BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:19

Weet je wat het is, meid, ik heb zoveel ellende gezien, die veroorzaakt werd door onvoorzichtigheid, of gewoon dom niet nadenken, dat ik een heel stuk voorzichtiger ben geworden... Vandaar ook dat ik een voorstander ben van rustig, rustig, niet te snel...
Een vriendin van mij heeft haar KWPN pas met 5 jaar ingereden, mss had het ook een jaar eerder gekund, maar je merkt wel dat hij het nu allemaal wat makkelijker oppakt. Dat is erg fijn werken, en je merkt gewoon dat zijn lijf er meer "klaar" voor is. Het was eerder echt zo'n slungel, met zo'n puberlijf, nu is het wat meer paard, en je merkt dat hij veel sterker is, dat hij het nu veel makkelijker aankan. Zij is achteraf erg blij dat ze gewacht heeft met inrijden.

@ hypolyte: idd, een paard is pas met 8 jaar helemaal volwassen, en de meeste paarden (mits goed gereden en niet te vroeg ingereden) tot een eindje in de 30 nog een leuke proef lopen. Dus waarom zo vroeg?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:29

Het is ook te vergelijken met die jonge miepjes die turnen of aan ballet doen ofzo, ja ok het kan al wel, sterker nog ze beginnen daar zo vroeg mogelijk mee omdat hun lichaam niet teveel zal groeien, vroegtijdige overbelasting remt namelijk de groei. Balletdansers en turnmiepjes hebben na een paar jaar ook geen knap lijf meer over, waarom zou dat bij een paard anders liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:35

Dat is ook zo. En hoe oud worden ze? Als het 50 is, is het veel...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:36

Wij hebben een Belg van nu ruim 3 jaar oud. We hebben haar gekregen toen ze nog geen jaar was. We wilden eigenlijk een oud (uit het oog geraakt paard) terug proberen te kopen, en hebben dat paard inderdaad ook getraceerd maar konden haar niet terugkopen. Toen hebben we een paar nakomelingen van haar getraceerd en tot onze verbazing (en ontsteltenis) waren daar een aantal al van overleden. Dat verhaal hebben we nagetrokken en toen bleek dat dit waarschijnlijk kwam omdat ze veel te vroeg te zwaar waren belast. Een van die nakomelingen is met 6 jaar afgemaakt omdat hij artrose had (!!).

We hebben toen liever zelf een veulen genomen zodat we zeker wisten dat we geen overbelast paard zouden kopen met alle gevolgen van dien.

Belgen ogen heel stoer en lijken al jong heel veel aan te kunnen. Ook omdat ze vaak jong al heel "stabiel" zijn en alles goed lijken te vinden. Mijn Belg ook, hijs er een volwassen vent op en ze draaft er zo mee rond (bij wijze van spreken). Vindt alles best, en LEUK vooral!

Ik zou je toch willen waarschuwen. Kijk uit met dat grote lichaam, een Belg moet zo hard groeien, dat duurt echt wel even voordat die botten hard genoeg zijn om dan ook nog een extra belasting te kunnen dragen. Belgen die al vroeg belast worden (dan heb ik het vooral over gewicht trekken) zijn vaak al met 10 versleten. Voor elk jaar dat je je paard later inrijdt (*tussen de 2 en 6 dan), krijg je er 3 levensjaren voor terug!!!

Zelf kies ik er dus voor om haar WEL bekend te maken met van alles en nog wat, want ik wil graag dat ze wel alles even gezien heeft en normaal (en leuk) vindt. Ik wen haar aan een bit (vindt ze nog niks), leer haar deels op de grond hoe ze moet reageren op sturen, op been (kun je ook voor een deel op de grond aanleren), op andere dingen. Maar ik rijd er dus nog bijna niet op. Het enige wat ik nu doe is eens in de paar weken 5 minuutjes stappen, en ik heb nu 3 x of zo een paar meter gedraafd, alleen om haar het aandraven aan te leren. Na 5 minuutjes stap ik er meteen weer af.

Longeren doe ik nu wel met haar, maar ook DAT doe ik bij haar nog heel beperkt. Je begint nu te zien dat ze zichzelf een beetje gaat dragen. Met longeren ben ik al redelijk jong begonnen, maar ook dat deed (en doe nog steeds) ik ultra-kort: wat stappen, een paar rondjes draven, twee rondjes galop of zo en dan al klaar.

Ik denk dat je er veel mee wint als je het allemaal heel kort houdt en het puur gebruikt voor je Belg om te leren. Het leren leuk vinden is dan nr 1 want je wilt geen Belg die gaat staken!

Onze kleuter vindt nog steeds alles prachtig, wil zelf ook meer dan dat ik wil (ze wil heel graag draven bijvoorbeeld maar dat wil ik dus nog niet met haar) maar ik ben zuinig op d'r want ik wil erg graag dat ze lekker oud zal kunnen worden. Ik ga pas met 4 jaar echt met haar in de bak stappen en een beetje draven, en pas met 4,5 ga ik echt met haar aan het werk. Ze gaat trouwens wel eerder voor de koets, maar dan eerst wel een licht koetsje zodat het geen zware belasting is.

Ik hoop jij ook! Trek maar eens wat verhalen na van Belgen die jong zijn overleden of ingeslapen. Ik ben daar toen best van geschrokken en heb geconcludeerd: dat zal met onze Belg niet gebeuren!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:59

Bedankt voor jullie uitgbreide reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:01

Graag gedaan. Wat ga je nu doen? Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:08

ja ik ook!!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:31

Ik heb hem nu al aan de longe, meer voor het wennen dan voor het werk. Hij gaat heel goed. Ik heb hem heel veel in de hand, wandelen door het bos, hoofdstelletje in en uit, zadeltje op en af, vaststaan, voetje geven etcetera. Ik wacht tot hij drie is (5 Februari 2008) en ga er dan eens per week 5 minuten op. De maand daarop twee keer per week 5 minuten. Op die manier ben ik September volgend jaar iedere dag (op een rustdag na) 5 minuutjes erop. Dat breidt ik op dezelfde manier uit, maar dan met 10 minuutjes. Op de dag dat hij vier wordt loopt hij dan een uur in de week ongeveer alles samen, altijd met een rustdag. Als ik op de manier doorga, is hij met een jaar of vijf onder het zadel zoals ik het wel; drie keer per week een bosritje van een uurtje en de rest op het land (wel verzorgen maar niet rijden). Zo vaak rijden we onze andere paarden ook.
Hier nog iets aan toe te voegen?

Edit; ik zal natuurlijk de 5 minuutje waar ik het over heb, ook wel an de longe doen en niet iedere dag erop!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:33

BGGBWM schreef:
Ik heb hem nu al aan de longe, meer voor het wennen dan voor het werk. Hij gaat heel goed. Ik heb hem heel veel in de hand, wandelen door het bos, hoofdstelletje in en uit, zadeltje op en af, vaststaan, voetje geven etcetera. Ik wacht tot hij drie is (5 Februari 2008) en ga er dan eens per week 5 minuten op. De maand daarop twee keer per week 5 minuten. Op die manier ben ik September volgend jaar iedere dag (op een rustdag na) 5 minuutjes erop. Dat breidt ik op dezelfde manier uit, maar dan met 10 minuutjes. Op de dag dat hij vier wordt loopt hij dan een uur in de week ongeveer alles samen, altijd met een rustdag. Als ik op de manier doorga, is hij met een jaar of vijf onder het zadel zoals ik het wel; drie keer per week een bosritje van een uurtje en de rest op het land (wel verzorgen maar niet rijden). Zo vaak rijden we onze andere paarden ook.

Edit; ik zal natuurlijk de 5 minuutje waar ik het over heb, ook wel an de longe doen en niet iedere dag erop!

dat vind ik heel goed van jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:39

BGGBWM schreef:

Lijkt netjes hoor! En hou het leuk (ik las ergens dat je geen Belg aan het staken wilt hebben Haha! ) Heb je nog een foto voor ons? Je andere Belgen vind ik erg knappe paarden.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:14

Zelf heb ik geen Belgen, maar ik heb wel enkele goede bekenden die Belgen fokken. Zij hebben een vereniging 'vrienden van het Belgisch trekpaard'. De vereniging houdt wekelijks een soort bijeenkomst/training. Ze nemen hier echt paarden van alle leeftijden mee naartoe (allemaal Belgen dus).
- veulens en jaarlingen: zij moeten niet werken. Ze leren wel vastgebonden te staan (allemaal op een rijtje naast elkaar) en dus ook andere paarden in de buurt tollereren. Ze worden regelmatig gepoetst en af en toe moeten ze aan de hand lopen (om te oefenen voor de keuringen).
- 2 jarigen: zij moeten al iets meer doen. De meeste 2jarigen worden al eens in het tuig gezet (tenzij ze echt nog te 'groen' zijn qua bouw). Ze leren in het tuig lopen (rondjes lopen, slalom,...), eerst zonder gewicht, na verloop van tijd met een autoband. Dit wordt rustig opgebouwd en wanneer ze bijna 3 jaar zijn, krijgen ze een licht wagentje om te trekken (sulky, 2wielig dus, met plaats voor 1 persoon). De eerste keer (keren) zit er niemand in het wagentje, maar loopt de bestuurder er gewoon net achter of naast. Wanneer het paard er klaar voor is, neemt de bestuurder plaats in het wagentje.
- 3 jarigen: zij gaan verder met het lichte wagentje. Eventueel worden ze voorbereid op 2span (dus weer eerst met alleen tuig, daarna met gewicht, dan voor een wagen). Paarden die er klaar voor zijn, worden al eens voor een zwaardere wagen gespannen.

Deze paarden worden dus allemaal eerst voor de wagen beleerd alvorens ze bereden worden. Met het zadelmak maken wordt meestal gewacht tot de paarden 3.5 à 4 jaar zijn.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:12

las ergens dat veel Belgen worden afgemaakt omwille van arthrose door overbelasting.
Even ter info/correctie: arthrose is een kwaal die in dit ras gefokt zit... Er zijn veel gevallen bekend van 3-jarigen met arthrose en het enige werk dat ze ooit hebben moeten doen is 'weidegang'. In Mont-le-Soie (in Wallonië in België) is er zelfs een onderzoekscel opgericht omdat deze kwaal nog meer voorkomt bij het Ardenner Trekpaard.

Verder ben ik geen voorstander van te vroeg beginnen met een paard, maar als je ze al een aantal basisvaardigheden kunt bijbrengen op jonge leeftijd, lukt het waarschijnlijk allemaal wat beter als je ze dan later serieus gaat opnemen. Geldt voor alle paarden trouwens.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:21

Dank je wel voor jullie leuke reacties. Groet, Bart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:56

Graag gedaan, Bart.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:22

Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:23

Yamcha schreef:
De TS vroeg toch advies? Dan krijgt hij/zij dat. Ik beslis niet voor de TS. Overigens was dat een reactie op iemand die voorstelde om het dier maar met 2,5 in te rijden, wat ik voor ieder paard te vroeg vind.

Ik heb nog eens goed gekeken maar heb echt geen post kunnen vinden waarin staat dat de TS hem maar met 2,5 jaar moet inrijden...

@ TS: Het schema zoals jij het wilt doen lijkt me zeer geschikt, daar kan menig warmbloedpaard jaloers op zijn. Overigens lijkt het me wel raadzaam om erop te letten dat hij zo ook echt leert, je bent namelijk van plan eens per week iets te doen. Bij iets minder slimme paarden zou het maar zo kunnen dat ze iets nieuws na een week al weer zijn vergeten(en dus blijven doen alsof het de eerste keer is), je zou het dan een paar dagen achter elkaar moeten herhalen om het er even goed in te krijgen. (ik wil hier niet mee zeggen dat Belgen dom zijn, bij ieder ras lopen slimme en minder slimme exemplaren rond en ik ken jouw paard niet dus...) Verder veel succes, ik denk dat het helemaal goed komt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:31

Mijn Belgje heeft echt een geheugen als een OLIFANT!
Met het weinige wat wij trainen, laat zij mensen echt versteld staan van hoe goed ze alles begrijpt. Ze kan b.v. aan de longe alleen op stemcommando van stap naar draf, galop, weer terug en op een commando op de plaats halt (op de cirkel). Erg grappig om te zien hoe serieus ze dat neemt. Maar we oefenen dat dus juist helemaal niet vaak.

Ook al ben ik dus geen voorstander van vroeg beleren, ik ben zelf wel van mening dat het toch prettig is om ze jong te leren dat ze goed naar je moeten luisteren, je b.v. niet om mogen duwen en b.v. niet over je heen mogen proberen te springen als er een modderpoel ligt Haha! Haha! Haha! . Maar dat is meer "fatsoenlijke omgang" dan zadelmak maken natuurlijk. Wat dat betreft ben ik juist blij dat ik jong met haar begonnen ben.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:04

Thanks!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:14

Niemand meer ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:03

Iedereen is het blijkbaar eens met je plan van aanpak! Haha!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:23

Nee, dat blijkt... maakt me blij!

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:42

Normale leeftijd dan weet je zeker dat hij er aan toe is.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 20:25

Oke, dank je wel!