Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:11

Ik ga ook met Myukkii mee, het hoeft allemaal niet op 1 dag. Verder zou ik adviseren om nog even zo min mogelijk de teugel te gebruiken, sturen doet de longeur en je ermee in evenwicht houden is zeker een slecht idee.
Ik vind hem ook gespannen lopen, het is veel voor een jong paard om en een zadel te moeten accepteren, en gelongeerd te worden en dan ook nog iemand erop....

Kleine voltes zijn funest voor de pezen en spieren, niet doen dus. En hou in de gaten of hij niet gaat wisselen, helaas valt dat heel vaak samen met inrijden en KAN een reden zijn voor een verkeerde, krampachtige hoofdhouding. Als het paard dat gaat associeren met het zadel of het werk ben je nog verder van huis. Dus kijk dat even na voor je het bit erin doet.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:14

Wat een discussie weer. Nogal wiedes dat het voor een eerste keer erop niet relaxed uit ziet. Lekker rustig er mee doorgaan, je zus heeft wel lef dat ze op zo'n bokkende pony durft!

Overigens wie zegt dat ze alles op 1 dag doen. Zoals ik het lees heeft de pony al geleerd aan de longe te lopen en kende het zadel en hoofdstel.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:15

marquez1 schreef:
Wat een discussie weer. Nogal wiedes dat het voor een eerste keer erop niet relaxed uit ziet. Lekker rustig er mee doorgaan, je zus heeft wel lef dat ze op zo'n bokkende pony durft!

Overigens wie zegt dat ze alles op 1 dag doen. Zoals ik het lees heeft de pony al geleerd aan de longe te lopen en kende het zadel en hoofdstel.

Ja, maar het paard reageert heftig op het zadel. Daarom kunnen ze beter eerst zorgen dat dat helemaal goed is, en nog wat vaker oefenen met zadeltje op doen en longeren
En het gaat nu meer over de ruiter, met opstappen, aan de teugels trekken, en dat het paard in een kleine volte loopt Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:19

mmm ja meningen kunnen verschillen. Tja inderdaad als je kritiek punten gaat zoeken kom je ze overal tegen. In mijn ogen wordt dit paard geen onrecht aangedaan. Overigens ben ik het niet eens dat de benen er totaal af moeten worden gehouden. Daar krijg je paarden van die angst krijgen voor het been. Gewoon er netjes aanhouden, met lichte druk.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:22

ja oke.
ik zat er niet op dus het is niet mijn schuld.
maar zonder beugels lijkt e niet echt verstandig en ik snap ook niet hoe je zo een paard kan inrijden.
het zadel enzo kent hij wel wat langer maar als hij er iedere keer hetzelfde erop reageert en niet verandert vind IK dat je wel rustig aan kan beginnen.
teugels had ze haast niet gerbuikt.

Rijsdijk20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:25

Ik zou met longeren de beugels omhoog doen, nu klapperen de beugels tegen zijn buik aan!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:26

Als paarden eenmaal gewend zijn aan het zadel, longeren wij altijd met de beugels naar beneden. Wennen ze alvast aan geluid van boven en beweging op de plek van het been.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:27

de beugels zaten ook omhoog maar zijn volgens mij ietsjes naar beneden gezakt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:32

leandros schreef:
ja oke.
maar zonder beugels lijkt e niet echt verstandig en ik snap ook niet hoe je zo een paard kan inrijden.
het zadel enzo kent hij wel wat langer maar als hij er iedere keer hetzelfde erop reageert en niet verandert vind IK dat je wel rustig aan kan beginnen.

Op de foto's bewijst echter het tegendeel dat ze de teugels amper heeft gebruikt.
Kijk maar eens naar de laatste rijfoto bijvoorbeeld Knipoog
Waarom heeft ziewiezo die teugels vast?
Voor de eerste (paar) keer zou ik die lekker laten hangen

Edit: Eigenlijk zou ik er nog een tijdje mee hebben gewacht.
Heb ik geloof ik toenet ook al gezegd? Bloos
Maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi paard vind!
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 30-06-07 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:32

leandros schreef:
ja oke.
het zadel enzo kent hij wel wat langer maar als hij er iedere keer hetzelfde erop reageert en niet verandert vind IK dat je wel rustig aan kan beginnen.teugels had ze haast niet gerbuikt.

Volgens mij geeft je paard dan hééél duidelijk aan dat hij er nog niet aan toe is, maar helaas is zijn baasje daar erg blind voor, en gaat dan gewoon nog maar een stap verder, terwijl ze zelfs beter een stap terug kan doen. Lachen

Marquez: ik ben het met je eens dat je wel gewoon je benen aan het paard moet houden, klopt helemaal, maar wat er op die ene foto te zien valt is niet zomaar aanhouden, maar echt drijven met de hak, en niet zo zachtjes ook. Bloos
Leandros: En met jou ben ik het óók eens, wat betreft het inrijden zonder beugels. In stap gaat het misschien wel, maar in draf zorgt dat bij de meeste ruiters voor een nogal onrustige zit. Lachen

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:35

ik zie duidelijk boogjes in de teugels behalve de laatste foto.
dus het is gewoon duidelijk een moment opname.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:35

Als ze gaat hangen lijkt het ook alsof ze die teugels strak heeft?

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:39

iedereen heeft zijn eigen manier met inrijden.
vind ik.
maar ik zou de volgende keer foto's maken.
en ik durf te wedden dat dat een heel ander beeld geven.
maar ik heb meerdere pony's zadelmak zien worden gemaakt.
ook zadelmakmaakstallen, en meestal gaat dat er veel sneller en ruiger aan toe.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:40

Mooie pony !

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:44

leandros schreef:
ja oke.

als ze de teugels niet gebruikt, waarom heeft ze dien dan vast?

Sorry Tong uitsteken ik weet niet of het gemeen overkomt ofzo, ik heb er niet veel verstand van hoor Knipoog let maar nietteveel op mij Clown

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:47

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien hoor voor de allereerste keer! "ziet er niet relaxed uit", nee niet elk paard laat alles gelaten over zich heen komen en sjokt braaf voort... Deze is nog een beetje bang, dat kun je alleen maar afleren door te laten zien dat het niet eng is en dús door te doen! Ik zou alleen de pony nog niet op de volte laten lopen met iemand erop, maar gewoon met iemand ernaast aan de hand over de hoefslag. Totdat dat hoofdje een beetje zakt, dus eerst naar die ontspanning toe en dan pas weer longeren en dan ook pas draven. Maar dat is mijn manier hoor, ieder doet het anders en dé manier bestaat denk ik niet. Veel plezier met dit mooie beestje, gaat vast goedkomen!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:48

@Myukki: Vind het nogal een harde uitspraak. Van foto's kan je niet bepalen of een paard goed of verkeerd wordt behandeld. Je kan van de foto zien dat ze inderdaad haar hak optrekt en haar been eraan houd. Maar kun jij voelen en zien hoe dat paard daar in beweging daarop reageert?

Ik vind dat er altijd zo gezocht wordt naar fouten. Laat haar lekker genieten van haar jonge paardje. Het paard wordt geen onrecht aangedaan. En perslot van rekening het is haar paard en iedereen moet dat gene doen waar hij zich goed bij voeld. Eigenaresse heeft de beste intenties, en houd ongetwijfeld van haar paard.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:49

heel erg bedankt!
ja soms lijkt het net als mensen praten of dit een misdaad is terwijl ze soms zelf ook niet de sterren van de hemel rijden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:50

Ik zeg nergens dat een paard niet goed of fout wordt behandeld hoor? Op HAW moet je tegen tips en kritiek kunnen, en dat geef ik allebei, geen probleem dan toch, neem ik aan?

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:11

idd

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:12

[quote="Myukii"][quote="leandros"]

Volgens mij geeft je paard dan hééél duidelijk aan dat hij er nog niet aan toe is, maar helaas is zijn baasje daar erg blind voor, en gaat dan gewoon nog maar een stap verder, terwijl ze zelfs beter een stap terug kan doen. Lachen

[quote]

Natuurlijk mag je je mening geven, daar is een forum voor. Maar ik vind bovenstaande uitspraak niet echt netjes. Het is naar mijn mening aanvallend geschreven. Je hebt je mening voordat je deze uitspraak deed al gegeven. Dat de ts het daar niet mee eens is betekent niet dat je je mening kracht bij hoeft te zetten met dit soort uitspraken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:20

Ik vind het eccht een supermooie pony! Ik heb zelf ook meerdere paarde zadelmak gemaakt en geloof me, ze vinden het allemaal spannend de eerste keer en dan wil je ECHT niet in den verre op een grote volte zitten! Dat is gewoon even om controle te houden, over de hoefslag lopen kan, maar niet draven natuurlijk en daar zit meestal even het spannende puntje. Daarbij als je rechtuit stapt en je paard schiet er vandoor dan heb je minder macht dan dat je je paard op de volte naar je toe kunt halen. Dat dier wordt echt niet een half uur op een klein voltetje gehouden hoor, zodra ie een beetje gewend is gaat gewoon de longe langer lijkt me.

Volgens mij wordt hier gewoon op een goede wijze een pony zadelmak gemaakt, tja misschien had ie voor een wat langere periode gelongeerd kunnen worden, maar als je het beestje in kwestie niet kent dan kan je daar ook niet veel van zeggen.

Sommige dieren blijven heftig, ik heb wel eens een half jaar gedaan over een paard die aan de longe doodbraaf was maar met mij erop alle kanten uitschoot!

Denk inderdaad dat de ruiter er misschien nog wat losser op kan zitten, zeker de eerste keren moet je gewoon zitten en verder niks. Teugels helemaal lang en los in boogjes is ook niet prettig als ze bijvoorbeeld even hun hoofd tussen de benen steken om te bokken! En verder heeft ze keurig een band om de hals waar ze aan vast kan grijpen als ie wegschiet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:38

leandros schreef:
heel erg bedankt!
ja soms lijkt het net als mensen praten of dit een misdaad is terwijl ze soms zelf ook niet de sterren van de hemel rijden.

Niemand zegt dat ze geweldig rijden Knipoog
Daarbij: op HAW mag je commentaar/kritiek/tips geven, vind je dat erg moet je geen foto's plaatsen.
Begrijp me niet verkeerd er geven alleen maar mensen hier hun mening Lachen

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:48

_lies_ schreef:
leandros schreef:
heel erg bedankt!

Daarbij: op HAW mag je commentaar/kritiek/tips geven, vind je dat erg moet je geen foto's plaatsen.
Begrijp me niet verkeerd er geven alleen maar mensen hier hun mening Lachen

idd, je moet erover kunnen. Ik weet dat het niet leuk is dat alle mensen tegen je zijn, maar het zijn alleen maar tips! Knipoog Het is heus niet allemaal raar bedoelt hoor

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:50

Begrijp me niet verkeerd er geven alleen maar mensen hier hun mening Lachen[/quote]

idd, je moet erover kunnen. Ik weet dat het niet leuk is dat alle mensen tegen je zijn, maar het zijn alleen maar tips! Knipoog Het is heus niet allemaal raar bedoelt hoor[/quote]

Hoho niet ALLE mensen zijn er tegen he (ja sorry nu ga ik ook zoeken Dromen )