Na 3 jaar is het eindelijk zover, eowyn onder het zadel deel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SONY

Re: Na 3 jaar is het eindelijk zover, eowyn onder het zadel deel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:50

Inderdaad gata wel heel snel. Wij hadden op stal ook zat paarden die het allemaal heel rustig lieten begaan. Maar dan alsnog gingen we niet meteen draven en galloperen. Wij bouwen het altijd rustig, stap voor stap op. Ongeacht of een paard nou makkelijk is of niet.

Maar goed iedereen heeft zo zijn eigen methoden en het is je eigen paard dus je zal wel weten wat je doet. Ik vind dat de signalen/hulpen die je geeft wel wat vriendelijker mogen zou daar dus aan werken. Veel succses verder het is een mooi paard! Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:18

Leuk om te zien Miran, komt helemaal goed en voor je t weet wordt je weer wedstrijdruiter en kun je mooi bij mij in de ring komen rijden!!!!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:33

Ik ben ook van mening dat je ze beter kan laten lopen dan ze te gaan tegen houden, wat paniek in de hand kan werken.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:07

Leuk paard die Eowyn. Ziet er goed uit voor de eerste keer onder het zadel. Het begin is er, nu de rest nog! Heb je er inmiddels zelf al op gezeten of wacht je daar nog mee?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:46

dafje!!! Jaaa zekers dan kom ik bij jouw rijden en dan mag jij Kwijl Haha!

Neff: nee heb er nog niet opgezeten.
Ik wacht daar ook nog even mee, heb gewoon zelf geen ervaring met inrijden, dus dit lijkt me beter zo.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:11

eowyn04 schreef:

Ik wacht daar ook nog even mee, heb gewoon zelf geen ervaring met inrijden, dus dit lijkt me beter zo.

hahaha het lijkt ons ook beter dat ze even wacht hoor neff!!!! Haha! Arm paard!!!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:11

Nee hoor eowyn..ik weet zeker dat jij ook op dit paardje straks zo wegrijd!! Ach gut

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:18

Myn god, ik zou echt een hartaanval krijgen als je mij op een jong beest zou zetten zonder bit hahaha nouja ik vind het er goed uitzien! slim van degene dat die haar bodyprotector aandoet, heb ik ook altijd als ik op een jong beest stap Huilen van het lachen je weet maar nooit op welke niet-fijne-onconfortabele plek je terecht kan gaan komen.. muaha':')
Succes er nog mee!

Rooos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:48

ik vind dat je haar eerst had moeten aanrijden en had moeten laten wennen aan het bit Knipoog

ik bedoel met aanrijden, dat ze went aan gewicht op haar rug, dat haar spieren iets ontwikkelen enzo, dat lukt niet zo snel als je er gelijk opstapt, en daar komt bij dat een paard van 3 nog niet goed weet hoe hij/zij hun balans moet vinden, dus je kan beter er 3 a 4x per week op gaan en het rustig opbouwen Knipoog

vat dit niet aanvallend op, het is maar een tip Knipoog ikzelf ben ook een pony aan het beleren en na ongeveer 6 week er 3 a 4x per week op geweest te zijn, zijn we nu begonnen met draven en af en toe galoperen Knipoog

- zou je niet met bit willen rijden kun je ook kiezen voor een kunststof of rubberen bitje, is heel zacht, maar je hebt net wat meer te zeggen dan dat je met een touwhalster zou rijden Knipoog

btw. ik vind het een erg leuk beestje en ik denk ook wel dat het helemaal goed gaat komen hoor Knipoog

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:51

euuhh roosssss...is een kunststof of rubber bit dan geen bit???of knup je dat ding aan het zadel???
Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:52

Heb geen commentaar, alleen een vraagje:
Heb totaal geen verstand van de freestyle methode, maar waarom longeer je met biten rij je zonder bit?

Rooos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:57

crabbybitch schreef:
euuhh roosssss...is een kunststof of rubber bit dan geen bit???of knup je dat ding aan het zadel???
Tong uitsteken

haha grappig hoor Tong uitsteken nee ik bedoel gewoon dat je hem misschien kan laten wennen aan een bitje, het paard voelt er bijna niks van maar dan bouw je het iets meer op snap je Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:59

Waarom zou je meer opbouwen met een bit dan met een bitloos hoofdstel? Als het paard er vandoor gaat, gaat hij toch. Met of zonder bit.
Ik ben van mening dat je het paard zo minder in de weg zit, dan met bit. Je kunt beter aan heel zijn hoofd 'trekken', dan alleen in zijn mond. En zeker bij een jong paard.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:02

Rooos_ schreef:
ik vind dat je haar eerst had moeten aanrijden en had moeten laten wennen aan het bit

ik bedoel met aanrijden, dat ze went aan gewicht op haar rug, dat haar spieren iets ontwikkelen enzo, dat lukt niet zo snel als je er gelijk opstapt, en daar komt bij dat een paard van 3 nog niet goed weet hoe hij/zij hun balans moet vinden, dus je kan beter er 3 a 4x per week op gaan en het rustig opbouwen Knipoog

vat dit niet aanvallend op, het is maar een tip Knipoog ikzelf ben ook een pony aan het beleren en na ongeveer 6 week er 3 a 4x per week op geweest te zijn, zijn we nu begonnen met draven en af en toe galoperen Knipoog

- zou je niet met bit willen rijden kun je ook kiezen voor een kunststof of rubberen bitje, is heel zacht, maar je hebt net wat meer te zeggen dan dat je met een touwhalster zou rijden Knipoog

btw. ik vind het een erg leuk beestje en ik denk ook wel dat het helemaal goed gaat komen hoor Knipoog

waaaaaaaaarom moet je een paard eerst aan het bit laten wennen ??? Ik rijd zelf absoluut geen western, maar die paarden worden ook veel eerder bereden dan dat ze een bit in hun mond krijgen.

deze mensen hebben echt wel ervaring in het opleren van een jong paard, en zullen niets doen dat ze onverantwoordelijk achten.

en waaaaaaarom denken veel mensen altijd dat je men een bit meer te zeggen hebt dan met een touwhalster ? Als dat paard door grondwerk reeds weet wat zo'n ding is en waarvoor het dient, kan je daar net zo goed mee rijden hoor. Dat je met een bit meer controle hebt, zit gewoon tussen de ruiter z'n oren, voor een paard maakt dat geen moer uit.

asjemenou, die vraag had ik ook gesteld. Het paard wordt met bit gelongeerd, om haar te laten wennen aangezien het de bedoeling is dat ze onder het zadel uiteindelijk ook wel met bit kan worden gereden.

Rooos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:03

oke Tong uitsteken, ik weet er natuurlijk ook niet alles van, maar het leek mij zo, iedereen zijn mening Knipoog veel sucses nog met rijden Knipoog

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:05

help een fanatieke bitloze... Haha! Knipoog Jou waaaaaarommm zijn leuk jokari!! Duivel

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:06

veel plezier met verder rijden van dit leuke beestje, zo te lezen word er echt wel over nagedacht (in tegenstelling wat anderen er misschien ook van vinden)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:11

jokari schreef:
Rooos_ schreef:
ik vind dat je haar eerst had moeten aanrijden en had moeten laten wennen aan het bit

waaaaaaaaarom moet je een paard eerst aan het bit laten wennen ??? Ik rijd zelf absoluut geen western, maar die paarden worden ook veel eerder bereden dan dat ze een bit in hun mond krijgen.

deze mensen hebben echt wel ervaring in het opleren van een jong paard, en zullen niets doen dat ze onverantwoordelijk achten.

en waaaaaaarom denken veel mensen altijd dat je men een bit meer te zeggen hebt dan met een touwhalster ? Als dat paard door grondwerk reeds weet wat zo'n ding is en waarvoor het dient, kan je daar net zo goed mee rijden hoor. Dat je met een bit meer controle hebt, zit gewoon tussen de ruiter z'n oren, voor een paard maakt dat geen moer uit.

asjemenou, die vraag had ik ook gesteld. Het paard wordt met bit gelongeerd, om haar te laten wennen aangezien het de bedoeling is dat ze onder het zadel uiteindelijk ook wel met bit kan worden gereden.

Dank je wel, had bladzijde twee overgeslagen Bloos

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:34

crabbybitch schreef:
help een fanatieke bitloze... Haha! Knipoog Jou waaaaaarommm zijn leuk jokari!! Duivel

wie, ik ? Nee hoor. Lachen Ik vind bitloos persoonlijk super, maar ik heb zeker niets tegen een bit. Het is de hand van de ruiter die zacht of hard is, niet wat er al dan niet in de mond of rond de neus steekt. Net zoals Miran haar paardjes zowel met als zonder bit kan rijden, heerlijk toch ?
Ik blijf er mij gewoon over verbazen hoeveel mensen nog steeds denken dat je een paard niet onder controle kan houden met een bitloze optoming. Lachen (al hoor je mij zeker niet beweren dat elk paard even goed reageert op iedere soort optoming)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:53

crabbybitch schreef:
eowyn04 schreef:

hahaha het lijkt ons ook beter dat ze even wacht hoor neff!!!! Haha! Arm paard!!!

Zij zijn groot en ik is klein!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:59

Jookje: precies goed verwoord.

Asjemenou t is idd de bedoeling dat ik beide kan doen.
En wij vonden het nu fijner om de eerste keer zonder bitje, zodat je ook niet per ongeluk in de mond kon zitten en dat ze daardoor slechte ervaring van krijgt tijdens het rijden.

Ennn idd met deze free-style halster kan je behoorlijk scherp inwerken hoor.
Als je dat strak aantrekt dan trek je de neusriem behoorlijk strak aan en daar remmen ze echt wel voor, geloof mij.
Maar dat doen we niet hoor, maar als t nodig mocht zijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:00

celticpony schreef:
veel plezier met verder rijden van dit leuke beestje, zo te lezen word er echt wel over nagedacht (in tegenstelling wat anderen er misschien ook van vinden)

dank je celticpony.

En we denken er idd over na hoor.
Het is de bedoeling om haar fijn in te rijden, zeker NIET te snel, want ze heeft ook nog een heel leven voor zich.
Maar 1 ding is wel, Eowyn vind het ook erg leuk!!

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:14

Als het paard er plezier in heeft geeft dat aan dat je goed bezig bent.
Een paard in staking die overeind komt en er vandoor knalt vind het niet leuk.
Daar moet je voorzichtig mee zijn.
En als je alleen gaat stappen ga je een bom creeeren.
Een paard wil draven en als ze dat uit zichzelf doen is dat prima.
En evenwicht moet een paard gaan zoeken en krijgen.
Dat leren ze hierdoor heel snel.
Eowyn jullie doen het goed.
Heb je nog geen nieuwe foto,s?

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:21

gipsyboy schreef:
ik vind het een beetje raar, maar dat zal wel aan mij liggen
ik heb zelf ook me paard ingereden is top gegaan en nooit problemen gehad heeft nog nooit gesteigerd ( behalve op comando), bokken heeft ie wel is gedaan.

maar ik ben begonnen met longeren dat hij daar de comando's goed beheerste zowel de stap als de draf en galop.
dan met zadel longeren en dan erop, als je er voor het eerst opzit gaat er eerst iemand naast je lopen en dan aan de longe.
als jij de baas bent over je paard ( daarmee bedoel ik degen die longeers) blijft het paard gewoon stappen want dat heb je geleerd.
degene die erop zit doet helemaal NIKS.
pas later als het paard je op zijn rug heeft geaccepteerd kan je wat met je been proberen en je stem ( want daar luisterd hij alleen nog maar op)/

nou en zo ga je verder.
als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet verstandig om meteen los te gaan rijden als je er voor het eerst opzit.

er zijn zo veel verschilllende manieren om paarden in te rijden. Dat jij nou toevallig eerst 2 x aan de longe loopt en dan pas los gaat, wil toch niet zeggen dat dit de enige goede manier is. Klopt, ik doe het ook op die manier. Maar ik zie ook heel vaak andere manieren die ook echt prima werken. Ik zie op de foto's een paard dat rustig door de bak loopt, toevallig een keer in galop schiet en met een ruiter die onafhankelijk zit en rustig is.
@ ts: ziet er goed uit!!!! veel plezier en succes met je paard!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:52

Ik vind het er ook zeker prettig uitzien en idd zeker met het beleren van paarden zijn er meerdere wegen. Als je de boel vertrouwd zou ik ook liever los gaan dan aan een longe!!

Wat ik alleen niet helemaal slim vind is dat de ruiter het paard een brokje geeft.. Ze leunt heel ver naar voren hierdoor en het paard zet een stap en je bent je evenwicht krijgt. DAt het paard beloond wordt super maar kan de begeleider geen brokje geven?