Paard van 16 kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Re: Paard van 16 kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:12

Wij hebben ook een 16 jarig paard gekocht, niks mis mee.. superfit! lijkt soms wel een paard van 3 qua gedrag! Knipoog

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:14

Ik heb vorig jaar een 16 jarige pony gekocht (nu 17). Absoluut niks mis mee, pony is nog superfit en ziet er nog hardstikke goed uit!

Dus, als het paard daadwerkelijk in goede conditie is dan zie ik geen reden om hem niet te nemen. Age is just a number!

Je hebt paarden die op hun 10de al helemaal op zijn, maar ook paarden die op hun 30ste nog goed gereden kunnen worden. Dat is bij elk paard anders.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:19

ben voor een kennis van mij beetje aan het rondkijken voor een paardje , paardjes onder de 12 kijk ik niet eens naar
zoeken een paardje wat braaf is en jeugd kuurtjes niet meer heeft , lekker recreatief buiten tuffen

een vorig paard van mij is verkocht naar belgie als leerpaard op 12 jarige leeftijd , nu gaat hij naar een paar kids als wandelpaard

zelf heb ik verschrikkelijk veel geleerd van een paard van 18 , liep zz2+
is ook verkocht als leerpaard (wel heel wat duurder dan 1500 Bloos )

een ouder paard hoeft zeker niet afgeschreven te zijn maar
het is maar net wat je zoekt en verwacht

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:27

Mijn vader en ik hebben ook net een paard van 15 gekocht morgen gaan we hem ophalen.
Om te leren vind ik een ouder paard super vaak is hun karakter al wat rustiger.
Als het paard je aanstaat waarom niet.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:31

tjsa, ik zou denk ik echt nooit een paard van 16 kopen. Sowieso geen paarden boven de 10, omdat ik jonge paarden over het algemeen leuker vind en omdat ze na hun 16 toch sneller wat gaan mankeren (ik heb het genoeg gezien) het hoeft niet áltijd zo te zijn, maar over het algemeen gaat een paard na die leeftijd toch sneller wat mankeren dan een paard van onder de 10. Ook rijd ik best fanatiek, en er zijn maar weinig (er zijn natuurlijk uitzonderingen) paarden rond de 20 die nog goed in de sport meelopen.
Mocht je, je paard nog ooit willen verkopen krijg je ze ook bijna niet meer kwijt en zijn ze nog maar weinig waard (misschien niet het allerbelangrijkste, maar het speelt toch wel een beetje een rol).

Ik begrijp het overigens goed als anderen daar anders over denken, en als je een braaf recreatiepaardje wilt dan kan een paard van 16 best voldoen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:36

Ik heb mijn paard ook op zijn 16de gekocht, nou ze is alleen maar vooruit gegaan bij ons Ja Ik zou je er niet door tegen laten houden hoor. En trouwens Bonfire was toch ook iets van 18 toen hij op de Olympische Spelen liep?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:39

maar na zijn 18e was het ook wel een beetje afgelopen. Toen was hij nog superfit, maar als je nu foto's van hem ziet is het toch echt een oud paard geworden.
Is verder niet erg, maar na die leeftijd gaan ze toch vaak achteruit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:12

krumel schreef:
maar na zijn 18e was het ook wel een beetje afgelopen. Toen was hij nog superfit, maar als je nu foto's van hem ziet is het toch echt een oud paard geworden.
Is verder niet erg, maar na die leeftijd gaan ze toch vaak achteruit.

Toen werd hij ook superfit gehouden.
Daarbij heeft bonfire onwijs zwaar werk verricht in vergelijking met andere paarden.
Wat je ziet is dat wanneer paarden pensioen krijgen, ze vaak hard achteruit gaan, dus dat is niet aan te raden.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:12

Inderdaad, rust roest.
Een paard van zestien kan echt nog wel een tijdje mee, en ook over de achttien wel hoor. Het is echt niet per definitie zo dat ze na hun twintigste achteruit gaan.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:22

Een gezond paard van zestien kan je gewoon kopen hoor, de meeste paarden worden meer dan 20 jaar dus je hebt er vast nog een aantal jaar lol van. Ik rijd zelf een 26jarige, als ik die als 16 jarige zou hebben gekocht, had ik er nu al 10 jaar lol van gehad. Knipoog
Met een 16 jarige kan je nog genoeg doen. Lachen

horsetalker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:02

Als een paard een beetje oud is wil niet zeggen dat ie op is als zij/hij nog graag dressuur loopt en het goed volhoud zou het toch geen probleem zijn ?? en misschien is hij/zij wel zo goedkoop omdat ie of sneller verkocht word of meer naar gekeken word of omdat ze haar naar een goed baasje willen plaatsen of omdat ze gewoon iets ouder is...

Als je hem koopt Knipoog veel plezier ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:08

Ik heb gisteren nog een leuke springles gereden met mijn 21 jarige merrie, die is nog superfit, ondanks dat ze lang in de sport gelopen heeft en op haar 3e haar eerste van de 10 veulens al had!

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:11

zo een kan nog wel een tijdje mee jha;)..maar ik zou eerder 1250 zoiets gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:21

Ik heb voor mijn merrie als 17 jarige 2000 euro betaald met alle toebehoren, maar ze was dan behalve nog 100 % fit ook interessant voor de fokkerij.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:48

Op zich is 16 helemaal niet zo oud hoor, kan nog jaren mee. Wat je ermee wilt doen is wel van belang. Ook wat het paard de afgelopen tijd gedaan heeft! Een 16 jarige die 2 jaar niks meer gedaan heeft bijvoorbeeld kan je aardige moeite mee krijgen om die weer op te pakken. Maar wordt hij nog gewoon dagelijks normaal gereden zou ik er geen probleem mee hebben.
Ik raad je wel aan om sowieso klinisch te laten keuren! (Dit heeft mij afgelopen week een miskoop van een 16jarige bespaard Knipoog )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:50

ik zou zeggen waarom niet

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:57

krumel schreef:
tjsa, ik zou denk ik echt nooit een paard van 16 kopen. Sowieso geen paarden boven de 10, omdat ik jonge paarden over het algemeen leuker vind en omdat ze na hun 16 toch sneller wat gaan mankeren (ik heb het genoeg gezien) het hoeft niet áltijd zo te zijn, maar over het algemeen gaat een paard na die leeftijd toch sneller wat mankeren dan een paard van onder de 10. Ook rijd ik best fanatiek, en er zijn maar weinig (er zijn natuurlijk uitzonderingen) paarden rond de 20 die nog goed in de sport meelopen.
Mocht je, je paard nog ooit willen verkopen krijg je ze ook bijna niet meer kwijt en zijn ze nog maar weinig waard (misschien niet het allerbelangrijkste, maar het speelt toch wel een beetje een rol).

Ik begrijp het overigens goed als anderen daar anders over denken, en als je een braaf recreatiepaardje wilt dan kan een paard van 16 best voldoen.

Ik ben dit dus helemaal niet met je eens, als een paard eenmaal 16 is en nog niets mankeerd dan gaat hij meestal ook niets meer mankeren.
Een paard in de leeftijdscategorie tussen de 7 en de 9 jaren oud, daar loop je veel meer risico mee, als ze iets gaan mankeren dan is het meestal op deze leeftijd.
Als je een ouder paard goed aan het werk houdt kan hij nog zeer lang meegaan, maar wat anderen al zeggen: rust roest, dus je moet hem niet achter de Geraniums zetten.
Ervoor zorgen dat hij dagelijks de juiste beweging krijgt.
Men haalt het voorbeeld Bonfire aan, er zijn paarden die nog wel een aantal jaren ouder waren en dezelfde topprestaties leverden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:11

Ik ben het met je eens shan, zeker over het risico van iets mankeren.

Valeriie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:56

waarom niet? Als het paard nog goed is kan het toch gewoon:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:02

In m'n onderschrift staat een link naar een topic met foto's van Joost. Hij is inmiddels 19 en loopt ZZ-Z. We zijn gewoon nog bezig om hem door te trainen voor de lichte toer en hij geniet nog van iedere minuut.
Als een paard nu echt goed gezond is dan kun je er waarschijnlijk nog heel veel plezier van hebben.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:55

paarden zijn het best tussen de 12 en 17
Ik heb er een van 14 en mensen hebben me al vaker gevraagd of hij net onder het zadel is.. Leeftijd zegt in mijn ogen niet zo veel.

je hebt ook paarden die op 6-jarige leeftijd totaal versleten zijn.

Als jij er een goed gevoel bij hebt moet je het gewoon doen !

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:06

16 is redelijk oud... want als ze 20 zijn of jonger dacht ik mag je dacht ik niet meer starten ,, maar dat weet ik niet zeker..
suc6 ermee

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:24

JeSkee schreef:
16 is redelijk oud... want als ze 20 zijn of jonger dacht ik mag je dacht ik niet meer starten ,, maar dat weet ik niet zeker..
suc6 ermee

Wie heeft dat je nou weer wijsgemaakt???

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:28

tis maar net wat je wil..als je nog tot de z wil komen in dresuur zou ik het zelf niet doen..omdat je dan alweer meerdere jaren verder bent enzo, Maar als het paard al aardig wat kan qua dresuur tsja.. Elk paard is anders dus ik zou zeggen..eerst maar even proberen (misschien mag je hem wel op proef)

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:39

JeSkee schreef:
suc6 ermee

dit heb ik nog nooit gehoord :s

ik vind 16 niet oud hoor 25 is oud(er)
ik zei ook altijd een wil een 3 jarige en zeker gene ouder dan 7
ben ik toch voor een paard van 10 gevallen Haha!
zeker geen spijt van ondertussen is ze al 13
leeftijd is maar een nummerke
je moet kijken of ze aan de lichamelijke eisen voldoet