor de lol, want centen zijn er echt niet veel in te verdienen Knipoog

Idd! Je hoeft helemaal niet te kiezen! Ik rij gemiddeld 1 keer per maand een wedstrijd en dan lekker dichtbij. Voor de rest: Ik dressuur, spring, longeer, wandel, rij buiten enz. Ik doe van alles met mijn pony.. gewoon om het leuk te houden! Ik heb ook zeker geen zin om elke dag in de bak te dressuren Knipoog
Mijn pony ook niet..
Ik begon met wedstrijden rijden om te kijken hoever ik ben, Ik heb wel een doel voor mezelf.
Ik wil eind dit jaar in de L zitten. Daar oefen ik dus een heel jaar voor de lol in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:29

WinBinChes schreef:
runningkawa schreef:

Zo zijn er ook voldoende recreanten die wel goed met hun paard omgaan... Dit is precies wat ik bedoel

en waar zeg ik dat dat niet zo is?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:39

runningkawa schreef:
WinBinChes schreef:

en waar zeg ik dat dat niet zo is?

huh? Zeg ik dat? Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, heb jouw post als voorbeeld gepakt omdat je het zo mooi zegt, niet om wat anders

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:58

Ik rijd ook dressuurmatig. Dit gewoon ook om het paard lekker los te houden. En natuurlijk rijd ik ook vaak genoeg gewoon lekker ontspannen. En af en toe ook wel eens een sprongetje. Door de bossen rijden lijkt me heerlijk alleen hier is het probleem dat je met een trailler naar het bos moet en als je dat dan niet hebt is het heel lastig daar te komen.

En wedstrijden heb ik wel eens op de manege gereden. Gewoon van die onderlinge wedstrijden. Natuurlijk ben ik dan wel fanatiek, maar als het niet lukt dan niet. Ik ga niet mijn paard met sporen lopen prikken of slaan met de zweep. Andere keer beter toch? Kan altijd wel een keer gebeuren dat het niet goed gaat. Maar wedstrijden hoeven voor mij tegenwoordig niet meer zo heel erg. Ik merk zelf dat ik heel erg zenuwachtig ben of het wel allemaal goed gaat enzo. Nou daar maak ik een paard alleen maar onrustig mee als ik er zelf onrustig op zit.

Zo is het ook wel eens gebeurd dat ik een wedstrijd zou hebben en dat ik tijdens het inrijden besloten heb niet mee te doen, omdat ik te onrustig was Bloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:23

WinBinChes schreef:
huh? Zeg ik dat? Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, heb jouw post als voorbeeld gepakt omdat je het zo mooi zegt, niet om wat anders

Tekst, blijft een lastig iets Lachen
Sorry begreep het anders Lachen