[***] schreef:Wil nog 1 gebied belichten en dat is het ruggebruik. Ik zie op geen enkele foto correcte ruggebruik, juist het wegdrukken ervan. Hierbij komt dan het kantelen, tegen de hand zijn om de hoek kijken. Maar ik denk dat je het zelf ook al wel in de gaten had, maar wilde het je toch even meegeven.
Maar super paard! hoe groot is hij eigenlijk als ik vragen mag?
Bedankt voor je reactie
Hij is 1.62
Ik denk persoonlijk dat het "oncorrecte ruggebruik" eigenlijk wel meevalt, omdat als een paard zijn rug niet goed gebruikt je echt geen soepele Z2 oefeningen kan rijden of een winstpunt halen want een jury zal dat zeker ook zien. (Daar gaan we normaal gesproken wel van uit
)
Aangezien ik wel winstpunten haal, en er niets op de couponnen vermeld word over kantelen of oncorrect ruggebruik, mag ik concluderen dat hij voldoende zijn rug correct gebruikt
Dat neemt niet weg dat ik er geen aandacht aan besteed in de training 
nadita schreef:Ziet er trouwens prima uit na zo'n lange periode van blessure.
Mijn paard heeft ook een peesblessure, hoop niet dat dat anderhalf jaar gaat duren.
dank je 
wat heeft hij voor peesblessure?
Ik moest 1 maand 2x per dag vijf minuten stappen (+langer grazen) toen de 2e maand 10 minuten stappen 2x per dag... toen scan gemaakt en was helemaal genezen, maar moest heel langzaam uitbouwen. (Denk je dat je er bent, duurt het nóg hardstikke lang
) moest 3e maand 15 stappen 2x per dag.. 4e maand 20 minuten 2x per dag
5e maand stap verder uitbouwen en draf uitbouwen naar 5 minuten... 6e maand 10 minuten per dag draven.. 7e maand .. ga zo maar door en toen heel langzaam zijgangetjes etc. en na 1,5 jaar reed ik weer mijn eerste wedstrijd... nu is het natuurlijk wel zo dat je niet moet vergeten dat in die 4 maanden dat hij haast niets deed (beetje stappen), de pezen en spieren ook weer slapper waren geworden en die moesten weer heel langzaam oprekken en sterker worden.. netzoals je normaal ook langzaam uitbouwt met een paard die je net hebt ingereden naar de Z2, dat doe je ook meestal niet in een paar maanden.. Van B niveau naar Z niveau duurt ook meestal minstens een jaar omdat je veel van de spieren en pezen vraagt. Dus omdat ik weer naar de Z2 ging opbouwen heb ik er 1,5 jaar over gedaan omdat ik telkens een klein dingetje (oefening zoals travers bijvoorbeeld, en het uitbouwen van de galop/ conditie) erbij deed. De Dierenarts had gezegd dat als ik heel rustig opbouwde het veel beter zou zijn voor mijn paard en zou ik veel safer zijn. Het zou ook geen zwak punt meer zijn, omdat het goed genezen was en hij geen gat of scheur heeft gehad maar een overbelasting.
Dus wat ik je wil meegeven is dat het helemaal niet lang hoeft te duren het opbouwen, maar omdat ik weer "helemaal"
naar de Z2 moest trainen duurde het een stuk langer. Succes met je paard! hopelijk valt het erg mee! 
Bedankt weer voor de leuke reacties!