Wat doen jullie zoal met een 4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wat doen jullie zoal met een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:08

Je doet nu net of het een hele kunst is, maar een beetje ruiter met een beetje fatsoenlijk paard rijdt dat er zo uit, zonder al te veel tralala. Ik heb mijn paard toen hij 2 weken onder het zadel was al eens opzij gezet voor mijn been.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:02

Ik heb ook een 4-jarige draak in mijn bezit. Momenteel loopt hij ong. 4 x per week 25 minuten onder het zadel (basis oefeningen, overgangen etc). Dit gaat goed. Verder loopt hij hele dagen op de wei en 1 x in de week heb ik een groepsspringles wat we beiden erg leuk vinden (v: Sir Corland).

Pas na de zomer wil ik hem gaan starten in de B (dus 4,5 jaar dan).

Mireille0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:57

vossie schreef:
Aimee schreef:
Mwah.... mijn paard is in principe ook bedoeld voor de sport. Maar ik rijd 'm liever op 6 jarige leeftijd nog fijn, dan dat ie als 4 jarige fantastisch gaat, maar daarna niets meer.

Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen manier, en er gaan vele wegen naar Rome. Maar na mijn idee kun je als je een 4 jarige met beleid rijd, dus een keer of 3 a 4 een half uurtje er op 6 jaar en ouder echt wel een super fijn paard aan hebben! Het maakt natuurlijk wel veel verschil hoe je een 4 jarige rijdt, elke dag 3 kwartier maar door de bak rijden en maar oefeningen doen, nee, daar wordt een paard zeker niet beter van . Maar paar keer in de week met beleid rijden, en dan vooral schakelen en los maken en af en toe een pasje zijwaarts meepakken daar wordt een fijn vierjarig paard echt niet slechter van.

En idd venetia, wat stelt een L proef nou voor Nagelbijten / Gniffelen niet zo bar veel, er wordt alleen maar gehoorzaamheid gevraagd!

Ik rijd mijn 4-jarige echt wel met beleid, ik rijd 3 kwartier maar richt me elke dag op iets anders maar wel met veel ontspanning en veel schakelen. Hoe denk je dat die topruiters dat doen, kijk maar naar de pavo cup hoe die paarden lopen denk je dat dat door 3 keer rijden per week zo is. Je mag een paard inrijden als ze 3 zijn dus als ze dan 4 zijn hebben ze al een jaar kunnen opbouwen, nou doet niet iedereen dan zo snel maar het kan wel.

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:52

alleen maar (5dagen per week) buiten lange lijnen rijden!!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:35

De jonge paarden( vanaf 3) tot 4 jaar wordt weinig meegedaan..staan veel in het land en worden 3x per week onder het "zadel"gereden..voornamelijk rustige draf en galoppassen en wat overgangen...intervaltrainen...en dat duurt maximaal een half uur.
Verder gaan ze elke dag een uurtje in de buiten molen voor ze het land opgaan en 2x per week 20 minuut aan longeerlijn.
Verder grondwerk, vooral voor de gezelligheid en voor de leut maar zo leer je ze toch langzamerhand veel handige dingen.
Vanaf 4 gaan we 1dag per week meer rijden en dan langzaam aan werken tot een uur per dag rijden en dat ook intensieferen...verder blijft het longeerwerk ed hetzelfde.
Wel krijgt elk paard elk jaar 2 maanden vakantie en hangt een beetje af van welk paard wanneer..de hengsten buiten het dek seizoen ojm uiteraard en de wedstrijdpaarden als wij denken dat ze daar aan toe zijn.

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:22

mijn 4 jarige bijna 5, loopt al heel goed, rijd haar minstens 3x per week een uurtje! en dan basis oefeningen! gaat al steeds beter! Lachen

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:04

Zira is in juni 4 geworden en ben nu een beetje serieuzer begonnen met rijden. het gaat nu ook beter met rijden doordat er een 'probleempje' Bloos Tong uitsteken opgelost is. sinds vorige week kan ik beter met haar rijden doordat het dus is opgelost en toen heb ik 1 keer een half uurtje gereden en de dag erna een kwartiertje. dus bouw het rustig op en ben vooral bezig met lekker op eigen benen lopen en overgangen enzo. als dat beter gaat zien we wel verder.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:12

wij doen . met een 4 jarige inrijden en .. longeren vana lels

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:13

ik heb een 4 jarige, al paar wedstrijdjes in de B gestart, zijn nu bezig met springen, stukjes wijken, nette overgangetjes, buitenrijden, stukjes veruimen en stukjes terug rijden,

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:36

Toen wij onze merrie kregen was ze 3 ( toen deed ik er nog niets mee alleen poetsen en vertroetelen ), toen heeft mijn stiefmoeder haar netjes en met geduld ingereden, en we hebben eigenlijk altijd buiten gereden aan een lang teugeltje, ze kan wel wat dressuurmatig, maar daar ging het bij ons niet om. Dus toen zei 4 was hebben wij heel veel buiten gereden en gewandelt, en gelongeert natuurlijk ook.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:20

Mijn vierjarige staat overdag (van 8 tot 3) op de wei.
Om de dag rijdt ik haar 30 / 45 min.
Voornamelijk vind ik het alleen belangrijk dat ze op haar eigen benen leert lopen.
En dat we niet met een noodgang door de bak heen gaan.
We oefenen dus buiging (veel voltes), tempowisselingen, overgangen. Echt het basiswerk.
Heb 1x in de week les en dan gaan we elke keer weer een stapje verder.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:01

mijn 4 jarige rij ik ongeveer 4 keer per week.
en 1 keer longeren.
voor de rest staat ze lekker buiten
en ga ik met haar spelen in de bak. Haha!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:40

Ik ben nu vooral bezig met overgangen , tempowisselingen en de zijgangen pak ik af en toe is mee.Verder rijd ik 3 a 4 keer in de week een half uurtje.Ik merk dat mijn merrie dan heel fijn loopt.Ze staat heel de dag op het land en longeren doe ik niet.Niet dat ik er op tegen ben maar ik vind het niet nodig.Stap er op en ik ben weg.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:21

dressuren en bosritten.
In de bak vooral overgangen rijden, en (niet al te moeilijke) figuren.
In het bos gewoon lekker voorwaarts lopen en lekker genieten.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:51

ik rijd mijn 4 jarige 3 tot 4 keer in de week. Verder longeer ik 1 keer in de week en voor de rest heeft ze vrij. Rijden is ongeveer een half uur tot een uur per keer.