Hoe lomp kan je paard springen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Hoe lomp kan je paard springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:22

Een beetje vreemd dat je je paard lomp noemt en dat hij lomp springt, terwijl jij hem in de weg zit. Zowiezo je eigen paard gewoon serieus lomp noemen, sorry hoor, maar dat vind ik niet erg positief klinken, eerder verwend.
Neem wat springlessen bij een goede instructeur/trice, je paard kan echt super springen als ik de foto in je profiel bekijk, nu jij nog Knipoog
Leuk paard is het verder.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:23

Revanches schreef:
Een grondbalk is wat net onder/voor een hindernis ligt! (Hier dus niet van toepassing bij enkele hindernissen).

Een drafbalk ligt 1,5m (bij ponys) en 2 m (bij paarden) voor een hindernis! Lachen
Zo is de stand van zaken en niet anders!

En een grondbalk is eigenlijk erg belangrijk omdat het paard hierop zijn afstand in schat!!

Dit is hoe het hoort te zijn en niet anders!!

En daarbij nog een korte aanvulling;
Galopbalk bestaat in principe niet. Ofwel,hier wordt eigenlijk nooit gebruik van gemaakt.
Of je gebruikt een drafbalk voor de hindernis(dat je komt vanuit draf) Of je rolt de balk onder de hindernis als grondbalk zijnde,zodat je er in galop naar toe kunt rijden!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:26

Heb je misschien ook wat dressuurfotos?
Als ik jou was zou ik eerst dressuur maar helemaal in orde maken voor het springen, want het zit niet goed op deze manier.
En née, het paard hoeft niet gelijk lomp te zijn, het kan ook zijn dat jíj op een verkeerde manier traint. Lachen
(En misschien is het een optie om op een manege wat springlessen te volgen om je houding te verbeteren. Dit paard heeft duidelijk een persoon met meer ervaring nodig.)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:26

LittleRose schreef:
Umhh ja zoals je zegt is het bedoeld om adviesen te geven, en niet om iemand af te kraken.
We sprongen gewoon een beetje voor de lol, en de hindernissen waren ook erg laag dus, er is verder niks gebeurd. Ja maar der kan altijd wat gebeuren, nou dat heb ik nog niet meegemaakt met mijn paard, en we hebben ook weleens 1.20m gesprongen. En ik wil mezelf niet verdedigen maar als je weet hoe mijn paard is praat je denk wel anders, want hij is echt lomp
.

Ik denk dat niemand je wil afkraken, ook ik niet, maar je noemt het "springen voor de lol", en alles was laag "dus maakt 't niet zoveel uit". Juist met een onervaren paard is het belangrijk dat jij het als ruiter óók leuk maakt en vooral houd voor je paard, daar lijkt het nu niet op. Paarden kunnen ook bang worden van het verkeerd springen op lage hindernissen, die paal doet net zoveel zeer als 'ie op 50 cm hangt als wanneer hij op 1.50m hangt hoor. Eerlijk gezegd denk ik dat je beter springles kunt nemen op een paard met ervaring en dan pas met GOEDE begeleiding gaan springen met je eigen paard. Je instructie komt op mij helaas ook niet als fantastisch over. Heel veel succes, ik hoop dat je wat adviezen aan zult nemen want voorzichtig lijkt je paard in ieder geval wel, geef hem gewoon een eerlijke kans in plaats van hem maar gewoon als "lomp" te betitelen!

(Verder ga ik mee met revanches en de rest wat betreft de grond- en of drafbalk.)
Laatst bijgewerkt door Oreo op 23-06-07 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:27

Pikeur schreef:
Heb je misschien ook wat dressuurfotos?
Als ik jou was zou ik eerst dressuur maar helemaal in orde maken voor het springen, want het zit niet goed op deze manier.
En née, het paard hoeft niet gelijk lomp te zijn, het kan ook zijn dat jíj op een verkeerde manier traint. Lachen
(En misschien is het een optie om op een manege wat springlessen te volgen om je houding te verbeteren. Dit paard heeft duidelijk een persoon met meer ervaring nodig.)

Zoals ik dus ook al zei tegen de TS;
Laat haar eerst eens fatsoenlijk de basis aanleren. En daarmee beginnen alvorens ze gaat springen.

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:34

@ Revanches: bedoelde dat jij 1 van de eerste was die er blijkbaar wel verstand van heeft Lachen

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:35

Haahaaa, die 2e foto die je liet zien. Die oortjes dan ook Haha!!
Leuk paardje hoor. Het springen ziet er idd lomp uit. Gaat het met dressuur wel goed?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:38

Marijkjuh schreef:
Een beetje vreemd dat je je paard lomp noemt en dat hij lomp springt, terwijl jij hem in de weg zit. Zowiezo je eigen paard gewoon serieus lomp noemen, sorry hoor, maar dat vind ik niet erg positief klinken, eerder verwend.
Neem wat springlessen bij een goede instructeur/trice, je paard kan echt super springen als ik de foto in je profiel bekijk, nu jij nog Knipoog
Leuk paard is het verder.

Ik noemde mijn paard zo vaak lomp. Clown
Maar ik was wel degelijk gek met dat beest en zó verwend ben ik nou ook weer niet. Vork

Ben het er wel mee eens dat de TS het paard in de weg zit. Zou als ik haar was vooral doorgaan met springlessen (!), het moet ook voor het paard leuk blijven. Lachen

Over het hele grondbalk gedoe in het begin. Clown Als iedereen werkelijk een drafbalk vóór de hindernis bedoelde; ik sprong nóóit met drafbalk oid, want ik vond het dóódeng met die van mij, die brak werkelijk haar nek erover. Lachen
Grondbalk is wel belangrijk idd. Lachen

Aan de TS; succes nog verder. Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:41

Ik denk dat je paard best wel goed kan springen als jij hem niet gaat hinderen. Heus, ik spreek uit ervaring. Mijn dikke, lompe paard heb ik leren springen maar naar het eerste serieuze (wat ze echt sprong) merkte ik al dat ik haar in de weg zat.. Toen heb ik haar er gewoon opaf gestuurd en ben zonder handen gaan springen (knoop in de teugels) en toen sprong ze echt super. Nou dan weet ik ook meteen dat ik haar 'gewoon' moet laten gaan. Misschien moet jij ook eens wat gaan 'uitproberen'. Natuurlijk niet meteen gevaarlijk doen, en niets doen waar je je niet goed bij voelt.. En vraag eens aan iemand die er verstand van heeft wat je kunt verbeteren aan je houding om hem beter te laten springen, en dus niet te hinderen.

Probeer iig wel wat te verbeten, want dit ziet er niet heel goed uit.. Met wat goede tips kom je vast al een heel eind. Probeer je paard even door te hebben en vind een goede manier waarbij hij goed springt. Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:42

Ilzjuh schreef:
Over het hele grondbalk gedoe in het begin. Clown Als iedereen werkelijk een drafbalk vóór de hindernis bedoelde; ik sprong nóóit met drafbalk oid, want ik vond het dóódeng met die van mij, die brak werkelijk haar nek erover. Lachen

Doe ik ook niet, mijn pony is 29 jaar en heeft meer dan zat ervaring in het springgebeuren, en kan dus al heel goed inschatten hoe en wanneer hij moet springen.
Dit paard heeft blijkbaar wel hulp nodig, daarom wordt zo'n balkje aangeraden.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:46

Inderdaad, er wordt nu echt wel overdreven. Je moét toch geen drafbalkje neerleggen om te springen? Als je paard het inderdaad niet kan inschatten, is het handig Ja Maar om dat nou als feit neer te zetten. Ik vind het er helemaal niet super verkeerd uitzien, alleen dit paard vind het duidelijk moeilijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:49

Aaaah, ik zie het al.... vollop super-experts hier op bokt Lachen

En wel zúlke experts, dat ze niet eens een (onbewust gemaakt) foutje van een ander kunnen doorzien, en in plaats daarvan gelijk verzanden in het hardgrondig in de grond trappen van andermans commentaar, omdat ze het zelf uiteraard veel beter weten.

Grondbalk, drafbalk.... shoot me for making a mistake! Lachen

Jammer dat er gelijk dingen er in gegooid worden als "de ervaring van vele bokkers laat te wensen over hier" en "gelukkig weet ik het wél" wat imo niet eens getuigd van kennis, maar eerder hoogmoed.... enne... hoogmoed komt voor de val, of niet?

Maar... jullie hebben gelijk hoor, ik rijd nog niet zo lang, pas euhmmmm 26 jaar, dus ik heb helemaal nergens verstand van, en al helemaal geen inzicht.

Tja, waarom GEEF ik eigenlijk commentaar? Dat kan ik beter aan échte experts overlaten! Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:51

@Barmat: dat ben ik met je eens, MAAR: de TS had dus wel gelijk dat er een grondbalk lag, en daar werd ze nogal over afgebrand...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:54

Inderdaad, er wordt wel lekker heftig gereageert hier Lachen
Ze is ook maar een mens, en een mens maakt fouten Knipoog .

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:01

leuk paardje,
grappige poses als hij zijn beentje heel hoog opheft Haha!
dit komt me bekent voor als ik mijn paardje heel inbegin leerde springen.
mijn vraag is: is hij gewoon van te springen? een paardje dat het niet gewoon is doet dit wel vaker of maakt van die reusachtige kattensprongen erover.
ik zou eerder meer cavaletties doen tot hij daar mooi overdraaft en jij in een verlichte zit erover.
je houding is niet slecht maar je zit hem wel een beetje in de weg.
door die cavaletties kan je aan je houding werken en kan je hem "losjes" laten.
als hij dit door heeft zou ik zoals hier al vermeld is een balk voor leggen maar wel er niet vlak tegen, dit heeft weinig effect.
als de balk verder ligt, kan hij de afstand beter inschatten.
verder zou ik zeggen, blijf oefenen, tzal wel lukken hoor Knipoog
een beetje bij beetje hé.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:06

Laura24 schreef:
@Barmat: dat ben ik met je eens, MAAR: de TS had dus wel gelijk dat er een grondbalk lag, en daar werd ze nogal over afgebrand...

Dat klopt en dat was niet juist, maar dat er gelijk dan weer een elite-groepje er boven op springt om om het hardst te gaan roepen dat "die anderen met hun commentaar" het totaal mis hebben en dat ZIJ het wél weten hoe het hoort (en het daarbij behorende arrogante gedrag) schiet mij éven in het verkeerde keelgat Lachen

Ik heb een (onbewuste) fout gemaakt door grondbalk en drafbalk verkeerd om te zeggen, maar hey, irl maken wel meer mensen fouten of niet? Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:07

Daarom zei ik ook: ik ben het met je eens Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:08

Die balkjes lijken wel heel dun en het sprongetje wel erg smal. Dan maak je het ook wel moeilijk...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:08

Laura24 schreef:
Daarom zei ik ook: ik ben het met je eens Lachen

zijn we het daar over eens Haha!

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:14

ja als jullie dat meisje zo liggen afkatten, en door blijven gaan over die grondbalk(ze begreep duidelijk niet wat jullie bedoelde) omdat jullie de drafbalk bedoelde, en zij dus wel echt de grondlijn bedoelde.. daarom even duidelijkheid Lachen

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:14

LittleRose schreef:
@ Lydjaa: bedankt Lachen

Er ligt wel een balk voor de hindernis, en ik kreeg hier les van een goede springruiter dus.

een goede springruiter staat niet gelijk aan goed les krijgen. Sigaar

denk dat jouw paard heel veel belang heeft bij herhaling en leert hoe die zijn lijf moet gebruiken. in-uitjes en lijntjes werk dus.

en je zou door een ervaren instructeur een betere houding kunnen krijgen waarbij je paard minder in de weg zit

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:16

_Sanneman_ schreef:
ja als jullie dat meisje zo liggen afkatten, en door blijven gaan over die grondbalk(ze begreep duidelijk niet wat jullie bedoelde) omdat jullie de drafbalk bedoelde, en zij dus wel echt de grondlijn bedoelde.. daarom even duidelijkheid Lachen

En dan is het gelijk maar nodig om om het hardst te schreeuwen dat "wij" een stel domme dozen zijn want oh jee... een foutje gemaakt? Lachen

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:18

oh heb IK gezegd jullie een stelletje domme dozen zijn..? nou dan ben jij t inderdaad want dan moet je beter lezen want daarover heb ik niets gezegd he Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:20

_Sanneman_ schreef:
oh heb IK gezegd jullie een stelletje domme dozen zijn..? nou dan ben jij t inderdaad want dan moet je beter lezen want daarover heb ik niets gezegd he Knipoog

Wie de schoen past, trekke hem aan.......

en mij past tie niet dusss....

En verder houd ik er nu over op, ik heb geen zin meer verder in deze discussie, heb je nog iets te melden, doe dit dan per pb aub, want dit topic heeft een andere inslag dan waar dat ie nu heen gaat Lachen

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:25

nou ik weet niet wat jij nou onzin ligt te kramen hoor, maargoed ik vind t nerges op slaan en dat is klaar