Zelf inrijden of uitbesteden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Zelf inrijden of uitbesteden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:39

ik heb vroeger ook in mijn uppie verzorgpony's ingereden maar zou dat nu, met de kennis die ik nu heb niet meer zo snel doen. Als het goed gaat niks aan de hand, maar als er echt wat misgaat (zoals een meiske dat ik ken, die ging zelf haar paard inrijden- alleen- paard was doodbraaf, tot ze de 3e keer ofzo erop zat en het ding uit zijn plaat ging en zij gelanceerd werd.. sleutelbeen en been gebroken, heeft nog een half uur in de bak gelegen voor ze gevonden werd) is het toch wel erg fijn als je iemand erbij hebt Knipoog is niet meer dan gezond boerenverstand gebruiken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:41

Bedankt voor je uitleg, Yamcha. Was ik gewoon even benieuwd naar. Lachen

Ik wil mijn eigen paard graag bitloos gaan in- en berijden, dus zal niet gaan oefenen met bit. We zullen zien hoe het gaat, ik heb er zelf alle vertrouwen in.

Kjoetie; ik heb ook hulp, maar zal zo nu en dan ook alleen aan de slag moeten straks. Maar zoals nu in het begin, ga ik er echt niet alleen op zitten, hoor. Dan loopt iemand wel mee en houdt hem vast aan de leadrope.
Mijn paard is een schat met pit, dus.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:44

@ Nadya: graag gedaan!

@ Kjoetie: Daar ben ik het helemaal mee eens, ik sluit liever de risico's uit. Natuurlijk kan het goed gaan, maar ik heb niet de kennis en de ervaring om die risico's zelf te kunnen uitsluiten.
Een ervaren persoon erbij op de grond is belangrijk, maar dan nog, een jong paard is makkelijk verpest en moeilijk weer goed te krijgen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:46

Ik zou het uitbesteden aan iemand die ik voor 100% vertrouw en die vaker zadelmak heeft gemaakt.
Een goede basis is zo ontzettend belangrijk, het is de garantie voor het hele leven van dat paard, en de beste levensverzekering. Over zadelmak maken en inrijden wordt helaas nog veel te makkelijk gedacht...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:48

@yamcha en Nadya: ja dat bedoel ik met de persoon op de grond Lachen natuurlijk komt er een punt dat je ook wel eens alleen aan de slag moet, maar zeker in het begin is het zoo belangrijk dat er niks mis gaat... dat kan een stempel drukken op de rest van zijn onder-de-vrouw-carriere... Ik wil dan ook na het inrijden eerst een half jaar oid op een goede dressuurstal gaan staan waar in huis veel begeleiding aanwezig is, zodat ik de basis echt goed kan bevestigen.. ik hoop eigenlijk een stal te vinden waar ik dat kan, zowel als lekker boscrossen en kilometers rechtuit maken..

Maargoed, ik heb nog een jaartje om te zoeken, mevrouw is redelijk cool, maar wel een gevoelig en opgewonden standje soms Nagelbijten / Gniffelen en dat gecombineerd met haar slimheid en snelheid (en lenigheid Nagelbijten / Gniffelen ) denk ik dat het heel verstandig is om iemand anders even de kolen uit het vuur te laten vissen Tong uitsteken Ik heb 2 verschillende stallen op het oog op het moment, ga bij beide kijken en zal referenties vragen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:00

Ik ga de komende maanden aan de slag met inrijden om hem juist van de winter weer 'rijrust' te geven en het volgend jaar weer verder op te pakken. Van de winter gaan we gewoon weer verder met alleen grondwerk.
Zolang ik er vertrouwen in heb, regelmatig bevestiging krijg van ervaren mensen (mijn instructrice bijvoorbeeld) om me heen en niet tegen problemen aan loop, doe ik alles zelf.

Kjoetie, je had mijn paard een jaar, anderhalf jaar geleden moeten zien. Zo'n angsthaas en zo gevoelig, hij wilde niet eens de kudde uit zonder andere paarden. Gevoelig is 'ie nog steeds (en dat hou ik graag zo), maar op een positieve manier. Hij is een stuk cooler in zijn hoofd geworden door het grondwerk en het wandelen. We zijn echt een team geworden, de vertrouwensband is goed. Nu nog verder op- en uitbouwen.

Maar zoals jij het beschrijft klinkt ook goed, hoor. Het hangt zo af van je doel, de karakters, de combinatie, de ervaring en wat goed voelt. Er is niet 1 bepaalde manier en gelukkig maar.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:03

Ligt eraan hoe evaren jezelf ben, en hoe het paard is.. Ik had genoeg ervaren, maar gewoon een onwijs moeilijk paard, (steigeren, achterover klappen, etc. etc.).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:09

Als ik een jong paard zou hebben wat steigert en zichzelf achterover laat vallen, zou ik het ook uitbesteden. Ik heb een gezin en wil geen ongelukken. Knipoog
Dan zou ik naar Emiel Voest gaan, dan doe je zelf ook mee met de opleiding van je paard. Heeft een vriendin van mij gedaan, die echt bang was voor haar pittige merrie. En nu gaat het heel erg goed gelukkig.

Mijn jonkie was ook een wildebrasje voorheen, hoor, maar niet op een gemene manier. Hij schrok gewoon snel, was nog niet veel gewend en hij kon (kan nog steeds) jolig zijn. Maar door al het voorbereidende werk (waarvan velen bij ons niet snapten waar ik het geduld vandaan haalde), is 'ie erg veranderd in het afgelopen jaar.

Heb ik toch niet voor niets zoveel tijd en geduld opgebracht, je krijgt er ook iets voor terug. Lachen
Maar goed, Sam heeft ook een heel vriendelijk karakter, hoor. Er zit geen kwaad in, hooguit joligheid en dat vind ik gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:53

Cassidy schreef:
Ik zou het uitbesteden aan iemand die ik voor 100% vertrouw en die vaker zadelmak heeft gemaakt.
Een goede basis is zo ontzettend belangrijk, het is de garantie voor het hele leven van dat paard, en de beste levensverzekering. Over zadelmak maken en inrijden wordt helaas nog veel te makkelijk gedacht...

Dat is het ook. En in de ogen van sommige mensen ben je dom al je het niet zelf doet. Veel mensen vinden het stoer om het zelf te doen, kun je het paard "naar je hand zetten".
Maar een goede basis voor het paard is te belangrijk, daar wil ik niet mee spelen. Liever naar een goede africhtingsstal, dan er risico's mee nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:55

Ik vind het pas dom als je het niet kunt, maar toch probeert of als je paard te heftig is en je niet durft, maar hem ook niet wilt uitbesteden aan een goede africhter.
Wat ik vaak zie is dat men een jong paard koopt (lekker goedkoop???) en dan vervolgens tegen het inrijden aanloopt. Ja, wat nu? Bedenk alsjeblieft van tevoren wat je aankan met een jong paard, want als je het niet kan of niet uit kunt/wilt besteden, heb je wel een probleem. Inrijden is een enorme verantwoordelijkheid.

Ik heb zelf heel bewust voor een jong paard gekozen en daarbij ook heel goed naar zijn karakter gekeken toen ik hem kocht. Nou kan het daarna nog allerlei kanten op natuurlijk met zo'n karakter, of beter gezegd met het gedrag (karakter zit er in, gedrag kan nog veranderen), maar bedenk dan ook wat je doet als je tegen problemen aanloopt.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:21

Bij Wieke hebben we het uitbesteed. Ik vond het heel belangrijk dat het rustig en met zorg gebeurde. De basis is toch het belangrijkste en dat wilde ik en graag goed in hebben.

Je kunt zelf wel aan gaan klote maar 9 van de 10 keer gaat dat mis..

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:34

Wij hebben het uitbesteed aan iemand die vrijwel altijd bezig is met inrijden en rijden van jonge paarden. En die op een redelijk niveau dressuur rijdt (ZZ -licht) en ook al veel titels binnen heeft gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:22

Dyyy schreef:
Wij hebben het uitbesteed aan iemand die vrijwel altijd bezig is met inrijden en rijden van jonge paarden. En die op een redelijk niveau dressuur rijdt (ZZ -licht) en ook al veel titels binnen heeft gehaald.

En nog is dat dan geen garantie...
Wij hebben onze tinker een paar jaar geleden in laten rijden door iemand waar we al jaren les van hadden, die Grand Prix heeft gereden en nu een grote trainingsstal in belgie heeft.

Er waren toevallig financiele problemen toen ons paard er stond.
Wij hebben ons scheel betaald aan het inrijden, en we kregen een half zadelmak paard terug, waar we nog niets aan hadden.

Dus zelfs als je de mensen al persoonlijk kent, kan het nog fout gaan Knipoog
Garanties zijn er helaas nooit.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:45

Of je zelf je paard kunt inrijden hangt van de ruiter en het paard af. Ben je als ruiter nog niet zo ervaren en je hebt nog niet echt een band met je paard, dan zou ik zeggen : Breng hem weg naar een goede stal.
Maar zoals Nadya het doet met haar jonge paard, dat vind ik prima. Zij is al een jaar bezig met grondwerk en zij en haar pony hebben een goede band, dan kun je je paard best zelf in rijden.

Mijn paard is dan al 6, maar als hij nog niet ingereden was, zou ik dat best zelf willen/durven doen. Wel met behulp van een goede instructrice, die aansluit op de manier hoe ik hem zou willen rijden, maar ik breng hem liever niet weg. Ik zou het prima vinden als de instructrice die mij helpt er af en toe op zou gaan om wat knopjes te bevestigen als ik dat niet over kan brengen, maar wegbrengen is voor mij geen optie. Zoals Hyperfocus ook zegt hierboven, je hebt nooit garanties hoe het precies zou gaan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:51

Probleem als je een paard weg gaat brengen en het paard doet het allemaal niet volgens het boekje, is dat je er geen tijd op kunt plakken hoe snel je dingen voor elkaar kunt krijgen. Ieder paard is anders. En dat is het probleem bij iedereen die paarden inrijdt en goed doorgereden af wil geven. De budgettaire beperkingen van de eigenaren, die maar tijd/geld heeft voor een maand, hooguit twee, staan het goed doorrijden en goed doorgereden willen afleveren soms aardig in de weg.
Als je begint met een jong paard, kan er altijd wat gebeurenwaardoor het paard even rust moet hebben. Je kunt nog zo voorzichtig te werk gaan, een singelplek, helemaal bij een jong paard, is zo gebeurt. Een paard is een dier, geen ding! Eisen dat het met een maand of twee maanden voor de bakker is, is daarom niet realistisch.